Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vg3-elev her. Er nå nødt å finne en problemstilling til særemnet i norsk snarest. Lurer på om noen her har noen forslag? Har prøvd å komme på noe, men føler ikke at noe av det er bra nok.

Har tenkt litt på å kanskje sammenligne to tekster, men er usikker på hvilke. Kan være både nye og gamle tekster. Gjerne kanskje en gammel tekst og en relativt ny tekst, og se på fellestrekk og ulikheter mellom de. Er selv litt "fan" av Amalie Skram, Camilla Collett og Knut Hamsun.

Setter stor pris på forslag. 

Anonymkode: a9b8b...e7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom jeg fikk ta særemne på nytt så ville jeg ha valgt å sammenligne Odysseen av Homer og Ulysses av James Joyce :) Vil du helst ha norske verker? Hadde det eventuelt vært mulig å sammenligne et norsk verk med et britisk verk som er fra samme litteraturperiode? 

Skrevet

Du kan også sammenligne bok og film. 

Skrevet
29 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Dersom jeg fikk ta særemne på nytt så ville jeg ha valgt å sammenligne Odysseen av Homer og Ulysses av James Joyce :) Vil du helst ha norske verker? Hadde det eventuelt vært mulig å sammenligne et norsk verk med et britisk verk som er fra samme litteraturperiode? 

Takk! Vil helst ha norske verk :) ts

Anonymkode: a9b8b...e7f

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)
På 9/20/2016 den 9.04, Fredsmegleren skrev:

Dersom jeg fikk ta særemne på nytt så ville jeg ha valgt å sammenligne Odysseen av Homer og Ulysses av James Joyce :) 

Hadde du lest dem eller skrev du det bare på spøk?

Endret av Summers
Skrevet
23 minutter siden, Summers skrev:

Hadde du lest dem eller skrev du det bare på spøk?

Jeg har faktisk lest dem. Er veldig glad i klassikere. 

Skrevet
Akkurat nå, Fredsmegleren skrev:

Jeg har faktisk lest dem. Er veldig glad i klassikere. 

WOW,  Vanvittig imponerende og spesielt med tanke på at du var VGS-elev. 

Skrevet

Vi kunne samanlikne to bøker, to filmar osv. Eg valgte å samanlikne teiknefilmen "Tornerose" og filmen "Maleficent". Det gjekk veldig bra! :) Viktig at du finn noko du likar anten det er film, bok eller tekst, blir såå mykje lettare å jobbe med det då! 

Skrevet

Jeg skrev om livet til prostitierte. Hvorfor de ble det, hvordan livet deres var og om hvordan familie og venner rundt de hadde det

Ett annet særemne jeg skrev var om kvinner og islam. Hvordan livet deres var med tanke på blandt annet sex, barn, tro, frihet.

Fikk beskjed av begge lærene at det var svært spennende temaer jeg hadde tatt opp og karakterene ble veldig bra.

Skrev begge to på en uke.

Skrevet
4 timer siden, EvaLena skrev:

Jeg skrev om livet til prostitierte. Hvorfor de ble det, hvordan livet deres var og om hvordan familie og venner rundt de hadde det

Ett annet særemne jeg skrev var om kvinner og islam. Hvordan livet deres var med tanke på blandt annet sex, barn, tro, frihet.

Fikk beskjed av begge lærene at det var svært spennende temaer jeg hadde tatt opp og karakterene ble veldig bra.

Skrev begge to på en uke.

Hvordan bøker eller kilder brukte du når du skrev særemne om prostituerte? Høres ut som et spennende tema som kanskje jeg kunne ha brukt i mitt særemne. :)

Anonymkode: 82d50...6a0

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan bøker eller kilder brukte du når du skrev særemne om prostituerte? Høres ut som et spennende tema som kanskje jeg kunne ha brukt i mitt særemne. :)

Anonymkode: 82d50...6a0

Jeg leste boka "Kjør meg til Slottsparken" og "Men tankene mine får du aldri". Begge er norske forfattere jeg ikke husker navnet på. + en bok fra England. Den husker jeg dessverre ikke hva het, men jeg lånte den på biblioteket og den var på norsk.

Jeg ringte også til en hjelpe telefon hvor rusavhengige og pristituerte kunne ringe inn og også berørte rundt. Den hjelpe telefonen finnes ikke lenger, men det finnes sikkert liknende nå idag også.

Veldig spennende tema

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...