AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #1 Skrevet 20. september 2016 Han var rolig og avslappet bare 6 uker gammel. Men nå som 6 mnd er han en villstyring. Når vi går tur, akter han ikke å gå fint. Han løper og spinner med beina selv om vi står i ro/går. I tillegg hopper han opp og ned som en hare, og kan av og til snappe etter oss. For ikke å snakke om at han er needy all the time.. De gangene han har stått i bånd ute, har han hatt det greit. Men når jeg kommer for å hente han så hopper dyret opp og ned 100 ganger, og møkkete meg til over hele buksa (regner nesten med at det er normal bikkje adferd). Og det ender med at jeg løfter han opp under armene, og da spreller han som en vill liten hamster Og ikke greier han å å ligge i ro når jeg holder han inntil meg for å kose, for da bykser han som en pint mark og hyler.. Men når jeg koser med han i 10 min så roer han seg og slapper av. Tok han i dusjen i dag, og han skalv som et uvær. Hjertet slo også raskt.. Også jukket han på håndduken i stua når han skulle tørke seg. Vet ærlig talt ikke hva det er med dette dyret, og hund har vi da hatt før. Og den forrige var av den sindige og rolige typen. Hva tenker dere? Anonymkode: 0ccd7...e8d
Leo Skrevet 20. september 2016 #2 Skrevet 20. september 2016 At dette er en helt normal hund alderen tatt i betraktning. 29
TheGirlWhoWaited Skrevet 20. september 2016 #3 Skrevet 20. september 2016 Rett oppførsel for en hund i den alderen - merkelig at du ikke visste dette før du skaffet deg hund? 14
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #4 Skrevet 20. september 2016 Herregud, du har en hund i puberteten. Har du ikke lest noe om hundehold og hundens utvikling før du skaffet deg hund? Anonymkode: 5db4e...407 9
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #5 Skrevet 20. september 2016 Et øyeblikk siden, TheGirlWhoWaited skrev: Rett oppførsel for en hund i den alderen - merkelig at du ikke visste dette før du skaffet deg hund? Er lenge siden sist da, men vil påstå at de oppførte seg ulikt som valp. Han her er villere Anonymkode: 0ccd7...e8d
Saphyria Skrevet 20. september 2016 #6 Skrevet 20. september 2016 Hvilken rase er det, og har du hatt den rasen før? Det er normal oppførsel, han er midt i mellom rampete valp og hormonell tenåring. Ta kontakt med ein profesjonell, gå på kurs, etc. Selv om din gamle hund var annerledes, så betyr ikkje det at neste hund vil være lik, selv om det er samme rase. 7
Leo Skrevet 20. september 2016 #7 Skrevet 20. september 2016 De er forskjellige. Jeg har hatt flere valper av samme kjønn og rase og ingen av dem har vært like. En virket som om han er født gammel og har vært veldig lite valpete hele veien. En annen er det masse valp i enda selv om han snart fyller fem. 4
Gjest Gia_ Skrevet 20. september 2016 #8 Skrevet 20. september 2016 Stiller meg endel spørsmål her.. Fikk dere den når den var 6uker gammel? Isåfall har den stakkars valpen gått glipp av MYE viktig sosialisering med kullsøsken og moren.. Er fra 6-8uker(helst 10/12uker) de virkelig setter seg inn i hundespråket, og lærer hva som er greit og ikke, hvor røff leken kan være, hvor hardt de kan bite osv. Dessuten har heller ikke oppdretter fått gjort noe sosialisering at all regner jeg med. Isåfall meget useriøst. Klart en valp er rolig når den er liten og i ett nytt hjem, med nye mennesker hvor alt er ukjent. En hund på 6mnd er jo bare en valp. Den må læres å gå fint i bånd, ikke bite, ikke hoppe opp og at dusjen er greit. Alt må gå gradvis. Kan ikke bare forvente at den vet hvordan en hund skal oppføre seg ved dusjing feks. Hunden skal da ikke tørke seg selv med håndduken, det må jo du som eier gjør.. Har nok jukket på håndkleet pga stress. Anbefaler deg å melde dere på valpekurs først som sist. En plass hvor de bruker positiv trening. Der kan du få mye tips og hjelp på hvordan du skal oppdra denne valpen DU har skaffa deg. En hund oppdrar seg ikke selv.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #9 Skrevet 20. september 2016 1 minutt siden, NordTroll skrev: Hvilken rase er det, og har du hatt den rasen før? Det er normal oppførsel, han er midt i mellom rampete valp og hormonell tenåring. Ta kontakt med ein profesjonell, gå på kurs, etc. Selv om din gamle hund var annerledes, så betyr ikkje det at neste hund vil være lik, selv om det er samme rase. Grøfte mix (yorkshireterrier,Pomeranian, chihuahua). Forrige hund var renraset. Får øke på med aktiviteter og hjernetrim Hunden er både smart og utspekulert. Anonymkode: 0ccd7...e8d 1
Saphyria Skrevet 20. september 2016 #10 Skrevet 20. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Grøfte mix (yorkshireterrier,Pomeranian, chihuahua). Forrige hund var renraset. Får øke på med aktiviteter og hjernetrim Hunden er både smart og utspekulert. Anonymkode: 0ccd7...e8d Vel, da er det ikkje rart den oppfører seg annerledes Eg anbefaler i hvert fall å gå på kurs, veldig greit selv om man har hatt hund før. 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #11 Skrevet 20. september 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han var rolig og avslappet bare 6 uker gammel. Men nå som 6 mnd er han en villstyring. Når vi går tur, akter han ikke å gå fint. Han løper og spinner med beina selv om vi står i ro/går. I tillegg hopper han opp og ned som en hare, og kan av og til snappe etter oss. For ikke å snakke om at han er needy all the time.. De gangene han har stått i bånd ute, har han hatt det greit. Men når jeg kommer for å hente han så hopper dyret opp og ned 100 ganger, og møkkete meg til over hele buksa (regner nesten med at det er normal bikkje adferd). Og det ender med at jeg løfter han opp under armene, og da spreller han som en vill liten hamster Og ikke greier han å å ligge i ro når jeg holder han inntil meg for å kose, for da bykser han som en pint mark og hyler.. Men når jeg koser med han i 10 min så roer han seg og slapper av. Tok han i dusjen i dag, og han skalv som et uvær. Hjertet slo også raskt.. Også jukket han på håndduken i stua når han skulle tørke seg. Vet ærlig talt ikke hva det er med dette dyret, og hund har vi da hatt før. Og den forrige var av den sindige og rolige typen. Hva tenker dere? Anonymkode: 0ccd7...e8d Hæ?.Du lar hunden bare stå ute?? Kjeder garantert vettet av seg og bobler over når du kommer. Tåpelig at du ikke forstår han er en VALP! Anonymkode: d6ee1...371 9
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #12 Skrevet 20. september 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grøfte mix (yorkshireterrier,Pomeranian, chihuahua). Forrige hund var renraset. Får øke på med aktiviteter og hjernetrim Hunden er både smart og utspekulert. Anonymkode: 0ccd7...e8d Du må jo lære og trene hunden til å mestre ulike situasjoner slik som hilsing, gå i bånd, avslapping og dusjing. Jeg stiller spørsmålstegn ved kunnskapsnivået ditt. Anonymkode: fe2cf...3f6 15
Gjest Gia_ Skrevet 20. september 2016 #13 Skrevet 20. september 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grøfte mix (yorkshireterrier,Pomeranian, chihuahua). Forrige hund var renraset. Får øke på med aktiviteter og hjernetrim Hunden er både smart og utspekulert. Anonymkode: 0ccd7...e8d Alle 3 rasene er selskapshunder som liker å være med eierne sine, derfor needy, itillegg er Yorkshire terrieren avlet frem for å fange/jage bort rotter så den liker å få brukt seg. Har selv 2 yorkier, og sålenge de får være med på ting, tur og noe pysisk hjernetrim er de så greie å ha med å gjøre. Nå vet jeg ikke hvilke instinkter chihuahuaer og pomeranian har, men du har hvertfall kjøpt deg en hund som lett kan bli gneldrehund og vanskelig om du ikke setter deg mer inn i hundeholdet og begynner å faktisk oppdra den til å takle diverse hverdagssituasjoner som å gå pent i bånd og bli badet og håndtert ved fks kos. På tide å få huet utav ræva, slutte å angre på hunden DU valgte å anskaffe deg og begynne å ta tak i problemene før den virkelig kommer i tenårene med hormoner som løper løpsk.
Trulsa Skrevet 20. september 2016 #14 Skrevet 20. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han var rolig og avslappet bare 6 uker gammel. Men nå som 6 mnd er han en villstyring. Når vi går tur, akter han ikke å gå fint. Han løper og spinner med beina selv om vi står i ro/går. I tillegg hopper han opp og ned som en hare, og kan av og til snappe etter oss. For ikke å snakke om at han er needy all the time.. De gangene han har stått i bånd ute, har han hatt det greit. Men når jeg kommer for å hente han så hopper dyret opp og ned 100 ganger, og møkkete meg til over hele buksa (regner nesten med at det er normal bikkje adferd). Og det ender med at jeg løfter han opp under armene, og da spreller han som en vill liten hamster Og ikke greier han å å ligge i ro når jeg holder han inntil meg for å kose, for da bykser han som en pint mark og hyler.. Men når jeg koser med han i 10 min så roer han seg og slapper av. Tok han i dusjen i dag, og han skalv som et uvær. Hjertet slo også raskt.. Også jukket han på håndduken i stua når han skulle tørke seg. Vet ærlig talt ikke hva det er med dette dyret, og hund har vi da hatt før. Og den forrige var av den sindige og rolige typen. Hva tenker dere? Anonymkode: 0ccd7...e8d Ta deg et valpekurs! 2
Sirah Skrevet 20. september 2016 #15 Skrevet 20. september 2016 Dette er helt normalt. Min var spinnvill når den var liten. Fullstendig sprø. Nå er den voksen og verdens mest bedagelige type. Nesten så jeg savner valpestrekene, men bare nesten 😂 Følger resten her, dra på valpekurs. En valp er ikke bare bare å oppdra uten veiledning. 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #16 Skrevet 20. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hæ?.Du lar hunden bare stå ute?? Kjeder garantert vettet av seg og bobler over når du kommer. Tåpelig at du ikke forstår han er en VALP! Anonymkode: d6ee1...371 Han kan ikke gå løs, for da stjeler han klær og gjenstander fra naboene. Og slikt er ikke greit:) Ser ikke noe galt i at han står i bånd etter at vi har gått tur, og at været er fint.. Anonymkode: 0ccd7...e8d 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #17 Skrevet 20. september 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han kan ikke gå løs, for da stjeler han klær og gjenstander fra naboene. Og slikt er ikke greit:) Ser ikke noe galt i at han står i bånd etter at vi har gått tur, og at været er fint.. Anonymkode: 0ccd7...e8d Hva er det du mener? At alternativet til å sette hunden ute i bånd er å slippe han løst uten inngjerding? Det er jo sinnsykt å gjøre i såfall-. er det samme som å lukke opp døren , dytte hunden utenfor og bare håpe det beste. Beklager jeg forstår ikke. Dette skjønner jeg dog- du trenger å ansatte hundetrener, lese deg opp på valper og hundehold + slutt og si "grøfte mix ". Anonymkode: d6ee1...371 8
Gjest chisandra Skrevet 20. september 2016 #18 Skrevet 20. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Grøfte mix (yorkshireterrier,Pomeranian, chihuahua). Forrige hund var renraset. Får øke på med aktiviteter og hjernetrim Hunden er både smart og utspekulert. Anonymkode: 0ccd7...e8d Enig med deg. Gi godt med hjernetrim. Han oppfører seg helt normalt etter alderen. Senere blir det harmoni og ro. Noe jeg sleit ut min med, var bl.a. turer på nye ukjente plasser med masse nye lukter. Noe annet var å kaste en neve bittesmå godbiter godt utover plenen som han fikk lete opp. Da sov han godt og lenge etterpå.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #19 Skrevet 20. september 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han kan ikke gå løs, for da stjeler han klær og gjenstander fra naboene. Og slikt er ikke greit:) Ser ikke noe galt i at han står i bånd etter at vi har gått tur, og at været er fint.. Anonymkode: 0ccd7...e8d Hvorfor har du den ikke være inne etter tur? Ingen hund har godt av å stå bundet alene. De er sosiale vesner. Anonymkode: e7c90...611 6
Gjest chisandra Skrevet 20. september 2016 #20 Skrevet 20. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hæ?.Du lar hunden bare stå ute?? Kjeder garantert vettet av seg og bobler over når du kommer. Tåpelig at du ikke forstår han er en VALP! Anonymkode: d6ee1...371 Hvorfor så inderlig negativ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå