Gå til innhold

Fjortiser

-Fisken-

Anbefalte innlegg

Miss Sixty er er også for meg veldig fjortiss.

Husker jeg brukte det når jeg var yngre. Miss Sixty bukse og gjerne en O'Neil genser som rakk meg til navlen.

Ja og ikke la oss glemme buffalosko da.

Merker jeg blir veldig flau når jeg innrømmer dette :oops:

Syns fortsatt MissSixty er fjortiss. Samme er killah babe og hvite skate sko med eks: rosa nike-logo på.

Men det har også mye å gjøre med oppførsel som folk sier her.

Og hvordan man kombinerer klærne.

Kunne forsåvidt aldri kjøpt meg en miss sixty bukse nå selvom jeg hadde kombinert den med en "normal" topp.

Den buksa er bannlyst :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En av "førtis" damene her har miss sixty bukser med Playboy belte på seg (stort skinnende bunnyhue på spennet) i dag. Hun kjører merce og er veldig tøff i kjeften. Og kan en si førtis om ei som er 36 egentlig....Typen hennes er omtrent 25...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjortisklær blir noe annet, og etter min mening er det merker som f.eks Miss Sixty, Mudd, Lee ++ trange bukser og gensre, Jean Paul har også blitt et fjortismerke etterhvert. bare mager også.

Det blir jo helt feil om du mener at klærne skriker 14is om man går med disse klærne. Greit nok at det er mange 14iser som går i disse klærne, men det har noe med hvordan man går med dem og hva man matcher med. Jeg kjøpte nettopp en mudd bukse og Lee liker jeg veldig godt. Trange klær kan jeg også gå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hm.. min gode venninne og kollega på 55 går ofte i hettegneser, ser ungdommelig ut, men ikke som en fjortis.. hun ser tøff og kul ut! (Og så det er nevnt, hun går ikke bare i slikt da..) Poenget er vel at man går i det man trives med, og roer ned Fasade-Krampa.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk forbi to små tupper med trang rosa bukse (ja de hadde samme buksa) og platåsko/buffalosko og hettegenser. For det første er det fjortis å gå i samme klær som venninna, for det andre blir platåsko og rosa trang bukse litt fjortis også. Når jeg har på meg min turkise WOW hettegenser fra bikbok føler jeg meg litt fjortis.  

Når jeg hører 'fjortis' tenker jeg på fnisende småunger som prater altfor høyt, og eller mennesker som er bare 'tjohei og hopp' og opptrer som litt mindre intelligente og ikke eier sosiale antenner.

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir jo helt feil om du mener at klærne skriker 14is om man går med disse klærne. Greit nok at det er mange 14iser som går i disse klærne, men det har noe med hvordan man går med dem og hva man matcher med. Jeg kjøpte nettopp en mudd bukse og Lee liker jeg veldig godt. Trange klær kan jeg også gå i.

Nå snakker jeg ikkke om klær som sitter fint på en, men virkelige trange klær. dessuten var dette min personlige mening, og det nevnte jeg også i innlegget mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp Grease 2 8) Liker den moten hvor klærne er så tettsittende, men er vel ikke mange som kan gå i slikt, og det har jo noe med hva man velger. Men ja, vi har vel alle våre meninger :)

Må også si at når jeg tenker på 14iser så tenker jeg på oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva kaller man en voksen "dame" (35+) i Miss Sixty bukser med rosa belte og hettegenser da? (Har ett par av den sorten her hvor jeg jobber.) Ikke fjortis vel :wink:

Wannabe fjortis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest seroxata

Jeg har veldig mange rare meninger om det å være fjortis.. Jeg kan og være en fjortis avogtil 8)

Men fnisete, skrikende tyggisblåsende jenter i trange bukser som viser hele rørleggersprekka, samt korte topper og svingende meninger er jo gode kandidater..

Og i gothmiljøet har jeg og merket en stor vekst av fjortiser, tilogmed langt oppi 20 årene..

Jeg synes iallefall at de blir fjortis når de skal være så utrolig tøffe, mørke, svarte og bleike, med mest mulig nagler og sort lebestift.. Og så rakker ned på alle andre som ikke går som de, og hører på skrikemetal og kutter seg i blodårene...Det sier jo bare at de har behov for å skille seg ut, men samtidig kan de ikke respektere andre, for nå er de i den "kule" gjengen...Det beste er når de begynner å kritisere meg fordi jeg går i rosa og spygrønt og all verdens farger og striper:D slikt gjør meg småsprø!Jeg har opplevd en del av dette oppigjennom..

For min del må de gjerne holde på, er ikke det, men det er jo litt synd at de skal tabbe seg slik ut..

Men igjen, jeg har gjort en del teite ting selv og:D

En lærer så lenge man lever :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Litjmæ
Når jeg hører 'fjortis' tenker jeg på fnisende småunger som prater altfor høyt, og eller mennesker som er bare 'tjohei og hopp' og opptrer som litt mindre intelligente og ikke eier sosiale antenner.

Dette var en ganske slående karakteristikk synes jeg. Og hvis personen over er 14 så kan jeg med litt tvil godta ganske mye fnising og tulling, men når personen er 17-19 så har jeg veldig lite tålmodighet. Treffer en del sånne og noen av dem klarer virkelig å drive meg til vannvidd noen ganger... :hår: :klartilåtakvelertaksmiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en ganske slående karakteristikk synes jeg. Og hvis personen over er 14 så kan jeg med litt tvil godta ganske mye fnising og tulling, men når personen er 17-19 så har jeg veldig lite tålmodighet. Treffer en del sånne og noen av dem klarer virkelig å drive meg til vannvidd noen ganger... :hår: :klartilåtakvelertaksmiley:

enig med dere begge!

dersom de i tillegg har altfor trange bukser, buffalosko og dunjakke som slutter ett sted mellom navlen og puppa slik at "hele" magen er bar, I YTTERJAKKE... så er du farlig nær en klesstil som bare bekrefter oppførselen!!

er 30 år selv, og kan lett gå innom MissSixty på karl johan når jeg er ute å ser etter klær. Bukser er vel kanskje ikke det jeg ville kjøpt der, meg jeg synes de har mye stilige topper/overdeler, spesiellt mer pyntede overdeler. Og de har jo faktisk endel klær som ikke ser slik ut som jeg trodde var typisk missSixty!! (var sikker på at det BARE var fjortiss klær der, før jeg var innom en ren slik butikk, og så at det var tøffe klær der også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

KNihihIHIHIZZZZzz, DET er jo bare zååå IN åsså zÅ QLT a! :smatte: Ja for atte sååååånn er man kniz 10hi, se deeeer a hihihiihhi, SÅÅ lættis assa kniz hoho klemzekyzz.

Det er fjortis. Og sånne åletrange klær der kroppsdeler buler ut så det rosa tøffe beltet som alle andre har ikke synes noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vel alle vært "fjortisser" i en viss alder. Selvom da jeg var ungjente så var det ikke snakk om samme merkene som nå - men allikevel så var det en kleskode og mote som de fleste fulgte. Fnise-alder er vel noe vi alle har vært innom - tipper at de som var 10-20 år eldre enn oss var temmelig oppgitte når vi satt på bussen og fniste sammen med venninnene våre.

Da vi var på den alderen så ble det ikke kalt "fjortis" - det er et nymotens uttrykk som blir brukt til å snakke nedsettende om dagens ungdom - av kua som har glemt at hun selv var kalv engang.

Når jeg ser på klassebilder fra 6 - 9. klasse så står klassens hotteste jenter med navlen bar og med "pølseskinnbukser" som måtte presses på mens vi lå på gulvet i prøverommet :ler:

Vi var unge på 70-80-tallet da alt skulle være rosa og pastell en periode, ikke bare klærne - sminken også.

Vi gikk i platåsko, hadde permanent i håret, sossejakker, nordsjøjakker, stars- and stripesjakker, månesko, sixpence ... alt dreide seg om å følge moten den gang også ... Husker dere ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Gjest Bertine

he he, det mest "fjortisse" jeg vet om er "lissom"!

Det er det verste jeg hører, lissom lissom lissom....jeg blir sprøøøøø!!! Mangel på godt ordforåd er det!

Er heller ikke så lenge siden jeg var fjortiss, og jeg må innrømme at miss sixty bukse, buffalo sko og fjortisstopper var et must. Jeg hadde i det minste litt fornuft og gikk sjelden med bar mage topper.

Men grunnen til at fjortiss tiden er så spesiell, tror jeg er pga at du begynner å tenke mer over tingene som påvirker livet ditt. Slik var det vertfall for meg, jeg gikk påhjelpepleien og det året jeg fyllte 16 vokste jeg utrolig mye. Sporer litt av her, men poenget er at det er sunt med fjortiss alderen. tror jeg... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kommentar

En fjortis = en berte som viser mye kropp og ønsker oppmerksomhet.

Pent med unge jenter som viser maven sin og går i trange bukser. Noen litt fyldige ungjenter gjør dessverre også som sine slankere medsøstre, men da flyter fettet utover bukselinningen og maven hennes ser feit ut. Da er man fjortis hvis dama ikke kan se at dette er stygt med en bar feit mave som er helt bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er man alle disse punktene, kan man trygt kalle seg en 14tiss;

-Bleka hår med masse ettervekst av mørkt hår

-10 lag med brunkrem

-Buffalo sko

-Høylytt, skrikete og masete

-Hettegensere med trykk som f.eks "Playgirl" som viser magen

-Hvite trange, trange bukser

-Jenter som går i lang, lang rekke med venninnene sine og alle leier hverandre

-Bokstaven "Z" i hvert eneste ord

-Drikke seg dritings hver helg og rote med flere på en kveld + grøftefyll.

Dette er huff, huff og atter huff! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...