AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #1 Skrevet 18. september 2016 Har dårlig råd og regninger/gjeld som må tilbakebetales, og må derfor prøve å spare inn på de utgiftene jeg kan. Hva er dine beste tips? Så langt har jeg ordnet e-faktura de stedene jeg kan, slik at jeg unngår at regninger forsvinner i posten. Internett og mobilabb. har blir justert ned for å spare penger. Har sagt opp diverse abb. på f.eks netflix. Skal begynne lese tilbudsavisene nøye. Anonymkode: bf151...967
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #2 Skrevet 18. september 2016 Jeg har selv kuttet kraftig i utgiftene mine, men jeg hadde mye å gå på. Her er det jeg gjorde: Solgte bilen. Sluttet å snuse. Kjøper ikke mer enn nødvendig, dvs. ingen klær, sko, osv. Sa opp alle abonnementer som ikke var nødvendig. Lagde matplan, handler nå én gang i uka. Kuttet ut godis og lettbrus. Fant ut at arbeidsgiver dekker trening, så skjøv den utgiften over på dem. Tar på meg oppdrag utenfor jobb, tjener ca. 2000 - 4000 ekstra på dette. Leter etter en billigere plass å bo. Har provisjonsordning på jobb, så jobber ekstra hardt for å selge. Solgt unna møbler, elektronikk og klær jeg ikke hadde bruk for. Dette gir meg 16 000 mer i måneden enn jeg hadde med min enorme sløsing og normale arbeidstid. Skulle ønske jeg gjorde dette for lenge siden Anonymkode: 2ece1...4b3 5
liljene Skrevet 18. september 2016 #3 Skrevet 18. september 2016 Jeg har strammet inn med tanke på fremtidig behov. Elsker friske penger hver mandag. så har fast overføring til matkontoen og forbrukskonto. Har regnet ut hvor mye vi/jeg kan bruke per uke, så da prøver vi å holde dette. Bytter ut bil med sykkel eller å gå hvis vi kan. Ser filmer hjemme og ikke på kino. Lager mat selv eller har matpakke på jobb.
happiest Skrevet 18. september 2016 #4 Skrevet 18. september 2016 Selg det du kan selge, alt fra møbler til klær og pynteting. Ta bussen eller gå Spis billig, men sunt. Frys ned slik du har mat over tid (lag gjerne store porsjoner når du kjøper noe på tilbud). Eksempler kan være chili con carne, lapskaus og div. supper. Sørg for å ha billige ingredienser tilgjengelig så det ikke blir tiltak å lage noe billig i stedet for å kjøpe med seg mat på vei hjem fra jobb. Kutt ned på dyre produkter som kjøtt. Bruk bønner i stedet. Gjør aktiviteter som ikke koster så mye. Gå tur med venner i stedet for å gå ut å spise, eller lag middag sammen hjemme. Del en flaske vin hjemme i stedet for å gå ut på byen. Ta en ekstrajobb om mulig, evt. legg ut annonse på småjobber på finn.no Lei ut et rom om du har ekstra soverom, evt. lei ut i ferieperioder feks. via airbnb. Men vet du hva det er du bruker mest penger på i måneden, hvis du ser vekk i fra alle regninger som må betales?
Scherbatsky Skrevet 18. september 2016 #5 Skrevet 18. september 2016 Mitt beste tips er å skrive ned alle små og store summer ut av konto de siste 3-6 mnd. Finn alle disse småbeløpene, det er de som ødelegger budsjett over tid, ting du ikke tenker over. Bli bevisst, med andre ord. Det var det som hjalp meg. Ingenting kan forandre seg før du er bevisst på rutinen du har, i forhold til rutinen du vil ha. Sett opp ett budsjett, ha forskjellige kontoer (gratis å opprette ny i min bank ihvertfall), og før over fast til regninger på regningskonto. Lag deg en liten buffer (om det så er 100 kr i mnd, det er mer enn 0,-) til spesielle anledninger som å feire bursdag, kino etc. Storhandel og "stor-matlaging" om du har fryser. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå