AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2025 #21 Skrevet 3. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Brukes på Møre i hvert fall... altså noe mat som passer til kaffe/kaffeselskap. Anonymkode: ab35e...ded Takk for informasjon. Ordet "mat" er forvirrende. I Osloområdet tenker vi kaffe og kaker eller "noe til kaffen", men det er vel nærmest en utdødd skikk å invitere folk til kaffe og kaker nå for tiden. Anonymkode: 07848...46f 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2025 #22 Skrevet 3. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for informasjon. Ordet "mat" er forvirrende. I Osloområdet tenker vi kaffe og kaker eller "noe til kaffen", men det er vel nærmest en utdødd skikk å invitere folk til kaffe og kaker nå for tiden. Anonymkode: 07848...46f Her kan kaffemat være alt fra kjeks og kake til halvt rundstykke eller noe. Anonymkode: d157b...46e
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2025 #23 Skrevet 3. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her kan kaffemat være alt fra kjeks og kake til halvt rundstykke eller noe. Anonymkode: d157b...46e Ja, altså "noe til kaffen" kan være kjeks, sjokolade osv her også, men ikke mat, liksom. Ikke rundstykker. Det måtte i så fall være hvis man inviterte til brunsj eller lunsj og serverte kaffe og te ved siden av rundstykker med pålegg. Men da inviterer man jo til lunsj og ikke til kaffe. Men men. Lært noe nytt i dag! Anonymkode: 07848...46f 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2025 #24 Skrevet 3. oktober 2025 Det kaffe selskapet har vært for flere år siden 🙊 Anonymkode: d292e...740
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2025 #25 Skrevet 3. oktober 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, altså "noe til kaffen" kan være kjeks, sjokolade osv her også, men ikke mat, liksom. Ikke rundstykker. Det måtte i så fall være hvis man inviterte til brunsj eller lunsj og serverte kaffe og te ved siden av rundstykker med pålegg. Men da inviterer man jo til lunsj og ikke til kaffe. Men men. Lært noe nytt i dag! Anonymkode: 07848...46f Det er nok som oftest noe godt, men av og til om man har handlet ferskt brød eller rundstykker kan det med godt pålegg også være kaffemat. Det er variasjoner etter ulike tradisjoner, vil jeg tro. Men kaffemat er enkelt, og kjeks eller kake er nok det vanligste. Er man sugen på noe søtt så er sjokolade godt til. Det er ikke noe man har kun når det kommer gjester her, men også en vanlig dag. Anonymkode: d157b...46e 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2025 #26 Skrevet 3. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kaffe selskapet har vært for flere år siden 🙊 Anonymkode: d292e...740 Men fremdeles spiser folk kaffemat.😊 Anonymkode: d157b...46e 1
Daisy-love Skrevet 3. oktober 2025 #27 Skrevet 3. oktober 2025 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg søkte på kaffemat.😄 Anonymkode: d157b...46e Herlig 🥰😃 Hender jeg og søker og får opp masse tråder fra både KG og andre forum, og jeg må sjekke når trådene var aktive før jeg eventuelt svarer 🤪 Kunne fort svart som deg på en gammel tråd om jeg ikke var obs, og det kan for så vidt være jeg også har det 🤣 Alltid fint med oppdaterte tips da, ting kan jo ha endret seg litt det siste tiåret 😁
Hensatt Skrevet 3. oktober 2025 #28 Skrevet 3. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): "Kaffemat" var et pussig ord, aldri hørt før. Anonymkode: 07848...46f Nons heter det her.
Frøkenfryden Skrevet 3. oktober 2025 #29 Skrevet 3. oktober 2025 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Her kan kaffemat være alt fra kjeks og kake til halvt rundstykke eller noe. Anonymkode: d157b...46e Samme her, .. eller ikke her i Oslo-hjemmet. Men i Indre Sogn-heime 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2025 #30 Skrevet 3. oktober 2025 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det er nok som oftest noe godt, men av og til om man har handlet ferskt brød eller rundstykker kan det med godt pålegg også være kaffemat. Det er variasjoner etter ulike tradisjoner, vil jeg tro. Men kaffemat er enkelt, og kjeks eller kake er nok det vanligste. Er man sugen på noe søtt så er sjokolade godt til. Det er ikke noe man har kun når det kommer gjester her, men også en vanlig dag. Anonymkode: d157b...46e Enig i dette. Men det er vel noe litt annnet enn "kaffe og kaker" - det er mer til fest. Kaffemat oppelver jeg mer som mer hverdagslig, gjerne om det kommer (telfeldige, gjerne) gjester innom. Da må man ha noe "kaffimat" - typsik kan være til formiddagskaffe. Tenker at kjeks, vafler, påsmurte rundtstykker/boller etc er typisk "kaffemat". Formkaker og f.eks. rester av julebakst kan være det samme. Men typisk bløtkaker og denslags blir mer omtalt spesifikt som "kaker". Nyanser dette - men det er slik jeg oppfatter det. Jeg bruker uttrykket aldri selv, men min mor bruker det noen ganger - på samme måte som hun snakker om "formiddagssmat"... Anonymkode: ab35e...ded 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå