Gå til innhold

Er det vanlig å alltid behandle søsken likt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en far som alltid har vært nazi på dette med penger. Hvis jeg skulle få en hundrelapp, så må min søster også få en hundrelapp. Alt skal være likt, til alle tider. Uansett. Helst ville han ha ungått å gi ut noe penger i det hele tatt, hvis det ikke var en helt klar grunn til det.

Nå er jeg i en situasjon hvor jeg har hatt arbeidsavklaringspenger i mange år, og snart må gå på sosialkontoret når mine oppsparte midler er brukt opp. Jeg vet ikke når og om jeg får tilbake AAP. Jeg har uansett ikke helse til å jobbe fullt. Så jeg er i en vanskelig livssituasjon.

Jeg har måttet tigget moren min om penger til pensumbøker, til et studie jeg har startet på. Jeg fikk streng beskjed om å ikke si noe til faren min om det, fordi han ville protestere på det, og da måtte søsteren min også få tusen kroner.  Nå er søstera mi i full jobb, og bor kjempebillig i en leilighet som familien snart skal selge. Hun betaler da like mye som det jeg gjør, selv om dette er en leilighet på 76 kvadrat og min er 24 kvadrat, så det skal bli likt.

Er det virkelig helt urimelig at mine foreldre støtter meg ekstra denne perioden uten at min søster også skal få like mye støtte? Er dette med å behandle søsken  helt likt, også helt rettferdig?

Hva slags policy har deres familier der?

Anonymkode: e4f0e...1df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine foreldre skriver ned større summer de gir oss barna etter vi ble vokse (ikke julegaver og slikt). Så hvis jeg trenger hjelp en periode så skriver de ned hvor mye jeg har fått. Samme med mine søsken. Som oftest har det gått opp i opp, men planen var at vi barna da kan se på dette når det er tid for arv, og passe på at det blir rettferdig. Synes det er et flott system.

Anonymkode: 608d8...8f1

• Liker 3
Skrevet

Jeg behandler ikke mine likt. 

Her blir det en gang han, en gang henne. Samme var det når jeg vokste opp men min sykelige sjalue søster har fått store problemer i hodet av at andre i familien har fått mer enn henne. Hun har alltid fått noe hun også men det er viktigere å ha fulgt med på hva alle andre fikk enn å konsemtrere seg om hva hun selv fikk

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt greia. Du er sjalu på søsteren din fordi hun er bedre etablert enn deg, og du unner ikke henne å få litt penger når du får? Hvorfor skal foreldrene dine hjelpe deg? Regner med at du får det meste dekket via nav, og du får vel studielån.. og hvis den leiligheten din er så billig som hennes, så hvorfor klage fordi din er mindre? 

Anonymkode: eb95e...7d2

• Liker 2
Skrevet

Mormoren min gjør det med min mor og onkel. Onkel er millionær og lever godt. Mamma har vært alenemor siden vi var 5 og bare hatt jobber med luselønn. Når hun endelig fikk seg utdannelse og jobb så ble hun alvorlig syk i flere år og fikk så dårlig økonomi at huset måtte selges osv. Dere ser forskjellen.

Uansett, mormoren min har godt med penger. Og i barndommen sa hun ofte at hun så gjerne skulle tatt oss med på en ferie, men hun hadde ikke råd til å ta med både mor og onkel med familier så det gikk ikke. Hun skulle så gjerne ha hjulpet min mor så hun kunne beholdt huset, men hun hadde ikke råd til å gi samme beløpet til min onkel. Osv osv.

Onkel syns dette er helt teit, og har sagt gang på gang at hun må bare hjelpe min mor, men mormor står på sitt om at søsken må få helt likt. Synes hele greia er merkelig.

Anonymkode: 195cf...c93

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt greia. Du er sjalu på søsteren din fordi hun er bedre etablert enn deg, og du unner ikke henne å få litt penger når du får? Hvorfor skal foreldrene dine hjelpe deg? Regner med at du får det meste dekket via nav, og du får vel studielån.. og hvis den leiligheten din er så billig som hennes, så hvorfor klage fordi din er mindre? 

Anonymkode: eb95e...7d2

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingenting med NAv å gjøre lenger. Selve studiet er det  en annen instans som betaler, jeg må bare ut med penger til pensum. Jeg har ingenting i mot at min søster tjener bra og bor billig, men da forstår da hvorfor det er så viktig at hun skal få like mye penger fra foreldrene mine som det jeg gjør. Særlig når moren min sier at de ikke har så mye å rutte med lenger når de har blitt pensjonister.

Hvis det var _jeg_ som var heldig med full jobb og billig bosted så hadde jeg absolutt ikke hatt noe imot at mine foreldre hjalp mine søsken som var mindre bemidlet. Jeg hadde heller ikke syntes at det var urettferdig at de ikke satt over 1000 kroner på min konto samtidig.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre skriver ned større summer de gir oss barna etter vi ble vokse (ikke julegaver og slikt). Så hvis jeg trenger hjelp en periode så skriver de ned hvor mye jeg har fått. Samme med mine søsken. Som oftest har det gått opp i opp, men planen var at vi barna da kan se på dette når det er tid for arv, og passe på at det blir rettferdig. Synes det er et flott system.

jeg tror faren min også har et slikt regnskap. Men der skal det tydeligvis utjevnes innen kort tid. Det er jo greit å ha en oversikt uten at man må sette over like mye penger på konto til den andre samme uka.

Så må man også vurdere om alle kostnader skal inn i dette regnskapet. En ting er jo om man trenger et nytt dekk til bilen, noe annet er jo om medisinske regninger skal inn der.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mormoren min gjør det med min mor og onkel. Onkel er millionær og lever godt. Mamma har vært alenemor siden vi var 5 og bare hatt jobber med luselønn. Når hun endelig fikk seg utdannelse og jobb så ble hun alvorlig syk i flere år og fikk så dårlig økonomi at huset måtte selges osv. Dere ser forskjellen.

Uansett, mormoren min har godt med penger. Og i barndommen sa hun ofte at hun så gjerne skulle tatt oss med på en ferie, men hun hadde ikke råd til å ta med både mor og onkel med familier så det gikk ikke. Hun skulle så gjerne ha hjulpet min mor så hun kunne beholdt huset, men hun hadde ikke råd til å gi samme beløpet til min onkel. Osv osv.

Onkel syns dette er helt teit, og har sagt gang på gang at hun må bare hjelpe min mor, men mormor står på sitt om at søsken må få helt likt. Synes hele greia er merkelig.

Anonymkode: 195cf...c93

Nei det blir noe veldig nevrotisk over det hele. Greit at det skal være likt, men likt er jo ikke ensbetydende med rettferdig.
Moren sier at de har fått så mye mindre å rutte med etter at de ble pensjonister. Da synes jeg det er litt rart at de ikke vurderer å sette opp leie der hun bor. De ville uansett blitt en kjempebillig leie.

I en familie så må man støtte hverandre. Hvis _jeg_ var det som satt best i det, så hadde jeg ikke hatt noe i mot at mine foreldre støttet henne i dårlige tider. Greit at de har et visst regnskap og hvis det ble veldig skjevt etter hvert så kunne man utjevne det.

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Likt er sjelden rettferdig, mine gjør som de over og det synes jeg er flott. Ville jo vært mye da søster trengte medisinsk behandling til 100 000 hvis jeg skulle fått samme å bare kose meg med, jeg fikk det samme 10 år senere ds mannen gikk konkurs med firma og vi kunne risikert å matte flytte.

Studieutgifter er "nødvendig" og bør jo ikke gå til sløsing for den andre..

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, pautina skrev:

Likt er sjelden rettferdig, mine gjør som de over og det synes jeg er flott. Ville jo vært mye da søster trengte medisinsk behandling til 100 000 hvis jeg skulle fått samme å bare kose meg med, jeg fikk det samme 10 år senere ds mannen gikk konkurs med firma og vi kunne risikert å matte flytte.

Veldig sant det. Hos oss har det hittil gått sånn ca opp i opp. Som i at alle barna har hittil trengt hjelp til studieutgifter og har da fått ca. samme sum, men på forskjellig tidspunkt. Ingen har fått penger til å kose seg med bare fordi de andre barna har fått penger. Vi har fått ca. like mye hittil, det har bare vært på forskjellig tidspunkt og til forskjellig formål. 

• Liker 1
Skrevet

Mamma prøver å ikke gjøre veldig store forskjeller, men teller ikke på krona liksom.

Jeg har fått en del hjelp side jeg ble arbeidsledig, og mamma gir nå søsteren min en bunad siden hun har ønsket seg det så lenge. 

Vi synes begge det er helt i orden. Den blir ikke like dyr som det jeg har fått i hjelp de siste årene, siden noen i familie syr. Men nesten samme dum.  

Å vi er begge glad for å få hjelp når vi trenger der, og unner den andre det ☺

Synes det er synd når man hører at den ene ikke kan få hjelp, fordi at den andre blir sjalu.

Ville aldri blitt sjalu for at søsteren min får hjelp om hun trenger det!

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, pautina skrev:

Kan jo nevne at selve studiet ( som er et kompetansehevende tiltak) koster 23500, og det fikk jeg faktisk dekket gjennom et stipend. Det hadde jo vært noe annet om jeg spurte om støtte til å betale det av dem. Så da er det bare pensumlitteratur og reiseutgifter jeg må ut med, til dette samlingsbaserte studiet.  Moren min sponset flybilletten sist, men det fikk jeg ikke si til faren min.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo nevne at selve studiet ( som er et kompetansehevende tiltak) koster 23500, og det fikk jeg faktisk dekket gjennom et stipend. Det hadde jo vært noe annet om jeg spurte om støtte til å betale det av dem. Så da er det bare pensumlitteratur og reiseutgifter jeg må ut med, til dette samlingsbaserte studiet.  Moren min sponset flybilletten sist, men det fikk jeg ikke si til faren min.

Høres ikke helt bra ut det der.... Sliter faren din med noe siden han er slik? Eller opplevde han urettferdighet i sin ungdom?

Anonymkode: cd0c2...b1a

Skrevet

Jeg behandler ikke mine likt. Jeg gir til den som trenger det. Den ene gangen får den ene datteren penger, en annen gang den andre. Skriver ikke ned heller. Hjelper når det kniper hos begge! 

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ikke helt bra ut det der.... Sliter faren din med noe siden han er slik? Eller opplevde han urettferdighet i sin ungdom?

Anonymkode: cd0c2...b1a

jeg har tenkt mye på det. Jeg tror det skyldes noe tvangsmessig. Alt skal jo følge regler. Han har aldri vært raus og gitt penger hvis det ikke hadde hatt en klar hensikt. Jeg husker en venninne av meg i ungdomstiden skulle på byen, og faren hennes ga henne en hundrings og ba henne kose seg. Det hadde _aldri_ min far gjort. Kanskje det er en grunn til at jeg synes det er vanskelig å ta i mot hvis folk vil være rause med meg. Jeg hater også å skylde folk penger. Eller å være til bry for andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...