Gå til innhold

språket stagnerer...eller hva....?

kkristin

Anbefalte innlegg

Hvorfor fins det ikke et skikkelig ord på kjønnsorganene våre???? Det er et nærmest perverst samfunn vi lever i. Det finnes bare lege-fagspråk eller skjellord. (hvordan ble det slik at kjønnsorganer ble til skjellsord? Det er en annen debatt, skulle gjerne likt å vite det....) Hvis dattera mi peker på kjønnsorganet mitt og spør hva det heter hva skal jeg si? "det er dametissen." Høres helt pedofilt ut spør du meg. Eller "det er fitta mi det". Eller "det er vagina", noe det ikke er, for vagina er jo kjønnsleppene og innover, så jeg kan jo kanskje legge meg ned å skreve å peke, "DET er vagina".... Uffameg........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ethereal

For det første: språket stagnerer IKKE, det utvikler seg stadig, men kanskje ikke på den måten vi LIKER det (fordi ungdommer er de som driver språkendringer, og disse endringene blir ofte betraktet som slurv osv av voksne, mer konservative individer. I løpet av en lengre periode vil enkelte av disse endringene gå over i standardspråket som akseptable former).

Men over til spørsmålet: det at det ikke finnes dagligord for kjønnsorganene, reflekterer vel at samfunnet fortsatt har en tendens til å betrakte dem som tabuområder det ikke skal snakkes om? Men samtidig, språket er konservativt; for at noe nytt skal tas opp og spre seg til de brede lag, er det nødvendig at ordene blir tatt i bruk.

Nøytrale navn på kjønnsorganer finnes vel knapt i noe vestlig språk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(hvordan ble det slik at kjønnsorganer ble til skjellsord? Det er en annen debatt' date=' skulle gjerne likt å vite det....) .....[/quote']

Må bare skrive nå på de! Er de ikke bare kvinnen det gjelder? Tenker på skamlepper og brystvorter. Hørte at disse delene fikk en så "negativ" betegnelse av kirken pga Eva og syndefallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortelle barn, vet ikke men Jens Bjørneboe, tror det var i boka Uten en tråd, brukte ord som blomst.

Kanskje det er greiere å fortelle en liten gutt at det er penis osv. enn å finne ord på det for jenter.

Underlivet kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språket stagnerer? Det kan du jo kanskje kalle det, men akkurat når det gjelder det kvinnelige kjønnsorganet har vi jo ett nydelig, poetisk ord, som stammer helt tilbake til det norrøne språket. "Fitte" er ett av de eldste ordene vi fortsatt har i bruk, og etymologisk betyr det noe sånt som "liten slette ved rennende vann". Det er iallfall ikke ett ord jeg ville vært flau for å lære datteren min, og jeg synes flest mulig skal bruke det i riktig sammenheng, for å ta kraften av det som skjellsord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg ville syns hvis dattera mi hadde fortellt farmor og farfar om mammas fitte......

Ved å ha den holdningen er du med på å opprettholde at ordet "fitte" er ett tabuord. Min svigermor er medlem av en pinsemenighet, og jeg ville ikke hatt noen problemer med å se henne i øynene om mine barn skulle si noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fitte" er ett av de eldste ordene vi fortsatt har i bruk' date=' og etymologisk betyr det noe sånt som "liten slette ved rennende vann". Det er iallfall ikke ett ord jeg ville vært flau for å lære datteren min, og jeg synes flest mulig skal bruke det i riktig sammenheng, for å ta kraften av det som skjellsord.[/quote']

Det hjelper jo fint lite når folk flest alldeles ikke vet om denne urgamle betydningen. I dag så er fitte slettes ikke noe vakkert og nøytralt ord, pga utviklingen som har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å ha den holdningen er du med på å opprettholde at ordet "fitte" er ett tabuord. Min svigermor er medlem av en pinsemenighet, og jeg ville ikke hatt noen problemer med å se henne i øynene om mine barn skulle si noe sånt.

Jeg vet ikke om noen som har som mål å gjøre fitte om til et ikke-tabu-ord....? Jeg hadde ingen anelse om ordets egentlige betydning, og det tror jeg heller ikke mer enn et fåtall gjør. Du kjemper jo egentlig forgjeves med å renvaske dette ordet da, gjør du ikke; når nesten alle ikke ser noe poeng med det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hjelper jo fint lite når folk flest alldeles ikke vet om denne urgamle betydningen. I dag så er fitte slettes ikke noe vakkert og nøytralt ord' date= pga utviklingen som har vært.

Så da skal vi bare gi oss og slutte å bruke en pent ord? Hva med å informere folk i stedet og endre på den generelle holdningen? Jeg informerer alle jeg kjenner om dette når det er relevant, og de fleste synes det er en kul ting å vite. Nokså mange av dem synes det er såpass kult at de også sprer denne kunnskapen videre, ved anledning.

Jeg tror heller ikke at alle som bruker det som skjellsord har noe bevisst forhold til det. Det er flest gutter, og jeg pleier å arrestere dem på det. "Hvorfor bruker du det som ett skjellord, du synes vel egentlig at fitte er nokså koselig du også?" Da pleier de fleste å si seg enig, og medgir at de bør prøve å skjerpe seg i framtida.

Hva mener dere er riktig? Å finne opp ett helt nytt ord? Tror nok det vil ta like lang tid å innarbeide det, som å renvaske ett gammelt ord, som folk faktisk allerede vet hva betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er nødvendig å finne på et nytt ord, med det går jo an å introdusere et ufarlig uttrykk for småbarn da. Niesen min på 4 (bor for tiden i Gøteborg) fortalte meg at en alltid må tørke "blomman", når man har tisset.. det synes jeg er helt greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...