Gå til innhold

Hvem bestemmer klærne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tante til ei jente på 4 år. Hun går stadig velge hva hun skal ha på seg. Vil du ha den eller den? Jeg synes hun er for liten til å bestemme dette. 

Hva mener dere her inne på KG?

Anonymkode: a1d9c...be7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lar de velge fra antrekk jeg finner frem frem til de er 8-10 år etter det velger de selv fra skapet.

Det å la de velge selv skaper en mestringsfølelse hos barna

• Liker 6
Skrevet

Mine tre barn på 4-8 år kler på seg helt selv hver morgen.  Jeg legger noen føringer på f.eks ulltøy om vinteren og ikke prinsessekjoler i barnehagen, men ellers står de ganske fritt til å velge helt selv.  Det kan bli noen merkelig kombinasjoner innimellom, men så lenge de er varme og rene får de velge selv.  4-åringer er ikke for små til å bestemme selv, så lenge de voksne trekker opp hovedlinjene.

• Liker 24
Skrevet

Mine har valgt HELT selv fra de var to... Hva mener du er problemet egentlig? Matcher det ikke, bruker de lang tid til å velge? Jeg skjønnet ikke helt, hva er en fireåring for liten til? Vanligvis spør vel foreldrene:vil du ha den eller den genseren? Hos oss: Finn deg noen klær, jeg kan hjelpe hvis du vil. De vil ofte ha hjelp, men velger aldri det jeg foreslår. 

Anonymkode: 278f7...528

• Liker 9
Skrevet

Min eldste datter er 7 år. Jeg velger klær til henne, og lillesøstra i det dagligdagse. Det kommer tidsnok at de vil velge selv😉 De får velge pentøy nå da selv.

Skrevet

Så lenge man legger føringer om ikke shorts i -15, eller ikke ull og fleece i +25, og klærne er rene og funksjonible, så spiller det vel ingen rolle hvor gammelt barnet er før det velger selv? Noen vil velge fra de er 2 - andre, som min datter, foretrekker at jeg legger fram enda, og hun er 10...

Ja, det blir rare mønstre innimellom, med ruter, prikker, striper og Frost-mønster i en salig blanding, men DET spiller vel ingen rolle så lenge klærne passer temperatur, vær og aktivitet?

• Liker 8
Skrevet

Å gi valg mellom to ting er jo smart, da får fireåringen føle at de bestemmer (fireåringer vil absoludt bestemme) men egentlig har jo foreldrene bestemt begge alternativene. Win Win situasjon. Man unngår raserianfall og fireåeingen får føle mestring. Klær er en viktig identitets greie så hvorfor ikke lure fireåringen til at de tror de får velge selv?

Anonymkode: df4f8...763

• Liker 6
Skrevet

2 åringen min får velge mellom den eller den genseren, hvis han er i et slikt humør at han ikke vil kle seg om morgenen. Utrolig hvor effektivt det er. Kan gå ifra "vil ikke ha på klær" til "ha på katte-genser" på 10 sekunder😊

Anonymkode: 39461...e76

• Liker 5
Skrevet

Så snart de kan kle på seg selv får de også velge selv. Eneste kriterium er at klærne passer været og anledninga (altså ikke finkjole i barnehagen eller tynne bomullsklær i minusgrader). Eldstejenta begynte vel å hente seg klær i skapet da hun var 3. Minsten på 2 år finner jeg klær til, men av og til vil han absolutt ha på et eller annet plagg og det er jo greit.

• Liker 2
Skrevet

Min 4 åring (snart 5) får velge selv hva hun ønsker å ha på seg. Av og til finner jeg frem alternativer til henne som hun kan velge mellom. Kommer litt ann på humøret hennes. 

Skjørt, kjoler og klær som ikke hører årstiden til blir alltid lagt vekk. Har ikke sommerklær i skuffen når det er vinter liksom.. 
Kjoler, skjørt osv, henger en annen plass. Den mestringsfølelsen hun får er kjempefint å se!! :) 

Håper det er mange som lar barna sine kle på seg selv. Det lærer de av. Gjør ikke noe om det blir kræsj i mønster og farger. Det har ikke noe å si. De tar på seg klær de liker og farger de liker. De tenker ikke over om det passer sammen eller ei, og det elsker jeg! 

• Liker 2
Skrevet

Her har kiden valgt mellom alternativer siden hun kunne kommunisere. Hva er en 4-åring for liten til å bestemme? 

Skrevet

Min er 2 år. Jeg finner frem det som er aktuelt, og så velger han ut i fra det.

Anonymkode: a627f...792

Skrevet

Å velge helt fra skuffer og skap alene, er jeg litt imot. Klærne bør matche litt. Ikke blå hettegenser og Oransj fleece bukse f.eks.. men holder du frem to gensere du selv vet passer til buksa du har valgt, så ser jeg ikke problemet. Å velge hello Kitty eller my little pony genser er noe annet enn sommerkjole på vinteren... 

Men viktig å la barna ta del i valget. Holder du frem to ting, er det du som egentlig har bestemt.

Anonymkode: 0b8a5...710

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg lar treåringen (og de andre selvsagt) velge klær selv og det har hun gjort i allefall halvannet år. Så lenge hun kler seg etter vær og aktivitet kan hun gå i akkurat det hun vil. Hvorfor skal jeg bestemme det? Det er å misbruke min makt som forelder, å bestemme bare for å bestemme. Det er ingenting farlig som kan skje pga klesvalg.

Endret av Arkana
  • Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg lar treåringen (og de andre selvsagt) velge klær selv og det har hun gjort i allefall halvannet år. Så lenge hun kler seg etter vær og aktivitet kan hun gå i akkurat det hun vil. Hvorfor skal jeg bestemme det? Det er å misbruke min makt som forelder, å bestemme bare for å bestemme. Det er ingenting farlig som kan skje pga klesvalg.

Joda, klærne kan mismatche. Tenk å ha blå hettegenser til oransje fleece!

Anonymkode: fba52...08b

• Liker 21
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Joda, klærne kan mismatche. Tenk å ha blå hettegenser til oransje fleece!

Anonymkode: fba52...08b

Og problemet med det er?

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Og problemet med det er?

Var ironisk ment med tanke på et innlegg lenger opp.

Anonymkode: 970d7...b9a

• Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var ironisk ment med tanke på et innlegg lenger opp.

Anonymkode: 970d7...b9a

:sarkasme:brukes da

Skrevet

Så lenge de kler seg etter været, så bestemmer de selv.

4, og 7år

Skrevet

Jeg velger klær til min 7-åring, men det er fordi hun ikke bryr seg stort om hva hun har på seg ... de gangene hun vil velge selv, får hun selvsagt det (innen rimelighetens grenser). Det samme gjaldt da hun var yngre. Jeg ser ingen grunn til å ha som prinsipp at en 4-åring ikke skal få velge selv. Det spiller da ingen rolle om klærne ikke matcher, da er det en forelder som må gå litt i seg selv dersom dette plager en. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...