Mnjah Skrevet 18. september 2016 #1 Del Skrevet 18. september 2016 Hva er greia her inne egentlig: jeg ser så ofte at dere kommenterer i bloggtråder "hva med LESERNE hennes!? De er jo 11-12-åringer!". "Hun må tenke må målgruppen sin! 12-13-åringer som leser bloggen hennes!". "Åh, haha, de 12-åringene som leser bloggen hennes..." Etc. Men så sitter dere her og kommenterer bloggene. Det er helt åpenbart at mange av dere har lest bloggen enten en gang i blant - eller daglig - for å finkjemme om det finnes noe kritikk som kan tas med og hives på bålet her inne. Hva er hensikten med umyndiggjøringen av leserne til bloggerne? Når det i bunn og grunn er DU som også er leseren? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjauritz Skrevet 18. september 2016 #2 Del Skrevet 18. september 2016 Vel, det er vel ganske enkelt det. Fordi jeg som voksen ikke blir påvirket til å operere rumpa mi, få barn som 14 åring eller at det å ha 1000 klesplagg gjør meg mer verdt. 12-15 åringer derimot er lettere påvirkelig, og du ser i kommentarfeltet på bloggerne at BARN sparer til operasjoner for å se ut som vedkommende. Det å normalisere plastikk og lage en illusjon at en person ikke er bra nok som h*n er er bloggerne ekspert på. Jeg som voksen vet at det å få barn som tenåring ikke er en drømmeverden, men flere av bloggerne fremstiller det som verdens beste ide. Nesten ingen av toppbloggerne har vel egentlig noe utdannelse? Men de lever jo "drømmen" for veldig mange, og det sender ut feil signal til så mange. Jenter i tidlig tenårene vet ikke nok om verden til å kunne ta disse innleggene med en klype salt eller rett og slett forstå hvor latterlig det faktisk er. 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mnjah Skrevet 18. september 2016 Forfatter #3 Del Skrevet 18. september 2016 Men du er også fortsatt en leser av bloggen - som bidrar i like stor grad til å opprettholde bloggens popularitet? Hva slags personlighet du har kontra små barn har lite nok å si til at det blir DEM og MEG? du er fortsatt en av leserne hennes (bloggpersonens). 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest medeus Skrevet 18. september 2016 #4 Del Skrevet 18. september 2016 (endret) Vi voksne har da vitterlig et ansvar for å følge sånn noenlunde med på hva som foregår på nettet, deriblant i bloggverden. Dersom jeg skaffer bloggeierne litt cash på veien, så får det bli sånn. Jeg er imidlertid litt usikker på hva TS vil fram til, hva det er som kritiseres eller stilles spørsmål ved. Endret 18. september 2016 av medeus skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 18. september 2016 #5 Del Skrevet 18. september 2016 (endret) Jeg er også litt usikker på hva TS vil frem til, men hvis det er en diskusjon om jeg også kan defineres som en bloggleser akkurat som ungdommene, så kan jeg det. Leserne kan dog grupperes. Det er kritiske blogglesere, underholdningslesere, fans osv, og disse kan igjen også grupperes etter feks alder. Jeg grupperer meg ikke sammen med de du bruker som eksempel. Jeg begynte å lese blogger fordi jeg er interessert i å holde meg oppdatert om nye fenomener, og etter å satt meg inn i de mest populære fant jeg en god del ting kritikkverdig. Nå er det jo engang slik at dersom man skal kritisere noe så må man jo begrunne kritikken, det er en form for informasjonsinnhenting å lese blogger. Dessverre betyr det at jeg må gi bloggere klikk, men jeg pleier å ikke å gå inn hver dag, men scroller gjennom flere innlegg en gang i blant. Temaet som handler om hvorfor man leser blogg og gir klikk når man er kritisk til fenoment er blant annet besvart opptil flere ganger i tråden "Jeg er så lei bloggverden at jeg vil spy". Endret 18. september 2016 av CecilieX Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Onbothsides Skrevet 18. september 2016 #6 Del Skrevet 18. september 2016 Enig med Ts. Jeg tror at hvis en 12-åring leser en blogg og sparer til en rumpeoperasjon bare av å lese en blogg så er det noe annet elementært galt og jeg tror de voksne/foreldrene fraskriver seg ansvaret de har med å gi barna sunne verdier i livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
neiognei Skrevet 18. september 2016 #7 Del Skrevet 18. september 2016 4 minutter siden, Onbothsides skrev: Enig med Ts. Jeg tror at hvis en 12-åring leser en blogg og sparer til en rumpeoperasjon bare av å lese en blogg så er det noe annet elementært galt og jeg tror de voksne/foreldrene fraskriver seg ansvaret de har med å gi barna sunne verdier i livet. Må være kjekt å se verden så svart-hvitt.:) Vet jo, fra tidligere diskusjoner, at du står for 100% av innflytelsen på dine barn, og det er rett og slett så fantastisk! Det er jo helt uhørt, egentlig. Men du får det altså til.. Håper du skriver ei bok altså, for dette er noe alle foreldre kan lære av. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 19. september 2016 #8 Del Skrevet 19. september 2016 14 timer siden, Onbothsides skrev: Enig med Ts. Jeg tror at hvis en 12-åring leser en blogg og sparer til en rumpeoperasjon bare av å lese en blogg så er det noe annet elementært galt og jeg tror de voksne/foreldrene fraskriver seg ansvaret de har med å gi barna sunne verdier i livet. Hva med de barn som ikke har slike fantastiske foreldre som deg? Skal de bare ofres på rosabloggernes alter? 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skjære Skrevet 19. september 2016 #9 Del Skrevet 19. september 2016 (endret) Jeg har blitt overrasket over hvor lite selvinnsikt og hvor lite ansvar blogglesere er villige til å ta. De har for eks null problem med å lese og støtte oppunder blogger de mener er skadelige og uforsvarlige. Mens de mener at de har null ansvar, selv om deres lesing av bloggen er med på å holde den flytende. Men allikevel går pekefingeren på bloggeren og de mener den burde skamme seg. Så jeg klarer ikke ta bloggkritikere seriøst, for ofte er de selv leser mange av de og er med på å opprettholde populariteten slik at ungdom blir eksponert. Ikke bare blir de mer eksponert, det at bloggerene blir tatt seriøst av voksne lesere betyr at ungdom tror at man burde ta bloggere seriøst. Hadde alle voksne ment at blogging var tull og ignorert det, så hadde mange ungdommer tenkt og gjort det samme. Endret 19. september 2016 av skjære Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristanna Skrevet 19. september 2016 #10 Del Skrevet 19. september 2016 Jeg er leser av diverse blogger som de over nevner, for å følge meg oppdatert på den fronten. Grunnen til det er fordi bloggere er blitt en stor del av nyhetsbildet og hverdagen til barn og ungdom. Av samme årsak holder jeg meg oppdatert på diverse apper og spill (som er fullstendig uinteressante for meg, men barna har de). Jeg følger med på innholdet på noen You Tube channels fordi sønnen min følger de, og sånn fortsetter lista.. Jeg liker å vite hva som skjer i verden, på flere plan enn bare det man kan se på Dagsrevyen. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest medeus Skrevet 19. september 2016 #11 Del Skrevet 19. september 2016 1 time siden, hoppetauet skrev: Jeg har blitt overrasket over hvor lite selvinnsikt og hvor lite ansvar blogglesere er villige til å ta. De har for eks null problem med å lese og støtte oppunder blogger de mener er skadelige og uforsvarlige. Mens de mener at de har null ansvar, selv om deres lesing av bloggen er med på å holde den flytende. Men allikevel går pekefingeren på bloggeren og de mener den burde skamme seg. Så jeg klarer ikke ta bloggkritikere seriøst, for ofte er de selv leser mange av de og er med på å opprettholde populariteten slik at ungdom blir eksponert. Ikke bare blir de mer eksponert, det at bloggerene blir tatt seriøst av voksne lesere betyr at ungdom tror at man burde ta bloggere seriøst. Hadde alle voksne ment at blogging var tull og ignorert det, så hadde mange ungdommer tenkt og gjort det samme. Jeg skulle gladelig ignorert samtlige blogger, men da ville jeg også vært uvitende om innholdet i dem. Prinsippet er at hvis man ønsker å være et opplyst menneske bør man lese flere aviser enn lokalavisen eller VG, sjekke blogger, følge med i debatter og undersøke hva de forskjellige politiske partiene har på programmet. Ignorering har bare en effekt og det er at man forblir uvitende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skjære Skrevet 19. september 2016 #12 Del Skrevet 19. september 2016 7 minutter siden, medeus skrev: Jeg skulle gladelig ignorert samtlige blogger, men da ville jeg også vært uvitende om innholdet i dem. Prinsippet er at hvis man ønsker å være et opplyst menneske bør man lese flere aviser enn lokalavisen eller VG, sjekke blogger, følge med i debatter og undersøke hva de forskjellige politiske partiene har på programmet. Ignorering har bare en effekt og det er at man forblir uvitende. Og på den måten støtter du de og gir dem penger. De tjener på antall mennesker som besøker sidene dems. Man trenger ikke følge blogger eller lese dem hyppig for å vite hva som står der. Jeg leser aldri blogger og jeg vet hva som står der. Hvordan kan man ikke vite hva som står der når folk skriver om dem i aviser og på forum hele tiden? Jeg tviler på at du blir et spesielt opplyst menneske av å lese rosabloggere. For meg fremstår dette bare som rasjonalisering av en dårlig vane, en unnskyldning for å lese noe du syns er spennende. Leser du se & hør? leser du 4chan? Nei? Da kan du ikke være et opplyst menneske. Den logikken blir bare merkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 19. september 2016 #13 Del Skrevet 19. september 2016 2 timer siden, Kristanna skrev: Jeg er leser av diverse blogger som de over nevner, for å følge meg oppdatert på den fronten. Grunnen til det er fordi bloggere er blitt en stor del av nyhetsbildet og hverdagen til barn og ungdom. Av samme årsak holder jeg meg oppdatert på diverse apper og spill (som er fullstendig uinteressante for meg, men barna har de). Jeg følger med på innholdet på noen You Tube channels fordi sønnen min følger de, og sånn fortsetter lista.. Jeg liker å vite hva som skjer i verden, på flere plan enn bare det man kan se på Dagsrevyen. Blir jo samme som at kollegaer av meg med tenåringer i hus ser på Paradise. Rett og slett for å følge med på hva som skjer i fjortisverden. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 19. september 2016 #14 Del Skrevet 19. september 2016 3 timer siden, hoppetauet skrev: Jeg har blitt overrasket over hvor lite selvinnsikt og hvor lite ansvar blogglesere er villige til å ta. De har for eks null problem med å lese og støtte oppunder blogger de mener er skadelige og uforsvarlige. Mens de mener at de har null ansvar, selv om deres lesing av bloggen er med på å holde den flytende. Men allikevel går pekefingeren på bloggeren og de mener den burde skamme seg. Så jeg klarer ikke ta bloggkritikere seriøst, for ofte er de selv leser mange av de og er med på å opprettholde populariteten slik at ungdom blir eksponert. Ikke bare blir de mer eksponert, det at bloggerene blir tatt seriøst av voksne lesere betyr at ungdom tror at man burde ta bloggere seriøst. Hadde alle voksne ment at blogging var tull og ignorert det, så hadde mange ungdommer tenkt og gjort det samme. jeg er enig med det @CecilieX sier lenger oppe her - hvis vi skal kritisere, må vi nødvendigvis følge med. Noe annet ville vært helt useriøst. Og jeg tror virkelig ikke det er en håndfull kritikere som holder bloggene flytende, så jeg er ikke så bekymret for de få klikkene jeg gir. Det er nødvendig å diskutere bloggene, innholdsmarkedsføringen og kommersialiseringen. Jeg er i overkant kritisk, men har likevel fått et mye mer kritisk syn ettersom jeg har deltatt i debatten. En person som ikke er kritisk i utgangspunktet, vil ikke oppdage disse tingene hvis ikke andre er kritiske. Jeg kan ikke vite hvordan jeg skal vise mine barn vei i medielandskapet, hvis jeg ikke er kjent der selv. Det er mange som har fortalt at de har endret syn på bloggerne og gjennomskuet forretningspraksisen deres etter å ha fulgt debattene om dem. Tipper det er enda flere som har opplevd det samme, uten at de kommer hit og forteller om det, 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viking-girl Skrevet 19. september 2016 #15 Del Skrevet 19. september 2016 22 timer siden, Mnjah skrev: Men du er også fortsatt en leser av bloggen - som bidrar i like stor grad til å opprettholde bloggens popularitet? Hva slags personlighet du har kontra små barn har lite nok å si til at det blir DEM og MEG? du er fortsatt en av leserne hennes (bloggpersonens). Husk at noen leser blogger for "freekshowetsskyld" og ikke for å hente hverken inspirasjon eller noe annet... Noen få blogger er vel verdt å følge, mens resten er KUN for underholdningens skyld. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest medeus Skrevet 19. september 2016 #16 Del Skrevet 19. september 2016 2 timer siden, hoppetauet skrev: Og på den måten støtter du de og gir dem penger. De tjener på antall mennesker som besøker sidene dems. Man trenger ikke følge blogger eller lese dem hyppig for å vite hva som står der. Jeg leser aldri blogger og jeg vet hva som står der. Hvordan kan man ikke vite hva som står der når folk skriver om dem i aviser og på forum hele tiden? Jeg tviler på at du blir et spesielt opplyst menneske av å lese rosabloggere. For meg fremstår dette bare som rasjonalisering av en dårlig vane, en unnskyldning for å lese noe du syns er spennende. Leser du se & hør? leser du 4chan? Nei? Da kan du ikke være et opplyst menneske. Den logikken blir bare merkelig. Jeg burde ikke svare deg, men du leser innlegget mitt som fanden leser bibelen ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skjære Skrevet 19. september 2016 #17 Del Skrevet 19. september 2016 29 minutter siden, medeus skrev: Jeg burde ikke svare deg, men du leser innlegget mitt som fanden leser bibelen ... Eller du bare skjønte ikke hvordan logikken din faller sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cement Skrevet 19. september 2016 #18 Del Skrevet 19. september 2016 (endret) * Endret 19. oktober 2016 av Capri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mnjah Skrevet 19. september 2016 Forfatter #19 Del Skrevet 19. september 2016 Snakker om hårsår gjeng. Har aldri skrevet noe om hvorfor dere kritiserer, men som hoppetau sier; dere er like mye med på å gi et levebrød og holde bloggene i live, som hvilken som helst 12-åring. Så jeg forstår ikke mangelen på selvinnsikt, og den typiske "dem, ikke oss"-holdningen som jeg har sett ved litt for mange anledninger - uten et snev av selvinnsikt til at man selv er en av "dem"; leserne. @hoppetau enig med deg. Morsomt at man ser seg uvitende om man ikke leser blogg forøvrig, haha. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 20. september 2016 #20 Del Skrevet 20. september 2016 Jeg leser blogger når jeg vil underholdes, mange av bloggerne burde beskyttes mot seg selv pga de blir den der brannen man ikke klarer å se bort fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg