Gjest Anonymous Skrevet 17. november 2004 #1 Del Skrevet 17. november 2004 Åååh, jeg er så lei av å rydde...klær, leker, kjøkken, sko. aviser, reklame osv. osv. er det noen som føler som meg at jeg aldri kommer videre..? Jeg trenger litt ryddeoppmuntring. Hvis jeg tar det litt lettvint på kvelden, blir jeg litt sur på morningen av alt rotet. Tar jeg det derimot på kvelden, blir jeg litt frustrert av at jeg ikke får tid til å sette meg ned og ha litt voksentid da... Mannen min er ganske flink til å hjelpe, men han jobber som regel tidlig på kvelden, så jeg kan liksom ikke mase for mye på han heller. Vi har begge blitt nokså utskjemt når vi var små, mødrene våre rydda for oss. Så egentlig er vi rotekopper begge to. Skippertak er liksom tingen her i huset og det blir vi i dårlig humør av... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 17. november 2004 #2 Del Skrevet 17. november 2004 Rydde? Er det meningen man skal bedrive slikt? :o Åh pokker.. *sleper baken opp fra stolen* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 17. november 2004 #3 Del Skrevet 17. november 2004 Ta med barna på ryddedugnad! Sett en timer på 15 minutter og rydd det dere klarer i løpet av den tiden. Da tar dere unna en del, og etterhvert så trengs det ikke mer enn 15 minutter for at det skal se bra ut... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. november 2004 #4 Del Skrevet 17. november 2004 Starya, du fikk meg til å le høyt! Herlig svar! Ellers takker jeg for tipset om 15. min. på timeren. Har faktisk prøvd det en del og det fungerer på dagtid/ tidlig kveld. Men ungene er 6, 4 og 15 mnd. så du kan si det sånn at det blir veldig fort rotete igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 17. november 2004 #5 Del Skrevet 17. november 2004 Så egentlig er vi rotekopper begge to. Skippertak er liksom tingen her i huset og det blir vi i dårlig humør av... Kjente meg veldig igjen i innlegget ditt, men spesielt det siste der... Jeg har heldigvis en stor sønn her som syns det er veldig greit med noen ekstra kroner i mnd, så han har ansvaret for klesvask - og det funker kjempebra... så er det i orden ihvertfall. Når jeg hadde ansvaret var det ofte jeg vasket maaange vask etter hverandre framfor litt da og litt da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 17. november 2004 #6 Del Skrevet 17. november 2004 Kan bare anbefale flylady, jeg da! http://www.flylady.net Det har vært mange tråder om dette siden tidligere. Det er masse bra tips her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 17. november 2004 #7 Del Skrevet 17. november 2004 Mitt beste tips er rett og slett å la være å rote. Gjør det til en regel å rydde etter dere straks dere er ferdige, mye enklere, og unger klarer fint å lære å rydde vekk lekene etterhvert som de ikke leker med dem lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ung Skrevet 17. november 2004 #8 Del Skrevet 17. november 2004 Hei hei:) Send mann og barn ut på tur. Finn frem en god plate med mye bra musikk som du liker, og sleng vaskefillen rundt deg;) Vips så er du ferdig. Funker fint for meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomsterenka Skrevet 17. november 2004 #9 Del Skrevet 17. november 2004 Handler det ikke om å ta med seg litt rot hver gang man går forbi noe rot og plassere det et annet sted... (vet ikke om det blir mer ryddig, men det virker sånn...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 19. november 2004 #10 Del Skrevet 19. november 2004 Reduser det som kan rotes med. Trenger dere aviser? Leses de? Skaff deg klistremerke med 'nei takk til reklame' på Posten. Pakk vekk halvparten av lekene til barna. Gjør det til en vane at all oppvask settes i maskina eller tas med en gang etter bruk. Lag en bombesikkert lagringssystem i gangen med mye skuffer og hyller - også i barnehøyde. Spikre opp en masse kroker på bad og soverom til å henge klær på. Og gjør ikke samme feilene deres foreldre gjorde, om du synes det er slitsomt; rydde for ungene. Ta ungene med på ryddesjauen. De er alle store nok til å kunne delta. Jeg har jobba i bhg med ett- og toåringer. De rydda som helter i hver ryddetid - selv om ingen av foreldrene trodde på oss Lykke til! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salamandra Skrevet 19. november 2004 #11 Del Skrevet 19. november 2004 Hre har jeg litt å bidra med, er nemlig veldig god på å ha det ryddig.. Det jeg gjør er følgende: - La vær å rote. Kast alt som er søppel med en gang (for eksempel reklame jeg ikke har tenkt å se på hiver jeg til resirkulering med en gang), legg tilbake ting du har brukt med en gang du er ferdig med det. - Lær ungene å rydde opp etter seg selv. - Ha et skap, en skuff, en kurv el. som det er lov til å hive rot i. (småting som for eksempel kulepenner, småpenger og annet som har lett for å ligge og flyte. Denne må imidlertid ryddes opp i av og til.) - Ha faste plasser til alt. - Rydd kontinuerlig hele dagen. Skal du f.eks fra stua og inn på kjøkkenet, sjekk; er det noe du kan ta med siden du allikevel skal inn dit? - Lær deg til å ta ting med en gang, ting blir ikke borte og jobben blir ikke noe mindre av at du utsetter. Tallerkener, mat og kopper og kar ryddes bort med en gang etter et måltid for eksempel. My bedre å ta det med en gang ellers blir det bare stående. Når kvelden kommer pleier jeg å rydde bort lekene til minstemann (han er 4 mnd så han har ikke lært seg å rydde ennå, men det kommer snart ) ned i lekekurven han har stående i stua, så dimmer jeg lyset, tenner stearinlys, og Voilá! Voksentid for mor.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå