Gå til innhold

Hvordan ville du håndtert en mobbende venn eller bekjent?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hvis du har en kamerat eller en venn eller en venninne for den saks skyld som man ser oppfører seg dårlig ovenfor andre mennesker.
Hva velger du å gjøre med det?

Sett at du ser denne personen mobbe, kalle opp folk eller rett og slett behandle folk dårlig. Ville du sagt i fra til vennen eller til venninnen din om oppførselen?
Hva slags ansvar hadde du selv følt at du hadde hvis du så og opplevde at noen var sånn mot andre mennesker?

Selv ville jeg sagt i fra til den som ble mobbet, at man ikke tok personens side og jeg ville sagt til personen at sånt finner jeg meg ikke i.
Jeg vil ikke sitte på sidelinjen å se at andre behandler folk dårlig.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med mobbing, stort sett alle jeg omgis med er beinharde mobbere i forhold til KG standarden. Vi gjør narr av andre, egler til bråk og setter oss bevisst i situasjoner som skaper konflikt. som feks vi er ikke sene med å påkepeke om noen driter seg ut, om noen har rødt hår og om noen parkerer over linja legger vi oss helt inntil bilen for å gjøre det vanskelig.

Det vi ikke gjør er å herje med noen som ikke kan ta igjen eller er fanget i en lei situasjon de selv ikke har rådighet over.

Det er slike personer jeg ønsker å omgis med, det er mer moro

Anonymkode: 49d97...09a

Skrevet

Sagt noe stygt om et sårt punkt til vedkommende som viste at jeg ser svakhetene til personen og har makt over den

Anonymkode: f66b9...e5c

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med mobbing, stort sett alle jeg omgis med er beinharde mobbere i forhold til KG standarden. Vi gjør narr av andre, egler til bråk og setter oss bevisst i situasjoner som skaper konflikt. som feks vi er ikke sene med å påkepeke om noen driter seg ut, om noen har rødt hår og om noen parkerer over linja legger vi oss helt inntil bilen for å gjøre det vanskelig.

Det vi ikke gjør er å herje med noen som ikke kan ta igjen eller er fanget i en lei situasjon de selv ikke har rådighet over.

Ja, det kan være voksne personer som gjør narr av sånt. Rødt hår, fregner, "feil klær", hvor teite venner noen har, tykkelse, hvor tynn noen er, altså det meste.

Jeg er ikke vandt til sånt. Jeg husker en som mobbet på ungdomskolen, og det ble slått skikkelig hardt ned på. I ettertid skjønte jeg hvor ille han var. Og pr dags dato så er dem fortsatt sånn som mobber. Hvis jeg går litt dypere i det så er det helseskadelig faktisk. Å mobbe andre mennesker sånn er faktisk ikke lov, og kan skade et menneske, så at personen ikke har tatt til vett det sier jo litt om den personen. Nok om akkurat de. De får være som dem er egentlig.

Jeg skjønner ikke helt. Er slike personer både du og jeg beskriver morsomme?

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sagt noe stygt om et sårt punkt til vedkommende som viste at jeg ser svakhetene til personen og har makt over den

Du hørtes helt fantastisk ut. :ironi:

Hittil så vil flertallet gjøre som mobberne, eller misforstår jeg?

Endret av fuglekvinnen__
Skrevet

Jeg har in-real-life kuttet ut å ha kontakt med en slik person. Vanskelig også, men absolitt verdt det.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, *Budeia* skrev:

Jeg har in-real-life kuttet ut å ha kontakt med en slik person. Vanskelig også, men absolitt verdt det.

Ja. Altså, det er virkelig ikke noe savn. Tvert i mot.
Men jeg lurer på hvordan folk ville håndtert personene?

Skrevet
51 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev:

Du hørtes helt fantastisk ut. :ironi:

Hittil så vil flertallet gjøre som mobberne, eller misforstår jeg?

Ville ikke du brukt vold for å forsvare deg mot noen som gikk til fysisk angrep? Er det samme som å gå til mentalt angrep på noen som gjør det mot andre.

Mennesker som bruker "diplomati" er veldig enkle å snurre rundt fingern for de som mobber. Mobberne får ikke egentlige konsekvenser av handlingene sine. Om du tror det hjelper mot mobbere så kan du ikke ha møtt mange giftige mennesker.

Skrevet
3 timer siden, fuglekvinnen__ skrev:

Konfrontert vedkommende med oppførselen sin. Viser den ingen anger eller innrømmelser eller kommer med en uforbeholden beklagelse så kuttes person ut. Gjennom erfaring har jeg også lært nå å ta ting ved roten og ikke akseptere mennesker som tråkker på en, uansett hvor "snille" de er ellers. 

Anonymkode: 79606...215

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo så typisk og stakkarslig av deg og gjøre.

Anonymkode: b771c...c31

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
4 timer siden, fuglekvinnen__ skrev:

Jeg har en bekjent som ofte skal slenge litt med leppa om andre. Vedkommende gjør det ikke så mye sammen med meg fordi jeg liker det ikke. Men med litt alkohol innabords kan det komme noen strofer som forsøk på å være morsom på andre sin bekostning. Da har jeg sagt ifra. "skjerp deg, du driter deg ut". 

Gjest Baremenneske
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sikkert alle syns det er like "moro" som dere selv... Hvis du mener slenge ut noe kødd som du VET sikkert at kameraten din vil tåle- og han slenger noe tilbake i samme duren- så er det vel greit er mer for gøy... Men være sånn mot alle og enhver blir ikke gøy lengre,men rett og slett mobbing. ☺

Gjest Baremenneske
Skrevet

Om jeg hadde en "venn" som var litt mobbete mot noen, så hadde jeg kanskje prøvd å slengt litt tilbake til han vennen min (noe om han) sånn at den andre  hørte det. 🙄

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke du brukt vold for å forsvare deg mot noen som gikk til fysisk angrep? Er det samme som å gå til mentalt angrep på noen som gjør det mot andre.

Mennesker som bruker "diplomati" er veldig enkle å snurre rundt fingern for de som mobber. Mobberne får ikke egentlige konsekvenser av handlingene sine. Om du tror det hjelper mot mobbere så kan du ikke ha møtt mange giftige mennesker.

Nei, jeg ville heller oversett personen hvis det var tilfellet. Det har ingenting med diplomati å gjøre.

Skrevet
5 timer siden, Baremenneske skrev:

Om jeg hadde en "venn" som var litt mobbete mot noen, så hadde jeg kanskje prøvd å slengt litt tilbake til han vennen min (noe om han) sånn at den andre  hørte det. 🙄

Enig i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...