Gå til innhold

"Jeg sier bare meningen min"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå må jeg bare skrive av meg litt irritasjon!

Hva er det med folk som mener de har rett til å blande seg inn i andres liv, og når du konfronterer dem med det, sier de "jeg sier bare meningen min!".

Ja, det gjør de.  De sier bare meningen sin om alt, og som oftest om det som ikke er oppe til diskusjon!
Og ingenting er riktig!
Tenker vi ikke som dem, tenker vi feil.

Personlig spiser jeg feil.  Hvorfor jeg spiser glutenfritt har ingen betydning. I følge dem er glutenfritt kosthold er en motesak, og bare tull. 
Jeg trener.  Hvorfor jeg trener er irrelevant for dem.  Jeg  har revmatisme, og burde i følge dem heller sitte ikledd et pledd foran en vedovn, ikke slite den ut med slikt tull som trening.
Jeg sluttet jobben min etter anbefaling fra fastlege, bedriftshelsetjenesten og NAV, siden det ikke var mulig med tilrettelegging.  Jeg skulle aldri hørt på deres anbefalinger, jeg skulle fortsatt i jobben.

De vet ingenting om bakgrunnen for de valgene som blir tatt, og de er ikke interessert i å vite noe om bakgrunnen for de valgene som har blitt tatt.  Alt de er interessert i er å kritisere andre for de valgene de tar.

Hvorfor er det noen som hele tiden må hevde sin rett til å si meningen sin i alle sammenhenger, selv om saken ikke er oppe til diskusjon?

Anonymkode: 9d4f8...916

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi lever jo i et fritt land og vi har faktisk lov å gi uttrykk for meninger. 

Men å tro at man kan gjøre det helt uten reaksjoner og konsekvenser er naivt. Særlig når meningene kan oppfattes som sårende og krenkende. 

I min erfaring er det best å ta hardt tilbake. Men helst på et saklig nivå. Unngå personangrep. 

Men dumme folk nytter ingenting med, de er jo også for dumme for sarkasme. 

Kanskje en replikk kan være :"Å du er ekspert! Det er jo rart legen ikke visste dette."

Tror du det kan fungere? 

• Liker 5
Skrevet

Akkurat det med å DØMME andre og tre sine synspunkt over hodet på andre er ikke god kommunikasjon, @stan og det at "det er et fritt land" gjør det ikke ok å terrorisere andre. Det er god kommunikasjon å vise respekt og forståelse og å prøve å se den andre personen sitt perspektiv.

Anonymkode: e9875...1cb

• Liker 9
Skrevet
12 minutter siden, stan skrev:

Men å tro at man kan gjøre det helt uten reaksjoner og konsekvenser er naivt. Særlig når meningene kan oppfattes som sårende og krenkende. 

I min erfaring er det best å ta hardt tilbake. Men helst på et saklig nivå. Unngå personangrep. 

Men dumme folk nytter ingenting med, de er jo også for dumme for sarkasme. 

Kanskje en replikk kan være :"Å du er ekspert! Det er jo rart legen ikke visste dette."

Tror du det kan fungere? 

De har lov til å gi  uttrykk for meningene sine, men når de hele tiden kritiserer andre for personlige ting, fører det ti lirritasjon.  Det ender med at ingen vil ha kontakt med dem.  De stiller seg uforstående til at folk blir irriterte og kutter dem ut fra livene spine, for "jeg sier jo bare meningen min, og såpass bør folk tåle".

Jeg har prøvd å si slike ting som du foreslår, men at leger/rådgivere/saksbehandlere osv (les: alle andre enn dem) er idioter er i følge dem noe alle vet, eller burde vite.

Skrevet

Jeg kan legge til at grunnen til at jeg er ekstra irritert nå, er fordi de har begynt med datteren min¨.

Hun tok et valg i samråd med oss foreldre, rådgiver, lærer og fastlege.  Et valg som i følge dem var helt galt, og jeg var en elendig mor som støttet dette valget.
De prøvde å påvirke henne till å flytte til dem, for hun ville få et bedre liv hjemme hos dem, enn i egen leiliget i nærheten av oss foreldre.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan legge til at grunnen til at jeg er ekstra irritert nå, er fordi de har begynt med datteren min¨.

Hun tok et valg i samråd med oss foreldre, rådgiver, lærer og fastlege.  Et valg som i følge dem var helt galt, og jeg var en elendig mor som støttet dette valget.
De prøvde å påvirke henne till å flytte til dem, for hun ville få et bedre liv hjemme hos dem, enn i egen leiliget i nærheten av oss foreldre.

er det den eldre garde som er plagsomme?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er det den eldre garde som er plagsomme?

Hadde det enda vært så vel!

Dessverre er det  min ett år eldre storesøster med ektefelle som er ekspertene på alle andres liv.

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det med å DØMME andre og tre sine synspunkt over hodet på andre er ikke god kommunikasjon, @stan og det at "det er et fritt land" gjør det ikke ok å terrorisere andre. Det er god kommunikasjon å vise respekt og forståelse og å prøve å se den andre personen sitt perspektiv.

Tror vi er ganske enige. 

Men det gjelder å finne en måte å heve seg over slike folk og kommentarer. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det med folk som mener de har rett til å blande seg inn i andres liv, og når du konfronterer dem med det, sier de "jeg sier bare meningen min!".

Vel, du har de som sitter og klager og syter om det samme i årevis, men når man sier ens mening om det der som man egentlig ikke har noe som helst med, så blir de sure og mener en legger seg opp i ting. 

Skrevet

Slike mennesker er som regel litt mer enkle og har ikke innsikt til å forstå hvorfor de det gjør er galt. Der er nesten litt på grensen til å være tilbakestående. Så man kan bare svare noe enkelt tilbake som de forstår. Jeg hadde sagt noe ala

det er ikke alltid høflig å si meningen sin

noen ganger kan man holde meningen sin for seg selv

det er ikke alltid snilt å si hva man tenker

Tenk på dem som barn. Hva ville du sagt til et barn som oppførte seg slik?

Anonymkode: a11e1...d01

• Liker 2
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike mennesker er som regel litt mer enkle og har ikke innsikt til å forstå hvorfor de det gjør er galt. Der er nesten litt på grensen til å være tilbakestående. Så man kan bare svare noe enkelt tilbake som de forstår. Jeg hadde sagt noe ala

Da må jeg bare få si, at det er mye enklere og være en enkel sjel, en og være en som tror de vet alt om alle, som til syvende og sist ikke vet noe. Og det igjen ødelegger andre, og tømmer dem for energi.

Endret av CKT
Skrevet
16 minutter siden, CKT skrev:

Da må jeg bare få si, at det er mye enklere og være en enkel sjel, en og være en som tror de vet alt om alle, som til syvende og sist ikke vet noe. Og det igjen ødelegger andre, og tømmer dem for energi.

Den var dyp

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Den var dyp

Botten avfall :sprettoy:

Skrevet

Slike mennesker er ikke morsomme.

De ser en liten del av et annet menneskes liv, og tror de sitter med fasitsvaret på denne personens problemer og utfordringer.

De viser en manglende ydmykhet, og forstår ikke at de ikke har nok informasjon til å dømme.

Den manglende respekten de viser for andre menneskers liv, og de valgene de tar, vil på et tidspunkt slå tilbake på dem selv, men det kan være ganske slitsomt å ha kontakt med dem i mellomtiden.

Anonymkode: 69824...8a1

• Liker 3
Skrevet

Alle gangene noen sier "jeg sier bare meninga mi" til meg så svarer jeg alltid "men jeg spurte ikke om den." 

Anonymkode: c2667...c24

• Liker 5
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det gjør de.  De sier bare meningen sin om alt, og som oftest om det som ikke er oppe til diskusjon!
Og ingenting er riktig!

Personlig spiser jeg feil.  Hvorfor jeg spiser glutenfritt har ingen betydning. I følge dem er glutenfritt kosthold er en motesak, og bare tull. 
Jeg trener.  Hvorfor jeg trener er irrelevant for dem.  Jeg  har revmatisme, og burde i følge dem heller sitte ikledd et pledd foran en vedovn, ikke slite den ut med slikt tull som trening.
Jeg sluttet jobben min etter anbefaling fra fastlege, bedriftshelsetjenesten og NAV, siden det ikke var mulig med tilrettelegging.  Jeg skulle aldri hørt på deres anbefalinger, jeg skulle fortsatt i jobben.

De vet ingenting om bakgrunnen for de valgene som blir tatt, og de er ikke interessert i å vite noe om bakgrunnen for de valgene som har blitt tatt.  Alt de er interessert i er å kritisere andre for de valgene de tar.

Hvorfor er det noen som hele tiden må hevde sin rett til å si meningen sin i alle sammenhenger, selv om saken ikke er oppe til diskusjon?

Jeg er enig med deg. Det er så trangsynt og egoistisk. Ting er ikke åpent for diskusjon en gang, men å sitte å diskutere i hjel noe som ikke er reelt, det klarer sånne type mennesker - hva med å få seg noe å gjøre? Jeg har opplevd noe lignende, og ingen spurte om disse menneskenes mening i det hele tatt. "Hvorfor trener man" - må man være åpen for diskusjon om hvorfor man trener? Hvorfor studierer man f.eks et eller annet fag. Hvorfor, hvem og hva skal man stå til rette for?

Det er ikke nok at man sier sannheten en gang, fordi det er ikke det svaret enkelte type mennesker ønsker. Det skal være sånn, og for dem så er ditt liv sånn (selv om det ikke er sånn). De skal ha det svaret de har laget oppi hodet sitt, for ellers blir de jo innmari skuffa også - siden det ikke er sånn.

Endret av fuglekvinnen__
  • Liker 1
Skrevet (endret)
5 timer siden, stan skrev:

Det er ikke ytringsfrihet for enhver pris, og slik ts beskriver det så er ikke dette bare meninger - det er nesten sjikane, det er trolling, det er bråkete og sytete. En diskusjon er oppe og går om f.eks ts, men å få et ærlig svar tilbake det takler ikke personen om situasjonen som blir diskutert, som da er ts. God dag mann økseskaft.

Det er ikke annet enn fordommer som blir presentert.  

Endret av fuglekvinnen__
Skrevet

Skjønner hva du mener. Har en mormor som hele tiden kommer med masse oppgulp, etterfulgt av "jeg sier bare hva jeg mener". Jeg har bare begynt å svare "ok" og skifte tema. Eller ignorerer helt. Det ble ekstra ille etter at jeg fikk barn, og hun hele tiden skal komme med "gode" råd.

Anonymkode: 9eb98...676

• Liker 1
Skrevet
Den 18.09.2016 at 9.02, AnonymBruker skrev:

Og ingenting er riktig!

Jeg kjenner meg igjen.

Selv har jeg også et eldre søsken med ektefelle som også er helt blinde for at andre mennesker har problemer, og derfor må leve pp en annen måte enn hva de gjør.

Det går ikke hovedsaklig på at de mener så mye, det går heller mee pp mangel på forståelse. Eller evne til å forstå.

Selv sliter jeg med angst, hvilket har medført at jeg ikke har kunnet være med på det jeg ønsker lenger.

I flere år hadde mine foreldre og jeg nær kontakt med mitt søsken og ektefelle. Vi besøkte dem annenhver søndag.

Så ble jeg dårlig med mye angst, og kunne ikke lenger besøke dem som før.

Jeg brukte enormt med krefter på å forklare, da jeg mener det er viktig å opplyse om psykiske lidelser. 

Men alt falt for døve ører. Jeg tok valg, i følge dem. Jeg VILLE ikke komme på besøk.

Til slutt ga jeg opp å forklare. Det ble så ubehagelig å komme på besøk når jeg ikke følte meg trodd. De mente at jeg ikke ville ha kontakt, jeg forklarte og forklarte.

Jeg forventer IKKE at folk som er friske, skal forstå hva det innebærer å ha angst.

Men jeg forventer å bli trodd.

Til slutt orket jeg ikke mer, og vi har nærmest ikke kontakt.

At dine nærmeste nå også har begynt å kritisere barnet ditt - der merker jeg at piggene mine kommer ut.

Jeg hadde sagt neste gang de kommer med meningene sine at du har hørt det før, og det holder nå.

Gjør det et par ganger. Går ikke det inn, si at hvis ikke denne meningsutvekslingen opphører, klarer du ikke ha kontakt med de mer.

De kommer til å bli svært fornærma. Men kanskje, hvis du er heldig, forstår de alvoret.

Hvis ikke, ta en pause.

Og si til barnet ditt at det selv velger hva det vil. Det er ok å gjøre det samme. Men det er like ok å fortsette kontakten.

• Liker 2
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig. Jeg mener veldig mye om veldig mange ting stadig vekk jeg. Heldigvis har jeg med årene lært hvilken kamper som er verdt å kjempe, og hvem man bare lar passere. Det er faktisk ikke alltid man trenger å si hva man mener. Noen ganger er det like greit å bare holde kjeft og smile. Flere mennesker burde lært seg det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...