Gå til innhold

Hva er din hunds favorittbelønning?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og min JRT på 1,5 år trener på å gå fint uten bånd. Det er vanskelig. Det er mange distraksjoner og jeg sliter med å holde oppmerksomheten og å hente den inn igjen når den er borte. Jeg opplever at belønningene jeg tilbyr ikke veier opp for alt det kule som skjer rund. Jeg tilbyr lek, leker, pølse, kjøttkaker, hundegodis, lyder, ros osv. Nå er jeg tom for ideer. 

Hva er din hunds favorittbelønning? Hva jobber den hardt for? 

I morgen skal jeg kjøpe BIFF! 

Edit: hunden min vet hva den skal! Den er dødsflink når det ikke er andre hunder/ katter eller kule fugler i syne. Så hun kan kommandoen. 

Endret av Marionette
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror falukorv er favoritten - iallefall nå for tiden :) 

Men når det er for mye spennende rundt oss opplever jeg det samme som deg, da nytter ingenting. Da må vi bare roe helt ned, få kontakten og blikkontakten igjen og så starte på nytt. Og min er 6 år - ikke i puberteten som din :) 

Kanskje må du trene i roligere omgivelser til ting "sitter" og så gradvis eksponere mer spennende omgivelser. 

Skrevet
21 minutter siden, Betrakteren skrev:

Tror falukorv er favoritten - iallefall nå for tiden :) 

Men når det er for mye spennende rundt oss opplever jeg det samme som deg, da nytter ingenting. Da må vi bare roe helt ned, få kontakten og blikkontakten igjen og så starte på nytt. Og min er 6 år - ikke i puberteten som din :) 

Kanskje må du trene i roligere omgivelser til ting "sitter" og så gradvis eksponere mer spennende omgivelser. 

Falukorv! God ide! Det er det mye smak i :) takk! Vi trener i all slags miljøer og jeg forsøker å tilpasse krav etter vanskelighetsgrad. Det er allikevel gjentagende, uansett om vi går på en øde landevei eller midt i Oslo sentrum, at oppmerksomheten forsvinner når det kommer en hund. Mennesker, sykler, trikk, buss og høye lyder er hun mer eller mindre likegyldig til, men hunder- da rakner alt. Hun har heller aldri fått lov til å hilse på alle hunder tidligere, så det er ikke en innarbeidet vane..

Takk for tips og gode råd :)

Skrevet

Du burde øve på kinderegg-øvelsen eller også kalt "se på den", klikk eller si belønningsord når hunden ser på den andre hunden, da vil den snu seg mot deg, og belønnes med godbit. Om hunden låser seg og ikke vil se vekk er dere for nært, øk avstanden og prøv igjen. Dessuten er jo vofsen i pubertet to nå, så det er ikke rart det er litt tåke mellom øra. Kan høres ut som krevende miljø med hunder er for avansert for henne akkurat nå, så jeg ville økt avstanden til det vanskelige, og prøvd kinderegg-øvelsen på lengre avstand.

Min hunds favorittbelønning er kokt kylling, kjøttboller og de beste av alt: Hundepølse fra Gresshoppa. Beste i verden. Belønner også av og til med snusing, det å faktisk få hilse på annen hund og å få løpe løs.

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Rainbow skrev:

Du burde øve på kinderegg-øvelsen eller også kalt "se på den", klikk eller si belønningsord når hunden ser på den andre hunden, da vil den snu seg mot deg, og belønnes med godbit. Om hunden låser seg og ikke vil se vekk er dere for nært, øk avstanden og prøv igjen. Dessuten er jo vofsen i pubertet to nå, så det er ikke rart det er litt tåke mellom øra. Kan høres ut som krevende miljø med hunder er for avansert for henne akkurat nå, så jeg ville økt avstanden til det vanskelige, og prøvd kinderegg-øvelsen på lengre avstand.

Min hunds favorittbelønning er kokt kylling, kjøttboller og de beste av alt: Hundepølse fra Gresshoppa. Beste i verden. Belønner også av og til med snusing, det å faktisk få hilse på annen hund og å få løpe løs.

Takk for tips! Skal prøve både kindereggøvelse og hundepølse :) vi går et kurs hvor vi skal ha full-kontroll-prøve om to uker. Vil så gjerne stå, til tross for pubertet. Jeg er klar over at perioden sikkert er ekstra vanskelig for henne. Det blir mye trening de kommende ukene, så jeg må holde både hennes og min motivasjon og mestringsfølelse på topp 😊😊

Skrevet

Skjønner du vil det! Vi hadde Canine Good Citizen - prøve på siste kursdag på videregående 2, og da var det jo viktig å vise at man fikk det til. Full kontroll syns jeg var litt skummelt navn på en prøve, da, men. Minner meg litt om sånne gammeldagse teorier om lederksap og rangstige og vi skal bestemme hvert minste steg hunden tar. Men så lenge man har en positiv hundeskole så slipper man jo at de tenker sånn i praksis! :)

Pass bare på å belønne mye og ofte når hun lykkes, så skjønner hun etter hvert hva som lønner seg å gjøre og hva som fører til at verden blir kjedelig og det ikke skjer noe!

Skrevet

Uansett hva man har av belønning, så vil det skje at ting i omgivelsene frister mer. Derfor er en god metode for å lære innkalling at den blir automatisert - dvs at hunden handler automatisk uten å vurdere og velge om den vil komme eller ikke. Boken "100% positiv hverdagslydighet" beskriver hvordan man lærer inn den metoden.

Jeg har lært den inn ved å bruke leverpostei. Går alltid med en porsjonspakke i lommen hvis jeg må kalle inn.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Rainbow skrev:

Skjønner du vil det! Vi hadde Canine Good Citizen - prøve på siste kursdag på videregående 2, og da var det jo viktig å vise at man fikk det til. Full kontroll syns jeg var litt skummelt navn på en prøve, da, men. Minner meg litt om sånne gammeldagse teorier om lederksap og rangstige og vi skal bestemme hvert minste steg hunden tar. Men så lenge man har en positiv hundeskole så slipper man jo at de tenker sånn i praksis! :)

Pass bare på å belønne mye og ofte når hun lykkes, så skjønner hun etter hvert hva som lønner seg å gjøre og hva som fører til at verden blir kjedelig og det ikke skjer noe!

Det er absolutt ikke preget av lederskap og rangstige. Bare at jeg skal ha kontroll på løs hund. Dvs at hun går sammen med meg og ikke hilser på hunder eller løper ut i en grøft for å snuse. 

I dag har vi øvd på Sognsvann. Masse lek og godbiter (falukorv, kylling og ost). Møtte dessverre ikke så mange hunder, men fikk oss en bra økt allikevel :) 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Tabris skrev:

Uansett hva man har av belønning, så vil det skje at ting i omgivelsene frister mer. Derfor er en god metode for å lære innkalling at den blir automatisert - dvs at hunden handler automatisk uten å vurdere og velge om den vil komme eller ikke. Boken "100% positiv hverdagslydighet" beskriver hvordan man lærer inn den metoden.

Jeg har lært den inn ved å bruke leverpostei. Går alltid med en porsjonspakke i lommen hvis jeg må kalle inn.

Jeg har faktisk den boken :) Jeg skal grave den frem igjen fra haugen med valpe- og hundebøker. Takk :) 

• Liker 2
Skrevet

Baconost på tube er gull :)

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

Hunden min gjør hva som helst for en bit av pannekake eller vafler :fnise: Ikke en løpende katt i verden kan utkonkurrere meg hvis jeg vifter med et vaffelhjerte, og jeg har en stor hund med mye jaktlyst.

Mener ikke at man skal bruke vafler hver dag, men hvis man har rester, så er det en god variasjon. Min erfaring er dessuten at hunden kan gå lei av å få det samme hele tiden, slik at variasjon lønner seg. 

Skrevet

Vafler ja!! Vår spiser imidlertid bare glutenfrie, siden det er det vi lager, haha! Får han vanlige bare fnyser han. Ostepop er også en vinner! 

Bra dere trener i litt forskjellig miljø! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...