Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har termin 5. November og lurer fælt på hvordan jeg skal handle inn tøy til bebis da jeg er førstegangs 😊

Har funnet en liste på barnas hus, men synes det kanskje blir litt drøyt å kjøpe 7 bodyer i ull i størrelse 50 (nyfødt)? Hva tenker dere? (Legger ved bilde av listen de har på hjemmesiden deres)

Hadde vært HELT SUPERT om noen kunne kommet med tips mtp. at bebis blir 1 måned i desember, 2 måneder i januar, 3 måneder i februar, osv; hvordan tøy-størrelsen i fordelingen blir mtp. å holde ut i vinteren (hvis dere skjønner hva jeg mener!)

image.jpeg

Anonymkode: 25a94...606

Skrevet

Jeg syns det er litt skummelt å investere en formue i ullklær som skal brukes i 2 uker. Det er ikke akkurat uvanlig at babyer ikke tåler ull.

Har dere et godt og varmt hjem så er det sjeldent nødvendig med masse varme klær til spedbarn. De skal jo ikke være ute så mye når det er kaldt når de er så små.

Str er vanskelig å forutse. Vår brukte 50 i en mnd. En uke i 56 før vi måtte over i 62. Osv. Venninen min sin baby passet aldri inn i str 50. Så jeg ville ikke handlet masse med en gang.

Her hadde vi noen bomullsbodyer og bukser i str 50. En tynn ulldress til vogn og bilsete. Lue, votter og tøfler/ullsokker. 3-4 pysjer. En ullstrømpebukse, en ullbody. De to første ukene var ikke babyen ute av huset en gang, for jeg klarte ikke å gå lenger enn til postkasse uansett :P

Når vi så at baby begynte å vokse ut av klærne sine så tok vi en shoppingrunde. Kjøpte aldri mye hver gang, for man vet jo ikke hvor lenge de kommer til å bruke det. Når vi nådde str 68 måtte vi kjøpe mer etterhvert for der ble han leenge.

Anonymkode: bf525...851

Skrevet (endret)

Følger denne tråden siden det er relevant for oss også. :)

Jeg synes disse listene fra Barnas hus ser helt useriøse ut, og butikkene vil selvsagt selge mest mulig. Jeg har 3-4 bodyer i ull, men veldig lite i størrelse 50. Tenker at hvis han kommer så tidlig, får jeg heller kjøpe mer da. Tror ikke vi kommer til å være så mye ute de første par ukene heller. Synes det som AB skriver høres fornuftig ut. Ull er jo veldig fint siden det kan luftes fremfor vasking så lenge det ikke er tilsølt. :)

PS: jeg har kjøpt fine ullpakker på Finn. Mye av det jeg kjøpte hadde fortsatt lappen på, eller det var kun vasket. Viser jo tydelig at folk får/kjøper for mye i forhold til det de har behov for. :)

Endret av Sunhands
Skrevet

Jeg har termin i neste uke, og er også usikker på hva som trengs av utstyr. Synes det er store forskjeller på hva som blir anbefalt, og synes det mange steder er vanvittig mye man "må" ha.

Siden vi ikke aner hvor stor babyen er når hen blir født, har jeg bare kjøpt litt i den minste størrelsen. Er lite interessert i å bruke penger (og plass) på klær som ikke blir brukt, og er derfor forberedt på å måtte kjøpe mer. Tenker også at det ikke gjør noe om babyen svømmer litt i klærne fordi de er litt store. Er babyen veldig liten, kjøper man selvfølgelig mer i de minste størrelsene, men ser altså an behovet

Det er ikke langt til butikker som selger barnetøy, og på Internett får man kjøpt alt mulig og levert det i postkassa etter et par dager. Jeg mener ull er gull, men siden ull er ganske dyrt (og det kan hende man får en "varm" baby og mild vinter), har jeg kjøpt lite ull og supplerer heller i etterkant. Jeg og familie har strikket litt klær i ull, og dette bærer listen preg av. En viktig fordel med ull er, som andre har skrevet, at det ikke må vaskes så ofte og heller kan luftes. Regner med at jeg vil sette pris på det når den lille kommer.

Her er min liste:

- Alt er omslagsbodyer: 2 i bomull str. 50 (HM) + 3 i bomull str. 50/56 (Lindex, dobbel knepping i skrittet) + 2 i bomull str. 56 (HM) + 2 i silkeull str. 56/62 (Nøstebarn) + 1 i ull str. 56(?) (hjemmestrikket)

- Pysj: 3-pk i bomull str. 56 + 3-pk i bomull str. 62 (ved behov, f.eks. hvis vi får en "kald" baby, kjøper vi ullpysj fra Nøstebarn, men ser altså an babyen)

- Strømpebukse: 2 i bomull str. 50 (Lindex) + 2 i ull str. 56/62 (Nøstebarn)

1 hentesett i ull (hjemmestrikket) i str. nyfødt med jakke, bukse, lue og sokker. Kommer til å bruke det også senere så lenge det passer

- jakker (alt hjemmestrikket): 2 i ull og silkeull str. 3 mnd

- bukser (alt hjemmestrikket): 3 i str. 3 mnd (ull og silkeull).

- Ulldress (hjemmestrikket): str. 3 mnd. (tviler på at denne blir brukt noe særlig da vi har en varm vognpose, bilsetet skal oppbevares inne (ikke i kald bil) og vi kan alltids pakke et pledd rundt babyen når vi skal ut og inn av bil.

- Sokker - alt i str 56/3 mnd: 1 par i bomull, 3 par hjemmestrikket i ull

- Lue: 2 i ull hjemmestrikket str. 3-6 mnd (har ingen tynne luer)

- 1 par ullvotter (hjemmestrikket), ingen skjerf eller hals

- Pledd: 1 hjemmestrikket i ull + 1 hjemmestrikket i silkeull + 1 i bomull (gave)

Som du ser, er nesten alt i str. 56/3 mnd. Satser på at det vil passe framover. Supplerer og kjøper mindre størrelser ved behov, men kommer ikke til å handle mer i str. 50 før jeg ser om det blir nødvendig. Jeg synes heller ikke det gjør noe om babyen svømmer i litt for store klær.

Din fødselsvekt/-lengde kan gi hint om størrelse på babyen når han/hun blir født. Mødre som ble født små, får ofte små barn, mens kvinner som var lange og tyngre da de ble født, oftere føder litt lengre og tyngre barn selv. 

Anonymkode: fbaf5...ce8

• Liker 1
Skrevet

Her i huset har 50 aldri vært brukt, rett på 56, så det ville vært bortkastet for vår del. Synes også den listen var mye ull i én størrelse (uansett størrelse) til nyfødt. Som det står over er ikke små babyer vanligvis så mye ute på vinteren, og blir det for kaldt så skal de jo ikke ut heller. Og mange er mest inne de første ukene uavhengig av årstid. Dessuten kan ting vaskes - og butikkene er åpne også etter fødsel dersom man ser at man trenger mer av noe. 

Skrevet
33 minutter siden, Glitnir skrev:

Her i huset har 50 aldri vært brukt, rett på 56, så det ville vært bortkastet for vår del. Synes også den listen var mye ull i én størrelse (uansett størrelse) til nyfødt. Som det står over er ikke små babyer vanligvis så mye ute på vinteren, og blir det for kaldt så skal de jo ikke ut heller. Og mange er mest inne de første ukene uavhengig av årstid. Dessuten kan ting vaskes - og butikkene er åpne også etter fødsel dersom man ser at man trenger mer av noe. 

Samme her, brukte heller aldri 50.

Jeg tenker som så at om man ikke ser på det som uoverkommelig å ta seg en tur på butikken etter ei uke eller to trenger man jo egentlig veldig lite klær. Risikoen for at barnet ikke tåler ull er jo kjip å ta, mtp å kjøpe så mye ull. Og med mindre du bor i telt eller har tenkt til å føde ute så går det fint å fyre litt de første ukene om det blir kaldt. Har du en tjukk ulldress, en god vognpose og muligheten til å styre innetemperaturen er du langt sånn "ullmessig". Husk at barnas hus lever av å drive butikk 😊

Anonymkode: 8a113...a88

Skrevet

Mitt første barn ble født i slutten av november. Han var liten og svømte i str 50, mesteparten av klærne var str 56 så her måtte jeg ut og shoppe litt. Ull var altfor varmt inne, og de første ukene var vi knapt ute pga kulde. Så det er vanskelig å forutse.

Ikke følg listene til butikken slavisk hvertfall. De vil tjene penger. Mitt råd er å kjøpe 2-3bodyer i str 50, samt 2-3 bukser med føtter. De settene fra H&M er gull verdt og ikke så dyre heller. Kjøp 1 body og strømpebukse i ull da det er fare for at babyen ikke tåler ull. Så kan du heller supplere. Finnes sånne ull/silke bodyer også. Og bambus. De er forbausende temperaturregulerende. Har du voksi/easygrow? Hvis ikke løp og kjøp. Min hadde en liten . Fleecepose med hette og armer fra reima som var kjempefin. 3-4 pysjer med føtter er smart. Jeg ville sett an ulldresser, igjen pga muligheten for at baby ikke tåler ull eller rett og slett blir for varm. 

Helsetepper, gulpekluter, engangskluter evt gasskluter til stell. Håndklær både med og uten hette. 

Skrevet

Min har bursdag i slutten av november. Vi hadde én ullbody, resten bomull og bambus. Vi satset på størrelse 56, og hadde bare 2-3 bodyer i størrelse 50. 56 var litt stort i starten, men det gikk fint. Det viktigste å huske på er at du bør ha omslagsbodyer fordi det er enklest å ta av og på nyfødte, og en del gulpekluter. Du kan jo ha flaks å få en baby som ikke gulper, men klutene funker fint til melkesøl og pupper som lekker også... Pysjer og bukser med fot er praktisk fordi sokker faller av (konstant, hele tiden!), men det betyr også at babyen vokser fortere ut av klærne. Dessuten får man ofte store mengder klær (men ofte i 56, 62 og 68), så det er kanskje ikke nødvendig å kjøpe så alt for mye selv før du vet hvor stor babyen er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...