CBN 60 Skrevet 20. september 2016 #1 Skrevet 20. september 2016 Vi har en hannhund på snart 1,5 år som har fått agressive tendenser. Første gang for noen dager siden da jeg skulle legge meg og vekket den, da knurret den for første gang. Jeg tenkte at oi, ikke bra, men mulig han skvatt. I dag hadde han stjålet en ting, og da mannen min skulle ta den fra han knurret han og bet. Da han sa litt strengt fyyyy og tok etter tingen igjen, skjedde det samme. Her har det ikke vært endringer i huset, vi kan ikke se at det feiler han noe. Eneste som har skjedd på ettersommeren er at han har vært 15 dager på kennel sammen med den eldre hunden vår mens vi var på ferie. Hvordan håndterer man slik adferd? Reagerer ikke på at vi fjerner tyggebein eller vanlig mat. Sukk.... (Vi er voksne, ingen barn.) Men har aldri hatt agressiv hund tidligere, selv om vi 'alltid' har hatt hund i huset.
betrevitaren Skrevet 20. september 2016 #2 Skrevet 20. september 2016 Dersom det skjer i mange forskjellige situasjoner og at det virker som hunden vil være i fred, ville jeg sjekka for smerter/sykdom hos vet. Hva var det han hadde stjålet? Som har høyere verdi enn bein og mat? Dersom sykdom kan uteukkes vil jeg tippe det er ressursforsvar, og ikke aggressivitet. Han tester litt grenser, og forsøker å se hva han kan komme unna med. Jeg ville bedt bikkja skjerpe seg og fortsette med det jeg gjorde. Skal jeg ha den tingen hunden har stjålet tar jeg den uavhengig av hva bikkja måtte mene om det. Dersom dere gir respons på knurringa, feks ved å trekke dere unna, vinner hunden og han finner ut at "Oi! Dette funka. Kult!" så neste gang vil det kunne eskalere litt når han da ikke får viljen sin. Dersom dere synes det er ubehagelig med knurringa kan dere bytte det han har med feks godbit. Lær inn kommando "bytte" som betyr at han får noe i bytte med det han har. 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #3 Skrevet 20. september 2016 Herregud. Kunne dere virkelig ingenting om hund før dere skaffet dere den? Jeg vet ikke om jeg skal gidde å svare en gang, når du nevner ting som at dere fint kan fjerne tyggebein ellers. Slå deg selv i hodet, dra på kurs, omplasser hunden før dere ødelegger den. Og for guds skyld, fjern aldri mat fra hunden for testing eller trening eller hva som helst av idiotiske grunner folk har til å drive på slik. Hunden deres er IKKE aggressiv, han har utviklet et ressursforsvar FORDI dere har tatt bort mat og bein. At du i det hele tatt tolker en tilfeldig knurring som aggressivitet, er bare vanvittig. Og å kjefte på en hund som har ressursforsvar for så å prøve å ta den igjen? Etter at han sa fra først med knurr, og så lyttet dere ikke til signalene og premprovoserte et bitt? Fader så dumme folk er altså. Kan ikke få sagt hvor oppgitt jeg er over folk som tror de kan hund, og dermed ødelegger en valp fordi de er stuck på 80-tallet hva gjelder hundekunnskap. Anonymkode: ae8b4...52d 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #4 Skrevet 20. september 2016 4 minutter siden, betrevitaren skrev: Dersom det skjer i mange forskjellige situasjoner og at det virker som hunden vil være i fred, ville jeg sjekka for smerter/sykdom hos vet. Hva var det han hadde stjålet? Som har høyere verdi enn bein og mat? Dersom sykdom kan uteukkes vil jeg tippe det er ressursforsvar, og ikke aggressivitet. Han tester litt grenser, og forsøker å se hva han kan komme unna med. Jeg ville bedt bikkja skjerpe seg og fortsette med det jeg gjorde. Skal jeg ha den tingen hunden har stjålet tar jeg den uavhengig av hva bikkja måtte mene om det. Dersom dere gir respons på knurringa, feks ved å trekke dere unna, vinner hunden og han finner ut at "Oi! Dette funka. Kult!" så neste gang vil det kunne eskalere litt når han da ikke får viljen sin. Dersom dere synes det er ubehagelig med knurringa kan dere bytte det han har med feks godbit. Lær inn kommando "bytte" som betyr at han får noe i bytte med det han har. Det er det dummeste rådet jeg har lest. Er det virkelig mulig? Blir noen skadet av denne hunden etter å fulgt disse rådene så sier jeg bare en ting: Vel fortjent! Anonymkode: ae8b4...52d 5
Lofilteret Skrevet 20. september 2016 #5 Skrevet 20. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud. Kunne dere virkelig ingenting om hund før dere skaffet dere den? Jeg vet ikke om jeg skal gidde å svare en gang, når du nevner ting som at dere fint kan fjerne tyggebein ellers. Slå deg selv i hodet, dra på kurs, omplasser hunden før dere ødelegger den. Og for guds skyld, fjern aldri mat fra hunden for testing eller trening eller hva som helst av idiotiske grunner folk har til å drive på slik. Hunden deres er IKKE aggressiv, han har utviklet et ressursforsvar FORDI dere har tatt bort mat og bein. At du i det hele tatt tolker en tilfeldig knurring som aggressivitet, er bare vanvittig. Og å kjefte på en hund som har ressursforsvar for så å prøve å ta den igjen? Etter at han sa fra først med knurr, og så lyttet dere ikke til signalene og premprovoserte et bitt? Fader så dumme folk er altså. Kan ikke få sagt hvor oppgitt jeg er over folk som tror de kan hund, og dermed ødelegger en valp fordi de er stuck på 80-tallet hva gjelder hundekunnskap. Anonymkode: ae8b4...52d Herregud. Hvorfor i all verden skriver du ett innlegg som alle kan lese når du så tydelig må være andre ting som plager deg forferdelig mye?? Og selvsagt tørr du ikke "stå frem" med nick engang. Gå og legg deg, kanskje føler du deg bedre i morgen. 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #6 Skrevet 20. september 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud. Kunne dere virkelig ingenting om hund før dere skaffet dere den? Jeg vet ikke om jeg skal gidde å svare en gang, når du nevner ting som at dere fint kan fjerne tyggebein ellers. Slå deg selv i hodet, dra på kurs, omplasser hunden før dere ødelegger den. Og for guds skyld, fjern aldri mat fra hunden for testing eller trening eller hva som helst av idiotiske grunner folk har til å drive på slik. Hunden deres er IKKE aggressiv, han har utviklet et ressursforsvar FORDI dere har tatt bort mat og bein. At du i det hele tatt tolker en tilfeldig knurring som aggressivitet, er bare vanvittig. Og å kjefte på en hund som har ressursforsvar for så å prøve å ta den igjen? Etter at han sa fra først med knurr, og så lyttet dere ikke til signalene og premprovoserte et bitt? Fader så dumme folk er altså. Kan ikke få sagt hvor oppgitt jeg er over folk som tror de kan hund, og dermed ødelegger en valp fordi de er stuck på 80-tallet hva gjelder hundekunnskap. Anonymkode: ae8b4...52d De har hund frå før, ergo så kan de mye om hund! Hva med oss som har barn.. Hva kan vi om barn før de dukker opp? Ok, vi kan lese oss til en del. Og vi kan høre andres erfaringer, men sånn er det vel med en hund også? Du bør absolutt tolke det positivt at TS spor om råd her, og da kan du øse ut din kunnskap uten å være nedlatende. Lykke til, TS!! Anonymkode: 90f4a...818 2
betrevitaren Skrevet 20. september 2016 #7 Skrevet 20. september 2016 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det dummeste rådet jeg har lest. Er det virkelig mulig? Blir noen skadet av denne hunden etter å fulgt disse rådene så sier jeg bare en ting: Vel fortjent! Anonymkode: ae8b4...52d Kan du begrunne det? Bikkjer er ikke dumme dyr. De er opportunister og gjør det som lønner seg. Det at folk hopper unna og blir livredde med en gang en hund knurrer eller hyler til om du klipper feil på klørne osv, er som regel grunnen til at atferden eskalerer fra litt knurr til bitt. Dersom hunden får ha det den har stjålet når den knurrer, lærer hunden seg at der lønner seg å knurre fordi den da får beholde gjenstanden den forsvarer. Endret 20. september 2016 av betrevitaren Skrivefeil 3
Gjest Hapi Skrevet 20. september 2016 #8 Skrevet 20. september 2016 23 minutter siden, CBN 60 skrev: Vi har en hannhund på snart 1,5 år som har fått agressive tendenser. Første gang for noen dager siden da jeg skulle legge meg og vekket den, da knurret den for første gang. Jeg tenkte at oi, ikke bra, men mulig han skvatt. I dag hadde han stjålet en ting, og da mannen min skulle ta den fra han knurret han og bet. Da han sa litt strengt fyyyy og tok etter tingen igjen, skjedde det samme. Her har det ikke vært endringer i huset, vi kan ikke se at det feiler han noe. Eneste som har skjedd på ettersommeren er at han har vært 15 dager på kennel sammen med den eldre hunden vår mens vi var på ferie. Hvordan håndterer man slik adferd? Reagerer ikke på at vi fjerner tyggebein eller vanlig mat. Sukk.... (Vi er voksne, ingen barn.) Men har aldri hatt agressiv hund tidligere, selv om vi 'alltid' har hatt hund i huset. 15 dager på kennel for en hund i formingsfasen kan absolutt ha en innvirkning. Jeg hadde min voksne tispe på kennel i en uke en gang, og da jeg hentet henne virket hun redd og stresset. Hun var stødig i hodet og godt sosialisert, så det hadde ikke noen negativ virkning på henne om hun opplevde noe dårlig der. Om hunden deres har opplevd noe skremmende der, så kan det ha fåttt konsekvenser for adferden hans. Hunden deres har ikke "aggressive tendenser", den virker usikker og og redd, og forsvarer tingene sine. Når du vekker hunden har den ingen grunn til å være sint, så jeg vil gjette at den knurrer fordi den ble redd. Hunden kjenner ikke til konseptet "stjele", det de finner er deres, og når noen prøver å ta det, forsvarer de det, om de ikke lærer noe annet. Om hunden har lært dette før, og så hatt en skremmende opplevelse, kan han ha "glemt" det til fordel for instinkter. Jeg har en omplasseringshund fra utlandet, og hun kommer til å bite om jeg prøver å ta fra henne f.ex. kjøttbein, så det gjør jeg ikke, men jeg trener på at hun skal slippe. Hun er ikke aggressiv for det. Her er en god metode for å lære hunden å slippe noe: Anbefaler ellers 100% Positiv Hverdagslydighet og 100% Positiv Problemløsning, og nettstedet Canis.no, finnes mange gode artikler der.
CBN 60 Skrevet 20. september 2016 Forfatter #9 Skrevet 20. september 2016 41 minutter siden, CBN 60 skrev: Vi har en hannhund på snart 1,5 år som har fått agressive tendenser. Første gang for noen dager siden da jeg skulle legge meg og vekket den, da knurret den for første gang. Jeg tenkte at oi, ikke bra, men mulig han skvatt. I dag hadde han stjålet en ting, og da mannen min skulle ta den fra han knurret han og bet. Da han sa litt strengt fyyyy og tok etter tingen igjen, skjedde det samme. Her har det ikke vært endringer i huset, vi kan ikke se at det feiler han noe. Eneste som har skjedd på ettersommeren er at han har vært 15 dager på kennel sammen med den eldre hunden vår mens vi var på ferie. Hvordan håndterer man slik adferd? Reagerer ikke på at vi fjerner tyggebein eller vanlig mat. Sukk.... (Vi er voksne, ingen barn.) Men har aldri hatt agressiv hund tidligere, selv om vi 'alltid' har hatt hund i huset. 1. Han fikk ikke beholde det han hadde stjålet OG han beit. 2. Han hadde funnet og tatt barnebarnets smokk. 3. Vi går ikke rundt og 'tar fra han' mat og bein for moro skyld. Det hender vi rydder opp på gulvet og flyttet på matskåler. 😜 4. Har hatt hund siden 1988. Men aldri en som har vist aggresjon. 5. Jeg fikk alle mine fordommer om forum bekreftet, umiddelbar drittkasting. 6. Jeg spurte om en ting: hvordan håndterer vi problemet. Enkelt og greit. Takk. 2
betrevitaren Skrevet 21. september 2016 #10 Skrevet 21. september 2016 17 minutter siden, CBN 60 skrev: 1. Han fikk ikke beholde det han hadde stjålet OG han beit. 2. Han hadde funnet og tatt barnebarnets smokk. 3. Vi går ikke rundt og 'tar fra han' mat og bein for moro skyld. Det hender vi rydder opp på gulvet og flyttet på matskåler. 😜 4. Har hatt hund siden 1988. Men aldri en som har vist aggresjon. 5. Jeg fikk alle mine fordommer om forum bekreftet, umiddelbar drittkasting. 6. Jeg spurte om en ting: hvordan håndterer vi problemet. Enkelt og greit. Takk. Så ikke du skrev at han beit, hvor ille var det? Hang han fast? Uavhengig så ville ikke det endret hva jeg ville gjort i situasjonen. Dersom det bare var et varselsbitt, altså ingen skade, er det nok bare det at han er påtur inn i psykisk kjønnsmodning, og tester dermed grenser litt mer enn før. Står fast ved at dere bør lære han å bytte. Stikk gjerne innom hundesonen.no og søk etter relevante ord, der er det mye fornuftig info å finne
Rainbow Skrevet 21. september 2016 #11 Skrevet 21. september 2016 (endret) Å si fyyy har ingenting for seg, annet enn at hunden får det ubehagelig. I tillegg, når han sa det og så tok etter tingen igjen, kan hunden ha oppfatta det som "han er også sint og vil ha den, da må jeg hvertfall beskytte den". Ga han mange dempende signaler før han knurra? Hunder sier som oftest veldig mye før de gjør det. Som å slikke seg på nesa, se til sida, senke blikket...Det at dere har hatt hund siden 1988 er egentlig mer negativt enn positivt, jeg har ikke tall på alle de tingen jeg angrer på at ble gjort mot familiehunden jeg vokste opp med fra 1990. Man visste mindre den gangen, allmennoppfatningen var at hunder må være nederst på rangstigen og "vite hvem som er sjefen". Alle sånne ting har vitenskapen gått bort ifra for lenge siden nå. Anbefaler å lese masse om dempende signaler. Det er utrolig interessant! Da kan dere se at han føler seg truet lenge før han føler han må ty til å knurre eller bite. Han sier nok fra at dette er ekkelt i god tid. På denne linken kan dere lese om disse signalene. Han må ha en grunn til å slippe ting, ikke bare "slipper jeg tar menneskene det og alt blir kjipt/jeg får kjeft". Jeg er veldig glad i Victoria Stilwell. Lær ham at å gi deg det du tar fra ham er kult, for da får han noe annet. Dette lærer god slipp-kommando. Det er også lurt å lære ham å la være å ta ting i utgangspunktet: Her får hunden vite at å la være å ta ting er bra. Ikke at han får fyyy og kjeft om det skjer. Jeg mener ikke å kjefte på deg, for det fører ikke noen steder. Det er viktigere at du er interessert i å tilegne deg ny kunnskap for å lære hva du skal gjøre i denne situasjonen, og det virker det som du er! Vi har en hund som vi aldri, i hans tre år gamle liv, har brukt mørk stemme til eller vært fysiske med. Han kan være i ferd med å ta noe og vi sier "la være" i myk stemme, og han dropper det, samme hva det er. Han har så bra slipp-kommando at han slapp et lemen han tok på fjellet. Begge deler lærte vi inn takket være disse to videoene. Endret 21. september 2016 av Rainbow 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #12 Skrevet 21. september 2016 Jeg har nylig fått delvis samme problem med min unghund, som har utviklet ressursforsvar ovenfor sofaen. Det vil si at hun kan knurre og glefse etter hånden min dersom jeg klapper på henne når hun sover på sofaen. Jeg løser dette ved at hun ikke får være i sofaen når hun oppfører seg sånn. Enkelt og greit. Ikke noe kjefting og sinte stemmer, bare unngå situasjonen for en periode. Forsøk å unngå å sette han i situasjoner der slik "aggressive" tendenser kan forekomme. Anonymkode: 5ed54...7c8 1
Tabris Skrevet 21. september 2016 #13 Skrevet 21. september 2016 Aldri ta fra en hund tyggebein, leker eller annet. Spesielt ikke om den har begynt å utvikle ressursforsvar. Da bidrar man bare til å eskalere situasjonen. (Skulle skrevet mer om hvordan man går frem, men ser andre har skrevet mye bra og jeg har litt dårlig tid akkurat nå). 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2016 #14 Skrevet 21. september 2016 Det beste tipset du kan få, er byttehandel. Bruker dere ikke godbiter, så start nå. Har bikkja en ting dere ikke vil han skal ha, bytt det bort mot godbit (mulig han trenger 2-3 for at byttehandelen skal "lønne seg" for hunden). Anonymkode: 3fbd4...7b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå