heralita Skrevet 21. september 2016 #1 Skrevet 21. september 2016 (endret) Noe som har mistet jobb-nøkler? Jeg finner ikke nøklene mine, og det er vel kanskje 20 😭stk som er berørt av eventuelt skifte av lås, som involverer 2 dører. Har akkurat sendt mld til sjefen, og har så vondt i magen jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Vet ikke om dette blir dekket av jobben eller må jeg dekke det? Hva kan det koste? Det verste er i allfall at jeg fremstår som fryktelig uansvarlig😭😭😭ny sjef har kun vært der noen md, og jeg gir jo skikkelig dårlig inntrykk av meg selv. Endret 21. september 2016 av heralita
AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #2 Skrevet 21. september 2016 At du har mistet jobben har vel ikke noe med nøkler å gjøre? Anonymkode: bef18...4d2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #3 Skrevet 21. september 2016 Selvsagt skal du ikke betale for dette. Arbeidsgiver har risikoen for tap arbeidstakere gjør i forbindelse med sitt arbeid for arbeidsgiver. Unntaket er forsettlige skadehandlinger eller grovt uaktsomme skadehandlinger, som tyveri, underslag, ildspåsettelse osv. Til sammenligning tar næringslivsledere feilbeslutninger som koster bedriften de leder milliarder av kroner. De betaler ikke det av egen lomme akkurat. Anonymkode: cd1d3...209 1
heralita Skrevet 21. september 2016 Forfatter #4 Skrevet 21. september 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt skal du ikke betale for dette. Arbeidsgiver har risikoen for tap arbeidstakere gjør i forbindelse med sitt arbeid for arbeidsgiver. Unntaket er forsettlige skadehandlinger eller grovt uaktsomme skadehandlinger, som tyveri, underslag, ildspåsettelse osv. Til sammenligning tar næringslivsledere feilbeslutninger som koster bedriften de leder milliarder av kroner. De betaler ikke det av egen lomme akkurat. Anonymkode: cd1d3...209 Takk for svar.. det var godt å høre:) var redd for at dette kunne koste svært mye.. skulle ønske vi hadde elektronisk lås på innerdører og ytterdører..
Suppetuppe Skrevet 21. september 2016 #5 Skrevet 21. september 2016 I min kontrakt sto det at jeg kunne bli bedt om å betale et gebyr på 50 kr hvis jeg mistet nøkkelknippet mitt (har vel 10 nøkler på knippet mitt.) 50 kr er ikke akkurat så voldsom sum, og jeg tror helt ærlig at de ikke hadde krevd penger av meg selv om det står i kontrakten min Så dette er ikke noe å stresse med, kjære deg! alle kan være uheldige å miste nøklene sine... De har kanskje et reserveknippe ellernoe 1
heralita Skrevet 24. september 2016 Forfatter #6 Skrevet 24. september 2016 Den 21.9.2016 at 15.33, Suppetuppe skrev: I min kontrakt sto det at jeg kunne bli bedt om å betale et gebyr på 50 kr hvis jeg mistet nøkkelknippet mitt (har vel 10 nøkler på knippet mitt.) 50 kr er ikke akkurat så voldsom sum, og jeg tror helt ærlig at de ikke hadde krevd penger av meg selv om det står i kontrakten min Så dette er ikke noe å stresse med, kjære deg! alle kan være uheldige å miste nøklene sine... De har kanskje et reserveknippe ellernoe Takk for svar! En symbolsk sum for mistet nøkler er å akseptere.. når jeg tenker meg om så hadde det jo vært drastisk om hver ansatt skulle måtte erstatte full kostnad hvor mange dører måtte byttes..og hvis du har ti kunne jo det blitt riktig dyrt 😉 1
Whoops Skrevet 24. september 2016 #7 Skrevet 24. september 2016 I følge en av mine kontrakter måtte jeg betale 500 kr om jeg mistet nøkkelen. I jobben jeg har nå må jeg betale 100 kr, ettersom vi har adgangskort i stedet for nøkler.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #8 Skrevet 24. september 2016 5 timer siden, Whoops skrev: I følge en av mine kontrakter måtte jeg betale 500 kr om jeg mistet nøkkelen. I jobben jeg har nå må jeg betale 100 kr, ettersom vi har adgangskort i stedet for nøkler. Om du har et slikt punkt i arbeidskontrakten din, så er dette punktet ikke gyldig. Det er ulovlig å avtale slik erstatningsansvar i arbeidsforhold. Mange arbeidsgivere er skremmende lite opplyst om norske lover og tror de kan avtale det de måtte finne for godt. Skulle arbeidsgiver kreve erstatning på bakgrunn av slike avtalepunkter er det bare å nekte å betale. Er det noen som allerede har betalt, kan beløpet kreves tilbakebetalt med renter. Anonymkode: cd1d3...209
AnonymBruker Skrevet 24. september 2016 #9 Skrevet 24. september 2016 5 timer siden, heralita skrev: Takk for svar! En symbolsk sum for mistet nøkler er å akseptere.. når jeg tenker meg om så hadde det jo vært drastisk om hver ansatt skulle måtte erstatte full kostnad hvor mange dører måtte byttes..og hvis du har ti kunne jo det blitt riktig dyrt 😉 En symbolsk sum er heller ikke greit. Det handler også om prinsipper, hvor det viktigste er at norsk lov gjelder for alle uansett. Arbeidsgiver hefter for risiko for feil begått av arbeidstaker i arbedssammenheng. Det inkluderer risikoen for at nøkler går tapt. Det er kun ved forsettlig skade (med vilje) og grov uaktsomhet at arbeidsgiverer kan mulighet til å kreve erstattet tapt beløp. Som for eksempel hvis du med viten og vilje kaster nøklene i havet. Men dette prinsippet gjelder samfunnet generelt og er ikke noe speiselt for arbeidsforhold. Et konkret eksempel: Posten utstyrer sine postbud med systemnøkler. Hvis postbudet mister systemnøkkelen, tror dere postbudet blir avkrevd erstatning for å skifte ut 6000 låser? Nei, selvsasgt ikke. Og det er ikke fordi Posten er snill, men fordi det slik norsk lov fungerer. Og det er ikke anledning til å avtale seg vekk fra dette prinsippet. Anonymkode: cd1d3...209
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå