Gå til innhold

Droppe julegaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt litt den siste tiden på å droppe julegaver i år.  Vi har jo egentlig ingen ønsker, men må finne på noe å ønske seg. Jeg er selv i midten av 20-årene og får gaver fra tanter og onkler som vi feirer jul med, i tillegg til foreldre og søsken. Min kjernefamilie begynner å bli lei gavehysteriet, så i år ønsker jeg altså å foreslå at vi dropper gaver. Altså jeg og mine søsken (som føler det samme som meg) dropper å både gi og få gaver. Våre foreldre kjøper gaver fra oss alle til våre søskenbarn, og da blir det til at vi dropper dette også. Altså ingen gaveutvekslinger med oss. 

men jeg vet ikke hvordan øvrig familie vil ta dette. Er det merkelig å ikke ha gaver på julaften? Har noen erfaring med dette? 

Anonymkode: a79e6...1eb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg planlegger å gjøre det samme. Lykke til :)

Anonymkode: 24792...e0c

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt litt den siste tiden på å droppe julegaver i år.  Vi har jo egentlig ingen ønsker, men må finne på noe å ønske seg. Jeg er selv i midten av 20-årene og får gaver fra tanter og onkler som vi feirer jul med, i tillegg til foreldre og søsken. Min kjernefamilie begynner å bli lei gavehysteriet, så i år ønsker jeg altså å foreslå at vi dropper gaver. Altså jeg og mine søsken (som føler det samme som meg) dropper å både gi og få gaver. Våre foreldre kjøper gaver fra oss alle til våre søskenbarn, og da blir det til at vi dropper dette også. Altså ingen gaveutvekslinger med oss. 

men jeg vet ikke hvordan øvrig familie vil ta dette. Er det merkelig å ikke ha gaver på julaften? Har noen erfaring med dette? 

Bare vær helt sikker på at alle virkelig er enige i å droppe "hysteriet": Vet om tilfeller der familier har bestemt å droppe  gaver, uten å tenke på at noen ikke får noenting fra noen.

Anonymkode: 3c7b4...ba5

• Liker 2
Skrevet

Hvor er juleforumet forresten, pleier det ikke komme i september?

• Liker 1
Gjest Baremenneske
Skrevet

Mener det må være helt greit så lenge alle parter er enige om det.Så kan man jo heller ha det koselig på andre måter enn å bytte gaver. Om det er små barn så blir det kanskje litt rart for dem...

Selv er jeg vant med å ikke få/ bytte gaver med slekt etter vi har blitt konfirmert ( og "voksne"..) Har da kun de få aller nærmeste å bytte med. Om vi vet det har vært dårlig økonomi så har vi blitt enig om å kutte det også..så får vi finne på noe annet hyggelig sammen istedet en gang😊

Skrevet
4 minutter siden, Baremenneske skrev:

Mener det må være helt greit så lenge alle parter er enige om det.Så kan man jo heller ha det koselig på andre måter enn å bytte gaver. Om det er små barn så blir det kanskje litt rart for dem...

Selv er jeg vant med å ikke få/ bytte gaver med slekt etter vi har blitt konfirmert ( og "voksne"..) Har da kun de få aller nærmeste å bytte med. Om vi vet det har vært dårlig økonomi så har vi blitt enig om å kutte det også..så får vi finne på noe annet hyggelig sammen istedet en gang😊

Det er mange som vil slutte å gi til mange når man får egne barn, men de som ikke har barn kan fort falle utenom. Og ikke få noenting, og kanskje verre, ikke ha noen å gi til. De som tar initiativet til å slutte er gjerne de som snakker om gavehysteri og alt for mange gaver. Man må bare huske at ikke alle er i den situasjonen. 

• Liker 2
Skrevet

Det er helt greit at dere ikke ønsker dere noe og slikt, men om det er små barn så synes jeg ikke at dere skal frata dem gaver i julen. Er det noen fattige i familien så kan det hende de trenger gaver sårt, selv om ikke dere trenger noe. Kan også legge til at dere kan ha avtale om heller å bake til dere voksne i mellom til hverandre? Eller noe annet smått? Trenger jo ikke å være dyrt. Det må selvsagt også være 100% enighet i dette, noen må ikke føle seg presset.

Anonymkode: c10dd...3a0

• Liker 1
Skrevet

Egoisme 

Anonymkode: b194d...a85

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

I fjor ble jeg og mine søstre, mamma, tante og onkel, og deres barn - enige om at vi ikke kjøper hverken julegaver eller bursdags-gaver til hverandre mer. Unntaket er om noen fyller rundt år. Familien vår vokser, og det blir flere små og tenke på. I tillegg er det min pappas familie (enn så lenge), og alle vennene som pleier å få gave. 

Det er ikke merkelig å ikke ha gaver på julaften lenger, - når det ikke er små barn inne i bildet så er det jo ikke mye å ta hensyn til, for å si det sånn. Jeg har noen få ønsker, men det er ellers fint å "bare" få et gavekort, for da kan man velge selv :) 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er juleforumet forresten, pleier det ikke komme i september?

Det dukker vel opp om en uke eller tre :) 

Skrevet

Jeg er yngst (og den eneste uten barn) og foreslo for et par år siden at vi voksne slutter å gi hverandre gaver. Alle var enig. Foreldrene mine gir en liten gave til barnebarna, og søsknene mine gir gaver til sine barn. Vi søsken gir heller foreldrene våre større gaver til bursdag. Det er veldig deilig å slippe å måtte kjøpe noe, men heller kose oss sammen og kose oss med maten og brettspill. 

Anonymkode: 7294b...989

• Liker 3
Skrevet

Egoisme

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egoisme

Jeg synes det er egoisme å presse andre til å delta i julegavekarusellen. Usikker på hva du mener med utsagnet - er det egoisme å foreslå å roe ned gavehysteriet?

Anonymkode: 24792...e0c

• Liker 1
Skrevet

Her gir vi gaver til ungene, vi voksne ønsker oss hvilken veledig organisasjon "gaven" vår skal gå til. Blitt enkelt å ønske seg noe til jul etter dette😀👍🏻

Anonymkode: e3117...e11

Skrevet
Den ‎20‎.‎09‎.‎2016 at 18.57, AnonymBruker skrev:

Bare vær helt sikker på at alle virkelig er enige i å droppe "hysteriet": Vet om tilfeller der familier har bestemt å droppe  gaver, uten å tenke på at noen ikke får noenting fra noen.

Synes det er en selvfølge at man tenker over dette og tar det med i beregningen. Og gjør man det og tar hensyn slik at ingen risikerer å sitte totalt gaveløs og glemt, er det egentlig kun fordeler med å droppe hysteriet for de aller fleste. Det er helt syke mengder ubrukelige gaver som blir byttet mellom fjerne slektninger hvert bidige år "fordi man må jo kjøpe noe til jul". Nei man må ikke det, og GUD hvor det er deilig (både å slippe gi, og slippe å få!) :)

Men klart det er lov å bruke huet. Vi har fire barn, og da gir de selvsagt noe (fint!) til de voksne de får gave fra. Noe annet ville jo blitt fryktelig skjevt. Men vi voksne dropper gavene til hverandre.

Anonymkode: a03a0...043

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er koselig å kjøpe julegaver, å se hvor glad mottakeren blir,

Anonymkode: 41680...0a8

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er koselig å kjøpe julegaver, å se hvor glad mottakeren blir,

Anonymkode: 41680...0a8

Jeg også, kunne alltids klare meg uten gaver, men å gi julegaver er noe jeg ville savnet veldig om det plutselig ikke var velkomment. 

Skrevet
Den 20.9.2016 at 18.53, AnonymBruker skrev:

Et annet tips enn å droppe gavene helt er å trekke lapp. Den du trekker skal du gi gave til 😉

Anonymkode: 57634...5aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...