Gå til innhold

18 år og hjemmeboende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan andre familier gjør det. Jeg har en jente som snart er 18 år, som går på skole og har egen jobb. Hun har eget rom her hjemme, og gjør så å si ikke husarbeid. Hun er flink til å følge opp skole og arbeid, og tjener ca 4 000,- pr mnd. Jeg vurderer å la henne bidra til familiens økonomi, etter fylte 18 år. Føler det er urettferdig at jeg som er i full jobb, skal ta meg av alt av husarbeid, renhold, klesvask osv. Tenker som så at siden hun bare høster fra familiens overskudd, men er flink ellers til å gjøre de pliktene hun har ute i samfunnet, kunne hun bidra til hjemmet med ca 1000,- Men jeg lurer på om dette er for mye. Det blir jor tross alt en fjerdepart av inntekten hennes. Kanskje 500,- i husleie kunne vært en rimelig pris?

Hva mener dere? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er rart å kreve husleie av egne barn som går på skole, selv om de har egen jobb. Selv om de har passert 18 er det vel ditt ansvar å forsørge, så lenge de går på skole? Hadde heller fokusert på at hun kanskje kan spare noen av disse kronene hun tjener til hun skal flytte ut, med mindre dere er i en ekstremt presset økonomisk situasjon.

Jeg tenker hun bør betale selv for klær, mat ute, konserter, kino, telefon og slike ting, men det gjør hun kanskje allerede? 

Når det er sagt synes jeg helt fint at du kan kreve at hun bidrar i hjemmet med husarbeid. Alle i hustanden bør bidra, men å ta husleie av en 18-åring som bor hjemme er en litt fjern tanke for meg.  

Anonymkode: 7bb9a...4cf

• Liker 24
Skrevet

Jeg ville tenkt at dersom hun er sparsommelig og putter hele lønna inn på sparekonto skulle hun ha fått lov til å fortsette med å gjøre det, bruker hun pengen på tøys og tull hadde jeg krevd noen kroner i husleie.

Anonymkode: 13827...4e0

• Liker 3
Skrevet

Ikke krev husleie men krev heller at hun bidrar hjemme.

• Liker 18
Skrevet

Kreve penger for å la sin egen datter på 18 bo hjemme? Jeg syntes det er så feil. Men, å kreve at hun har plikter hjemme er noe du bør vurdere? Hun kan f.eks støvsuge et par ganger i uken? Ansvar for middag en fast ukedag? Vaske- og henge opp klær en gang i uken? 

Anonymkode: 3b9cc...beb

• Liker 11
Skrevet

Du er klar over at dere som foreldre har forsørgerplikt for henne så lenge hun går på videregående skole?

Anonymkode: ea9e9...4d6

• Liker 13
Skrevet

Hun er 18, går på skole og jobber. La henne få bruke de få kronene hun får selv, oppfordre henne til å spare og be om litt hjelp i huset. Så lenge vi gikk på skole var det aldri snakk om at vi måtte betale, 'en det ble selvsagt forventet at vi gjorde litt hjemme. 

• Liker 6
Skrevet

Å kreve leie for at hun bor hjemme er ikke greit så lenge hun går på skolen og du faktisk har forsørgeransvar for henne, men du kan kreve en viss deltagelse på hjemmefronten og du kan kreve at hun bruker sine egne penger til klær, sminke, telefon etc

Her går min 18 åring på skole, samt jobber 3-4 timer pr uke. Hun holder rommet sitt i perfekt orden og vasker mesteparten av sitt eget tøy. Er med å lage middag og tar også et tak med bad og kjøkken når hun ser det trengs, men har ikke faste plikter når det gjelder dette. Ellers bidrar hun når jeg spør, men har ingen faste plikter annet enn rommet sitt, skolegangen og jobben.

Så lenge hun går på skole og gjør sitt beste på den fronten, er dette det viktigste for oss. Hadde hun vært ferdig for dagen etter skoleslutt hadde vi nok forventet mer innsats hjemme, men hun har fremdeles timer med arbeid fremfor seg når hun kommer hjem, så for oss er det uaktuelt å legge mye husarbeide over på henne. 

• Liker 7
Skrevet

Dette er smålig, hun er datteren din, ikke en leieboer. Ellers burde hun selvsagt hjelpe litt med husarbeidet.

Anonymkode: 7f654...c2f

• Liker 6
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tenkt at dersom hun er sparsommelig og putter hele lønna inn på sparekonto skulle hun ha fått lov til å fortsette med å gjøre det, bruker hun pengen på tøys og tull hadde jeg krevd noen kroner i husleie.

Anonymkode: 13827...4e0

ja, hun bruker mye på tull. Dyr makeup osv. Mat fra kiosker og slikt.

Skrevet

Nå er det sånn i Norge at foreldre/verger er pliktig å ta seg av barna til de er ferdig på VGS. Det betyr at du ikke kan kreve husleie før hun er ferdig på VGS. 

Men jenta kan jo hjelpe til med husarbeid, det må se aller fleste barn. 

Anonymkode: a9d20...bd4

• Liker 7
Skrevet

Hei! Jeg er selv 19, og vil gjerne komme med mitt innspill :-) Hadde mamma krevd penger av meg når jeg bodde hjemme, hadde det ført til at jeg følte meg som en ekstra belastning for henne. Synes ikke du skal kreve det.

Jeg flytta selv ut når jeg var 16 pga studie, men før det hadde jeg faste oppgaver hjemme, noe som gjorde meg godt forberedt til utflytningen og ett selvstendig liv! Hadde ikke mamma satt krav til meg om bistand til husarbeid, hadde jeg fått sjokk når jeg ikke bodde hos hun lenger.

Jeg hadde en fast dag i uka hvor jeg hadde ansvar for middagen(planlegging, innkjøp etter avtalt pris, og tilbereding) noe jeg er såå takknemlig for nå i ettertid! Det lærte jeg nemlig mye av!

Jeg støvesugde huset noen ganger i uka før mamma kom hjem fra jobb, vasket og hengte opp mine egne klær(egen skittentøyskurv på rommet) og betalte min egen telefonregning når jeg fikk fast inntekt(hadde 3000 i mnd.) 

Hun var ikke såå A4 på det som det høres ut altså ;) hun vasket klærne mine å slikt hun også, men det var dette med ansvarslæring da... :) hun lærte meg å skrive "betalt" på telefonregningene slik at jeg ikke skulle få purringer, organisere dem slik at jeg kunne gå tilbake å se på forbruket mitt osvosv. Veldig glad for dette nå i ettertid :)  Spesielt det å handle inn til middag etter budsjett! Hun var med på butikken, og viste meg billigprodukter vs. "Dyre"produkter, lærte meg å lage billige og gode middager, noe jeg har fått igjen på nå som student! 

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at dere som foreldre har forsørgerplikt for henne så lenge hun går på videregående skole?

Anonymkode: ea9e9...4d6

Far har bestemt seg for å ikke bidra, fordi han har lav lønn. Far har to andre, som skal få mer, etter at datteren vår fyller 18.

Skrevet

Bruker hun opp alle pengene hun tjener, på fjas og unødvendig tull? For eksempel røyk og snus, alkohol og fester på byen. Dyre merkeklær, dilldall og annet søppel? Eller sparer hun alle pengene sine for å ta førerkort (og etterhvert kjøpe seg bil) eller for å bruke på husleie og andre (viktige) ting seinere i livet?

Uansett kan hun vel være med å bidra litt hjemme, og ta ansvar? For eksempel vaske sine egne klær, og en gang iblant støvsuge "felles-areal" hos dere. Eller dersom hun kommer hjem fra skole / jobb før du kommer hjem. så kan hun vel begynne med middag. og sette på poteter, grønnsaker eller lignende før du kommer?

Anonymkode: cd681...3fe

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Millelina skrev:

Hun er 18, går på skole og jobber. La henne få bruke de få kronene hun får selv, oppfordre henne til å spare og be om litt hjelp i huset. Så lenge vi gikk på skole var det aldri snakk om at vi måtte betale, 'en det ble selvsagt forventet at vi gjorde litt hjemme. 

jeg har forsøkt gjennom mange år, å få denne jenten til å bidra hjemme, men det virker nytteløst. Jeg tenker jeg trenger en slags kompensasjon, for at så mye av min fritid, går med til å fjerne møkka etter denne jenten. Hun er jo flink ellers, på mange måter, men hun er helt klar på at hun skal "slappe av", når hun er hjemme. Hun krever å få maten på bordet, og klarer knapt nok å sette en tallerken inn i oppvaskmaskinen, selv når jeg har tømt den, og gjort alt klart for henne. Når jeg nevner husarbeid, brøler hun til meg med høy stemme.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

ja, hun bruker mye på tull. Dyr makeup osv. Mat fra kiosker og slikt.

Som jenter i den alderen gjør. Vær stolt av henne, krev litt mer bidrag på husarbeidsfronten, men husleie? Nei og atter nei.

Anonymkode: 87c82...bf7

• Liker 2
Skrevet

Så lenge hun går på Vgs så synes jeg ikke hun skal betale husleie. Derimot så bør hun få mere plikter og oppgaver hjemme. Lage middag noen dager i uka, vaske klær, hus osv. Pengene hun tjener bør gå til eget forbruk. 

• Liker 3
Skrevet
Et øyeblikk siden, Olaug Olsen skrev:

jeg har forsøkt gjennom mange år, å få denne jenten til å bidra hjemme, men det virker nytteløst. Jeg tenker jeg trenger en slags kompensasjon, for at så mye av min fritid, går med til å fjerne møkka etter denne jenten. Hun er jo flink ellers, på mange måter, men hun er helt klar på at hun skal "slappe av", når hun er hjemme. Hun krever å få maten på bordet, og klarer knapt nok å sette en tallerken inn i oppvaskmaskinen, selv når jeg har tømt den, og gjort alt klart for henne. Når jeg nevner husarbeid, brøler hun til meg med høy stemme.

Litt utakknemlig med andre ord?? Hva om du sier at hun enten må bidra litt og at hun kan velge litt selv? Vaske stue, kjøkken, bad, lage middag, rydde av, dekke på etc? Eventuelt si at hun enten får betale litt eller begynne å gjøre litt hjemme, hva sier hun da? 

Jeg vil ikke be mine barn betale for å bo hjemme, i alle fall ikke når de går på skole, men å bidra må de. Mine barn er ikke så gamle enda, men de hjelper allerede til. Sine egne ting kan de fint rydde opp i. 

Hva om du slutter å vaske klærne hennes, lage mat eller slutter å handle inn ting hun ønsker? Tar hun hintet da?

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Så det du egentlig sier er at du skal ha kompensasjon fordi du ikke har klart å oppdra barnet ditt til å hjelpe til? 

Det du kan starte med er å la henne ta ansvaret for sin egen klesvask. Vis henne hvordan maskinen fungerer, sett gjerne opp en liste over hva som skal vaskes på hvilken måte, kjøp inn en egen skittentøyskurv og så overser du at denne bli overfylt for det vil den med stor sikkerhet bli. Når det er slutt på rene truser, lærer hun seg å vaske.

Neste punkt blir middagen. Hjelper hun ikke til, blir det ikke noe middag. Når det har gått en uke uten varm mat, kan det være hun ser lyset. 

Brøler hun, gir du beskjed om at du ikke tar i mot slik oppførsel og forlater situasjonen. 

• Liker 12
Skrevet
10 minutter siden, Millelina skrev:

Litt utakknemlig med andre ord?? Hva om du sier at hun enten må bidra litt og at hun kan velge litt selv? Vaske stue, kjøkken, bad, lage middag, rydde av, dekke på etc? Eventuelt si at hun enten får betale litt eller begynne å gjøre litt hjemme, hva sier hun da? 

Jeg vil ikke be mine barn betale for å bo hjemme, i alle fall ikke når de går på skole, men å bidra må de. Mine barn er ikke så gamle enda, men de hjelper allerede til. Sine egne ting kan de fint rydde opp i. 

Hva om du slutter å vaske klærne hennes, lage mat eller slutter å handle inn ting hun ønsker? Tar hun hintet da?

Vi har diskutert dette. Det virker som at hun heller vil betale, enn å bidra hjemme. Hun ønsker at jeg skal stelle hjemme, lage mat osv, og så skal hun "slappe av når hun er hjemme". Hun forstår ikke at jeg bruker tid på disse tingene, som jeg kunne ha brukt på andre og mer hyggelige ting. Hun forstår ikke at hennes atferd faktisk rammet mitt behov for avslapning. Jeg føler at jeg driver hotell for henne. Gidder snart ikke krangle med henne lenger. Om hun betaler, får jeg iallefall litt lønn for alt strevet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...