Gå til innhold

Nedvask av hus

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg starter denne tråden fordi jeg lurer på om jeg har litt urealistiske forventninger til nedvask av hus. Da jeg jobbet i et renholdsfirma, var det slik at en nedvask inkluderte vask av vegger og tak. Gardiner skulle tas ned og vaskes, gulvtepper (de som tåler det da) skulle vaskes eller renses, det samme gjaldt vegg-til-vegg tepper. Rett og slett; absolutt alle flater man kommer til skal vaskes.

Huset jeg skal flytte inn i, blir vasket ned av et firma. Og det ser ut som om nedvasken egentlig bare er en veldig grundig husvask. Ingen vegger eller tak, eller tepper eller gardiner for den saks skyld vaskes. I dette tilfellet vet jeg at den som bestilte vaskingen, bestilte "nedvask". Ingen presiseringer, bare "nedvask".

Så nå lurer jeg på; er det bare jeg som har litt urealistiske forventninger til hva en nedvask er (fordi jeg går utifra det som for meg virker naturlig), eller gjør dette firmaet en dårlig jobb?

Jeg blir takknemlig for synspunkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig jeg ligner på deg og derfor mener som deg at nedvask er vask av alt, både vegger, ting og tang og absolutt alt. Slik gjør jeg en gang i året. Men betong tak er ikke mulig å vaske uten å få det skjoldete så det avstår jeg fra. 

Det jeg stusser litt på er garndiner, skal du overta selgers garndiner? Ellers ville jegbtatt opp nedvasken med megler. 

Anonymkode: 30e43...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedvask ER tak, vegger, lister, vinduer, dører, alle benker, vasl/toalett/dusj, garasje, veranda, gulv, tepper

Hilsen ENK renholdsfirma.

Anonymkode: 94c8b...1fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg ligner på deg og derfor mener som deg at nedvask er vask av alt, både vegger, ting og tang og absolutt alt. Slik gjør jeg en gang i året. Men betong tak er ikke mulig å vaske uten å få det skjoldete så det avstår jeg fra. 

Det jeg stusser litt på er garndiner, skal du overta selgers garndiner? Ellers ville jegbtatt opp nedvasken med megler. 

Nei, jeg skal ikke overta gardiner, jeg tok de med som eksempel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nedvask ER tak, vegger, lister, vinduer, dører, alle benker, vasl/toalett/dusj, garasje, veranda, gulv, tepper

Hilsen ENK renholdsfirma.

Anonymkode: 94c8b...1fe

OK, da er det ikke bare meg som mener dette....

Takker for svar, begge to! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ~Fantabulous_kitten~ skrev:

Nei, jeg skal ikke overta gardiner, jeg tok de med som eksempel :)

Da er vi wnige med unntak av betongtak de må males på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, Mysticgirl skrev:

Selvsagt skal både tak, vegger, lister og absolutt alt vaskes. Så nei, du har ikke urealistiske krav

Det kommer jo helt an på hvordan man definerer det, og hva som står i vilkårene til firmaet man kjøper vasketjenesten fra. for fremtidige kjøp av vasketjenester ville jeg nok oppfordret til å presisere hva man mener med "nedvask" og faktisk spesifisere hvilke ting man bestiller vask for så nøyaktig som mulig. 

Hos oss (jobber på kontor) betyr nedvask/grundig vask egentlig bare en litt mer omstendelig gulvvask (med glansing/voksing i etterkant) samt vask av lister og dører, men derimot ikke tak og vegger, ei heller hyller eller noe annet. Kanskje litt forskjell siden det er vask hos bedrift, men poenget er at man kan legge forskjellige ting i begrepet. 

Anonymkode: 99ad1...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekket faglitteraturen, det vi i dagliglivet kaller nedvask heter hovedrengjøring. Så muligens firmaet ikke helt forstår vanlig norsk? I alle fall så hører vegger, tak, lysbrytere, lister, dører osv med, uansett hva man kaller det. Forsto ikke firmaet hva som ble bestilt, burde de spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo helt an på hvordan man definerer det, og hva som står i vilkårene til firmaet man kjøper vasketjenesten fra. for fremtidige kjøp av vasketjenester ville jeg nok oppfordret til å presisere hva man mener med "nedvask" og faktisk spesifisere hvilke ting man bestiller vask for så nøyaktig som mulig. 

Hos oss (jobber på kontor) betyr nedvask/grundig vask egentlig bare en litt mer omstendelig gulvvask (med glansing/voksing i etterkant) samt vask av lister og dører, men derimot ikke tak og vegger, ei heller hyller eller noe annet. Kanskje litt forskjell siden det er vask hos bedrift, men poenget er at man kan legge forskjellige ting i begrepet. 

Anonymkode: 99ad1...1f4

Nedvask betyr absolutt alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mysticgirl skrev:

Nedvask betyr absolutt alt :)

Ikke alle som vet det tydeligvis

Anonymkode: e3804...87e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...