Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en gutt på 4 uker som ble tatt med vakuum pga truende asfyksi. Han tålte dette dårlig og fikk lett til moderat fødselsasfyksi og starthjelp til å få igang pusten. Han kom seg derimot veldig raskt og etter et par dager med observasjon så alt tilsynelatende normalt ut. Etter fire dager ble vi sendt hjem fra sykehuset. Legene sa at han har gode prognoser. Men de kunne selfølgelig ikke love at det ikke dukker opp senvirkninger pga dette. Da ville det ikke være noe alvorlige diagnoser det var snakk om. Nå har vi en sterk gutt. Får mm, suger sterkt, legger godt på seg, våkent blikk som studerer oss når han er våken osv. Han sliter en del med magen og gråter derfor mye (mulig kolikk). Ellers synes jeg kanskje han er mye våken for å være så pass liten, men sover godt på natta. 

Uansett. Jeg bekymrer meg veldig for disse eventuelle senvirkninger kjenner jeg! Ikke for min egen del som mor til et barn med feks cp eller adhd og lignende. Men tanken på at han skal få det vondt og vanskelig i livet. 

Er det noen som har erfaringer rundt dette? Som har opplevd lignende der alt har gått fint? Hatt barn med fødselsasfyksi som har blitt helt frisk? Hvilke senskader har det eventuelt fått? Finner så lite på nett om dette og ønsker så sårt og vite litt mer om det. Følte vi fikk så liten tid med legene til å få nok informasjon.

Anonymkode: 9ffc8...d4e

• 4 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt.. 

Erfaringer noen? Mitt barn hadde høy puls under fødsel og pustet dårlig etter fødsel og ble etterhvert lagt på c-pap.. er så redd for at det har blitt senvirkninger:/

Anonymkode: dea71...761

Skrevet

Mitt barn hadde fostervann i lungene og trengte pustehjelp de første minuttene i livet, apgar på 1 når hun kom ut. Men kom seg veldig raskt, fikk bli med oss på barsel i stedet for observasjon på nyfødtintensiven som de sa først. Hun er to nå, ingen senvirkninger oppdaget så langt i alle fall. Helt normal motorisk og språklig utvikling. 

Om jeg husker riktig så målte de oksygennivået i navlestrengen og konkluderte med at hun ikke fikk oksygenmangel, selv om hun hadde det tøft på vei ut. De fulgte da også godt med i siste fase av fødselen og sprang avgårde med henne med en gang, og hun kviknet til så snart hun fikk oksygentilførsel. 

Anonymkode: 15108...43a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dytt.. 

Erfaringer noen? Mitt barn hadde høy puls under fødsel og pustet dårlig etter fødsel og ble etterhvert lagt på c-pap.. er så redd for at det har blitt senvirkninger:/

Anonymkode: dea71...761

Det er ganske mange ellers friske barn som må ha pustestøtte etter fødsel i form av CPAP, særlig ved keisersnitt hvor man ikke får den gunstige effekten av riene til den siste lungemodningen. Også mange barn blir stresset under fødsel og viser dette med høy puls. Ingenting som tilsier at dette skal ha gitt senvirkninger av noen grad. 

Anonymkode: 9444c...64c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...