Gå til innhold

Hvorfor blir verten fornærmet om jeg ikke vil ha kake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker ingen fomer for kake, og sånn har det alltid vært.  

Egentlig er jeg opplært til å smake på alt jeg får servert (og av vanlig middagsmat gjør jeg det gjerne). 

Jeg trenger derimot ikke smake på marsiapankaken til X når jeg har smakt på flere iltalls tidligere uten å like det. Jeg kommer ikke til å like marsipankake nummer X heller. 

En ting er nå om jeg er på besøk hos noen for første gang og de ikke vet at jeg ikke liker kaker. Da kan jeg ta et lite stykke for å være høflig.

En annen ting er familie og venner som er klar over at jeg ikke liiker kaker. De begynner alltid å mase. "Ja, men jeg har jo kjøpt den bare for deg"  "Jeg har bakt kake for at du skal ha noe godt til kaffen" o.l. Så blir de personlig fornærmet om jeg takker nei, iil tross for at de vet jeg ikke liker kaker. Noen kommer også med tullete kommentarer som "man har godt av å kose seg litt" Joda, men for meg er  ikke kake kos. 

Noen andre som opplever det samme? Og hvordan håndterer dere det?

No

Anonymkode: 739a1...7fe

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg syns det er direkte frekt å presse på andre noe de ikke liker, enten det er mat, kaker, drikker.  Jeg pleier å si ifra på en høflig måte at jeg ikke liker det. Hva annet skal man si? Å tvinge meg selv til å spise noe jeg ikke liker går nemlig ikke, for da kommer brekningene.  Har fått den at jeg går glipp av så mye fordi jeg ikke liker, la oss si ridderost som en eksempel. Men som du sier så går man ikke glipp av noe man ikke liker. Liker du ikke kake, så skal heller ikke de presse det på deg. Hvis de i tillegg kjenner deg og vet at du ikke liker kaker, så syns jeg du burde si det rett til dem at: dere vet jeg ikke er så glad i kaker, så ellers takk!

Endret av wintergirl
  • Liker 5
Skrevet

Så frekt! Jeg blir helt imponert over hvor frekke folk kan være! Neste gang tar du med deg en diger pose smågodt i veska di og deler ikke med noen! Da kan de sitte der med den ekle, blaute marsipankaka si.

Jeg er heller superglad i kaker. Liker bare brownies og sjokoladekake med nøttebunn. Bløtkake og marsipankake er heller ikke godt. Jeg er litt "heldig" som ikke tåler hvetegluten og fete melkeprodukter, så da slipper jeg å føle at jeg må ta for å være høflig også siden jeg blir kjempesyk av sånt. 

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, Salka skrev:

Så frekt! Jeg blir helt imponert over hvor frekke folk kan være! Neste gang tar du med deg en diger pose smågodt i veska di og deler ikke med noen! Da kan de sitte der med den ekle, blaute marsipankaka si.

Jeg er heller superglad i kaker. Liker bare brownies og sjokoladekake med nøttebunn. Bløtkake og marsipankake er heller ikke godt. Jeg er litt "heldig" som ikke tåler hvetegluten og fete melkeprodukter, så da slipper jeg å føle at jeg må ta for å være høflig også siden jeg blir kjempesyk av sånt. 

Ronja? Er det deg? 

• Liker 38
Skrevet

For folk som ikke kjenner situasjonen eller deg er det klart, du må smake. Men om det er noen som er vel kjent med deg og situasjonen, så la være. Du kan jo bare lett komentere at, nei kake er ikke noe for deg. 

• Liker 2
Skrevet

Huff da. svigermoren min er litt sånn. 

Jeg tror man bør smake bare for å være høflig. Du kan jo ta et lite stykke og la mesteparten være eller skyve det over på fatet til samboer når ingen ser. :P

Anonymkode: ea25e...001

• Liker 2
Skrevet

Vi har ei sånn ei i familien. Føler ofte det blir for å få oppmerksomhet.. Neitakk jeg liker Ikke kake.. Ingen kaker. Blir sittende som den eneste rundt bordet som ikke spiser. Det er noe sært rundt det når man er i en sosial setting, og det ikke er noe ekkelt i kaka. Alle liker da kake i en eller annen form? Iallfall nok til å kunne høflighetsspise? :P 

Anonymkode: 7c1e7...ee8

• Liker 4
Skrevet

Du gjør situasjonen litt vanskelig du også da. Er jo bare å si at du er redd for å reagere pga gluten/laktose, eller at du er allergisk... både til familie og venner. 

Jeg f.eks, spiser ikke svin, så får jeg middag hos noen, sier jeg at jeg er vegetarianer,  eller så høres det rart ut å ikke spise svin generelt, og da maser de, og sier slikt som : "bare denne gangen" osv.

Anonymkode: ec698...d26

Skrevet

Et lite stykke hadde du vel klart for å unngå at verten blir såret, hvis ikke du er diabetiker da

• Liker 3
Skrevet

Da jeg var barn var det greit at jeg ikke likte kake, men når jeg er voksen så er det plutselig overraskende. Jeg ser ikke hvorfor det er så viktig at man skal prøve å lære like kake heller, det er junk food og ikke nødvendig næring. Mer hensiktsmessig å lære seg å like oliven eller andre rare ting

Anonymkode: deda5...f89

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hvorfor MÅ vi spise på andres kommando?! Vil man ikke ha så vil man ikke ha. Man er ikke sær heller, vil heller si de som må servere kaker i ett sett er det. Har en på jobb som tar med kake hver eneste kveldsvakt, og det er ofte vi jobber samme kveldsvakter. Jeg sier nei. Innimellom tar jeg et stykke, men det har blitt så mye at flere faktisk begynner å merke det på klærne sine også. Ikke alle vil få opp i vekt for å være høflig, eller sitte å trøkke i seg noe de ikke liker for å være høflig. Vet om mange som sier nei til kake og det er ikke noe jeg bryr meg om. Tenk å lage så mye nummer ut av kake.  Ikke liker jeg kaffe heller. Ikke søren om jeg sitter og drikker det for å være" hyggelig". Serverer jeg noe så forventer jeg ikke at alle vil ha, bare legger frem så de som vil kan ta, og ikke maser jeg på de som ikke vil ha. Alle har sine grunner og for min del så velger jeg å respektere det.

Og ta et stykke for lissom å smake på det ,og la det meste være igjen ser jo bare enda dummere ut. Da blir det mas da også om du ikke skal spise det opp! Ts, bare si ifra på en høflig måte at du ikke liker kake. Er det ille for dem så er det deres problem. 

Endret av wintergirl
  • Liker 4
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig er jeg opplært til å smake på alt jeg får servert (og av vanlig middagsmat gjør jeg det gjerne). 

Jeg trenger derimot ikke smake på marsiapankaken til X når jeg har smakt på flere iltalls tidligere uten å like det. Jeg kommer ikke til å like marsipankake nummer X heller. 

En ting er nå om jeg er på besøk hos noen for første gang og de ikke vet at jeg ikke liker kaker. Da kan jeg ta et lite stykke for å være høflig.

En annen ting er familie og venner som er klar over at jeg ikke liiker kaker. De begynner alltid å mase. "Ja, men jeg har jo kjøpt den bare for deg"  "Jeg har bakt kake for at du skal ha noe godt til kaffen" o.l. Så blir de personlig fornærmet om jeg takker nei, iil tross for at de vet jeg ikke liker kaker. Noen kommer også med tullete kommentarer som "man har godt av å kose seg litt" Joda, men for meg er  ikke kake kos. 

No

Gjenkjennbart. Dette jævla kakestyret i Norge er til å få fnatt av noen ganger. En gang var det ei som fortalte meg at hun syntes det var så fælt at ei på jobben sa nei takk til kake en helt vanlig onsdag. "Det må da gå an å ta seg en lite stykke?!" Og antok med en gang at det handlet om overdreven slankning. Selv sier jeg ofte nei takk fordi jeg ikke er glad i kake. "Ja, men du må jo ta litt???" Ehm, nei... Ingen MÅ ta kake hvis de ikke vil.

Anonymkode: b9291...126

• Liker 6
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

No

Ja , jeg KAN ikke spise kake. Og jeg orker ikke ta det inn over meg hver gang folk er sure for at jeg ikke kan spise det jeg får servert. Selv om jeg har sagt fra flere ganger, og hvorfor. De tar det ikke til seg, så da blir det ikke mitt problem lengre.

Men ja det er kjipt, enig med deg der.

Endret av CKT
Skrevet
22 minutter siden, Honey Dew skrev:

Et lite stykke hadde du vel klart for å unngå at verten blir såret, hvis ikke du er diabetiker da

Hvis verten blir såret, så er det faktisk vertens problem.

• Liker 10
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis verten blir såret, så er det faktisk vertens problem.

Jeg synes det er vanlig høflighet å smake på det vertinnen serverer, selv om man ikke liker det.

Har man sykdommer som gjør at en ikke kan gjøre dette, er det noe annet 

• Liker 2
Skrevet

"Nei takk, jeg spiser ikke godteri. Men jeg tar gjerne litt frukt." pleier jeg å si. 

Anonymkode: ec4c9...2b0

• Liker 1
Skrevet

Hele poenget med kake er jo at det skal smake godt. Hvis en gjest ikke liker kake ser jeg virkelig ikke vitsen med å overtale den til å spise likevel...? Unngå at verten blir såret? Hva med å unngå at gjesten blir såret...? 

Nordmenn har et usunt forhold til kake. 

Skrevet
15 minutter siden, Sisti skrev:

Hele poenget med kake er jo at det skal smake godt. Hvis en gjest ikke liker kake ser jeg virkelig ikke vitsen med å overtale den til å spise likevel...? Unngå at verten blir såret? Hva med å unngå at gjesten blir såret...? 

Nordmenn har et usunt forhold til kake. 

Enig! Vanlig høflighet å respektere gjester også.  Smake meg her og smake meg der. Vanlig høflighet?:klo:

• Liker 1
Skrevet

Det handler om at folk blir lei seg hvis man avviser maten deres, faktisk. 

Skrevet

Hva med at man blir lei seg av stadig masing når verten VET at gjesten ikke liker kake? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...