Gå til innhold

Konstant 3-4 kviser på haka. Er 30 år og lei av å se ut som en tenåring! Hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Håper noen her har tips til hva jeg kan gjøre. Jeg har det siste året vært veldig plaget med å ha konstant kviser på haken. De er først "underjordiske", harde og vonde, før de kommer frem og er gule. Var ikke særlig plaget i tenårene. Det sliter på selvtilliten å ha konstant kviser og enda flere arr etter gamle kviser. Og alt på et begrenset område. :( 

Jeg bruker rens og toner morgen og kveld og fjerner alltid sminken. Ellers bruker jeg øyekrem, hudkrem og nattkrem daglig og serum par dager i uken. Bruker bare produkter fra Matis og serum fra Ole Henriksen. 

Akkurat nå kan jeg telle hele 12 arr og en stor og to små kviser på haken min. Hva kan jeg gjøre med kvisene og hva kan jeg gjøre med arrene? 

Tusen takk for alle svar! 

Anonymkode: 2d137...28a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var der for noen år siden (29 nå), det som hjalp meg var å gå til Wah Wah her i Oslo (St. Hanshaugen), og få en sånn scan av huden. Hun tok bort hudormer, så på talgproduksjon etc. I tillegg fikk jeg tips og kunnskap om hva jeg trengte, hva huden MIN trengte, ikke hva som var in eller nytt. Jeg hadde brukt feil produkt hele livet. Jeg var livredd olje fordi jeg hadde oljete hud, og skjønte ikke at olje/fett bekjemper fett. Fuktighet var nøkkelen til ALT. I tillegg gode produkter som ikke tetter og ødelegger de gode virkemidlene i rutinen din. Om du har mulighet til det, få en skikkelig gjennomgang. Jeg liker Wah Wah fordi de ikke pusher sine produkt på deg, selv om de tilbyr og anbefaler enkelte, så hvis du bor i Oslo, gå absolutt til de. Riikka er kjempeflink!

Om det er interessant: Jeg bruker nå rens fra Emma Hardie (feelunique, ingen over, ingen ved siden av), glow tonic fra Pixi, Serozinc, olje fra Kiehls (den blå), hydraluron serum fra Indeed, av og til retinol fra samme merke, og så krem over. Akkurat nå liker jeg den oransje fra Origins. Men prøver også ut ett par fra Kiehls som jeg liker veldig godt.

Jeg leser carolinehirons.com for tips om nye produkter, men jeg prøver egentlig ut produkter på egen hånd nå når jeg har lært meg litt hva som funker og ikke funker for meg. Og ikke vær redd for å spørre om prøver, gode plasser skal ha dette! Igjen, hvis du bor i Oslo - Kiehl's på Glasmagasinet er herlige - får alltid helt fantastisk hjelp der og de er flinke til å dele ut prøver så du kan teste først!

Min hud er nå så fin at jeg så og si aldri gidder å ta på sminke, selv når jeg skal noe. Om noe popper opp (stress etc), så tar jeg på te-tre olje med Q-tips til det forsvinner, og det hjelper alltid.

Lykke til! Håper det ordner seg. Slik hud er irriterende og ubehagelig, og i mitt tilfelle, også vondt.

• Liker 1
Skrevet

Kviser på haka betyr som regel for mye testosteron, altså hormonell ubalanse. Jeg får kviser på haka hvis jeg ikke er flink med kostholdet og holder karbohydrater til et minimum. Mine hormoner er på bærtur, og å få masse insulin (som også er et hormon) i kroppen hjelper absolutt ikke på.

Bortsett fra det vil jeg også si at huden min har blitt bedre etter at jeg sluttet med rens og toner. Rens og toner fjerner olje slik at huden må produsere mer olje. Det motsatte hjelper faktisk. Jeg "renser" huden med olje! I en overgangsfase (1-2 uker) kan man få fet hud frem til huden skjønner at den ikke trenger å overprodusere lenger. Jeg masserer en liten klatt olje inn i huden i ca 1 min (opptil 10 min når jeg har god til). Så tar jeg en ren klut og væter den i varmt vann. Vrir kluten og legger den varme, fuktige kluten på ansiktet og lar den ligge til den har gitt fra seg mesteparten av varmen (gjentar flere ganger når jeg har god tid). Tørker av oljen med kluten. Ferdig. Oljen funker også som sminkefjerner. Fjerner virkelig alt, til og med vannsikker maskara.

Personlig bruker jeg tistelolje (safflower oil). Det var den beste oljen jeg hadde i skapet hjemme som ikke tetter porene. En liste over hvilke oljer som er gode å bruke og hvilke som er dårlige finner du her: https://www.beneficialbotanicals.com/facts-figures/comedogenic-rating.html

Her står det litt om å rense huden med olje: http://birgittemagnussen.no/derfor-bor-du-rense-huden-din-med-olje/

Anonymkode: 50311...476

Skrevet

Jeg har prøvd ganske mye og mitt beste råd er nattlysolje. Jeg fikk i allefall helt annen hud da jeg begynte med det. Jeg kjøper min på helsekost, den heter Life. Jeg begynte med det fordi jeg hadde hørt at det skulle hjelpe mot PMS - det gjorde det ikke men jeg fikk kjempefin hud istedet. Jeg har også roet ned produktbruken på huden, både når det gjelder sminke, rens og fuktighet, ganske kraftig fordi jeg tror huden blir irritert av det. Jo mer kjemikalier, jo mer unaturlig er det :)

Jeg tar en kapsel med nattylsolje hver dag. Jeg vasker ansiktet med Angels on bare skin fra LUSH (vegansk og naturlig), etterfulgt av tonic jeg lager av 1/3 eplecidereddik, 2/3 vann og noen dråper tetreolje (fås på apoteket). Jeg avslutter med vanlig fuktighetskrem (har ikke funnet en naturlig erstatning ennå). Etter dusj smører jeg meg med mandelolje i ansiktet og jeg fjerner sminken med kokosnøttolje. Jeg er 35 nå og har kvisefri hud, også dagene før mensen :)

Anonymkode: 1507c...596

Skrevet
Den 9/19/2016 at 3.45, Scherbatsky skrev:

Jeg var der for noen år siden (29 nå), det som hjalp meg var å gå til Wah Wah her i Oslo (St. Hanshaugen), og få en sånn scan av huden. Hun tok bort hudormer, så på talgproduksjon etc. I tillegg fikk jeg tips og kunnskap om hva jeg trengte, hva huden MIN trengte, ikke hva som var in eller nytt. Jeg hadde brukt feil produkt hele livet. Jeg var livredd olje fordi jeg hadde oljete hud, og skjønte ikke at olje/fett bekjemper fett. Fuktighet var nøkkelen til ALT. I tillegg gode produkter som ikke tetter og ødelegger de gode virkemidlene i rutinen din. Om du har mulighet til det, få en skikkelig gjennomgang. Jeg liker Wah Wah fordi de ikke pusher sine produkt på deg, selv om de tilbyr og anbefaler enkelte, så hvis du bor i Oslo, gå absolutt til de. Riikka er kjempeflink!

Om det er interessant: Jeg bruker nå rens fra Emma Hardie (feelunique, ingen over, ingen ved siden av), glow tonic fra Pixi, Serozinc, olje fra Kiehls (den blå), hydraluron serum fra Indeed, av og til retinol fra samme merke, og så krem over. Akkurat nå liker jeg den oransje fra Origins. Men prøver også ut ett par fra Kiehls som jeg liker veldig godt.

Jeg leser carolinehirons.com for tips om nye produkter, men jeg prøver egentlig ut produkter på egen hånd nå når jeg har lært meg litt hva som funker og ikke funker for meg. Og ikke vær redd for å spørre om prøver, gode plasser skal ha dette! Igjen, hvis du bor i Oslo - Kiehl's på Glasmagasinet er herlige - får alltid helt fantastisk hjelp der og de er flinke til å dele ut prøver så du kan teste først!

Min hud er nå så fin at jeg så og si aldri gidder å ta på sminke, selv når jeg skal noe. Om noe popper opp (stress etc), så tar jeg på te-tre olje med Q-tips til det forsvinner, og det hjelper alltid.

Lykke til! Håper det ordner seg. Slik hud er irriterende og ubehagelig, og i mitt tilfelle, også vondt.

Er det den Midnight Recovery du bruker fra Kiehl's? 

Skrevet
6 timer siden, Aurelia skrev:

Er det den Midnight Recovery du bruker fra Kiehl's? 

Jepp! Elsker den! Bruker den faktisk på dagen også.

Skrevet
15 timer siden, Scherbatsky skrev:

Jepp! Elsker den! Bruker den faktisk på dagen også.

Har lenge vurdert å prøve den, men jeg er litt som du tidligere var. Litt redd for oljer, i og med at jeg har oljete hud. Brukte kokosolje i en periode, uten hell. Men den fra Kiehl's er vel litt annerledes enn matolje? :fnise:

Skrevet
21 minutter siden, Aurelia skrev:

Har lenge vurdert å prøve den, men jeg er litt som du tidligere var. Litt redd for oljer, i og med at jeg har oljete hud. Brukte kokosolje i en periode, uten hell. Men den fra Kiehl's er vel litt annerledes enn matolje? :fnise:

Haha, absolutt! Jeg bruker mye kokosolje, som hårmaske, kroppsolje på vinterstid og sminkefjerner (da ren olje), men ikke på renset hud i ansiktet. Jeg prøvde, men det var litt rart. Funker for noen, men ikke for meg. Og jeg skjønner deg så godt. Litt sånn: "Så jeg har fullt av fett i trynet, også vil du jeg skal legge på enda mer? Sure, sounds reasonable." Men det er faktisk det. Man renser bort det skitne, og tilfører nok fukt til at kroppen/ansiktet ikke overproduserer og slik at huden regulerer seg selv, og blir balansert. Veldig logisk når man har lest seg opp på det eller erfart forskjellen. Gikk opp ett lys for meg ihvertfall.

Jeg elsker Midnight Recovery, og som en del av kveldsrutinen tar jeg oljen i hendene, holder de foran nesen, tar en par dype innpust (lavendel er jo nydelig lukt og skal gjøre godt før søvn) og så klapper jeg den lett over hele ansiktet. Kiehl's er generelt ett merke jeg elsker og som funker for meg, ihvertfall. Hvis du trenger en deilig hudkrem liker jeg veldig godt Kiehl's sin Ultra Facial. Få med deg prøver på litt forskjellig og test hva som funker, men Midnight Recovery er bankers uansett tror jeg. Jeg anbefaler den til alle, og har kjøpt det i julegave til flere. Søster'n blant annet, og når jeg brukte hennes nye bad for første gang noen mnd etterpå var det plutselig bare Kiehl's produkter å finne der, til og med mange jeg ikke hadde prøvd! Suksess, med andre ord.

Min hud er i utgangspunktet veldig dehydrert (selv om jeg nå har god kontroll, så snart jeg ikke følger opp så merkes det) og jeg bruker derfor også Hydraluron fra Indeed Lab (finnes på Boots) etter at Midnight Recovery har trukket inn i huden. Det gjør rett og slett at huden tar imot og holder fukten fra hudkrem bedre. Verdt en titt hvis du sliter med det samme (som mange med overproduksjon av olje/fet hud gjør). De har også noen deilige ansiktsmasker.

• Liker 1
Skrevet

Samme her TS.

I tenårene og tiden før barn var ikke kviser noe som jeg hadde.  Da jeg fikk barn ved 29 derimot, kom det kviser på haka. Det var konstant minst en som var ekspolosjonsfarlig der hele tiden.

Etter jeg la om til moderat lavkarbo, så er det blitt mye bedre. Nå er det mest 'rester' etter gamle synder igjen :)

Bruker kun lett peeling når jeg dusjer, ellers ikke noe. Drikker vann og kafffe.

Dersom jeg ei helg spiser godteri, da kommer det kvise på haka med engang :(

Anonymkode: b7fbd...c3d

Skrevet
3 timer siden, Scherbatsky skrev:

Haha, absolutt! Jeg bruker mye kokosolje, som hårmaske, kroppsolje på vinterstid og sminkefjerner (da ren olje), men ikke på renset hud i ansiktet. Jeg prøvde, men det var litt rart. Funker for noen, men ikke for meg. Og jeg skjønner deg så godt. Litt sånn: "Så jeg har fullt av fett i trynet, også vil du jeg skal legge på enda mer? Sure, sounds reasonable." Men det er faktisk det. Man renser bort det skitne, og tilfører nok fukt til at kroppen/ansiktet ikke overproduserer og slik at huden regulerer seg selv, og blir balansert. Veldig logisk når man har lest seg opp på det eller erfart forskjellen. Gikk opp ett lys for meg ihvertfall.

Jeg elsker Midnight Recovery, og som en del av kveldsrutinen tar jeg oljen i hendene, holder de foran nesen, tar en par dype innpust (lavendel er jo nydelig lukt og skal gjøre godt før søvn) og så klapper jeg den lett over hele ansiktet. Kiehl's er generelt ett merke jeg elsker og som funker for meg, ihvertfall. Hvis du trenger en deilig hudkrem liker jeg veldig godt Kiehl's sin Ultra Facial. Få med deg prøver på litt forskjellig og test hva som funker, men Midnight Recovery er bankers uansett tror jeg. Jeg anbefaler den til alle, og har kjøpt det i julegave til flere. Søster'n blant annet, og når jeg brukte hennes nye bad for første gang noen mnd etterpå var det plutselig bare Kiehl's produkter å finne der, til og med mange jeg ikke hadde prøvd! Suksess, med andre ord.

Min hud er i utgangspunktet veldig dehydrert (selv om jeg nå har god kontroll, så snart jeg ikke følger opp så merkes det) og jeg bruker derfor også Hydraluron fra Indeed Lab (finnes på Boots) etter at Midnight Recovery har trukket inn i huden. Det gjør rett og slett at huden tar imot og holder fukten fra hudkrem bedre. Verdt en titt hvis du sliter med det samme (som mange med overproduksjon av olje/fet hud gjør). De har også noen deilige ansiktsmasker.

Tusen takk for lang og grundig tilbakemelding! :) 

Skal definitivt skaffe meg en tester på det serumet, og den dagkremen. Ja, for så vidt, den Hydraluron også, men får ta det litt og litt... sånn at jeg ser hva som eventuelt funker og ikke. Bruker den øyekremen i liten hvit boks fra Kiehl's, og er fornøyd med den, så skal ikke se bort ifra at de andre produktene også er gode!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også 30+,og har hatt slike kviser i alle år. Fikk høre det var hormonell ubalanse, men det viste seg å bare være tull. Etter at jeg begynte å bruke Clarisonic forsvant kvisene for godt.

Skrevet
Den 9/26/2016 at 20.53, Aurelia skrev:

Tusen takk for lang og grundig tilbakemelding! :) 

Skal definitivt skaffe meg en tester på det serumet, og den dagkremen. Ja, for så vidt, den Hydraluron også, men får ta det litt og litt... sånn at jeg ser hva som eventuelt funker og ikke. Bruker den øyekremen i liten hvit boks fra Kiehl's, og er fornøyd med den, så skal ikke se bort ifra at de andre produktene også er gode!

Bare hyggelig å få dele mine erfaringer. Håper det ordner seg for deg!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...