Gjest gjest1 Skrevet 17. november 2004 #1 Del Skrevet 17. november 2004 Er det hvert tredje år som anbefales? (tenker da ordinære sjekker, ikke om man har mange sexpartnere, uten beskyttelse, eller oppdager noe rart) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 17. november 2004 #2 Del Skrevet 17. november 2004 Ja, hvert tredje år er det som anbefales for normale friske kvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 17. november 2004 #3 Del Skrevet 17. november 2004 På en ordinær gyn, sjekker de 'alt' da? Altså, sjekker de for kjønnssykdommer som klamydia etc, eller er det kun en celleprøve-test? Eller varierer det fra lege til lege? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 17. november 2004 #4 Del Skrevet 17. november 2004 De tar bare celleprøve så fremt du ikke ber om noe annet. Skjønt en gang jeg skulle til legen så sa han, mens jeg var vel plassert i stolen, at "jeg tar bare prøver på alt, mens vi er i gang". Jeg synes det var ganske frekt egentlig, ikke hadde han spurt og han kunne i det minste sagt det før jeg var i stolen, ikke en stilling hvor man føler for å protestere akkurat. Og jeg hadde fast partner og visste vi ikke hadde noen sykdommer så det var helt unødvendig. Men, det var bare denne ene legen da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chriztine Skrevet 17. november 2004 #5 Del Skrevet 17. november 2004 Hvert tredje år? Er ikke det litt lite da? Jeg tar en full sjekk (med celleprøver og alt) hos en spesial-gynekolog minst annen hvert år. I tillegg er jeg innom vanlig lege for klamydia sjekk flere ganger i året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 17. november 2004 #6 Del Skrevet 17. november 2004 Nei, hvert tredje år er det som er anbefalt. Om noen leger gjør det oftere er en annen sak, noen vil jo alltid mene annerledes, men det er litt unødvendig (så fremt du ikke har hatt problemer da). Klamydiatest flere ganger i året kan jeg ikke forstå er nødvendig, annet enn om du bytter partner hele tiden og har ubeskyttet sex. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chriztine Skrevet 17. november 2004 #7 Del Skrevet 17. november 2004 Jeg synes det virker veldig lite å gå til gynekologen hvert 3.år iallfall. De aller fleste venninne mine tar full test med 1 el 2 år i mellom! Jeg er singel, så derfor jeg tar så ofte klamydia test. Men ærlig talt, alle burde da ta minst 1 klamydia test i året! Selv om man er i et forhold, så har man ingen garanti for ikke å bli smittet. Utrolig mange er utro!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cerise Skrevet 17. november 2004 #8 Del Skrevet 17. november 2004 Fastlegen min anbefalte alle jenter,damer,kvinner,single,eller med partner i alle aldre å få tatt en gynekologisk undersøkelse hvert år. For det første med tanke på klamydia som er nevnt her, for det andre pga celleprøvene.. svært mye kan forandre seg på tre år, og jo fortere slike skumle uhumskheter, jo bedre! Så jeg går til henne en gang i året.. er det mange her som kun tar slike kontroller hos fastlegen, eller er det vanlig å gå til gynekolog? er kun hos fastlegen min jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Windy Skrevet 17. november 2004 #9 Del Skrevet 17. november 2004 Jeg går til fastlegen min for dette. Mener forresten også å ha hørt at det bør gjøres en gang i året... Og hvorfor ikke egentlig? Better safe than sorry Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 17. november 2004 #10 Del Skrevet 17. november 2004 Jeg går til fastlegen, kan ikke forstå hvorfor man skal gå til gynekolog for noe så enkelt. Alle leger jeg har vært hos sier hvert tredje år, så jeg synes det blir litt småhysterisk å gå hvert år, slike typer kreft er tross alt ikke så vanlig, spesielt ikke blandt unge kvinner. Men hver får gjøre som de vil. Jeg føler meg helt trygg på at hvert tredje år er nok. Og klamydiatest hvert år synes jeg er unødvendig. Skal man liksom fortsette med det resten av livet fordi partneren kan være utro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himmelblå Skrevet 17. november 2004 #11 Del Skrevet 17. november 2004 har fått beskjed om både hvert år og annen hvert år. det er jo for din egen del da så det er jo litt opp til hver enkelt. men jeg går hvert år, ikke bare pga kjønnssykdommer, men pga celleforandringer. mye som kan utvikle seg i løpet av tre år. og det er ikke alltid en vil kjenne symptomer heller om det celleforandringer eller evt kreft.. før det er gått langt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 18. november 2004 #12 Del Skrevet 18. november 2004 Hvert 3. år anbefales! Har man spiral, bør den sjekkes hvert år! Jeg har det, og tar celleprøve hver gang jeg er der! Syns det er tryggest! En gang gikk det over 3 år, og da fikk jeg brev fra Kreftforeningen om at nå MÅ du bestille time fordi du ikke er undersøkt på over 3 år.. Skal si jeg bestilte time fort da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nat26 Skrevet 18. november 2004 #13 Del Skrevet 18. november 2004 Jeg gjør det hvert år jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elze Skrevet 18. november 2004 #14 Del Skrevet 18. november 2004 Min fastlege anbefaler GU hvert år. Hvert 3. år er vel et absolutt minimum. Kommer vel også litt an på alderen, er man over 35 bør man gå hvert år uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 18. november 2004 #15 Del Skrevet 18. november 2004 Jeg får en gang i året og standart prosedyre hos henne jeg går til er en full sjekk. (altså kjønnsykdommer i tillegg til celleprøve og innvendig ultralyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Espera Skrevet 18. november 2004 #16 Del Skrevet 18. november 2004 Min lege mente hvert 3. år var minimum, men anbefalte hvert 2. år for meg (fast partner, under 30). Bytter man partner anbefales selvfølgelig full runde med tester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
summer25 Skrevet 18. november 2004 #17 Del Skrevet 18. november 2004 Hvert tredje år hvis du er under 35 og er i fast forhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå