Gå til innhold

Oppussing av bad, ønsker vegger uten fliser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker at det sikkert er noen her inne som har pusset opp bad og som har vurdert ulike overflater.

Vi har lyst på fliser på gulvet og enkle slette vegger uten flis, også i våtsonen. Har forhørt oss litt, men ble anbefalt å velge fliser. Jeg har en ide om at de som anbefalte fliser ikke vet om alternativer eller de ønsker å selge oss fliser.  

Jeg ser at det kan brukes mikrosement, det finnesvåtroms-malingssystemer osv.  Er det noen som har erfaring?  Tenker spesielt på hvordan det holder seg der hvor man dusjer rett på vegg. 

Vi velger ikke bort flis grunnet pris,  det handler om det rent estetiske,  vi er ikke så begeistret for fliser. Baderomsplater er ikke et alternativ. 

Anonymkode: cc354...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg spørre hvorfor våtromsplater ikke er et alternativ? Det er vel det beste alternativet til fliser. 

Anonymkode: 60696...f5f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi bygget ville vi også ha slette vegger uten flis, men ikke våtromsplater da disse gir en kant opp på veggen, Løsningen ble gips tapetsert med våtromstapet som ble helsparklet og deretter malt med våtromsmaling. Ble veldig fint. I dusjsonen har vi fliser da, men resten av badet har slette vegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig lyst til å ha tadelakt (en slags kalkpuss som skal være vanntett) på badet når det en gang skal pusses opp. Man skal kunne dusje rett på det, og jeg personlig syns det er finere enn fliser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Takk for svar. Vi vil ikke ha baderomspanel fordi vi ikke liker det så godt.

Liker veldig godt tadelakt, det er jo helt nydelig, men veldig dyrt. Ca 3500 pr kvm har jeg fått opplyst. Med 8-9 kvm bad og dermed svært mange kvm vegg så blir det nok for dyrt for oss.

Kunne godt tenke meg helt slette, malte vegger som kan males om igjen ved behov, men er litt sketisk til hvordan det blir i vågsonen. Hvordan er det med renhold, tåler slike vegger å bli skrubbet?

Lene or vil? Forstod ikke denne helt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke tadelakt og betoncire o.l. i våtsonen. Det må impregneres for at det ikke skal trekke såpe, smuss og kalk inn i porene. Fliser er helt klart det mest slitesterke over tid. 

Du kan jo ha våtromsmaling i resten av rommet, og fliser på gulv og i dusjsone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Takk for svar. Vi vil ikke ha baderomspanel fordi vi ikke liker det så godt.

Liker veldig godt tadelakt, det er jo helt nydelig, men veldig dyrt. Ca 3500 pr kvm har jeg fått opplyst. Med 8-9 kvm bad og dermed svært mange kvm vegg så blir det nok for dyrt for oss.

Kunne godt tenke meg helt slette, malte vegger som kan males om igjen ved behov, men er litt sketisk til hvordan det blir i vågsonen. Hvordan er det med renhold, tåler slike vegger å bli skrubbet?

Lene or vil? Forstod ikke denne helt :)

lene orvik tenker jeg :P 

Anonymkode: 394f8...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

lene orvik tenker jeg :P 

Anonymkode: 394f8...9a5

Ja, Lene Orvik. Får ta det som et kompliment at mobilen min stavet det om. Hun brukte uansett en pussløsning jeg har sett på selv. Kostet vel 1300 pr kvm, så rimelig stiv pris. 

Anonymkode: 4b345...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om disse episoder er fortsatt tilgjengelig på nettet, men i Supperoppusserne (tv3) sesong 1, episoder 1-4, pusset de opp et stort bad med å bruke minimalt med fliser. De brukte fliser på gulv, rundt do og badekar, og i våtsone i dusjen, og ellers bare vanlige vegger og maling. Synes det ble veldig fint, og man må jo ikke bruke fliser på gulv/våtsonen ellers, men man må nok bruke noe som er vanntett, om det er mikrosement eller liknende, eller belegg av en slags..

http://www.tv3.no/superoppusserne/bilder-fra-korsvoll <- bildene her

Anonymkode: 5b337...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om disse episoder er fortsatt tilgjengelig på nettet, men i Supperoppusserne (tv3) sesong 1, episoder 1-4, pusset de opp et stort bad med å bruke minimalt med fliser. De brukte fliser på gulv, rundt do og badekar, og i våtsone i dusjen, og ellers bare vanlige vegger og maling. Synes det ble veldig fint, og man må jo ikke bruke fliser på gulv/våtsonen ellers, men man må nok bruke noe som er vanntett, om det er mikrosement eller liknende, eller belegg av en slags..

http://www.tv3.no/superoppusserne/bilder-fra-korsvoll <- bildene her

Anonymkode: 5b337...794

Altså. Fliser er ikke vanntette. Det er membran i form av smøremembran eller våtromsplater med membran som gjør badet vanntett. Fliser er kun overflate og et stilvalg. 

Anonymkode: 4b345...165

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et alternativ kan være laminert glass på veggene i dusjsonen. Laminert glass finnes med mange farger på baksiden og kan limes på veggen som en "flis". Direkte billig er det ikke, men lett å rengjøre. Jeg synes ikke vegger med kun våtromsmaling er enkle nok å vaske, funker i resten av badet, men ville ikke hatt det i dusjsonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...