Gå til innhold

Rotter i kjelleren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en leilighet i et gammelt bygg, hvor det er totalt 5 leiligheter. Den ene naboen har nå sagt at han har sett rotter i vår felles kjeller, hvor vi alle har hver vår bod.

Inne i boden som tilhører leiligheten hvor jeg bor, står det to gamle kommoder, en fryser fylt med mat (hovedsakelig kjøtt og brød), noen kofferter, samt vaskemaskinen vår. 

Naboen sier at vi må fjerne alt som kan gjøre at rottene trives, og vi skal selvfølgelig kontakte skadedyr-firma. 

Men jeg lurer på: Vil rotter tiltrekkes/trives ekstra godt pga. fryseren med mat? Skjønner jo at de liker seg blant mat, men blir det noe annet når maten ligger inni en fryser? Vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre med all maten der hvis den må fjernes. Kjipt for en fattig student å måtte kaste all maten i fryseren. 

Anonymkode: 53c5e...9ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg lurer på: Vil rotter tiltrekkes/trives ekstra godt pga. fryseren med mat? Skjønner jo at de liker seg blant mat, men blir det noe annet når maten ligger inni en fryser? Vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre med all maten der hvis den må fjernes. Kjipt for en fattig student å måtte kaste all maten i fryseren. 

Nei. Nei. 

Anonymkode: 95e54...0a2

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Nei. 

Anonymkode: 95e54...0a2

Du svarer nei på om rotter trives godt pga. fryseren med mat, og på om det blir noe annet at maten ligger inni en fryser sammenlignet med feks. frem på en åpen plass? Det motsier jo hverandre litt? 

• Liker 1
Skrevet

Rottene vil trives ekstra godt i varmen fra fryseren, maten klarer de ikke lukte seg frem til. Men de kan gnage på ledningen for strøm og gummipakningen rundt frysen. Koffertene kan de lage bol i. 

Få lagt ut rottegift, kjøp skadedyrskremmere og putt i stikkontakten.  http://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/skadedyr-og-insekter/fugleskremsler/mus-rotteskremmer-713033/

Anonymkode: c5c47...be6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rottene vil trives ekstra godt i varmen fra fryseren, maten klarer de ikke lukte seg frem til. Men de kan gnage på ledningen for strøm og gummipakningen rundt frysen. Koffertene kan de lage bol i. 

Få lagt ut rottegift, kjøp skadedyrskremmere og putt i stikkontakten.  http://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/skadedyr-og-insekter/fugleskremsler/mus-rotteskremmer-713033/

Anonymkode: c5c47...be6

IKKE bruk rottegift, bruk rottefeller!!!

Anonymkode: d759f...473

• Liker 2
Skrevet

Okei, takk for svar :) Lederen i sameiet skal ringe ett eller annet skadedyr-firma, så regner med de tar seg av saken. Men naboen presiserte å fjerne alt spiselig, og derfor føler jeg mange penger er tapt siden vår er fylt med mat. 

Og hvis rottene har vært der en stund, er det vel rart at de ikke har gnagd av ledningen for strøm allerede? Gjør de ikke sånne ting rimelig fort? 

Skrevet

Bare la maten i fryseren være der, rottene kan ikke nå tak i den, heller ikke kjenne lukten. Og vær glad de ikke har gnagd over ledninger enda, plutselig gjør de det. Regner med skadedyrfimaet kommer i morgen, så slapp helt av. De fikser problemet, raskt, men ikke rimelig ;) 

Det dere bør tenke på, er å få gode råd fra dem om hvordan unngå at rotter kommer inn i kjelleren flere ganger.

Skrevet
2 minutter siden, Pinkee skrev:

Bare la maten i fryseren være der, rottene kan ikke nå tak i den, heller ikke kjenne lukten. Og vær glad de ikke har gnagd over ledninger enda, plutselig gjør de det. Regner med skadedyrfimaet kommer i morgen, så slapp helt av. De fikser problemet, raskt, men ikke rimelig ;) 

Det dere bør tenke på, er å få gode råd fra dem om hvordan unngå at rotter kommer inn i kjelleren flere ganger.

Dette er vel noe eieren av leiligheten må betale, så utgiftene kan vel ikke gå på oss som leier? 

Og ja, vi må be om råd for hvordan vi forebygger mot at det skjer igjen :)

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vel noe eieren av leiligheten må betale, så utgiftene kan vel ikke gå på oss som leier? 

Og ja, vi må be om råd for hvordan vi forebygger mot at det skjer igjen :)

Oki, trodde du eide, leier du er det huseier som må stå for slike utgifter ja. Ja, en gang rotter går bra, men får man det hvert år feks, blir det både dyrt og lite trivelig.

Skrevet

Forsikringsselskapet dekker vel maten i fryseren dersom den må fjernes under bekjempelse. Å ha mat i fryser i kjelleren er jo helt vanlig, og det er ikke derfor rottene er der. 

Anonymkode: b926e...728

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...