Gå til innhold

Boligkarusellen i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter noen år utenbys vurderer jeg å returnere til Oslo, men boligkaoset i Oslo skremmer meg og gjør at jeg blir usikker. Jeg har 3 millioner-ish å bruke, og ønsker helst en 3 roms. Er det noen områder som ikke har blitt "smittet" av galskapen enda, eller er det vill budkrig uansett hvor man befinner seg i Oslo?

Anonymkode: 3b29a...c58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på at man klarer å lure forbrukerene og meglerene. Å finne slike områder handler mer om å se postivt på stigmatiserte områder. F.eks. narko, lavstatus områder kan være litt rimligere. Så hvis du tar sjansen, så kanskje noe sånt. 

Anonymkode: fad8c...298

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at man klarer å lure forbrukerene og meglerene. Å finne slike områder handler mer om å se postivt på stigmatiserte områder. F.eks. narko, lavstatus områder kan være litt rimligere. Så hvis du tar sjansen, så kanskje noe sånt. 

Anonymkode: fad8c...298

Lure forbrukere og meglere? :klo:

Så du mener at absolutt alt i Oslo går 5-700 000 over prisantydning, uavhengig av beliggenhet (bortsett fra "lavstatus" områder)?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lure forbrukere og meglere? :klo:

Så du mener at absolutt alt i Oslo går 5-700 000 over prisantydning, uavhengig av beliggenhet (bortsett fra "lavstatus" områder)?

Ja, alt går over prisantydning, prisantydninger er bare lokkepriser. Legg till 700 000 til prisantydningen så har du en sjanse. 

• Liker 2
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Etter noen år utenbys vurderer jeg å returnere til Oslo, men boligkaoset i Oslo skremmer meg og gjør at jeg blir usikker. Jeg har 3 millioner-ish å bruke, og ønsker helst en 3 roms. Er det noen områder som ikke har blitt "smittet" av galskapen enda, eller er det vill budkrig uansett hvor man befinner seg i Oslo?

Spørs hvilke område du har tenkt deg til blant annet. Noen områder er det jo verre tilstander enn andre, men det er mange leiligheter som ikke går over prisantydning. Er du villig til å kjøpe noe som ikke ser strøkent ut i tillegg så er du godt på vei. 

Endret av Steve Rogers
Skrevet
31 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ja, alt går over prisantydning, prisantydninger er bare lokkepriser. Legg till 700 000 til prisantydningen så har du en sjanse. 

Trodde ikke det var lov?

Skrevet (endret)
43 minutter siden, amativeReflection skrev:

Nåja, det er jo en sannhet med modifikasjoner. Problemet man ser er at det har vært voldsomme prisstigninger som ikke nødvendigvis som også er vanskelig å beregne. Ta et eksempel: en 4-roms-leilighet i vårt borettslag gikk fram til 2015 for rundt 1,8-2 millioner (vi kjøpte selv da for 1,8 millioner). Og da har prisantydningene ligget på dette frem til rundt januar 2016, før man da justerte mer opp (man kan jo ikke vite på forhånd at noe skal gå mye over pris før det faktisk gjør det). Plutselig i våres fikk vi et voldsomt hopp. Nå går leilighetene for mellom 2,5-2,7 millioner. Før i sommer hadde aldri en 1-roms-leilighet gått for over 2 millioner, de ble gjerne solgt for mellom 1,6-1,7, akkurat litt under det 4-romsene tidligere har gått for. Hva skjer nå i høst? Vi får prisrekord og en går for 2,4 millioner. Den gikk 800 000 kr over takst. Men man kan jo ikke kalle det lokkepris fordi den lå til prisantydning som var vanlig for borettslaget opp til nå nylig. Verken megler eller de som solgte hadde anelse om at det skulle ta helt av i budrunden.

Det kan godt hende det er lokkepriser på markedet, det kan ikke jeg vurdere, det blir i så fall spekulasjoner. Men samtidig ser man tilspisning og det jeg vil kalle desperasjon fra kjøpernes side som også gjør sitt i budrundene. For i vårt borettslag har det tidligere vært ganske trått å få solgt, nå har det plutselig blitt veldig populært, og vi har minst to boligsalg per måned. 

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
  • Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Yvonne skrev:

Nåja, det er jo en sannhet med modifikasjoner. Problemet man ser er at det har vært voldsomme prisstigninger som ikke nødvendigvis som også er vanskelig å beregne. Ta et eksempel: en 4-roms-leilighet i vårt borettslag gikk fram til 2015 for rundt 1,8-2 millioner (vi kjøpte selv da for 1,8 millioner). Og da har prisantydningene ligget på dette frem til rundt januar 2016, før man da justerte mer opp (man kan jo ikke vite på forhånd at noe skal gå mye over pris før det faktisk gjør det). Plutselig i våres fikk vi et voldsomt hopp. Nå går leilighetene for mellom 2,5-2,7 millioner. Før i sommer hadde aldri en 1-roms-leilighet gått for over 2 millioner, de ble gjerne solgt for mellom 1,6-1,7, akkurat litt under det 4-romsene tidligere har gått for. Hva skjer nå i høst? Vi får prisrekord og en går for 2,4 millioner. Den gikk 800 000 kr over takst. Men man kan jo ikke kalle det lokkepris fordi den lå til prisantydning som var vanlig for borettslaget opp til nå nylig. Verken megler eller de som solgte hadde anelse om at det skulle ta helt av i budrunden.

Det kan godt hende det er lokkepriser på markedet, det kan ikke jeg vurdere, det blir i så fall spekulasjoner. Men samtidig ser man tilspisning og det jeg vil kalle desperasjon fra kjøpernes side som også gjør sitt i budrundene. For i vårt borettslag har det tidligere vært ganske trått å få solgt, nå har det plutselig blitt veldig populært, og vi har minst to boligsalg per måned. 

Det er ikke mange normale boliger som går under prisantydning. Hvis meglerne gjettet ville man jo forvente at iallefall noen hadde for høy prisantydning. Men det lønner seg jo ikke for meglerne. Hvis betalingen til meglerne var bestemt av prisantydningen skulle du sett at prisene ble mer realistiske.

At priser på en vare endrer seg fort gjør det ikke umulig å regne ut verdi, eller hva markedet er villig til å betale. En annen løsning hadde vært å gjort det slik at selger må selge til prisantydning dersom det kommer bud før visning, da ville man fått langt mer realistiske priser. 

At din megler ikke kjente markedet betyr ikke at det er umulig å kjenne markedet.

Skrevet (endret)
8 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det er ikke mange normale boliger som går under prisantydning. Hvis meglerne gjettet ville man jo forvente at iallefall noen hadde for høy prisantydning. Men det lønner seg jo ikke for meglerne. Hvis betalingen til meglerne var bestemt av prisantydningen skulle du sett at prisene ble mer realistiske.

At priser på en vare endrer seg fort gjør det ikke umulig å regne ut verdi, eller hva markedet er villig til å betale. En annen løsning hadde vært å gjort det slik at selger må selge til prisantydning dersom det kommer bud før visning, da ville man fått langt mer realistiske priser. 

At din megler ikke kjente markedet betyr ikke at det er umulig å kjenne markedet.

Tror du må lese gjennom det jeg skrev en gang til, for dette er ikke snakk om min megler. 

Uansett, det er nettopp det: megler som solgte 1-romsleiligheten kjente godt til området, og la seg nettopp på det som var vanlig prisantydning i området og borettslaget. Områdene rundt her har generelt ikke vært de mest populære i Oslo. At noe har skjedd bare den siste måneden eller to er ikke i tvil. Jeg følger godt med på boligmarkedet her jeg bor, og man skal ikke månedene tilbake før prisene var helt annerledes i vårt borettslag. At man da kan få mismatch mellom prisantydning og hva en bolig faktisk går for er ikke så rart. Det er store variabler både innad i Oslo, men også innad i bydelene. Det er først nå at vårt borettslag har fått sett prisstigningen som ellers er i bydelen.

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Yvonne skrev:

Tror du må lese gjennom det jeg skrev en gang til, for dette er ikke snakk om min megler. 

Uansett, det er nettopp det: megler som solgte 1-romsleiligheten kjente godt til området, og la seg nettopp på det som var vanlig prisantydning i området og borettslaget. Områdene rundt her har generelt ikke vært de mest populære i Oslo. At noe har skjedd bare den siste måneden eller to er ikke i tvil. Jeg følger godt med på boligmarkedet her jeg bor, og man skal ikke månedene tilbake før prisene var helt annerledes i vårt borettslag. At man da kan få mismatch mellom prisantydning og hva en bolig faktisk går for er ikke så rart. 

Det er absolutt ikke rart når meglerne tjener på det. Gjør slik at de taper på det så endrer det seg over natten.

Skrevet
Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev:

Det er absolutt ikke rart når meglerne tjener på det. Gjør slik at de taper på det så endrer det seg over natten.

Tja. Akkurat her hadde selger fått en fastpris av megler, som ikke er helt uvanlig på dagens boligmarked, så for megler spilte det nok ikke så stor rolle. ;) 

Mvh  Yvonne :heiajente: 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Yvonne skrev:

Tja. Akkurat her hadde selger fått en fastpris av megler, som ikke er helt uvanlig på dagens boligmarked, så for megler spilte det nok ikke så stor rolle. ;) 

Mvh  Yvonne :heiajente: 

Du vet det er arbeid med å ha visninger og slikt? Sett prisen en million under det som er reelt, få budrunden i gang fort og selg etter første visning. Da har du fått betalt for flere visninger du aldri trenger å holde.

Skrevet

Kall det gjerne 'lokkepriser', men sannheten er at for å få folk til å møte opp på visning, så prises leilighetene litt under det megler forventer at de går for. Dette er intet nytt. Det som er relativt 'nytt' er hvor MYE over de nå går. For et par år siden var det en sensasjon hvis noe gikk en mill over, det er det ikke lengre.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, amativeReflection skrev:

Du vet det er arbeid med å ha visninger og slikt? Sett prisen en million under det som er reelt, få budrunden i gang fort og selg etter første visning. Da har du fått betalt for flere visninger du aldri trenger å holde.

Vet du, etter å ha vært med på et par runder med visning og budrunder i det siste, så vil jeg påstå at markedet er slik at de forventer at det vil gå mye over. Jeg så på en leilighet med prisantydning på 1.950 000, fellesgjeld på 300 000. For å være helt ærlig, jeg ville neppe gått mye over 100 000 over takst på den. Den endte likevel på rett under 2,4. Jeg tror at hvis man hadde satt 2,4 i prisantydning, hadde den gått over det også. Folk er virkelig desperate for tida. Ikke på noen som helst måte var det noe ved den leiligheten som tilsa en pris på 2,4 + 300 000 i fellesgjeld. Aldri i verden.

Anonymkode: 612b9...4ba

Skrevet

Du kan kanskje få en tre-roms til 3 mill dersom du vil kjøpe i Groruddalen eller i Søndre Nordstrand (Holmlia, Hauketo).

Anonymkode: 9bbec...b5b

Skrevet

Jeg bor i bydel Gamle Oslo, i Obos-blokk fra 1950-tallet hvor alle leilighetene er mellom 63 og 75 kvm. I våres ble en leilighet her lagt ut for 2,8 mill og solgt for 3,1. Leiligheten hadde normal standard, med bad og rør fra 2010. Kjøkken var også "av nyere dato" uten at jeg husker nøyaktig hva. Salgsprisen var da prisrekord i borettslaget. Så du må ikke nødvendigvis til Søndre Nordstrand eller Grorud for å finne en 3-roms for rundt 3 nei..

Anonymkode: f1bd2...7a2

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i bydel Gamle Oslo, i Obos-blokk fra 1950-tallet hvor alle leilighetene er mellom 63 og 75 kvm. I våres ble en leilighet her lagt ut for 2,8 mill og solgt for 3,1. Leiligheten hadde normal standard, med bad og rør fra 2010. Kjøkken var også "av nyere dato" uten at jeg husker nøyaktig hva. Salgsprisen var da prisrekord i borettslaget. Så du må ikke nødvendigvis til Søndre Nordstrand eller Grorud for å finne en 3-roms for rundt 3 nei..

Prisene har endret seg veldig siden i vår. 

Anonymkode: 9bbec...b5b

• Liker 5
Skrevet

Vil du ha en 3-roms kan du se på søndre nordstrand. Der får du fortsatt bolig til en ok penge :)

Anonymkode: f52f0...ab8

• Liker 2
Skrevet

I bydel Bjerke (Oslo 5) kan du få en leilighet til 3 mill om du er heldig. Noen går for mer, noen går for mindre, det avhenger av hvordan de er pusset opp osv.

Jeg kjøpte en borettslags-leilighet her i april, og den har to soverom, er på 68 kvm, og jeg kjøpte for ca 2,6 mill. Fikk den til prisantydning. Den trenger egentlig oppussing, da den er noe utdatert, men det er fult mulig å bo her sånn som den er også.

Anonymkode: 25b82...221

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye fellesgjeld/hvor høy husleie snakker vi da?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...