Gå til innhold

Kaffemat som ikke griser?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Brukes på Møre i hvert fall... altså noe mat som passer til kaffe/kaffeselskap. 

Anonymkode: ab35e...ded

Takk for informasjon. Ordet "mat" er forvirrende. I Osloområdet tenker vi kaffe og kaker eller "noe til kaffen", men det er vel nærmest en utdødd skikk å invitere folk til kaffe og kaker nå for tiden. 

Anonymkode: 07848...46f

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for informasjon. Ordet "mat" er forvirrende. I Osloområdet tenker vi kaffe og kaker eller "noe til kaffen", men det er vel nærmest en utdødd skikk å invitere folk til kaffe og kaker nå for tiden. 

Her kan kaffemat være alt fra kjeks og kake til halvt rundstykke eller noe. 

Anonymkode: d157b...46e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, altså "noe til kaffen" kan være kjeks, sjokolade osv her også, men ikke mat, liksom. Ikke rundstykker. Det måtte i så fall være hvis man inviterte til brunsj eller lunsj og serverte kaffe og te ved siden av rundstykker med pålegg. Men da inviterer man jo til lunsj og  ikke til kaffe. 

Men men. Lært noe nytt i dag! 

• Liker 2
Skrevet

Det kaffe selskapet har vært for flere år siden 🙊

Anonymkode: d292e...740

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, altså "noe til kaffen" kan være kjeks, sjokolade osv her også, men ikke mat, liksom. Ikke rundstykker. Det måtte i så fall være hvis man inviterte til brunsj eller lunsj og serverte kaffe og te ved siden av rundstykker med pålegg. Men da inviterer man jo til lunsj og  ikke til kaffe. 

Men men. Lært noe nytt i dag! 

Det er nok som oftest noe godt, men av og til om man har handlet ferskt brød eller rundstykker kan det med godt pålegg også være kaffemat. Det er variasjoner etter ulike tradisjoner, vil jeg tro. Men kaffemat er enkelt, og kjeks eller kake er nok det vanligste. Er man sugen på noe søtt så er sjokolade godt til. Det er ikke noe man har kun når det kommer gjester her, men også en vanlig dag. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kaffe selskapet har vært for flere år siden 🙊

Anonymkode: d292e...740

Men fremdeles spiser folk kaffemat.😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg søkte på kaffemat.😄

Herlig 🥰😃 Hender jeg og søker og får opp masse tråder fra både KG og andre forum, og jeg må sjekke når trådene var aktive før jeg eventuelt svarer 🤪 Kunne fort svart som deg på en gammel tråd om jeg ikke var obs, og det kan for så vidt være jeg også har det 🤣 Alltid fint med oppdaterte tips da, ting kan jo ha endret seg litt det siste tiåret 😁

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Kaffemat" var et pussig ord, aldri hørt før. 

Nons heter det her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Samme her, .. eller ikke her i Oslo-hjemmet. Men i Indre Sogn-heime:hjerte:

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er nok som oftest noe godt, men av og til om man har handlet ferskt brød eller rundstykker kan det med godt pålegg også være kaffemat. Det er variasjoner etter ulike tradisjoner, vil jeg tro. Men kaffemat er enkelt, og kjeks eller kake er nok det vanligste. Er man sugen på noe søtt så er sjokolade godt til. Det er ikke noe man har kun når det kommer gjester her, men også en vanlig dag. 

Enig i dette. Men det er vel noe litt annnet enn "kaffe og kaker" - det er mer til fest. Kaffemat oppelver jeg mer som mer hverdagslig, gjerne om det kommer (telfeldige, gjerne) gjester innom. Da må man ha noe "kaffimat" - typsik kan være til formiddagskaffe. Tenker at kjeks, vafler, påsmurte rundtstykker/boller etc er typisk "kaffemat". Formkaker og f.eks. rester av julebakst kan være det samme. Men typisk bløtkaker og denslags blir mer omtalt spesifikt som "kaker". Nyanser dette - men det er slik jeg oppfatter det. 

Jeg bruker uttrykket aldri selv, men min mor bruker det noen ganger - på samme måte som hun snakker om "formiddagssmat"...

Anonymkode: ab35e...ded

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...