Gå til innhold

Oldemor, min mamma og barnebarnet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma er veldig ok og snill, hun trener, er slank aktiv om hun er over åtti år. Men barn har hun ikke et pedagogisk forhold til for å svartmale litt. Hun blir for "mye". for eksempel når svigerdatter skulle roe barnet ned med å lese bok, da begynte mamma å le når han smilte. Jeg satt ved spisebordet og ga ingen oppmerksomhet. 

Jeg sa til mamma etterpå, at det var dumt og unødvendig. Akkurat nå er svigerdatter alene med barnet (baby), og jeg håper hun tok det til seg, men hun har alltid vært sånn, når jeg hadde småbarn måtte jeg si fra, og hun hørte faktisk etter. Men nå har hun glemt alt jeg sa.

Sønnen min ringte samme dag og spurte om jeg trodde bestemor (min mor) hadde klart å legge oldebarnet... eller om det ville blitt en søvnløs dag. Jeg svarte at jeg tror nok det kanskje, for da har hun hele ansvaret, hun klarte jo å legge deg. ...

...Men det var et merkelig spørsmål. Det kan tyde på at de har oppdaget at hun ikke er en pedagog, men mer ser som barn som leketøy /dukke.

Til mitt dilemma, jeg vil ikke såre moren min. Hun virker oppegående, det er først nå sønnen min har oppfanget at hun er masete rundt barn, hun soler seg i glansen osv. Jeg har forsøkt å si til henne at man ikke skal gi oppmerksomhet når barn er overtrett osv, men det preller av.

Noen som har forslag til hva jeg skal si som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er oldemor og oldebarn sammen på hver eneste dag? 

Skrevet

Hvorfor skal du si noe? Går det bra, så går det bra. Har man en oldemor på 80 til å passe småbarn/baby alene, må man regne med at ikke alt foregår så pedagogisk og likt som foreldrene gjør ting til hverdags, men går det i retning duller for mye, sovner litt senere, er "for snill", er det vel ok? Sønnen din kan ikke forvente mer enn omsorg, og kan heller ikke forvente at du skal ta noen overordnet ansvar så lenge det ikke er du som er barnevakt. Selv ville jeg ikke latt oldemor ha ansvaret alene om kvelden hvis jeg var bekymret for at det ikke gikk bra.  Ting som at hun smiler og gir barnet oppmerksomhet når alle burde overse er bagateller.

Anonymkode: e6389...edc

• Liker 13
Skrevet
16 minutter siden, Kamomille skrev:

Er oldemor og oldebarn sammen på hver eneste dag? 

Nei, cirka annenhver uke.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du si noe? Går det bra, så går det bra. Har man en oldemor på 80 til å passe småbarn/baby alene, må man regne med at ikke alt foregår så pedagogisk og likt som foreldrene gjør ting til hverdags, men går det i retning duller for mye, sovner litt senere, er "for snill", er det vel ok? Sønnen din kan ikke forvente mer enn omsorg, og kan heller ikke forvente at du skal ta noen overordnet ansvar så lenge det ikke er du som er barnevakt. Selv ville jeg ikke latt oldemor ha ansvaret alene om kvelden hvis jeg var bekymret for at det ikke gikk bra.  Ting som at hun smiler og gir barnet oppmerksomhet når alle burde overse er bagateller.

Jeg har allerede sagt fra til henne, som jeg også gjorde når mine barn var små. Ja, det er i grunnen bagateller, men litt forstyrrende. For eksempel lørdag trillet jeg tur i nesten tre timer,  vel hjemme spiste han mat og fikk pupp, og oldemor begynte å le og lage grimaser for å få oppmerksomhet selv om babyen hadde sovet litt lite.

Jeg antar og tror at om hun var barnevakt, ville hun ikke gjort det, men hun stoler kanskje på at gråting og sånne ting er foreldrenes problem.

Jeg selv er ikke typen til å skjemme bort unger. Babyen likte jo det, solet seg i oppmerksomheten. Så det var jo ikke galt, men mor trengte å få en time eller to for seg selv (min svigerdatter). Man kan vel ta hensyn.

Skrevet
9 minutter siden, Atea skrev:

Jeg har allerede sagt fra til henne, som jeg også gjorde når mine barn var små. Ja, det er i grunnen bagateller, men litt forstyrrende. For eksempel lørdag trillet jeg tur i nesten tre timer,  vel hjemme spiste han mat og fikk pupp, og oldemor begynte å le og lage grimaser for å få oppmerksomhet selv om babyen hadde sovet litt lite.

Jeg antar og tror at om hun var barnevakt, ville hun ikke gjort det, men hun stoler kanskje på at gråting og sånne ting er foreldrenes problem.

Jeg selv er ikke typen til å skjemme bort unger. Babyen likte jo det, solet seg i oppmerksomheten. Så det var jo ikke galt, men mor trengte å få en time eller to for seg selv (min svigerdatter). Man kan vel ta hensyn.

Siden oldemor er over 80, må dere ta hensyn til henne også. Verken du, sønn eller svigerdatter kan forvente perfekt oppførsel, og at hun ønsker å gi og få oppmerksomhet til/fra barnet er helt naturlig. Hvis det er å skjemme bort, må dere la være å la dem være sammen da.

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden oldemor er over 80, må dere ta hensyn til henne også. Verken du, sønn eller svigerdatter kan forvente perfekt oppførsel, og at hun ønsker å gi og få oppmerksomhet til/fra barnet er helt naturlig. Hvis det er å skjemme bort, må dere la være å la dem være sammen da.

Ærlig talt. Oldemor er en type som trener og danser, hun er aktiv, spiller brigde og er med på quiskvelder. Hun er høyst oppegående. Men klart vi må ta hensyn til henne også. For meg virker det likevel som om hun ikke har "taken" ang. barn.

Skrevet
20 minutter siden, Atea skrev:

Du kan ikke detaljstyring din mor, la henne kose seg med oldebarn et. 

Dette var da lite å henge seg opp i. 

• Liker 7
Skrevet (endret)

.

Endret av Kamomille
Skrevet

Forstår ikke problemstillingen? Er det er problem at hun er slank og ler mye? Eller er problemet at hun er uoppmerksom mot barna? Eller er problemet at hun herjer og "skrur barna opp" i stedet for å roe dem ned? Sistnevnte er jo svært vanlig med slektninger som synes det er gøy å få være den morsomme, som kiler og herjer og leker, og ikke ønsker eller har ork til å være oppdrageren som tar kamper. 

Anonymkode: a3c3a...cc5

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, Kamomille skrev:

Du kan ikke detaljstyring din mor, la henne kose seg med oldebarn et. 

Dette var da lite å henge seg opp i. 

Du har rett. Det er en bagatell, men det skrev jeg jo. Det er kanskje mitt savn av at min gamle mor skal være der og bli mer klok med årene, hun er faktisk veldig snill men litt upsykologisk og klagete, en motpol av meg. Jeg klager aldri.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Atea skrev:

Du har rett. Det er en bagatell, men det skrev jeg jo. Det er kanskje mitt savn av at min gamle mor skal være der og bli mer klok med årene, hun er faktisk veldig snill men litt upsykologisk og klagete, en motpol av meg. Jeg klager aldri.

Du bør slutte å tenke at du skal oppdra din mor til å bli lik deg. Moren din har tross alt levd i 80 år med den personligheten, hun har og hun har sikkert hatt et bra liv hittil, la henne fortsette å ha sin egen personlighet.

• Liker 10
Skrevet
10 minutter siden, Atea skrev:

Nei, i så fall er hun ikke en motpol av deg. Det er DU her som fremstår som meget usympatisk og klagete. 

Anonymkode: 92538...998

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, i så fall er hun ikke en motpol av deg. Det er DU her som fremstår som meget usympatisk og klagete. 

Anonymkode: 92538...998

Ja ikke sant. Jeg har dårlig erfaring med min mor. Jeg bodde hos henne, ble gravid ung, men jeg valgte raskt å flytte til faren min.

det er kanskje det som henger igjen.

Skrevet (endret)

Om barn søler eller kaster koppen sin, da sa hun: Du er dum!

Jeg måtte jo arrestere henne pronto og si at det får du aldri lov å si til mine barn. Man kan si at det er dumt å søle for noen må jo tørke opp.

Har du barn? abb 998.

Endret av Atea
  • Liker 2
Skrevet

Jeg  tenker at om oldemor på over 80 år passer oldebarnet sitt to ganger i måneden, så får det skje på oldemors prinsipper. Ellers får man gjøre som oss andre med oldemødre i live, gå på besøk sammen med barnet.

• Liker 10
Skrevet

Min erfaring er at andre familiemedlemmer som er barnevakter gjør ting på sin måte, uten at det er krise. Når småen har overnattet hos besteforeldre, så har han virkelig styrt showet, og sovet hele natten i sengen deres, hoppet over "dagsovingen" og bare spist mat som han elsker. Jaja tenker jeg. Han forstår at det gjelder andre regler hjemme enn hos besteforeldre (evt. oldeforeldre), så det får være greit. Han koser seg jo maks, så får vi heller belage oss på en litt trøttere gutt enn normalt når han kommer hjem igjen. Som min mor sier det - ekstra kjekt å være bestemor, for da kan man med god samvittighet skjemme bort de små.

Anonymkode: 69c8f...1b8

• Liker 7
Skrevet

Kjenner meg litt igjen her....dessverre. Jeg har ikke fått være barnepike for mine barnebarn når de var baby fordi faren mente at "vi hadde glemt" åssen man passet så små barn. Da fikk jeg litt bakoversveis men sa ingenting.

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, Sol79 skrev:

Jeg  tenker at om oldemor på over 80 år passer oldebarnet sitt to ganger i måneden, så får det skje på oldemors prinsipper. Ellers får man gjøre som oss andre med oldemødre i live, gå på besøk sammen med barnet.

Det gjør jeg. Hun er i god form, men blir fort litt sliten. Likevel får jeg opp en følelse av at hun sutrer og overdriver, men det er kanskje fordi jeg er vant til at hun er i god form. Men klart, hun er over åtti og sliter med hjertet, har ikke hatt infarkt, men tette blodårer.

Hun trener tre ganger i uka, går på dans, er ute i marka, da er alt bra. Jeg får bare opp en følelse av at hun klager til meg, på en måte som gjør at jeg får på følelsen av at hun trenger omsorg. Jeg er flink til å besøke henne.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, tussi680 skrev:

Kjenner meg litt igjen her....dessverre. Jeg har ikke fått være barnepike for mine barnebarn når de var baby fordi faren mente at "vi hadde glemt" åssen man passet så små barn. Da fikk jeg litt bakoversveis men sa ingenting.

Så trist å høre. Kan det hjelpe å prate med dem (uten å vite er det vel svigerdatter som står bak )

Jeg ville tatt en prat med dem begge. Men, det er mye som har endret seg fra jeg selv hadde baby, jeg har satt meg inn i det nå og overkjører på ingen måte foreldrene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er misunnelig! Tenk å ha både bestemor og oldemor som faste barnevakter. Så heldig barnet er som får så mye tid med dem.   

Anonymkode: e00aa...149

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...