Gå til innhold

Hva trening kan jeg utføre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann dere :-)

Jeg elsker å løpe og det er det jeg har som hobby, for ca en måned siden begynte jeg langsomt, men sikkert å få vondt i kneet når jeg løpte og det har nå endt med at jeg ikke kan løpe fordi jeg ikke klarer det og halter nesten på heltid. ( venter på mr osv, for å vite hva det er)  

MEN, jeg har prøvd ut sykling blant annet, men syntes det er litt kjedelig og dermed ønsker jeg tips fra dere om hva type kondisjonstreninger jeg kan gjøre som ikke " belaster" kneet, og då gjelder det hvor du demper foten hardt som ved løping.

Håper dere er til hjelp... Syntes virkelig dagene blir tomme når jeg ikke får utført det jeg vanligvis gjør :-/   

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, EliseAngelica skrev:

Heisann dere :-)

Jeg elsker å løpe og det er det jeg har som hobby, for ca en måned siden begynte jeg langsomt, men sikkert å få vondt i kneet når jeg løpte og det har nå endt med at jeg ikke kan løpe fordi jeg ikke klarer det og halter nesten på heltid. ( venter på mr osv, for å vite hva det er)  

MEN, jeg har prøvd ut sykling blant annet, men syntes det er litt kjedelig og dermed ønsker jeg tips fra dere om hva type kondisjonstreninger jeg kan gjøre som ikke " belaster" kneet, og då gjelder det hvor du demper foten hardt som ved løping.

Håper dere er til hjelp... Syntes virkelig dagene blir tomme når jeg ikke får utført det jeg vanligvis gjør :-/   

Hva slags trening, mener du? ;)

Løper du på asfalt? Mykere underlag (terreng, lysløype), er mye snillere mot knærne. Har du fjell i nærheten? Toppturer kan få pulsen ordentlig opp, uten belastningen støt og fart på flat mark gir.

Hvis du har tilgang på treningssenter er jo ellipsemaskin en standard-anbefaling når beina fusker litt, men det er jo ikke akkurat gøy, så hvis du synes sykling er kjedelig, tipper jeg at å tråkke på en ellipsemaskin nok vil føles like gørr. Romaskin er jo også bare en variant av det samme.

Hvis du liker deg ute, kom deg ut i terrenget, øk distanse kraftig og senk tempoet, eller, best, kom deg opp i høyden- det er ikke lenge igjen av fjelltursesongen, så selv bruker jeg den for alt den er verdt for tida.

Skrevet
8 minutter siden, Hot mess skrev:

Hva slags trening, mener du? ;)

Løper du på asfalt? Mykere underlag (terreng, lysløype), er mye snillere mot knærne. Har du fjell i nærheten? Toppturer kan få pulsen ordentlig opp, uten belastningen støt og fart på flat mark gir.

Hvis du har tilgang på treningssenter er jo ellipsemaskin en standard-anbefaling når beina fusker litt, men det er jo ikke akkurat gøy, så hvis du synes sykling er kjedelig, tipper jeg at å tråkke på en ellipsemaskin nok vil føles like gørr. Romaskin er jo også bare en variant av det samme.

Hvis du liker deg ute, kom deg ut i terrenget, øk distanse kraftig og senk tempoet, eller, best, kom deg opp i høyden- det er ikke lenge igjen av fjelltursesongen, så selv bruker jeg den for alt den er verdt for tida.

Ååå, tusen takk for et supert svar!    Har masse fjell i nærheten så det hørtes topp ut. Det jeg gjorde var å løpe på asfalt og tredemøller.     :))

Skrevet
7 minutter siden, EliseAngelica skrev:

Ååå, tusen takk for et supert svar!    Har masse fjell i nærheten så det hørtes topp ut. Det jeg gjorde var å løpe på asfalt og tredemøller.     :))

Du bør neppe løpe noe særlig utover å løpe for å rekke en buss til du har fått kneet undersøkt, ihvertfall ikke på asfalt. Siden du faktisk har fjell og synes det høres ut som noe du kan like, gå (bokstavelg talt) for det. ;)

Fjellturer vil jo gi deg den følelsen av å virkelig få kjørt deg, som lange distanser med rask gange ikke kan. Og kroppen setter pris på variasjon i treningsform, og fjellturer vil utfordre kroppen på en annen måte enn løping, så win/win!

God tur!

Skrevet

Tredemøller er enda verre å løpe på enn asfalt. Vi mennesker er tilpasset å ferdes i ulendt terreng, å løpe på paddeflatt underlag gir signifikant økt sjanse for skader på ledd og sener.

Har du prøvd spinning eller sykling? Det å sykle på en lett og spenstig racersykkel ute på landeveien er noe totalt annet enn å sitte og tråkke og svette på en spinningsykkel. En av de mange tingene jeg elsker med å sykle på raceren er at siden man må ta mye lengre turer enn om man hadde jogga, kan jeg variere hvor jeg sykler i mye større grad enn om jeg drev med løping.

Nå som det har vært indian summer på Østlandet har det vært fantastisk å ta seg litt tidlig fri fra jobb og tråkke i vei. Når det er vått skal jeg gladelig innrømme at det er kjipt å sykle, men her på Østlandet er det heldigvis mye mer opphold enn regn.

På denne tida av året kan du gjøre noen gode kjøp hvis du skal gå til anskaffelse av en racersykkel. Si i fra hvis du vurderer det, så kan jeg gi deg noen gode tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...