AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #1 Skrevet 18. september 2016 De siste ukene har jeg levd på ca 1300 kalorier pr dag. Jeg har gått ned ca en halv kg pr uke, og er nå kun en halv kg unna målet mitt om 5 kg. vektnedgang. Underveis i slankekuren har jeg egentlig ikke hatt noen problemer med sultfølelse, og jeg synes ikke det har vært speiselt vanskelig å holde meg innenfor mtp kalorier. I helgene har jeg unnet meg vanlig lørdagsmiddag, som pizza og taco, og en sjokolade til kaffen. Men, det jeg imidlertid ser, er at jeg etter lørdagen gjerne har gått opp såpass som en halv kg! Det er jo ingen krise, for jeg går det jo ned igjen i løpet av et par dager, men det jeg begynner å engste meg for, er følgende: Hvordan i all verden skal jeg greie å holde vekta når jeg skal over på et kaloriinntak på 2200 pr dag (som visst nok er det som er beregnet å være riktig for å holde vekten stabil mtp min alder, vekt, høyde og aktivitetsnivå), når et kaloriinntak på 1650 på en lørdagskveld sender meg en halv kg opp? Anonymkode: 59054...266
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #2 Skrevet 18. september 2016 Det du har lagt på deg søndag morgen er ikke fett som er lagret i kroppen din, men avføring og vann som samler seg når du spiser og drikker andre ting enn det du gjør i uka. En så jevn vektnedgang som det du har hatt viser at du går i underskudd med god margin (en halv kilo i uka er nesten 4000 kalorier i underskudd), dvs. at du grovt sett kan spise rundt 500 kalorier ekstra hver dag samt fortsette å spise slik du gjør nå i helgene for å vedlikeholde vekta. Ellers kan du jo også øke muskelmassen + sørge for å holde deg i aktivitet også etter at du har nådd idealvekten for å få opp forbrenningen. Ellers er det jo slik at det dessverre er en grunn til at man har gått opp i vekt i utgangspunktet. Man kan ikke forvente at man skal kunne fortsette å spise som det man gjorde før en slankekur, da vil man jo som regel gå opp igjen. Anonymkode: a606d...1dd 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #3 Skrevet 18. september 2016 Tror kanskje det beste er å fortsette å trene som du gjør når du er på slankekur, og i tillegg sakte men sikkert øke kaloriinntaket til det nivået som er "nullpunktet" ditt. Hvis du begynner med å legge til 100 kalorier i uken, og veier deg hver uke så ser du hvordan fremgangen er. Legger du på deg for mye bør du gå saktere frem. Kanskje 100 kalorier annenhver uke. Istedenfor å øke mengden mat ville jeg ha spist mat som inneholdt mer kalorier. F.eks hvis du spiste kylling med salat under slanking ville jeg ha halvert salaten og spist grov ris inntil. Vente med å "slippe deg løs" med godteri, skjokolade og chips til du har holdt vekten et par måneder. Reisen din er ikke ferdig ennå. Hold en grense. Hvis målet ditt er 65 kg ville jeg holdt 67 som øverste grense og 63 som laveste. Og begynne å tenke over hva det er som har gjort at badevektspila har bevegd seg over 68 kg. Og gjøre noe med det da og ikke når du er 20 kg overvektig. Vei deg max en gang i uken. Kroppen legger ikke på seg seks kilo fordi du har spist et kakestykke for mye til søndagskaffen. Vekten går opp og ned avhengig av hvor mye vann du har i kroppen ol. Nå er jeg verken lege eller kostholdsekspert, men disse er noen av punktene jeg følger for å holde vekten. Prøv å tenke litt mindre på vekten, men fortsett med sunn fornuft. Kos deg med et kakestykke EN GANG I BLANT. En gang iblant betyr en til to ganger i uken. Og ikke hver gang sjangsen byr seg. Du skal nå fortsette med en ny livsstil som ikke er den du hadde før, men heller ikke den som du har under slanking. Du må fortsette med det gode livsstilsendringene du har hatt til nå, bare øke litt kalorier. Anonymkode: baffc...85e
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #4 Skrevet 18. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det du har lagt på deg søndag morgen er ikke fett som er lagret i kroppen din, men avføring og vann som samler seg når du spiser og drikker andre ting enn det du gjør i uka. En så jevn vektnedgang som det du har hatt viser at du går i underskudd med god margin (en halv kilo i uka er nesten 4000 kalorier i underskudd), dvs. at du grovt sett kan spise rundt 500 kalorier ekstra hver dag samt fortsette å spise slik du gjør nå i helgene for å vedlikeholde vekta. Ellers kan du jo også øke muskelmassen + sørge for å holde deg i aktivitet også etter at du har nådd idealvekten for å få opp forbrenningen. Ellers er det jo slik at det dessverre er en grunn til at man har gått opp i vekt i utgangspunktet. Man kan ikke forvente at man skal kunne fortsette å spise som det man gjorde før en slankekur, da vil man jo som regel gå opp igjen. Anonymkode: a606d...1dd Neida, jeg forventer ikke at jeg skal kunne spise slik jeg gjorde før jeg startet slankekuren, overhodet ikke. Dette er en livsstilendring. Jeg har aldri hatt problemer med vektoppgang tidligere, snarere tvert om. Jeg har kunnet spise akkurat hva jeg ønsket, uten å legge på meg. Inntil for noe få år siden.. Da nådde jeg tydeligvis en alder hvor noe endret seg i kroppen, og forbrenningen var ikke lenger den samme. Jeg har kunnet spise sjokolade, pizza, pasta og kaker daglig, uten å gå opp i vekt. Det kan jeg ikke lenger. De fem ekstra kiloene har sneket seg på i løpet av de siste 4-5 årene, og nå fant jeg ut at det var nok. Tanken var først å kvitte seg med dem, og deretter fortsette med et endret kosthold, med sunnere mat og færre kalorier. Takk for gode, informative tips ellers. Jeg har som sagt aldri hatt problemer med vekta før, så dette med kalorier, forbrenning, og hvordan kroppen fungerer er et helt ukjent landskap for meg. Jeg er i hvert fall veldig lettet over å høre at jeg nok ikke trenger å bekymre meg for å måtte holde kaloriinntaket på et minimum som nå for å holde vekta. 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror kanskje det beste er å fortsette å trene som du gjør når du er på slankekur, og i tillegg sakte men sikkert øke kaloriinntaket til det nivået som er "nullpunktet" ditt. Hvis du begynner med å legge til 100 kalorier i uken, og veier deg hver uke så ser du hvordan fremgangen er. Legger du på deg for mye bør du gå saktere frem. Kanskje 100 kalorier annenhver uke. Istedenfor å øke mengden mat ville jeg ha spist mat som inneholdt mer kalorier. F.eks hvis du spiste kylling med salat under slanking ville jeg ha halvert salaten og spist grov ris inntil. Vente med å "slippe deg løs" med godteri, skjokolade og chips til du har holdt vekten et par måneder. Reisen din er ikke ferdig ennå. Hold en grense. Hvis målet ditt er 65 kg ville jeg holdt 67 som øverste grense og 63 som laveste. Og begynne å tenke over hva det er som har gjort at badevektspila har bevegd seg over 68 kg. Og gjøre noe med det da og ikke når du er 20 kg overvektig. Vei deg max en gang i uken. Kroppen legger ikke på seg seks kilo fordi du har spist et kakestykke for mye til søndagskaffen. Vekten går opp og ned avhengig av hvor mye vann du har i kroppen ol. Nå er jeg verken lege eller kostholdsekspert, men disse er noen av punktene jeg følger for å holde vekten. Prøv å tenke litt mindre på vekten, men fortsett med sunn fornuft. Kos deg med et kakestykke EN GANG I BLANT. En gang iblant betyr en til to ganger i uken. Og ikke hver gang sjangsen byr seg. Du skal nå fortsette med en ny livsstil som ikke er den du hadde før, men heller ikke den som du har under slanking. Du må fortsette med det gode livsstilsendringene du har hatt til nå, bare øke litt kalorier. Anonymkode: baffc...85e Dette høres logisk og fornuftig ut! Jeg ønsker å finne en fornuftig balanse, og dette er kanskje veien å gå. Jeg er innstilt på en varig livsstilsendring, hvor godteri er noe som kun hører lørdagen til, og kaker er noe man spiser ved spesielle anledninger. Siden jeg aldri har hatt problemer med vektoppgang tidligere, så har jo tendensen vært "hver gang sjansen byr seg". Det går ikke lenger. Anonymkode: 59054...266 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå