Apen Skrevet 18. september 2016 #1 Skrevet 18. september 2016 Heisann! Usikker på om dette er rett plass å skrive, men jeg prøver :-) Vi skal stifte familie! Å i den anledning er det bare eeeen ting som bekymrer meg. Jeg er ingen kostholdsfreak, men jeg er opptatt av å tilføre kroppen det den trenger av næring. Dette gjelder jo da også mitt første barn som forhåpentligvis ligger som en spire nå :-) Problemet da, er at det samme gjelder ikke samboeren min! Vi er 21 og 24 år. Han spiser mye usunt, liker ikke fisk(laks og makrell kan gå), liker ikke grønnsaker(har aldri "måttet" spise det), og spiser ikke frukt. Når vi lager middag, si biff med grønnsaker og saus, så spiser han bare biffer og sausen. Han rører ikke grønnsakene! Han spiser ikke grovbrød, i allefall ikke om det er frø på, og ser helst at han slipper å spise noe som går innefor kategorien "sunt" generelt. Han er tynn, men spiser bare 2-3 (store)måltider iløpet av en dag. Har dere noen gode tips for å snu på dette? Barnet mitt skal spise rundstykker med frø, frukt, og knaske paprika og gulrot som hverdagssnacks slik jeg selv gjør. Det er jo ikke noe problem så lenge vi ikke lager noen "big deal" rundt det overfor barnet. Men jeg har såå lyst at samboeren min skal lære seg å like grønnsaker eller annen sunn mat slik at vi kan gå frem som gode eksempler! Kanskje noen har noen gode oppskrifter å dele? Eller en fin måte å introdusere grønnsaker på for han? Tenkte kanskje i første omgang å ha små, små biter av brokkoli i sausene når vi har det, eller stavmikse brokkoli/blomkål inn i potetstappe! Erfaringer? 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #2 Skrevet 18. september 2016 Har ikke så mange tips, vil bare minne om at små barn ikke skal ha grovt brød. Halvgrovt og fint brød er best for dem å fordøye, siden de ikke skal ha veldig mye fiber. Dette er dessverre ikke så veldig opplyst om, men du finner informasjon om det om du søker. Anonymkode: d9906...435
Gjest chiki Skrevet 18. september 2016 #3 Skrevet 18. september 2016 Jeg og mannen spiSer ikke så mye grønnsaker, men barna våre elsker det. Men feks når vi har pølsegrateng har jeg gulrot, potet, brokkoli og blomkål i grstengen og det er kjempe godt Frø i brød er det mange som ikke liker. I vår familie får ingen spise seg mette å kjøtt. Det er hverken sunt eller økonomisk
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #4 Skrevet 18. september 2016 Er det ikke litt seint å begynne å oppdra samboeren din? Jeg hadde sett mørkt på å oppdra barn sammen med en person som var så uinteressert i et skikkelig kosthold. Det kommer til å bli vanskelig å få barna til å smake på all mat når de ser at pappa bare plukker det han liker best. Anonymkode: efc3b...d46 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #5 Skrevet 18. september 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke litt seint å begynne å oppdra samboeren din? Jeg hadde sett mørkt på å oppdra barn sammen med en person som var så uinteressert i et skikkelig kosthold. Det kommer til å bli vanskelig å få barna til å smake på all mat når de ser at pappa bare plukker det han liker best. Anonymkode: efc3b...d46 Hvorfor det? Det trenger absolutt ikke å ha noe å si. Jeg kommer fra foreldre som begge elsker alle slags mat, og jeg selv er veldig kresen, de(inkludert mine søsken) elsker fisk og jeg hater det virkelig. Svigerfaren min hater fisk, pasta og alt som heter grønnsaker, mens alle tre barna hans elsker alle tre tingene. De er vant med at når de spiste det, så spiste pappa noe annet uten at det ble noe styr av det. Anonymkode: f1e85...c9a 6
Apen Skrevet 18. september 2016 Forfatter #6 Skrevet 18. september 2016 Takk for svar! Han er så perfekt på alle andre punkt, så om jeg så må oppdra han på grønnsaksspising så skal jeg nok klare det altså 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #7 Skrevet 18. september 2016 Barnet ditt SKAL spise ditt og datt? Det kan du til syvende og sist ikke bestemme. Vi har masse grønnsaker og salat til middag hjemme. Det ene barnet gafler innpå brokkoli, salat, erter og alt det vi setter foran ham. Det andre får vi såvidt i noen biter kokt gulrot. Oppdragelsen har ikke vært forskjellig - barna er forskjellige. Det du kan gjøre, er å sette den sunne maten foran barnet, og håpe at det spiser den. La det smake på alt. Hva samboeren din gjør kan du egentlig ikke styre.., Anonymkode: cee97...9f9 12
Apen Skrevet 18. september 2016 Forfatter #8 Skrevet 18. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet ditt SKAL spise ditt og datt? Det kan du til syvende og sist ikke bestemme. Vi har masse grønnsaker og salat til middag hjemme. Det ene barnet gafler innpå brokkoli, salat, erter og alt det vi setter foran ham. Det andre får vi såvidt i noen biter kokt gulrot. Oppdragelsen har ikke vært forskjellig - barna er forskjellige. Det du kan gjøre, er å sette den sunne maten foran barnet, og håpe at det spiser den. La det smake på alt. Hva samboeren din gjør kan du egentlig ikke styre.., Anonymkode: cee97...9f9 Nei men det er jo lov å håpe på at det går slik da evig optimist
Mmmwhatever Skrevet 19. september 2016 #9 Skrevet 19. september 2016 10 timer siden, Apen skrev: Nei men det er jo lov å håpe på at det går slik da evig optimist Du kan alltids håpe. 😉 Men lykke til, jeg skjønner frustrasjonen din ang samboer! Hvis mannen min lager middag, er den kjemisk fritt for alt som heter salat og grønnsaker. Type karbonade med brun saus og poteter. That's it. Men han spiser det jo hvis jeg lager middag. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2016 #10 Skrevet 19. september 2016 Mannen liker ikke fisk og er lite glad i grønnsaker, men nå som vi får barn, har han lyst til å lære seg å spise fisk, da han vil være en god rollemodell for barnet. Dette et ikke noe jeg har presset på, magen noe han har kommet på selv. Vi skal starte med fiskepinner, fiskegrateng (med lite fisk), og utvide etter hvert. Jeg blander gjerne inn litt stekt løk med kjøttdeigen, og lettkokte havregryn i vaffelrøra, bolledeigen og pizzadeigen. Nå har vi f.eks. alltid grov pizzadeig og han synes den er bedre enn helt fin. Det har selvfølgelig tatt tid, og jeg hatt ikke presset på, men sakte, men sikkert økt grovhetsgraden over noen år. Kanskje du kan appellere til fornuften hans? Spør også hva han tenker rundt kosthold og barn. Lytt, nikk, ikke vær bedreviter (selv om du har rett) og vær positiv til det han sier. Det beste et om han selv kommer på at han bør spise grønnsaker, men det vil nok ta tid å komme til en slik erkjennelse. Gjør små endringer som nesten ikke er merkbare, som å blande inn litt moste/finhakkede grønnsaker som gir liten eller nesten ikke smak. Økt etter hvert. Jeg synes samtidig ikke du skal legge lista så høyt. Anerkjenn det han gjør bra, og ikke press på. Grovbrød uten frø er da sunt, og det er jo flott om han spiser laks og makrell. Man må jo ikke spise tork og ørret i tillegg. Det å ha en kjæreste som maser om at man ikke spiser sunt, vil kun gjøre ham trassig og mindre endringsvillig. Du kan heller ikke bestemme hva barna dine skal like. Noen barn plukker ut den minste grønnsaksbit, men søsknene spiser alt det får servert. Det hjelper selvsagt med foreldre som er gode forbilder i matveien, men det er absolutt ingen garanti. Anonymkode: 91992...318 4
bush babe Skrevet 19. september 2016 #11 Skrevet 19. september 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke så mange tips, vil bare minne om at små barn ikke skal ha grovt brød. Halvgrovt og fint brød er best for dem å fordøye, siden de ikke skal ha veldig mye fiber. Dette er dessverre ikke så veldig opplyst om, men du finner informasjon om det om du søker. Anonymkode: d9906...435 Hva er grunnen og hvorfor finner man ikke mye informasjon om dette? Våre barn har spist grovt brød med frø/korn siden de begynte med brød, og h´jeg har aldri merket noe spesielt med de. 1
Million Skrevet 19. september 2016 #12 Skrevet 19. september 2016 (endret) Jeg tror noen i denne tråden sprer feilinformasjon. Ifølge Helsedirektoratet, skal barn ha grovbrød allerede fra de er 6 til 9 mnd. https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/spedbarnsernering-mat-og-drikke-det-forste-aret Endret 19. september 2016 av Million 3
Apen Skrevet 19. september 2016 Forfatter #13 Skrevet 19. september 2016 1 time siden, Mmmwhatever skrev: Du kan alltids håpe. 😉 Men lykke til, jeg skjønner frustrasjonen din ang samboer! Hvis mannen min lager middag, er den kjemisk fritt for alt som heter salat og grønnsaker. Type karbonade med brun saus og poteter. That's it. Men han spiser det jo hvis jeg lager middag. Godt å høre at det finnes flere av dem 😂😁 takk for svar! 1
Apen Skrevet 19. september 2016 Forfatter #14 Skrevet 19. september 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen liker ikke fisk og er lite glad i grønnsaker, men nå som vi får barn, har han lyst til å lære seg å spise fisk, da han vil være en god rollemodell for barnet. Dette et ikke noe jeg har presset på, magen noe han har kommet på selv. Vi skal starte med fiskepinner, fiskegrateng (med lite fisk), og utvide etter hvert. Jeg blander gjerne inn litt stekt løk med kjøttdeigen, og lettkokte havregryn i vaffelrøra, bolledeigen og pizzadeigen. Nå har vi f.eks. alltid grov pizzadeig og han synes den er bedre enn helt fin. Det har selvfølgelig tatt tid, og jeg hatt ikke presset på, men sakte, men sikkert økt grovhetsgraden over noen år. Kanskje du kan appellere til fornuften hans? Spør også hva han tenker rundt kosthold og barn. Lytt, nikk, ikke vær bedreviter (selv om du har rett) og vær positiv til det han sier. Det beste et om han selv kommer på at han bør spise grønnsaker, men det vil nok ta tid å komme til en slik erkjennelse. Gjør små endringer som nesten ikke er merkbare, som å blande inn litt moste/finhakkede grønnsaker som gir liten eller nesten ikke smak. Økt etter hvert. Jeg synes samtidig ikke du skal legge lista så høyt. Anerkjenn det han gjør bra, og ikke press på. Grovbrød uten frø er da sunt, og det er jo flott om han spiser laks og makrell. Man må jo ikke spise tork og ørret i tillegg. Det å ha en kjæreste som maser om at man ikke spiser sunt, vil kun gjøre ham trassig og mindre endringsvillig. Du kan heller ikke bestemme hva barna dine skal like. Noen barn plukker ut den minste grønnsaksbit, men søsknene spiser alt det får servert. Det hjelper selvsagt med foreldre som er gode forbilder i matveien, men det er absolutt ingen garanti. Anonymkode: 91992...318 Takk for ett fint og konstruktivt svar <3 det du skriver, bekrefter det jeg tenker! Jeg jobber med barn, så dette med å introdusere grønnsaker litt etter litt, i små mengder er jeg erfaren med! Får gjøre med samboer slik som vi gjør med barna på jobb :-) Når det kommer til det å "bestemme" hva barna mine skal spise(som flere her har kommentert), så er det vell slik med det første barnet til de fleste, eller hva? Har store ambisjoner, men som blir realitetstilpasset når vår første plutt kommer til verden :-) haha! Tiden får vise :-)
Tvist Skrevet 19. september 2016 #15 Skrevet 19. september 2016 Er mannen din interessert i å forandre vaner?
Apen Skrevet 19. september 2016 Forfatter #16 Skrevet 19. september 2016 Et øyeblikk siden, Tvist skrev: Er mannen din interessert i å forandre vaner? Ja :-) flink å tilpasse seg! Bare lite kreativ! Så om jeg tilbereder grønnsaker på rett måte(slik at dem blir gode i følge han) så skakke det vær no problem å få han til å spise det :-)
Tvist Skrevet 19. september 2016 #17 Skrevet 19. september 2016 Hva er gode grønnsaker da, i følge ham? Vet han det? Blomkålmos/supper/taco?
Apen Skrevet 19. september 2016 Forfatter #18 Skrevet 19. september 2016 Nei, tror ikke han vet helt hva han liker! Han spiser beokkoli om den er most inn i potetstappe for eks, men da kjenner jo man heller ikke smaken, haha! Tenkte kanskje å prøve noe blomkålsuppe i kremet variant i morgen.. taco spiser han, men med nesten bare kjøtt, ost og crisp-salatblad!
Mmmwhatever Skrevet 19. september 2016 #19 Skrevet 19. september 2016 8 timer siden, Apen skrev: Godt å høre at det finnes flere av dem 😂😁 takk for svar! 😂 Min mann lager det han kaller "mannetaco." Det er taco uten salat! 😂 Det aller verste er at han har et yrke som absolutt ikke gjenspeiler uviljen mot å lage middag med salat og grønnsaker som en naturlig del av måltidet. Jeg vil ikke skrive hva han jobber med, det er ikke så mange som har hans yrke, men du ville blitt sjokkert hvis jeg fortalte det. 😂
Apen Skrevet 19. september 2016 Forfatter #20 Skrevet 19. september 2016 Et øyeblikk siden, Mmmwhatever skrev: 😂 Min mann lager det han kaller "mannetaco." Det er taco uten salat! 😂 Det aller verste er at han har et yrke som absolutt ikke gjenspeiler uviljen mot å lage middag med salat og grønnsaker som en naturlig del av måltidet. Jeg vil ikke skrive hva han jobber med, det er ikke så mange som har hans yrke, men du ville blitt sjokkert hvis jeg fortalte det. 😂 Ler! De menn, de menn ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå