Gå til innhold

Er det på tide at menn læres opp til å være mer forsiktige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forhold til seksuelle overgrep og voldtekter så kommer ofte argumentet om at kvinner/jenter må lære seg å være forsiktige. De bør ikke bli med på nachspiel med menn/gutter de ikke kjenner. De bør ikke bli med hjem alene til noen de kjenner heller. De bør passe seg litt for hvordan de kler seg og hvor de går. De bør ikke drikke for mye eller bruke rusmidler de ikke kjenner virkningen av.

Nesten hver gang noen mener at de er utsatt for overgrep eller voldtekt så kommer disse argumentene omtrent automatisk. Kun ved overfallsvoldtekter steder man skulle anta at man kunne gå trygt er vel kanskje unntatt en slik skyldfordeling. Samtidig kommer det også ofte påstander om at mange jenter og kvinner har sex, angrer seg eller husker ikke at de selv ville - og derfor anmelder noen for voldtekt.

Noen ganger også  med en sammenligning -  at det minst like ille å bli anklaget for en voldtekt man ikke har begått som å bli voldtatt. (Slike sammenligninger med hvem det er mest synd på er for meg feil. Begge deler er overgrep som ingen burde blitt utsatt for. Det er mange elementer som påvirker hvor mye og hvordan det skader.)

Det jeg imidlertid lurer på er altså hvorfor det aldri(?) snakkes om at menn bør være forsiktige med hvem de er sammen med på nachspiel? Hvorfor bør ikke de tenke seg godt om før de oppholder seg alene i en situasjon hvor noen etterpå kan komme og si at de har blitt voldtatt? Hvorfor blir ikke menn fordømt på samme måte dersom de ikke har tatt forholdsregler for å unngå en slik situasjon? Eller blir de det?

Hvorfor tenker man ikke at voksne gifte menn med barn "er medskyldige" dersom de blir anklaget for falsk voldtekt dersom de har satt seg i en slik posisjon? (Denne tråden fikk meg til å lure - selv om ts ikke beskylder sjefen sin for overgrep. Hun bare vet ikke hva som har skjedd.)

Anonymkode: 4c73a...3a4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet (endret)

Det er ingen tvil om at en god del menn kunne hatt godt av a drikke en god del mindre alkohol. De det gjelder blir for fulle til å se forskjell frivillig og bevisstløs.

Jeg mener også at kvinner må bli flinkere til å gjøre neiene sine permanente. Når man først har sagt "nei", så kan man ikke belønne videre masing med et "ja" etterpå. Da går jo disse mennene rundt og tror at "nei" betyr "spør igjen senere".

Endret av Herr Heftig
Skrevet

Jeg har blitt voldtatt, mener jeg selv.

Fyren maste først om sex, som jeg svarte nei til.

Jeg forsøkte å gå fra stedet, men stelte seg foran meg og forsatte å mase. Jeg merket på tonen hans at han ble mer og mer aggressiv.

Til slutt sa jeg ja, fordi jeg var sikker på at han ville voldtatt meg med makt, og kanskje banket meg i tillegg, om jeg stod på mitt.

Jeg sa ja til slutt fordi jeg fryktet for livet mitt. Mens fyren sikkert tenkte at han bare var en kjekkas med gode overtalelsesevner.

Så noen ganger er det vanskelig å være konsekvent.

Anonymkode: a712c...89f

• Liker 1
Skrevet

Menn har seg selv å takke om de har sex uten eksplisitt samtykke og etterpå blir anmeldt for voldtekt. Mannen bør dessuten kunne anklages for overgrep (dog neppe voldtekt) dersom han ved gjensidig ønsket sex ikke sørget for at kvinnen oppnådde samme tilfredsstillelse som han selv fikk. Likestilling må vært et krav også hva gjelder seksuell nytelse. Menn må oppdras fra barnehagestadiet til å respektere kvinner, kvinners kropp og kvinners grenser.

Anonymkode: 565b7...0e8

Skrevet
12 timer siden, Herr Heftig skrev:

Det er ingen tvil om at en god del menn kunne hatt godt av a drikke en god del mindre alkohol. De det gjelder blir for fulle til å se forskjell frivillig og bevisstløs.

Jeg mener også at kvinner må bli flinkere til å gjøre neiene sine permanente. Når man først har sagt "nei", så kan man ikke belønne videre masing med et "ja" etterpå. Da går jo disse mennene rundt og tror at "nei" betyr "spør igjen senere".

Selv tror jeg vi må jobbe bredere i forhold til gjøre et nei permanent enn å legge ansvaret over på enkeltindivider. Det jeg mener er at det i utgangspunktet bør være en sperre mot "å mase seg til sex". Det gjelder begge kjønn. Ingen vet utenfra hvem som har traumer eller er i en utsatt posisjon i forhold til masing. Mange gjenkjenner ikke eller vedkjenner seg ikke at de er i en maktsituasjon hvor den andre kan føler seg presset. En mer generell fordømmelse av mase seg til sex tror jeg ville gjort at færre ville følt at det var greit. Masing eller overtaling er ikke det samme som å forføre noen.

Selv tror jeg mange BDSM forhold er mye sunnere når det kommer til gjensidig sex enn i mange andre forhold. Der er det, slik jeg oppfatter det i alle fall, gjennomtenkte og klare avtaler med klare grenser og vanligvis koder som gir begge en mulighet til å avvise eller avslutte "der og da".

Allikevel opplever jeg at det stadig legges ansvar på jenter/kvinner for å ta de rette valgene - noe som gjorde at jeg startet denne tråden. Som at Brynjar Meling f.eks. var ute med "gode råd" om at jenter måtte ta ansvar for hvilke valg de tar, hvor mye de drikker og hvem de blir med. Jeg tror aldri jeg har hørt noen komme med det argumentet til alle menn om at de må ta ansvar og rette valg slik at de ikke kommer i en situasjon hvor de risikerer at de blir anmeldt for en voldtekt de ikke har begått. Enten det er å ta med seg en jente han ikke kjenner hjem. Eller være så full at han ikke husker hva han har gjort eller sagt.

Så fra tråden jeg lenket til. Hvorfor er ikke en 50 år gammel gift mann med barn og med sjefsansvar smart nok til å se at det at en 20 yngre kvinnelig full ansatt blir igjen som siste deltager på nachspielet ikke er en situasjon som kan godtas? Hvorfor har ikke han et ansvar for å ikke komme i en situasjon hvor hun "våkner" gråtende og truseløs på vei hjem alene uten å vite hva som har skjedd? Hvorfor vil de fleste av oss tenke/mene noe om hva hun burde gjort eller ikke gjort for å ikke havne i en slik situasjon og samtidig ikke reflektere over hvilke valg han tok?

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt voldtatt, mener jeg selv.

Fyren maste først om sex, som jeg svarte nei til.

Jeg forsøkte å gå fra stedet, men stelte seg foran meg og forsatte å mase. Jeg merket på tonen hans at han ble mer og mer aggressiv.

Til slutt sa jeg ja, fordi jeg var sikker på at han ville voldtatt meg med makt, og kanskje banket meg i tillegg, om jeg stod på mitt.

Jeg sa ja til slutt fordi jeg fryktet for livet mitt. Mens fyren sikkert tenkte at han bare var en kjekkas med gode overtalelsesevner.

Så noen ganger er det vanskelig å være konsekvent.

Anonymkode: a712c...89f

Jeg tror dessverre den type overgrep er mye vanligere enn vi ønsker å vite om. Vi legger alt for mye ansvar på den (i situasjonen) svake part for å være sterk. Noe som gjør at mange ikke reflekterer over at de faktisk truer seg til sex. Det er mye som formidles med kroppsspråk og tonefall som lett feies vekk som mindre alvorlig enn det faktisk er.

Jeg håper vi får en større bevissthet rundt slike dynamikker. Sjansen for at noen skal få lyst på sex pga mas kan ikke jeg se at er stor. Jeg synes det er synd at vår redsel for å stemple noen som voldtektsmenn gjør at vi ikke tar større avstand fra det mange opplever som gråsoner.

Bare så det er sagt, jeg synes ikke det du beskriver er gråsone, Selv om slikt er vanskelig å dømme i domstol, så skulle jeg ønske at vi var klarere på at det er forkastelig. Det burde være et så stort ønske for oss alle at ingen satt igjen med en følelse av å være voldtatt etter å ha hatt "sex" med oss - at det å "overtale" noen faktisk var uaktuelt å prøve på.

Gjest Psychonaut
Skrevet (endret)

Har du aldri vært innom mannosfæren noen gang? Der snakkes det jo knapt om annet. Man skal begynne å ha med seg kontrakter på byen, kun ha sex med prostituerte og gudene vet hva mer. Verden er full av kvinner som enten vil anmelde deg for voldtekt eller lure på deg en unge. Og det er jo for så vidt sant det, men det vet vel de fleste menn fra før. Å være klar over det stopper dem uansett sett ikke fra å tenke med pikken. Men har puttet tissene sine i gærne kvinnfolk siden tidenes morgen, og vil fortsette med å gjøre det til tidens slutt. Så jeg ser ikke helt hvorfor vi skal bry oss med å snakke så mye om det.

Endret av Psychonaut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...