AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #1 Skrevet 21. september 2016 Hei, har fått innvilget billån, men angrer da jeg lett kan få et refinansieringslån på boligen. kan noen hjelpe meg med utregningen? Er det virkelig vits i å hente inn noen som må få en ny verdivurdering av leiligheten min for å så gå gjennom hele søknadsprossesen med å få refinansiering. Hva vil disse to type lån si i faktisk forskjell i kroner? 2,95% nom.rente og 3,88% eff.rente (billån på 250.000 kr.) vs. 2,1% nom.rente og 2,12%eff.rente (refinansiering boliglån på 250.000) Anonymkode: 6cf2e...81d
Fru Uperfekt Skrevet 21. september 2016 #2 Skrevet 21. september 2016 Det lønner seg å ta det på huset forutsatt at du betaler høyere inn tilsvarende det billånet ville kostet deg. 1
CutTheRope Skrevet 21. september 2016 #3 Skrevet 21. september 2016 Jeg har tatt utgangspunkt i en nedbetaling på 7 år og uendret rente for å ha et utgangspunkt (i praksis nedbetales boliglån over lenger tid men for å få sammenlignbarhet har jeg regnet med 7 år på begge. Et lån på 250 000 gir da 38 806 kroner i årlig betaling med 2,12% rente og 41 468 med 3,88% rente. Det vil si 2 662 kroner per år, eller 26 615 kroner totalt over de 7 årene. Refinansiering av boliglån koster nok ca 2 000 kroner i tinglysning av ny panteobligasjon, utover dette burde det ikke være noen kostnader. Om du bor på et lite sted med dårlig konkurranse mellom eiendomsmeglerene kommer det muligens et tilsvarende beløp på å få verdivurdering. Så med den renteforskjellen vil det helt klart lønne seg å refinansiere boliglån under forutsetning at du ikke får dårligere betingelser enn du har fordi du øker lånebeleøpet (vil komme ann på verdivurderingen om prosenten av verdien du har lånt øker eller reduseres).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå