Gå til innhold

Lite selvinnsikt? Forumbrukernes distansiering av blogglesning

Mnjah

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 døtre som er tenåringer og de gir begge blaffen i hva bloggere gjør. Begge to leser en del blogger men Ikke CBE sin. Den blir for voksen for de. 

Jeg har spurt begge to om de blir påvirket av bloggerene til og kjøpe noe eller se ut som bloggere? Begge to ler av meg.

så alle 13 åringer er ikke påvirkelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ms. Daisy
17 minutter siden, Lapper skrev:

Jeg har 2 døtre som er tenåringer og de gir begge blaffen i hva bloggere gjør. Begge to leser en del blogger men Ikke CBE sin. Den blir for voksen for de. 

Jeg har spurt begge to om de blir påvirket av bloggerene til og kjøpe noe eller se ut som bloggere? Begge to ler av meg.

Kanskje ikke alle , men så er de de som lar seg påvirke av kroppress som jeg faktisk synes bloggere utøver. Jeg hører om 13 åringer som vil slanke seg, fikse øyenbryn, skal se perfekte ut for slik er det alt blir fremstilt på blogger (at ting er så forbanna perfekt) - det skremmer meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ms. Daisy skrev:

Kanskje ikke alle , men så er de de som lar seg påvirke av kroppress som jeg faktisk synes bloggere utøver. Jeg hører om 13 åringer som vil slanke seg, fikse øyenbryn, skal se perfekte ut for slik er det alt blir fremstilt på blogger (at ting er så forbanna perfekt) - det skremmer meg. 

Det er jeg enig i.. Men er det ikke mulig for foreldre og forklare barna realiteten? Kanskje jeg har misforstått den delen😀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Daisy
16 minutter siden, Lapper skrev:

Det er jeg enig i.. Men er det ikke mulig for foreldre og forklare barna realiteten? Kanskje jeg har misforstått den delen😀

Selvfølgelig kan vi forklare, men tror du virkelig at alle tenåringer høre på foreldrene sine. Det handler for dem om å teste ut grenser - de blir påvirket av andre. Enten man liker det eler ei så har faktisk disse bloggerne et ansvar og det er latterlig at dem ikke blir stilt mer til veggs annet enn i ett og annet forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lapper skrev:

Tror du virkelig på dette selv? Jeg jobber med ungdommer i denne aldersgruppen og har gjort det i mange år. For det første så er denne aldersgruppa kalt tenåringer midt i en brytningstid. De strever med å finne sin egen identitet, og de er svært opptatte av hvordan andre opplever dem. Og er det noe de er, så er det påvirkelige. De påvirkes spesielt av mennesker som de betrakter som vellykket og som har høy status. Bloggere faller i en slik kategori, nettopp fordi de lever et liv som mange definerer som det ultimate liv. De er pene (eller er flinke til å redigere bilder slik at de ser pene ut), kroppene deres ser bra ut (gjenta parentes), de kan kjøpe det de har lyst til, jobber ikke (med en A4 - jobb), reiser når de har lyst, står opp når de har lyst. Alt de gjør tar utgangspunkt i hva bloggeren selv har lyst til. Hvilken tenåring drømmer ikke om det? Det er en del av løsrivingen som de skal foreta at de opponerer mot alt som smaker av regler og voksenstyrte forventninger. 

Jeg kjenner ikke dine ungdommer, men at du bruker dine barn som et sannhetsvitne for at andre ikke blir påvirket blir jo bare for dumt. Skal man debattere og bli forstått så må man ta utgangspunkt i hva som er velkjente fakta om hvordan en tenåring er. Det finnes en hel milliardindustri der ute som beviselig kan fortelle deg at tenåringer er svært lettpåvirkelige. Og det morsomste av alt er at de ofte tror at de er heeeelt uavhegig av andre. De har enda ikke utviklet evne til å reflektere. Jeg skriver ikke dette for å gjøre narr av ungdommer, jeg skriver det fordi en tenåring skal gjennom denne fasen. Ingen hopper glatt over den og går fra en dag til en annen fra å være barn til å være voksen. 

Edit: legger til en lenke fra twitter, se om du kan se selvmotsigelsene.

https://mobile.twitter.com/LarsGWith/status/409816223283970048

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra innlegg, @CecilieX.

Og det er jo viktig å presiserer at ikke alle ungdommer påvirkes av bloggere. Men de aller fleste har idoler og forbilder som de blir påvirket av, i større eller mindre grad. Det kan være Caroline Berg Eriksen, Therese Johaug, Lan Marie Nguyen Berg eller et sint jenteband som synger om væpna revolusjon, for å sette det på spissen. Å sitte som foreldre og tenke at barnet mitt blir ikke påvirket, er i beste fall naivt. De fleste, ja kanskje til og med alle, blir påvirket av noe.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kanskje en digresjon i denne sammenhengen, men la gå. Som sagt har jeg lest blogger siden ca 2012 - 2013. Tidligere leste jeg ikke denne typen innhold, hvilket også inkluderer magasiner som trening, slanking, sminke og klær. Jeg bruker forøvrig heller ikke sminke.

Her en dag ble jeg stående foran speilet etter en dusj, og ble plutselig oppmerksom på mine øyenbryn. Hmmm jammen meg vokser de vilt, kanskje jeg burde gå i gang med å nappe dem. Den neste tanken som slo meg var "brow rehab", kanskje det er en salong som kan hjelpe meg med dette. 

Siden jeg i løpet av mine år her på jorda aldri tidligere har lurt på om mine øyenbryn er fine, så ble det til at jeg filosoferte over hvordan denne tanken kunne ha blitt født. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne det, kilden er åpenbar. 

Hovedforskjellen på meg og en tenåring er at jeg flirer rått, og tenker at før heller fryser helvete til is før jeg skal la meg diktere av hva en blogger sponset av brow rehab bestemmer er normen for øyenbryn. Likevel har jeg begynt å studere øyenbryn hos andre, og det som er påtagelig er hvor mange som fikser på dem. Og igjen, du trenger ikke være rakettforsker for å forstå hva som har skjedd. For når begynte en slik trend og hvem satte den i gang? Setter hundre kroner på at skjønnhetsindustrien har en finger med i spillet. Når kom den første brynsbørsten på markedet, eller ....., eller ..... (Fyll inn jeg har jo ikke peiling på brynsprodukter, men det finnes sikkert over 10 ulike produkter)

Så for å svinge inn på Hi igjen, alle som leser blogg blir påvirket, særlig hvis du ikke er bevisst på at blogg ikke er en personlig dagbok til en hyggelig venninne, men en salgskanal der du skal påvirkes til å kjøpe produkter som bloggeren får betalt for å vise frem. 

Vi som er kritiske har skjønt dette, og sitter etterhvert med ganske god kunnskap om hva slags triks som brukes og hva slags bindinger som ligger i bunnen. Det fordi vi har fulgt med, diskutert, og blitt opplyst. Og vi ser at dette er noe som sprer seg til tradisjonelle medier. Jeg personlig har begynt å følge PFU møter og saker der content marketing blir diskutert og ofte felt. Jeg har sett nærmere på Vixen og jeg har gravd i ulike registerer for å finne hvem som har mest makt i dette landskapet. (Hvem bestemte at Camilla Pihl er en it-jente, har du tenkt over det?). Jeg har studert videoer av UI grunder Thomas Moen, jeg følger SoMe diskusjoner på Face osv, osv.

Hvis TS gjerne vil gruppere meg sammen med 13 åringer som leser blogger så gjerne for meg, men det er en skyhøy forskjell på å lese blogger for underholdning og det å lese dem med min bakgrunnskunnskap og noen år mer på ræva.

Det eneste jeg skulle ønske er at jeg slapp å gi dem et eneste klikk. Den dagen da bloggere som handler om egodyrking og utseende dør ut, den dagen skal jeg heise flagget til topps. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, CecilieX skrev:

Det er kanskje en digresjon i denne sammenhengen, men la gå. Som sagt har jeg lest blogger siden ca 2012 - 2013. Tidligere leste jeg ikke denne typen innhold, hvilket også inkluderer magasiner som trening, slanking, sminke og klær. Jeg bruker forøvrig heller ikke sminke.

Her en dag ble jeg stående foran speilet etter en dusj, og ble plutselig oppmerksom på mine øyenbryn. Hmmm jammen meg vokser de vilt, kanskje jeg burde gå i gang med å nappe dem. Den neste tanken som slo meg var "brow rehab", kanskje det er en salong som kan hjelpe meg med dette. 

Siden jeg i løpet av mine år her på jorda aldri tidligere har lurt på om mine øyenbryn er fine, så ble det til at jeg filosoferte over hvordan denne tanken kunne ha blitt født. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne det, kilden er åpenbar. 

Hovedforskjellen på meg og en tenåring er at jeg flirer rått, og tenker at før heller fryser helvete til is før jeg skal la meg diktere av hva en blogger sponset av brow rehab bestemmer er normen for øyenbryn. Likevel har jeg begynt å studere øyenbryn hos andre, og det som er påtagelig er hvor mange som fikser på dem. Og igjen, du trenger ikke være rakettforsker for å forstå hva som har skjedd. For når begynte en slik trend og hvem satte den i gang? Setter hundre kroner på at skjønnhetsindustrien har en finger med i spillet. Når kom den første brynsbørsten på markedet, eller ....., eller ..... (Fyll inn jeg har jo ikke peiling på brynsprodukter, men det finnes sikkert over 10 ulike produkter)

Så for å svinge inn på Hi igjen, alle som leser blogg blir påvirket, særlig hvis du ikke er bevisst på at blogg ikke er en personlig dagbok til en hyggelig venninne, men en salgskanal der du skal påvirkes til å kjøpe produkter som bloggeren får betalt for å vise frem. 

Vi som er kritiske har skjønt dette, og sitter etterhvert med ganske god kunnskap om hva slags triks som brukes og hva slags bindinger som ligger i bunnen. Det fordi vi har fulgt med, diskutert, og blitt opplyst. Og vi ser at dette er noe som sprer seg til tradisjonelle medier. Jeg personlig har begynt å følge PFU møter og saker der content marketing blir diskutert og ofte felt. Jeg har sett nærmere på Vixen og jeg har gravd i ulike registerer for å finne hvem som har mest makt i dette landskapet. (Hvem bestemte at Camilla Pihl er en it-jente, har du tenkt over det?). Jeg har studert videoer av UI grunder Thomas Moen, jeg følger SoMe diskusjoner på Face osv, osv.

Hvis TS gjerne vil gruppere meg sammen med 13 åringer som leser blogger så gjerne for meg, men det er en skyhøy forskjell på å lese blogger for underholdning og det å lese dem med min bakgrunnskunnskap og noen år mer på ræva.

Det eneste jeg skulle ønske er at jeg slapp å gi dem et eneste klikk. Den dagen da bloggere som handler om egodyrking og utseende dør ut, den dagen skal jeg heise flagget til topps. 

:blomst:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her, limer inn lenken til tråden om Vixen. Og jeg tenker at ved gjennomlesning så kan man spare seg påstanden om at KG består av folk som lurer seg selv til å tro at de er mer opplyste enn de er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, CecilieX skrev:

Okei, så dere er en gruppe på KG som er veldig kritiske og upåvirkelige av blogger, og dere må beskytte resten av befolkingen ved å lese blogger?

Så lenge dere leser blogger og gir dem klikk, så tjener de penger og innflytelse. Høye lesertall kan brukes som eksempel på at de blir tatt seriøst av mange lesere. For resten av oss, så fremstår dere som noe hyklere som vil ha både i pose og sekk. Dere vil ha underholdningen av å lese blogger, men dere vil også dømme og se ned på bloggere og mene at de tar feil. Det ville vært som om jeg gikk til en tannlege jeg mente hadde uforsvarlig praksis uten bedøvelse og sterilt utstyr. Man kan ikke si at noe er farlig og uheldig, for så å bruke tjenesten og forvente at det skal bli bedre. Tror du ikke tannlegen tjener penger og kan fortsette praksisen om jeg og de som meg fortsetter å gå til den? Denne type tenkning går imot seg selv. Du kan ikke forbedre noe ved å bidra til det som er dårlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hoppetauet og "resten av de som ser på meg som en hykler"

Dette er et dilemma som jeg er fullstendig klar over, og som jeg har adressert i opptil flere av innleggene mine. Det finnes foreløpig ikke noen løsning på det, for om jeg ikke gir klikk, så vil jeg heller ikke kunne avdekke det som er problematisk. 

For meg er ikke det et reelt valg. For det som skjer om jeg ikke klikker meg inn, er at bloggerne fortsetter sin praksis uforstyrret.  Det er ikke et alternativ. Når man ser hvordan de har håndtert den innflytelsen de har fått, så er det helt åpenbart at de ikke har modenhet nok til å forstå at de bruker makten sin helt feil. Da trenger de korrektiv. 

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor denne diskusjonen skal fortsette. Jeg har forklart omngående hva som er min motivasjon og mine beveggrunner. Du mener at jeg ikke har selvinnsikt. Javel. Jeg kan gjerne fortsette diskusjonen, men siden jeg ser du ikke egentlig har bestemt deg, så ser jeg ikke noe poeng med det. Du synes jeg er en hykler, jeg synes ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, hoppetauet skrev:

Okei, så dere er en gruppe på KG som er veldig kritiske og upåvirkelige av blogger, og dere må beskytte resten av befolkingen ved å lese blogger?

Så lenge dere leser blogger og gir dem klikk, så tjener de penger og innflytelse. Høye lesertall kan brukes som eksempel på at de blir tatt seriøst av mange lesere. For resten av oss, så fremstår dere som noe hyklere som vil ha både i pose og sekk. Dere vil ha underholdningen av å lese blogger, men dere vil også dømme og se ned på bloggere og mene at de tar feil. Det ville vært som om jeg gikk til en tannlege jeg mente hadde uforsvarlig praksis uten bedøvelse og sterilt utstyr. Man kan ikke si at noe er farlig og uheldig, for så å bruke tjenesten og forvente at det skal bli bedre. Tror du ikke tannlegen tjener penger og kan fortsette praksisen om jeg og de som meg fortsetter å gå til den? Denne type tenkning går imot seg selv. Du kan ikke forbedre noe ved å bidra til det som er dårlig

ER vi mer hyklersk enn bloggerne som lurer folk til å tro de er venninna deres for så å tjene grovt med penger på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, CecilieX skrev:

Dette er et dilemma som jeg er fullstendig klar over, og som jeg har adressert i opptil flere av innleggene mine. Det finnes foreløpig ikke noen løsning på det, for om jeg ikke gir klikk, så vil jeg heller ikke kunne avdekke det som er problematisk. 

For meg er ikke det et reelt valg. For det som skjer om jeg ikke klikker meg inn, er at bloggerne fortsetter sin praksis uforstyrret.  Det er ikke et alternativ. Når man ser hvordan de har håndtert den innflytelsen de har fått, så er det helt åpenbart at de ikke har modenhet nok til å forstå at de bruker makten sin helt feil. Da trenger de korrektiv. 

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor denne diskusjonen skal fortsette. Jeg har forklart omngående hva som er min motivasjon og mine beveggrunner. Du mener at jeg ikke har selvinnsikt. Javel. Jeg kan gjerne fortsette diskusjonen, men siden jeg ser du ikke egentlig har bestemt deg, så ser jeg ikke noe poeng med det. Du synes jeg er en hykler, jeg synes ikke det. 

det er ikke du som mangler selvinnsikt - det har du så det holder. Men det er endel personer her som mangler innsikt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, CecilieX skrev:

Nå tar du dette mer personlig enn det er ment. Jeg snakker om de type holdninger og en del folk som fremstår slik. Altså i dette tilfelle den gruppen du representerer.

Men jeg må si jeg sliter med å forstå hvilken nyttig informasjon dere sitter igjen med etter dere har lest et nytt innlegg på bloggen. Skal dere kritisere hver eneste detalj og logiske feil i innleggene? For om meningen er å krangle om hvilken påvirkning bloggere har, så trenger man ikke sitte lese den bloggen side opp og side ned.

Man kan diskutere bloggere generelt, og ta opp skitne metoder brukt i blogger uten å sitte å lese blogger regelmessig.

Jeg ser også at med en gang jeg er kritisk til blogglesere som hevder at de har en høyere mening med lesingen sin, så går de umiddelbart i forsvar og mener at de gjør ingenting galt. At bloggeren har all skyld for holdninger, og det å kritisere for eks kroppen og det personlige livet til bloggeren er helt innafor. Det er slike ting jeg reagerer på. Det å heve seg selv på en høy hest og mene at man ikke er med på å gi bloggere fokus ved å snakke om dem.

Men uansett så sliter jeg  med å se hvilken nytte det har å lese blogger regelmessig. For å snakke om dem på KG? Hjelper det virkelig ungdom? For meg virker dette som bare rasjonalisert sladring.

Dersom du ikke leser blogger regelmessig og dersom du mener at du er med på å gi bloggere inntekt, så er ikke du en del av målgruppen for innleggene. Jeg har ikke lest mange av dine innlegg, men jeg har lest mange innlegg av personer som mener at de nesten er rollemodeller ved å lese blogger og være "motkraften" uten å ha en anelse om hvordan det er med på å bygge oppunder dritten de liksom er imot.

44 minutter siden, O.G. skrev:

ER vi mer hyklersk enn bloggerne som lurer folk til å tro de er venninna deres for så å tjene grovt med penger på dem?

Hvorfor spiller det noen rolle om dere er mer eller mindre hyklerske enn bloggerne?

Endret av skjære
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, hoppetauet skrev:

Hvorfor spiller det noen rolle om dere er mer eller mindre hyklerske enn bloggerne?

Fordi det er oss du er ute etter og ta, ikke bloggerne som tjener X antall kroner på å leike venninne med barna våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, O.G. skrev:

Fordi det er oss du er ute etter og ta, ikke bloggerne som tjener X antall kroner på å leike venninne med barna våre.

Det er fordi jeg mener man kommer lenger ved å endre sin egen oppførsel, heller enn en blogger som lever "der ute". Det er bare ved å gå i oss selv og endre hvordan vi selv blir påvirket at vi kan stanse påvirkning. Det er bare ved å lære opp de neste generasjonene til å bli selvstendige, kritiske tenkere at vi kan verne oss. Å prøve å endre bloggere vil ha veldig begrenset effekt. Det sier jeg som en som vet hvordan jeg gjør meg selv immun mot påvirkning. Alle bloggere i verden kunne ikke påvirket meg til å begynne med sminke eller bekymre meg for hvordan rumpa mi ser ut. Å sladre om bloggere vil bare forsterke tendensen til sladring og kritisering, det vil ikke gi en indre selvsikkerhet. Det er den indre selvsikkerheten man burde strebe mot å lære bort til andre, ikke den eksterne kritiseringen av andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9/20/2016 at 14.08, hoppetauet skrev:

Det er fordi jeg mener man kommer lenger ved å endre sin egen oppførsel, heller enn en blogger som lever "der ute". Det er bare ved å gå i oss selv og endre hvordan vi selv blir påvirket at vi kan stanse påvirkning. Det er bare ved å lære opp de neste generasjonene til å bli selvstendige, kritiske tenkere at vi kan verne oss. Å prøve å endre bloggere vil ha veldig begrenset effekt. Det sier jeg som en som vet hvordan jeg gjør meg selv immun mot påvirkning. Alle bloggere i verden kunne ikke påvirket meg til å begynne med sminke eller bekymre meg for hvordan rumpa mi ser ut. Å sladre om bloggere vil bare forsterke tendensen til sladring og kritisering, det vil ikke gi en indre selvsikkerhet. Det er den indre selvsikkerheten man burde strebe mot å lære bort til andre, ikke den eksterne kritiseringen av andre

Hvorfor er du slik på siden til bloggere? 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9/20/2016 at 14.13, O.G. skrev:

Hvorfor er du slik på siden til bloggere? 

Jeg leser bare noen slike tråder når de dukker opp på "siste innlegg" og trådtittelen gjør meg nysgjerrig. Jeg går ikke aktivt inn på (måtte scrolle opp og se hvilket subfora jeg var på) Rampelyset.

Når det er sagt, så hadde jeg ikke hatt noe imot å utnytte andre og blogge. Personer som lever av å utnytte andre vil bare finne smuttehull i den begrensningen dere prøver å legge på dem. Enda en grunn til at jeg mener denne type kamp er fånyttes. Jeg vet hvordan slike mennesker tenker. De vil ikke bøye seg for den type idealisering dere driver med. De er selvsentrerte og gjerne kyniske. Noen er bare mentalt syke og bruker bloggen som anerkjennelseskilde. De elsker oppmerksomheten fordi den beskytter dem mot virkeligheten der de føler seg verdiløse og stygge.

Personer som blir påvirket av blogger er som regel mennesker som har en type stress eller usikkerhet i livet sitt. Slik som spiseforstyrrelser, så kan det være et symptom på misbruk i barndommen eller traumer. Eller personer som har lav selvtillit og tror løsningen er å bli "pen". Det er indre problemer som ikke fikses med en ekstern fokusering på bloggere.

Endret av skjære
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...