AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #1 Skrevet 18. september 2016 Jeg bruker søndagen til et stort garderobeopprydningsprosjekt, noe som VIRKELIG trengtes. Det er ganske åpenbart at problemet er at jeg aldri kvitter meg med klær, og samtidig som jeg sakte men sikkert akkumulerer nye. Jeg har haugevis av klær som er slitt, nuppete eller blitt litt tynne i stoffet, somjeg ikke har samvittighet til å kaste. Samtidig føler jeg meg egentlig ikke konfortabel med å bruke disse f.eks på jobb, så jeg ender opp med å bare beholde dem som et enormt lager med hjemme-klær.. Dette går jo ikke, jeg har ikke plass! Her må det bare kastes med hard hånd! Har dere et system på når dere skifter ut garderoben, og hvor slitt ting bør være før de blir kastet? Anonymkode: 4d65b...a2a 1
Kladd Skrevet 19. september 2016 #2 Skrevet 19. september 2016 Lurer på det samme.. Har en del ting (særlig t-skjorter) som har mista passformen. Men stoffet og fargen er helt fin. Jeg tenker at så lenge det ikke har hull/er helt tynnslitt så er det ikke slitt. Samtidig så opplever jeg det samme som deg; jeg ender opp med haugevis av klær jeg ikke føler er fine nok til å bruke andre steder enn hjemme og har "aldri" noe å ha på meg når jeg skal på jobb/ut.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2016 #3 Skrevet 19. september 2016 Jeg vil anbefale deg ett tips som jeg har hørt fra andre: Fest en lapp med dato på de enkelte klesplaggene for når du brukte dem sist. Går det ett år uten at du har brukt dem, så kvitter du deg med dem. Har man en kropp som tåler inntilsittende klær, så kvitter man seg med de som er blitt formløse. Jeg kaster klær når de blir så nuppete at jeg skjemmes med å gå ute i dem. Da er det hasta la vista for dem. Når det gjelder ungen sine klær, er jeg blitt ganske flink i å stryke på strykemerker med ulike motiv på de klærne som kun har 1-2 hull, men som er fine ellers. Panduro har noen slike strykelapper som fungerer for ungdommer også, sannsynligvis også for voksne. Nå har jeg personlig bare sett etter slike til barn der. Noen hjemme-/malingsklær går an, men jeg ville ikke hatt mer enn to antrekk av slike typer klær. Når det gjelder samvittigheten, så finnes det flere Fretex-butikker/containere å levere brukte klær i, og noen fysiske H&M-butikker tar også i mot dette for gjenbruk. Jeg ville nok ikke gått med klær som er tydelig tynne på grunn av slitasje, det blir fort for sjuskete for min del. Jeg er over hodet ikke interessert i merkeklær og den slags, men det skal være helt og ordentlig. Anonymkode: 7a313...dae 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2016 #4 Skrevet 19. september 2016 Jeg vil også tipse dere om, etter at dere har ryddet opp i garderoben deres, å kartlegge hvilke konkrete typer plagg dere trenger for en kveld på byen med jobben, en 30-års-bursdag og så videre. Finn ut hvilke konkrete plagg dere trenger å holde utkikk etter i butikkene. Er jo ikke så lenge til Black Friday heller nå.. Om dere har som mål å få ordnet en del i klesskapet før den tid, kan man jo med god samvittighet unne seg noen plagg som man trenger til konkrete anledninger. Hilsen hun som svarte over her. Anonymkode: 7a313...dae 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2016 #5 Skrevet 19. september 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker søndagen til et stort garderobeopprydningsprosjekt, noe som VIRKELIG trengtes. Det er ganske åpenbart at problemet er at jeg aldri kvitter meg med klær, og samtidig som jeg sakte men sikkert akkumulerer nye. Jeg har haugevis av klær som er slitt, nuppete eller blitt litt tynne i stoffet, somjeg ikke har samvittighet til å kaste. Samtidig føler jeg meg egentlig ikke konfortabel med å bruke disse f.eks på jobb, så jeg ender opp med å bare beholde dem som et enormt lager med hjemme-klær.. Dette går jo ikke, jeg har ikke plass! Her må det bare kastes med hard hånd! Har dere et system på når dere skifter ut garderoben, og hvor slitt ting bør være før de blir kastet? Anonymkode: 4d65b...a2a Jeg har nylig gjort en stor jobb i garderobeskapene. Det som ikke har blitt brukt på lange tider, og eller er blitt for lite, ikke ser slik ut at jeg vil bruke det, det sorterte jeg enten til søpla eller til Fretex. Det er grenser for hvor mange malerantrekk jeg behøver når jeg aldri maler, liksom. Så er alt sortert i Smart Store kasser etter tykkelse/årstid/samme type klær. Strømpebukser for seg, kjoler for seg, osv. Fordelen med å ha klær i tette plastkasser er at det blir mindre støv fra skyvedørsgarderobe og at en tar ut en kasse og ser der hvilke alternativer en har for klær, fremfor å måtte lete i flere hyller. Dette gjorde det og mer begrenset mht hva som måtte kastes av ubrukelige klær. Hver og en må finne sitt system. En "hattedame" jeg leste om, hadde sju gullkleshengere, skulle hun kjøpe seg noe nytt måtte hun kaste noe gammelt. Det er ekstremt den andre veien av samlemani. Men det fungerte for henne, og det er det viktigste. Anonymkode: 2afd3...064
AnonymBruker Skrevet 19. september 2016 #6 Skrevet 19. september 2016 Når jeg sorterer gjør jeg det slik: Legger klærne i bunker: "vil absolutt ha", "vil kanskje ha", og "trenger ikke". Alt i "trenger ikke"-bunken som er fint, gir jeg til uff/Fretex. "Kanskje"-bunken går jeg så igjennom mens jeg tenker på om jeg noensinne kommer til å bruke det igjen. Er svaret nei, så gir jeg det også videre. Klærne som eventuelt har igjen går jeg igjennom enda en gang en ukes tid senere, og da pleier det meste å forsvinne. Det hjelper lite at jeg liker et plagg, dersom det ikke blir brukt. Jeg har også en liten hylle med klær jeg kun bruker hjemme, men der er det ikke veldig mange plagg. Jeg tar vare på de jeg synes er ekstra behagelige og som jeg vet blir brukt (f.eks. til vasking/hagearbeid o.l.), men resten gir jeg videre. De plaggene som er veldig nuppete/hullete etc. gir jeg til Fretex, for der tar de imot slike ting og bruker det til redesign/pussefiller. Jeg har også blitt flinkere til å gjøre dette gjennom året. Er det et plagg som bare blir liggende i hylla over lengre tid, da putter jeg det i en egen Fretex-boks. Det samme gjelder de plaggene jeg alltid løfter på for å finne noe annet. Anonymkode: 14a61...e16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå