AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #1 Skrevet 18. september 2016 Når jeg lufter bikkja har jeg normalt til nå brukt type joggesko fritidssko, men når høst og vinter kommer innser jeg at jeg kanskje må gå til innkjøp av Anna skotøy. Går kanskje 2-3 timer til sammen på en hverdag. Fordelt på 3-4 turer. Til helger blir det gjerne noe lengre. Til vinter blir det lite tur, har en liten rase med lang pels. Så lengre turer er vanskelig, men må jo gå til den får gått på do. Går stortsett på grus og stier. Litt asfalt. Regner med det ikke blir noe skog og terreng ila vinteren. Har noen sko de anbefaler ? Hva bruker du når du lufter bikkja ? Anonymkode: 52853...653
Lofilteret Skrevet 18. september 2016 #2 Skrevet 18. september 2016 Jeg har brukt ulike Salamonsko de siste årene. Deres tur/fjellsko passer veldig godt på min fot, er bra kvalitet, ser fine ut og veldig gode å gå med. Det finnes utallige typer i norge og enda flere i utlandet så det er bare å velge og vrake. Jeg er på det femte paret mitt nå.
Gjest Hapi Skrevet 18. september 2016 #3 Skrevet 18. september 2016 Bruker tur/fjellsko med goretex, som ikke går over ankelen, fordi jeg føler ikke at jeg trenger den ankelstøtten på lette turer. Det blir mer som joggesko med skikkelige såler. Bruker heller tykke sokker eller leggvarmere om det blir kaldt på anklene.
bippo Skrevet 18. september 2016 #4 Skrevet 18. september 2016 Haha, jeg bruker mine styggeste, mest slitte joggesko. Det henger igjen fra da han var valp og brukte enhver anledning til å tygge på skoene mine, også er det bare praktisk å ikke ødelegge de fine skoene mine om det er litt gjørmete når jeg er ute med han. Men de henger nesten ikke sammen lenger, så det begynner vel å bli på tide med en oppgradering.. 1
Majott Skrevet 18. september 2016 #5 Skrevet 18. september 2016 Går du ikke tur om vinteren fordi hunden har lang pels??? Klipp pelsen, om du ikke holder på med utstilling, og la hunden få så lange turer den trenger, ikke bare for å få gå på do. Ser for meg at det også er et problem med tur når det regner osv? Sånn skal ikke hunder ha det, altså at de får tur etter hvordan pelsen deres er. Eller hvordan eier føler det sånn sett. Selv har jeg to store hunder, og de trenger også tur på vinteren. Bruker piggsko, icebug. Har nettopp nå kjøpt et par på kampanje, så jeg har sko til det bruket. De har sko både til joggeturer og til mer vanlig bruk. 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #6 Skrevet 18. september 2016 25 minutter siden, Majott skrev: Går du ikke tur om vinteren fordi hunden har lang pels??? Klipp pelsen, om du ikke holder på med utstilling, og la hunden få så lange turer den trenger, ikke bare for å få gå på do. Ser for meg at det også er et problem med tur når det regner osv? Sånn skal ikke hunder ha det, altså at de får tur etter hvordan pelsen deres er. Eller hvordan eier føler det sånn sett. Selv har jeg to store hunder, og de trenger også tur på vinteren. Bruker piggsko, icebug. Har nettopp nå kjøpt et par på kampanje, så jeg har sko til det bruket. De har sko både til joggeturer og til mer vanlig bruk. Nå går du inn på ting her som ikke blir forspurt, og ting du tydeligvis ikke har peiling på. Det er ikke alle hunder som har like stort behov for turer, de fleste hunder har I teorien IKKE stort behov for turer I seg selv, men AKTIVISERING. Det star ingenting om at han ikke får turer pga pels, eller hvordan eier føler det. SELVSAGT har hunder behov for tur på vinteren, men endel hunderaser har IKKE godt av lengre turer på vinteren. Det anbefales virkelig IKKE. Kan anbefale å delta på kurs I ditt nærmiljø, - da vil du lære mye om å aktivere hunden på annet vis enn å bare dra ut på turer. Du vil også innse at veldig mange hunder skal ha svært lite turer, av årsaker du ikke har peiling på, eller ha noe med. Irriterer meg at mennesker som deg kommer med pekefingeren og har en hau av meninger og forutintatte standpunkt. Fysj så ufordragelig! Anonymkode: 52853...653
Aamu Skrevet 18. september 2016 #7 Skrevet 18. september 2016 Det er jo "dogwalker"-skoene, ellers har jeg bare brukt vanlig fottøy.. jeg kjøper sko som skal tåle å gås i i timesvis. Med eller uten hund 1
skruf Skrevet 18. september 2016 #8 Skrevet 18. september 2016 Joggesko, fjellsko, støvler eller goretexsko. Kommer an på hvor jeg går og hvilket føre det er. Har pigger som jeg setter på alle skotyper hvis det er skikkelig rævaballføre. 1
Majott Skrevet 18. september 2016 #9 Skrevet 18. september 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå går du inn på ting her som ikke blir forspurt, og ting du tydeligvis ikke har peiling på. Det er ikke alle hunder som har like stort behov for turer, de fleste hunder har I teorien IKKE stort behov for turer I seg selv, men AKTIVISERING. Det star ingenting om at han ikke får turer pga pels, eller hvordan eier føler det. SELVSAGT har hunder behov for tur på vinteren, men endel hunderaser har IKKE godt av lengre turer på vinteren. Det anbefales virkelig IKKE. Kan anbefale å delta på kurs I ditt nærmiljø, - da vil du lære mye om å aktivere hunden på annet vis enn å bare dra ut på turer. Du vil også innse at veldig mange hunder skal ha svært lite turer, av årsaker du ikke har peiling på, eller ha noe med. Irriterer meg at mennesker som deg kommer med pekefingeren og har en hau av meninger og forutintatte standpunkt. Fysj så ufordragelig! Anonymkode: 52853...653 Du måtte trykke på anonymknappen der? Jeg har hatt hunder i mange år, og alle hundene jeg har hatt, har hatt behov for tur. Ikke alle har hatt like stort behov, jeg skal være enig i det. Men alle hunder like å komme utenfor husveggene selv om de aktiviseres innendørs. Det har de faktisk behov for. Jeg har deltatt på mange kurs, og lært mye av det. Konkurrerer også. Ser at det er de som er mest aktive i hundeklubber også er de som aktiviserer hundene sine mest utenom turgåing. Mange hunder får kun aktivisering gjennom de daglige småturene de får. Resten av tida er de innendørs eller står ute i bånd. Det er mulig det irriterer deg at andre har sine meninger. Det er helt greit. Du irriterer meg, fordi du bruker anonymknappen når du skal komme med dine meninger, og samtidig være nedlatende og frekk. 5
skruf Skrevet 18. september 2016 #10 Skrevet 18. september 2016 51 minutter siden, Majott skrev: Du måtte trykke på anonymknappen der? Jeg har hatt hunder i mange år, og alle hundene jeg har hatt, har hatt behov for tur. Ikke alle har hatt like stort behov, jeg skal være enig i det. Men alle hunder like å komme utenfor husveggene selv om de aktiviseres innendørs. Det har de faktisk behov for. Jeg har deltatt på mange kurs, og lært mye av det. Konkurrerer også. Ser at det er de som er mest aktive i hundeklubber også er de som aktiviserer hundene sine mest utenom turgåing. Mange hunder får kun aktivisering gjennom de daglige småturene de får. Resten av tida er de innendørs eller står ute i bånd. Det er mulig det irriterer deg at andre har sine meninger. Det er helt greit. Du irriterer meg, fordi du bruker anonymknappen når du skal komme med dine meninger, og samtidig være nedlatende og frekk. Alle hunder har godt av, og behov for, å komme seg ut og på tur hver dag. Uansett. Om det så ikke blir de lengste turene når det er vinter, snø, kaldt, blåser, regner så har de behov for å være ute. Bare det å snuse langs bakken på tur og kjenne alle gode duftene fra andre hunder stimulerer de, selv om man ikke går på timesvis. Vi har selv stor hund med mye pels, og hun er ute på tur hver dag året rundt. Nå har vi en finværshund som ikke er så glad i å være ute når det blåser og regner, men miniturer må hun ha uansett, selv i dårlig vær. Hun elsker vinteren og snøen da forsåvidt. Tre turer om dagen er det vi har lagt opp til. Minitur på morgenen, lengre tur på ettermiddagen og kortere tur på kvelden. Hun liker å ha "oppgaver", så å bære kløv er perfekt for henne. Så det gjør vi av og til. 3
Majott Skrevet 19. september 2016 #11 Skrevet 19. september 2016 15 timer siden, skruf skrev: Alle hunder har godt av, og behov for, å komme seg ut og på tur hver dag. Uansett. Om det så ikke blir de lengste turene når det er vinter, snø, kaldt, blåser, regner så har de behov for å være ute. Bare det å snuse langs bakken på tur og kjenne alle gode duftene fra andre hunder stimulerer de, selv om man ikke går på timesvis. Vi har selv stor hund med mye pels, og hun er ute på tur hver dag året rundt. Nå har vi en finværshund som ikke er så glad i å være ute når det blåser og regner, men miniturer må hun ha uansett, selv i dårlig vær. Hun elsker vinteren og snøen da forsåvidt. Tre turer om dagen er det vi har lagt opp til. Minitur på morgenen, lengre tur på ettermiddagen og kortere tur på kvelden. Hun liker å ha "oppgaver", så å bære kløv er perfekt for henne. Så det gjør vi av og til. Høres ut som at hun har det kjempefint! Mente for all del ikke å gjøre meg til "dommer" i det første innlegget mitt. Ville bare si at alle hunder har behov for turer (selv om de også blir aktivisert innendørs). 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2016 #12 Skrevet 19. september 2016 Den 18. september 2016 at 18.09, AnonymBruker skrev: Nå går du inn på ting her som ikke blir forspurt, og ting du tydeligvis ikke har peiling på. Det er ikke alle hunder som har like stort behov for turer, de fleste hunder har I teorien IKKE stort behov for turer I seg selv, men AKTIVISERING. Det star ingenting om at han ikke får turer pga pels, eller hvordan eier føler det. SELVSAGT har hunder behov for tur på vinteren, men endel hunderaser har IKKE godt av lengre turer på vinteren. Det anbefales virkelig IKKE. Kan anbefale å delta på kurs I ditt nærmiljø, - da vil du lære mye om å aktivere hunden på annet vis enn å bare dra ut på turer. Du vil også innse at veldig mange hunder skal ha svært lite turer, av årsaker du ikke har peiling på, eller ha noe med. Irriterer meg at mennesker som deg kommer med pekefingeren og har en hau av meninger og forutintatte standpunkt. Fysj så ufordragelig! Anonymkode: 52853...653 Alle hunder trenger både tur og aktivisering. Også små raser. Den brukeren du siterer har etter det jeg har lest her inne god greie på hunder. Du derimot, trenger å oppdatere deg litt. Du snakker om å komme med pekefingeren og være nedlatende, men den eneste som er det her er deg. Anonymkode: 0771c...2dc 4
skruf Skrevet 20. september 2016 #13 Skrevet 20. september 2016 18 timer siden, Majott skrev: Høres ut som at hun har det kjempefint! Mente for all del ikke å gjøre meg til "dommer" i det første innlegget mitt. Ville bare si at alle hunder har behov for turer (selv om de også blir aktivisert innendørs). Var det jeg var enig i og, at alle hunder har godt av å komme seg ut hver dag Jeg formulerte meg bare litt kronglete 1
Majott Skrevet 20. september 2016 #14 Skrevet 20. september 2016 7 timer siden, skruf skrev: Var det jeg var enig i og, at alle hunder har godt av å komme seg ut hver dag Jeg formulerte meg bare litt kronglete Neida, det gjorde du da ikke Jeg har en finværshund selv, som liker å ligge foran vedovnen når hun fryser, og det gjør hun på vinteren. Er det et sted sola skinner på gulvet, så ligger hun midt i den flekken. Hun er da Italiener! Og ikke så glad i regn og vått vær. Vinter takler hun bedre, for snøen er litt tørrere enn regn. Hun kan godt trives i snø Veldig kort pels, type dobermann, og mye energi selv om hun snart er 8 år...da maser hun om aktivitet. Og det holder rett og slett ikke med aktivitet innendørs om hun ikke får sine gode turer utendørs. Har også en Labrador, som slett ikke bryr seg om vær og vind. De har det til felles at de må ha turer for å trives, selv om de aktiviseres inne. 2
Majott Skrevet 20. september 2016 #15 Skrevet 20. september 2016 Den 18.9.2016 at 18.09, AnonymBruker skrev: Nå går du inn på ting her som ikke blir forspurt, og ting du tydeligvis ikke har peiling på. Det er ikke alle hunder som har like stort behov for turer, de fleste hunder har I teorien IKKE stort behov for turer I seg selv, men AKTIVISERING. Det star ingenting om at han ikke får turer pga pels, eller hvordan eier føler det. SELVSAGT har hunder behov for tur på vinteren, men endel hunderaser har IKKE godt av lengre turer på vinteren. Det anbefales virkelig IKKE. Kan anbefale å delta på kurs I ditt nærmiljø, - da vil du lære mye om å aktivere hunden på annet vis enn å bare dra ut på turer. Du vil også innse at veldig mange hunder skal ha svært lite turer, av årsaker du ikke har peiling på, eller ha noe med. Irriterer meg at mennesker som deg kommer med pekefingeren og har en hau av meninger og forutintatte standpunkt. Fysj så ufordragelig! Anonymkode: 52853...653 Jeg har lang erfaring i å aktivisere hunder inne i håp om at det er nok, fordi jeg ikke har så lyst til å gå ut selv i all slags vær. Det ikke nok! Mine hunder trenger mer enn å bare være inne, selv om de får aktivisering og trening innendørs. De trenger andre impulser, som de får gjennom turer og trening ute. Hunder har ikke så mange måter å underholde seg på som vi har. Vi har nett, bøker, venner og tv, mens hundene bare sover og er rolige inne, om vi ikke aktiviserer eller trener på noe. Og hvor mye gjør vi det i løpet av døgnet? Jeg brukte mye tid på det da hundene var valper og unge, men lite tid på det nå. Bruker kanskje en time eller så til sammen, mens jeg brukte mye mer før. De fleste bruker kanskje enda mindre tid på det, og man tror at så lenge hundene sover, så har de det bra. Mens de egentlig er apatiske og har funnet seg i å sove for å få tida til å gå. Den ene av mine hunder har helt kort pels, og hun er ikke "beregnet" for å overleve her i Troms. Type dobermannpels. Da får hun kortere turer om vinteren når det er på det kaldeste, men heller flere i løpet av dagen. Det finnes også dekken som varmer, så hun kan tåle lengre turer. Om sommeren tar vi lengre turer. Men hun må aldri bare gå tur så hun bare rekker å gå på do, som ts sier. For hun har da mer å gjøre på tur enn det. Selv om hun blir aktivisert inne, har hun behov for flere impulser enn det stuemiljøet gir henne. Har også en Labrador, og han krever mye mer enn den andre gjør når det gjelder aktivisering, så jeg har da fått prøvd meg på det. Han er langt fra fornøyd med bare turer, han må også ha annen aktivisering i løpet av dagen. Så ja, jeg vet hva det er å aktivisere en hund som får bra med turer og likevel trenger å bruke hodet sitt. Det irriterer meg at jeg bruker mer tid på deg nå, men jeg blir rett og slett provosert av det du sier. Og det var vel det du ville? Ser fram til nytt svar fra deg. 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #16 Skrevet 20. september 2016 Den 18. september 2016 at 16.47, Hapi skrev: Bruker tur/fjellsko med goretex, som ikke går over ankelen, fordi jeg føler ikke at jeg trenger den ankelstøtten på lette turer. Det blir mer som joggesko med skikkelige såler. Bruker heller tykke sokker eller leggvarmere om det blir kaldt på anklene. Dett. Goretex er alfa omega. Jeg liker noen som går over ankelen jeg da, tusler litt i høyt gress og da er det greit å ikke bli blaut. Anonymkode: 3eb44...33d
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #17 Skrevet 20. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dett. Goretex er alfa omega. Jeg liker noen som går over ankelen jeg da, tusler litt i høyt gress og da er det greit å ikke bli blaut. Anonymkode: 3eb44...33d Om vinteren bruker jeg noen asics joggesko med Goretex med faste pigger under. Hadde ikke klart meg uten! Anonymkode: 3eb44...33d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå