Gå til innhold

Hvorfor kan ikke troende komme med et skikkelig bevis for at Gud eksisterer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så enkelt som at de som vil tro, gjør det. De som ikke vil tro, gjør ikke det. 

Det er nemlig sånn at det handler om nettopp TRO. Det å mase etter beviser sier jo alt om at du ikke har forstått det. 

Man trenger ikke beviser for å TRO. 

Anonymkode: 58e47...f71

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken Gud snakker du om TS?

Anonymkode: 12bdd...478

Vel siden dette er Norge så snakker jeg om den kristne Guden.

Men ja det er jo et poeng at den eneste grunnen til at de fleste tror på den Gud de gjør. Er fordi de er født på et spesielt geografisk område og hadde de vært født et annet sted. Så ville de hat en annen tro. Og trodde på en annen Gud

Skrevet
3 minutter siden, Aragorn II Elessar skrev:

Bevis for Guds eksistens

Men for all del gi meg alle de beviser du har. Har du beviser så burde du jo gi dem. jeg mener er ikke et av budene du skal ikke lyve ?

Her er budene

Du skal ikke ha andre guder enn meg.

Du skal ikke misbruke Guds navn.

Du skal holde hviledagen hellig.

Du skal hedre din far og din mor.

Du skal ikke slå i hjel.

Du skal ikke bryte ekteskapet.

Du skal ikke stjele.

Du skal ikke tale usant om din neste.

Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

antar det er bud 8 du referer til med ikke å lyve, men er det å lyve å utelate noe?

Skrevet
3 minutter siden, Negerjeger skrev:

Snakk om å ha fordommer mot meg, åpenbart at du er rasistisk mot hvite folk som ikke bare legger seg på rygg og gir alle de hardt tjente ressursene våre forfedre har jobbet for i flere generasjoner til en Jamal som kommer for å NAVe

Aha, jeg traff en nerve altså :) Og ut fra svaret du ga der, så hadde jeg sannsynligvis rett også. 

Men nei, jeg er ikke for å gi hverken ytelser eller noe annet til folk som ikke har oppholdstillatelse eller gidder å jobbe. Men derfra er det langt til å vise støtte til en gruppe som historisk har satt brennende kors i hagen til svarte, hengt dem i trær og generelt vært mordere. 

Anonymkode: 85c6c...6cc

Skrevet

Har du bevis for at Han ikke eksisterer ? :) 

Anonymkode: 0ffa7...e7f

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at det er en Han? Har du sjekket trusene Hans? Hva med hudfargen, er den hvit også?  Eller er det bare slik det må være når alle eventyrbøkene er skrevet av menn?

Anonymkode: 78f41...6d0

• Liker 4
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
Et øyeblikk siden, Negerjeger skrev:

Jeg kan gi deg et bevis, men det er helt opp til deg som enkelt person om du godtar det eller ikke bare i døden får du et bestemt svar. Gjennom bønn har jeg og flere i kirkesamfunnet mitt opplevd at folk har kommet gjennom sykdommer og tragiske stunder, når folk har mistet noen, når noen har fått kreft eller når noen gamle ble litt syk, har vi vært der og støttet de pårørte. Noen ganger har det hent et mirakel, feks noen har klart og overleve en livstruende sykdom. Noen ganger blir ikke bønnene våre besvart, men da ber vi heller om at de skal få det bedre i etterlivet. Du kan se på gud som en måte å takle døden, en måte å takle livet eller bare en begrunnelse for at alt eksisterer. Hvis du lager dine egne tanker om livet kommer du kanskje til å være lykkeligere videre i livet. Bare husk at ihvertfall jeg skal be om at den kristne gud skal tilgi deg for dine synder og at din sjel skal bli bevart. 

Så kom med beviset da.

• Liker 1
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at det er en Han? 

Anonymkode: 78f41...6d0

Det er en ting jeg er ganske sikker på og det er at om Gud faktisk eksisterer å er det verken en han eller hun. 

Jeg har aldri sagt jeg har bevis for at Gud ikke eksisterer. Men flere som har svart i tråden sier de har bevis eller kan gi bevis. Og til nå har ingen av disse kommet med de bevis de sier de har.

Skrevet
7 minutter siden, Negerjeger skrev:

Den moderne klanen er mye mer fredfull enn den gamle organisasjonene med råtasser. Det er til og med svarte medlemmer godtatt i kkk så lenge de følger den kristne tro med godt hjerte, akkurat som alle andre medlemmer.

Kanskje det, men du må ikke tro du får noen troverdighet når du liksom som kristen skal snakke om nestekjærlighet og tilgivelse med slik bakgrunn. 

Det er derfor jeg aldri noensinne skal bekjenne meg til en form for religion, og langt mindre ekstreme sekter som KKK. 

Anonymkode: 85c6c...6cc

Skrevet

Hva ville holdt som bevis? 

• Liker 1
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
Et øyeblikk siden, linsejesus skrev:

Hva ville holdt som bevis? 

Det vet jeg når jeg faktisk ser det. 

Skrevet
21 minutter siden, Timma_89 skrev:

Du svarer jo heller ikke på det du blir spørt om: hva er tilstrekkelig bevis for deg?

Det finnes f.eks ingen bevis for at evolusjonsteorien stemmer. Ikke i den forstand at man kan observere det. Men det finnes mange observasjoner som er med på å styrke teorien.

Jeg kan legge frem slike observasjoner som er med på å styrke teorien om Guds eksistens, men jeg mistenker at du bare vil godta bevis som i at du faktisk kan se han selv. Skulle til å skrive videopptak av han, men det hadde nok heller ikke overbevist deg.

34 minutter siden, Aragorn II Elessar skrev:

Jeg merker at ingen faktisk svarer på det jeg spør om.

Jeg ser ikke at du har svart verken meg, Linsejesus eller Fru Uperfekt på spørsmålet vårt om hva du regner som bevis. Dersom du godtar observasjoner som er med på å styrke teorien om Guds eksistens, på samme måte som man bruker ordet bevis i vitenskapelig forstand, kan jeg gjerne legge frem en rekke bevis for deg. Men du må nesten utdype hva det er du er ute etter først.

Viss du er ute etter å faktisk selv kunne observere Gud er det ingen her som kan plassere han foran deg. Da må du be Gud om å åpenbare seg for deg. (Og viss du oppriktig søker Gud har han også lovet at du skal finne Han).

• Liker 1
Skrevet

Det finnes ikke bevis for noen av delene.

• Liker 1
Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
Et øyeblikk siden, Timma_89 skrev:

Jeg ser ikke at du har svart verken meg, Linsejesus eller Fru Uperfekt på spørsmålet vårt om hva du regner som bevis. Dersom du godtar observasjoner som er med på å styrke teorien om Guds eksistens, på samme måte som man bruker ordet bevis i vitenskapelig forstand, kan jeg gjerne legge frem en rekke bevis for deg. Men du må nesten utdype hva det er du er ute etter først.

Viss du er ute etter å faktisk selv kunne observere Gud er det ingen her som kan plassere han foran deg. Da må du be Gud om å åpenbare seg for deg. (Og viss du oppriktig søker Gud har han også lovet at du skal finne Han).

Hvorfor skal jeg svare når ingen svarer på det jeg faktisk spør om.

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet

Det finnes ikke bevis for noen av delene.

Sant nok

Forskjellen ligger vel i at jeg kan si at jeg ikke kan bevise at Gud ikke eksisterer. Det er tross alt ikke mulig å bevise at noe ikke eksisterer

Men troende ser ikke ut til å være i stand til å innrømme at de heller ikke kan bevise at Gud eksisterer.

Skrevet

Hvorfor må de komme med et bevis? De er troende. Hele greia er bygd på tro. Om det holder for de, hva er da galt med det?

Anonymkode: 334c2...6eb

• Liker 1
Skrevet

Fordi de tror, de vet ikke

Skrevet

Jeg er ikke kristen eller religiøs av meg i det hele tatt. Tror ikke på en Gud som jeg skal frelse (føles bare veldig rart for meg). Men jeg tror det er NOE (er sikker på at det er mer mellom himmel og jord enn vi kan se), noe som vi ikke kan sette et navn på fordi vi vet ikke hva det er. Jeg har nettopp begynt å ta opp fag i norsk og historie, og har etter dette blitt bare enda mer skeptisk til kristendommen og religioner generelt. Altså, først trodde de på Tor og Odin før en kar på 1200-tallet kom og sier at "Nei, nå! Nå skal vi tro på Gud og Jesus!" og det var vel ikke akkurat så veldig mye religionsfrihet slik vi har i dag for å si det mildt. I tillegg er alt i bibelen skrevet i kulturen og samfunnsnormene som var på den tiden, jeg bare synes det er veldig rart om Gud faktisk mener det som står i bibelen, at det liksom er riktig slik de levde da. For mange av greiene som står der er jo grove, han fremstår jo som ond. 

Jeg tenker litt sånn her da - Vitenskapen sier vi stammer fra aper (tror jeg), men jeg tenker hva er det som skapte alle menneskene? alle dyrene? planter, trær osv? alt som eksisterer her? Jorden? Alle planetene? Hele universet? Hva var det som skjedde slikt at alt dette oppsto og utviklet seg. Og hva er poenget med at alt ble til hvis det bare.. skjedde. Hva faen lever vi for da?  Altsåå.. Jeg vet ikke hva vitenskapen svarer på disse spørsmålene, men hva skapte alt det her in the first place. Så jeg føler hvert fall at det er noe - men som sagt så vil jeg ikke kalle det for gud..

Det er ikke bevis for at det finnes eller ikke finnes en gud, men føler hverken vitenskapen eller noen religion kan svare på noen av tingene. We just don't know. :) 

Anonymkode: 4773d...fd0

Gjest Aragorn II Elessar
Skrevet
Et øyeblikk siden, Negerjeger skrev:

Flere ting på jorda tyder på intelligent design, bare se på dna, jorda størrelse, vann osv. Du kan også se til Jesus. Bare se rundt deg også kanskje du innser at beviset finnes overalt rundt deg.

Ingenting du skriver beviser Guds eksistens. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...