Gå til innhold

Eldstejenta faket oppkastsyke!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lettlurt mor, moi? 
Vel - lillebroren fikk spysyka i går, tydeligvis... var skikkelig kvalm og kastet opp flere ganger.

I dag tidlig sa eldstejenta at hun følte seg skikkelig skikkelig kvalm. Det sa hun før hun la seg og, så jeg hadde spybøtte ved begge sine senger just in case...

Vel - dagen etter så jeg at det lå noe i bøtta, men det så egentlig ut som vann? Eldstejenta sa at hun var skikkelig kvalm og at hun hadde spydd i natt....

Jeg har så vondt i magen og jeg er skikkelig kvalm. Ikke hadde hun matlyst heller, så jeg måtte jo bare tro henne...

vil jo ikke sende henne til skolen, også kaster hun opp der og smitter hele hørven.

Men da jeg skulle tømme bøtta, så så det ut som vann og det luktet som vann - nemlig ingenting. Da jeg konfronterte henne med dette lo hun på en flau måte, slik man gjør når man blir avslørt!

og innrømmet at det bare var vann.
Men hun var fortsatt veldig veldig kvalm.
Og hun har spist veldig lite i dag...

Så - skal jeg tro på henne eller ei?
Syns på en måte det er litt dumt å sende søsken av spysyke barn til skole jeg - for det er jo smittsomt allerede før det bryter ut, og plutselig kan en jo begynne å spy på skolen og.. men en kan liksom ikke holde barna hjemme til de blir syke heller... også blir de ikke syke :)

Vel, jeg sa til læreren at begge blir hjemme både i dag og i morgen for å følge 48 timers regelen...
OM eldstejenta plutselig begynner å spy i dag, så må hun jo være hjemme enda en dag, men krysser fingrene for at hun slipper unna med bare litt kvalme.
Det er jo lett å føle seg litt kvalm når det går spysyke - litt psykisk... og ille å ikke tro på henne heller.
Men det har vært litt ulv ulv i det siste der hun har latt som hun ikke var i form for å slippe skolen. Trives ikke så godt på SFO lenger da flere av vennene har sluttet, men jeg har sagt at vi kan levere henne når skolen starter i stedet og det har gått fint, så vurderer å si opp SFO da vi egentlig ikke trenger det lenger, det var mest for det sosiale at hun var med og hun har trivdes frem til nå.

Sorry langt innlegg...

men nå har jeg jo sagt til læreren at hun blir borte i morgen og at det er omgangssyke...

vil være litt rart og sende henne i morgen og si at hun bare hadde lurt meg. Hva ville dere gjort? Hun er bare 8 år.

Anonymkode: fc38e...da4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Holdt henne hjemme når du har sagt hun skal holdes hjemme,
MEN jeg ville latt det få en form for konsekvens at hun løy om det.
For eks. at da skal hun forbli i huset, ikke noe besøk av venner/på besøk til venner, og at lekser skal følges opp.

Anonymkode: e0290...09c

• Liker 6
Skrevet

99% har vel skulket skolen ved noen anledninger? 

Om det skyldes at hun ikke har det bra på skolen, at det er grunnen, så må du ta tak i det. Men om det er som når jeg selv var i den alderen, så skulket jeg kanskje 2 dager i året kun for å ha fri. Ingen tar skade av det siste.

Anonymkode: a841b...040

• Liker 3
Skrevet

Det her må du ta tak i. Om hun ønsker å skulke skolen, og faktisk får lov til det slik som det ble med din løsning nå, da vil hun helt klart prøve seg igjen. Misstrives hun på skolen så sett igang tiltak for det. Man er kunn hjemme om man er skikkelig syk.

Her i huset har vi veldig klare regler for sykdom. Er man syk og hjemme fra skole/barnehage så er det minimalt med "goder". Ingen spilling på iPad, kun litt tv-titting. Og selvfølgelig utgår evt fritidsaktiviteter den dagen også, man får ikke leke med venner osv. Resultatet er at vi har barn som ikke er syke med mindre de er skikkelig syke. (feber, oppkast) Og de er nesten aldri hjemme fra skole. I motsetning til enkelte av vennene deres, som er hjemme straks de hoster litt... Altså, akkurat dette gir signaler og verdier for livet. Er det greit å "skulke" skolen, så blir det også lettere å skulke jobb når man blir voksen.

Og du er klar over at det er stor sjanse for at hun blir spysyk om 3-4 dager? Det kan ta et par dager før det bryter ut. Hvis man skal holde barn hjemme for sikkerhets skyld til stadighet så sliter man fort med fraværsdagene. Selvføgelig overholder man 48-timers regelen fo å unngå smitte og siker at de er helt friske, men ellers skal friske unger på skolen.

Anonymkode: ab7f6...5f8

• Liker 3
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det skyldes at hun ikke har det bra på skolen, at det er grunnen, så må du ta tak i det. Men om det er som når jeg selv var i den alderen, så skulket jeg kanskje 2 dager i året kun for å ha fri. Ingen tar skade av det siste.

Jo. Norsk arbeidsliv lider under den holdningen der. Nettopp det at skulk er ok. At folk er borte fra jobb endten pga egen sykdom (eller skulk) eller pga barns sykdom koster faktisk arbeidsgivere og samfunnet utrolig mye! I tillegg til at kollegaer og andre lider under det. Alt fravær går faktisk utover andre også.

Anonymkode: ab7f6...5f8

• Liker 3
Skrevet

Jeg gjorde slike ting fordi jeg ikke trivdes på skolen. Du sier hun ikke trives i SFO, og dette kan selvfølgelig være hele grunnen. Jeg ville derimot sjekket litt opp i klassemiljøet og hørt litt med læreren. Kan det være en annen grunn til at hun ikke ønsker å dra på skolen?

Utenom det, så ville jeg holdt henne hjemme i morgen også - men latt det bli skikkelig kjedelig. Null tv. Null nettbrett, tlf etc. Holde sengen, ingen besøk. Ingen turer ut. 

Anonymkode: 49b60...59f

• Liker 2
Skrevet

Hun hadde nok lyst til å være hjemme med dere, og følte seg sikkert kvalm bare med tanken på spysyke. Det virker ikke på deg som om dette er noe hun gjør ofte. Jeg ville holdt henne hjemme siden nå ble som det ble, men snakket med henne og sagt at det er ok at hun var kvalm og følte seg bedre, men at hun ikke må gjøre ting for å prøve å lure deg. For om man gjør slikt ofte, så blir det vanskelig å stole på henne. Så får du bare holde henne laaangt unna lillebroren og håper at du ikke får det selv. Spysyke er bare det mest motbydelige som finnes :-S!

Skrevet

Husker jeg var ganske stor/tenåring kanskje, og kunne tenke meg en avslappende dag hjemme, så jeg trodde jeg var så lur: Kvelden før klagde jeg på hodepine og slapphet. "Ja, du ser skikkelig blek ut" svarte mamma. Morgenen etter var hun helt klar på at jeg skulle holde meg hjemme. Jeg følte meg så smart. Helt til mor kom bestyrtet tidligere hjem, hun hadde diskutert med kollegaer i lunsjen, og dette kunne nok være hjernehinnebetennelse! Skulle vi ikke dra rett til legevakten? Jeg fikk avverget den, men gjorde det aldri igjen...

Anonymkode: 18994...e94

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde slike ting fordi jeg ikke trivdes på skolen. Du sier hun ikke trives i SFO, og dette kan selvfølgelig være hele grunnen. Jeg ville derimot sjekket litt opp i klassemiljøet og hørt litt med læreren. Kan det være en annen grunn til at hun ikke ønsker å dra på skolen?

Utenom det, så ville jeg holdt henne hjemme i morgen også - men latt det bli skikkelig kjedelig. Null tv. Null nettbrett, tlf etc. Holde sengen, ingen besøk. Ingen turer ut. 

Anonymkode: 49b60...59f

Nei, hun har sittet i sofaen hele dagen... men hun har faktisk veldig lite matlyst. Så hun kun har spist et par biter av maten hun fikk i stad... så det kan jo være at hun faktisk snakker sant. Jeg har selv følte meg uggen og hatt lite matlyst disse dagene, men har foreløpig ikke kastet opp, men like før et par ganger i går da jeg fortsatt har litt slim i halsen etter sist forkjølelse, brakk meg av slimet... 

Jeg mistrivdes skikkelig på skolen da jeg var liten, det var perioder jeg var mye vekke, moren min syntes synd på meg og sa at jeg kunne være hjemme selv om jeg bare var litt trøtt... men så var det andre ganger hvor jeg var skikkelig sylta forkjølet, men på skolen skulle jeg, selv om mamma helst ville holde meg hjemme. Den siste holdningen har jeg hatt på jobb, det skal godt gjøres at jeg er hjemme nå.

Hun har prøvd seg før, det er derfor det er lett å mistro henne nå og tro at hun faker... ja, hun hadde hatt vann i bøtten, men det var fordi jeg sa at kvalme ikke var nok til å være hjemme... 

og hun spiser faktisk veldig lite... så noe må det nå være.
Vel vel, vi er hjemme nå. Om hun ikke spyr noe - så skal begge på skolen i morgen.

Anonymkode: fc38e...da4

Skrevet

Du virker litt kald mot jenta de synes jeg ... 

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes man bør absolutt gjøre alt man kan for at barna ikke tillegger seg slike ugreie holdninger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...