Gå til innhold

snøkaos

Fremhevede innlegg

Skrevet
Helt utrolig at damen i Oslo Sporveier kaller 10 cm snø i Norge i andre halvdel av november for FORCE MAJEURE... Force Majeure er ekstreme værsituasjoner som vulkanutbrudd og orkaner' date=' samt krigssituasjoner etc...[/quote']

Force majeure er jo ting man ikke kan gjøre noe med, som man ikke kunne forberede seg på. Trenger ikke være veldig ekstremt. Men uansett; snø i slutten av november er liksom ikke helt uventet. :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utrolig at vi aldri lærer. Det var jo meldt snø! Er det ingen som ser værmeldinger? :klø: Er sjeleglad for at jeg hadde fri i går og ikke behøvde å bevege meg lenger enn til bak garasjen for å hente ved. Trenger ikke å ta bussen dit. :ler2:

Skrevet

selvfølgelig

det er ikke noe synd på dem..

men det som provoserer meg er at det kan gå utover andre

:Nikke: :Nikke:

Det har allerede vært is på veien og ruten her hvertfall! =Vinterdekk! Skjønner ikke at det kan være så vanskelig! :roll:

Skrevet

Det er ikke bare de som ikke har skiftet dekk som sliter. Jeg har inntrykk av at svært mange glemmer hvordan det er å kjøre på glatta i løpet av de syv månedene vi ikke har skiføre her i landet.

Det forundrer meg meget hver gang.

Skrevet

Nå kan man ikke sammenlikne Oslo med alle andre steder i landet heller. Trafikken er mye tettere i Oslo enn i de fleste andre byer. I tillegg har midler til brøyting blitt redusert de siste årene. Skal ikke så mye snø til for å lage kaos da....

Men jeg tror uansett media hauser opp dette noe helt vilt. Spør du hvermansen i Oslo, så ville de ikke kalt det kaos...

Skrevet

Helt utrolig at folk er like overrasket over snøen hvert eneste år!

Skrevet
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=255031

Jeg må jo bare :ler: for det er så sant, så sant! :ler:

Det kan godt være...

Men:

1) Jeg bor i sør. Her er ikke JEG vant til snø som det er i Tromsø, Kirkenes eller i Røros... Jeg synes det var pyton å stå ute å fryse meg halvt i hjel i går. Jeg synes det er et herk med kulde, våt snø og det å skli for hver 10.meter jeg går. Bare le og gjør narr dere nordlendingene som vil. Er sikker på at dere hadde reagert på samme måte om dere var herfra og ikke var vant til snø som i fjelltrakter og nordover.

2) Martin Scanke er den siste jeg gidder å høre på, så hva han synser bryr meg midt bak.

Er det så saklig å sammenlikne Oslo/Østlandet og Tromsø når det gjelder vær og vind? Norge er ikke helt likt alle steder, vettu... ;)

P.S: forøvrig er jeg forbauset over hvor dårlig brøyting og salting/strøing det er i Oslo/omegn. I Skien der jeg er fra, så salter de faktisk en god stund før snøen kommer. Prevantivt ? Ja.

En idè folka her bør prøve ? Ja, det hadde de ikke tapt på...

Skrevet

Synes også at det er utrolig at folk faen ikke klarer å skifte til vinterdekk i tide. Jeg mener, det er faen meg midt av NOVEMBER! Hadde dette skjedd i Oktober kunne ejg forstått det, men det blir for dumt. Nei, synes nok at en god del folk her på Østlandet har en litt idiotisk og egoistisk mentalitet. "Det berører ikke meg enda så da kan det være det samme." Meg og mitt. Og når det gjelder brøytebilene..De har et sabla stort område de skal ut på da.. Er ikke så lett å brøyte der det står 5 biler på kryss og tvers i gata, eller der det er kolonnekjøring. De mest trafikerte rutene blir gjerne tatt om natten da det ikke er så forferdelig mye trafikk. Hadde de reist ut midt i rushen hadde det også vært galt!

Men for all del, vi på Østlandet må jo bare kreve og kreve litt til, så vil helst slipper å tenke selv..

Skrevet

Det kan godt være...

Men:

1) Jeg bor i sør. Her er ikke JEG vant til snø som det er i Tromsø, Kirkenes eller i Røros... Jeg synes det var pyton å stå ute å fryse meg halvt i hjel i går. Jeg synes det er et herk med kulde, våt snø og det å skli for hver 10.meter jeg går. Bare le og gjør narr dere nordlendingene som vil. Er sikker på at dere hadde reagert på samme måte om dere var herfra og ikke var vant til snø som i fjelltrakter og nordover.

2) Martin Scanke er den siste jeg gidder å høre på, så hva han synser bryr meg midt bak.

Er det så saklig å sammenlikne Oslo/Østlandet og Tromsø når det gjelder vær og vind? Norge er ikke helt likt alle steder, vettu... ;)

P.S: forøvrig er jeg forbauset over hvor dårlig brøyting og salting/strøing det er i Oslo/omegn. I Skien der jeg er fra, så salter de faktisk en god stund før snøen kommer. Prevantivt ? Ja.

Jeg må bare få si at jeg ikke er nordlending.. Eller, jo kanskje du ser på meg som det siden jeg bor nord for sinsenkrysset! :wink: Men bor ganske så midt i landet faktisk!

Men jeg har lagt om til vinterdekk for noen uker siden, FORDI vinteren NÆRMET seg! :wink:

Ofte så skal det bare litt fornuft til før en begir seg ut på vinterveiene.. Som det å ikke kjøre FØR en har lagt om til VINTERDEKK ..

Jeg er heller ikke den som bryr meg så mye om hva Scanke sier, somregel så synes jeg alt han sier bare er tull, men akkurat der, så støtter jeg han ja!

En kan jo selfølgelig ikke samenlikne en vinter i Tromsø med en i f.eks. Oslo.. Men fordi om Tromsø hadde 30 cm snø (vet ikke hvor mye det er i Tromsø, men mer enn i Oslo ihvertfall..), så var ikke mange buss avganger innstilt fordi!

Synes det hele ble komisk jeg da, men meg om det! :tunge1:

Skrevet
En kan jo selfølgelig ikke samenlikne en vinter i Tromsø med en i f.eks. Oslo.. Men fordi om Tromsø hadde 30 cm snø (vet ikke hvor mye det er i Tromsø, men mer enn i Oslo ihvertfall..), så var ikke mange buss avganger innstilt fordi!

Tromsø har 129 busser i drift. Byen har ca 65.000 innbyggere.

Oslo har 550.000 innbyggere, 1 mill om du rekner med forstedene. Ett av busselskapene tar alene 140.000 passasjerer daglig. Trafikken er tett, veiene er mange. Større endel trailere fra utlandet uten skikkelige dekk. Trikk og t-bane bryter lettere sammen ved den første snøen, pga er avhengig av spesielle strøbiler og måkevogner. Disse kan ikke reise ut før det faktisk er begynt å snø, og da er linjene mange.

Og som Diva sier; man kan da ikke sammenlikne vær her og vær der. Ja, vinteren kommer hvert år, men jeg kan personlig ikke huske sist det kom så mye på en gang som første snøfall.

Forøvrig har alle jeg kjenner byttet dekk for lengst, og de som ikke trengte bil eller offentlgi transport synes alldeles det ikke var noe kaos. Media hauser jo opp så mangt også.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Jeg hadde forstått det hvis de kalte det snøkaos i september, og folk ble tatt på senga av glatte veier da, men vi er i november!! :hoho:

Ingen ved sine fulle fem blir overrasket av glatta i november, vel???

:ler:

Leyla

Skrevet

Ingen ved sine fulle fem blir overrasket av glatta i november, vel???

:ler:

Leyla

Spørs hva man legger i det å "bli overrasket".

Busser kjører jo ikke rundt med kjettinger til daglig. Mange somler med å ta på vinterdekk (og piggdekk er jo dyrt å kjøre med, så en del venter i det lengste).

Men overrasket? Har ikke møtt noen av mine venner på østlandsområdet som er blitt skikkelig overrasket. Ikke tro på alt media skriver.

Oslo er forøvrig i hovedsak fylt opp av folk fra andre deler av landet. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Det kan godt være...

Men:

Tro nok ikke alle nordlendinger hadde reagert som deg om de var øst fra. :ler: Jeg har bare bodd på østlandet, vetslandet og ganske nærme Skien. Har alltid gledet meg til snøen kom.

Når det er vinter får man kle seg der etter og sko seg etter føre. Vi viste at det ville komme snø.

Han vet nå hva han uttaler seg om. Er det noe han kan så er det vel å håndtere bil på alle fører.

Nei, det er det ikke, men de får nysnø de også i løpet av ett år og det klarer nå å takle det mye bedre enn oss øst på. Vi klarer jo stort sett å holde oss på veien etter første dag med nysnø.

Synes vi har nok å bruke penger på enn å bruke dem til unødvendig salting og strøing. Det forrurenser unødvendig hvis man salter før snøen kommer og sand/grus blir kjørt vekk fra veien når den ikke har noe å feste seg til. Synes heller ikke det er nødvenig å utsette bilen for salt og sand/grus før det er helt nødvendig.

Jeg har kjørt bil på vinterføre 17 år og piggfritt i 5 av dem. Jeg har bare hatt problem en gang (da hadde jeg piggdekk), da var det bare å få litt hjelp til dytting. Var også ute og kjørt natt til 1.jan 2001, hvor det de fleste hadde problemer i Oslo området, det gikk helt greit.

Man må bruke hodet og kjøre etter føre.

Er det vinter kjører man ikke på sommerdekk eller slitte sommerdekk som det har kommet frem at mange av bussene i Oslo gjorde i går. De hadde heller ikke kjetting. Snøen var meldt.

Man kan ikke kjøre som om det var sommerføre når det er is og snø når skal østlendingen forstå det.

Skrevet
Man kan ikke kjøre som om det var sommerføre når det er is og snø når skal østlendingen forstå det.

Synes du er vel generell her.

Vi har lagt om til pigger for lengst, det har også alle jeg kjenner. Østlendinger omfatter også folk på Lillehammer og andre deler av indre østland, mao steder emd atskillig mer snø i løpet av et år enn store deler av Nord-Norge.

Gjest Ninakanin
Skrevet

vel, poenget er vel uansett at snø ikke bør være noe stort sjokk når man har levd hele sitt liv i norge, og kalenderen viser midtveis i november.

det får da være grenser på korttidshukommelse.

Gjest GreenSky
Skrevet

Men hvorfor? Jeg skjønner ikke! Det ble sagt på værvarselet dagen før at det kom til å bli snø. Likevel kom det som en overaskelse på Oslo sporveier. Smart, smart... :roll:

Skrevet
Men hvorfor? Jeg skjønner ikke! Det ble sagt på værvarselet dagen før at det kom til å bli snø. Likevel kom det som en overaskelse på Oslo sporveier. Smart' date= smart... :roll:

Men; vet vi at det kom som en overraskelse?

Når alle busser må kjøre til samme sted for å få lagt på kjettinger,

når trikken er avhengig av saltevogner (som det finnes et begrenset antall av) for å unngå at hjulene blir flate pga sklir på skinnene og

t-banen er avhengig av et begrenset antall brøyte- vogner for å få frem strømkabelen:

Er det da så rart at det blir forsinkelser?

OS kan jo ikke gjøre noe av dette før det faktisk er begynt å snø! Og når det først begynte å snø, så kom det ganske mye på en gang. I tillegg til andre biler som også skapte kaos.

Resten av vinteren så går ting mer på rutine, de ulike spesialvognene kjører sine faste ruter.

Skrevet

:o Tenk at det kom snø i år også!!!

Er ikke det sjokkerende??

Ikke rart det blir kaos...for det kunne jo hende at det var netopp i år det ikke skulle komme snø.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...