Gå til innhold

Blør, legevakten vil ikke ta meg inn

Anbefalte innlegg

Er 12 uker på vei. Har i dag hatt noen små blødninger og vondt i magen. Ringte legevakten, men de sier bare at det ikke er noe de kan gjøre for meg så jeg skal bare legge meg ned å slappe av.

Jeg vil jo få sjekket det her og om alt er bra. Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 7d7bd...9ad

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1053186-bl%C3%B8r-legevakten-vil-ikke-ta-meg-inn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er en SA, så er det jo ikke noe legen kan gjøre uansett. Skjønner at du vil vite hva som skjer, men det er jo ikke noe annet å gjøre enn å vente å se. Håper alt går bra!

Anonymkode: e38b1...30f

• Liker 15

Noen legevakter er litt vanskelige på det der, dessverre :( Men du har ringt legevakten, som ikke vil sjekke deg.. Jeg vet ikke om noe annet du kan gjøre enn som AB skriver, å vente. Du kan vente til mandag og ringe legen din. Eller bestille privat ul. Koster vel rundt 1000 kr

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er 12 uker på vei. Har i dag hatt noen små blødninger og vondt i magen. Ringte legevakten, men de sier bare at det ikke er noe de kan gjøre for meg så jeg skal bare legge meg ned å slappe av.

Jeg vil jo få sjekket det her og om alt er bra. Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 7d7bd...9ad

De har ikke ultralyd på legevakten så de kan ikke sjekke noe der..

Anonymkode: 68a5a...337

• Liker 10
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De kan dog lete etter hjertelyden. Jeg ville uansett ventet til mandag og kontaktet lege/jordmor, evnt legevakt da igjen når ventetiden er mindre. Uansett hva som skjer nå, kan ingen gjøre noe som helst. Tenker det er ok å vente da det er så fullt på de fleste legevaktene i helgene. 

Anonymkode: 65444...d69

Hei!

jeg hadde en blødning tidlig i svangerskapet, såpass mye at det rant blod når jeg reiste meg opp. Det ga seg igjen relativt fort, så jeg gjorde ikke noe mer med det. Tenkte at om det startet igjen skulle jeg ringe legen, men det startet ikke så lot det være. 

Er nå 28 uker på vei, og jenta mi er frisk og fin, så vil bare si st det måå ikke være noe galt😊

Lykke til!

• Liker 7

Annonse

Noen av de man møter på er skikkelig kjipe. Det er litt ulik praksis. Prøv å ring igjen eller litt senere. Hvis noen andre er på jobb kan det godt være du får et annet svar. Håper det ordner seg. 

Jeg blødde gjennom hele svangerskapet og det gikk veldig fint.

Anonymkode: 6cad0...2dd

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan dog lete etter hjertelyden. Jeg ville uansett ventet til mandag og kontaktet lege/jordmor, evnt legevakt da igjen når ventetiden er mindre. Uansett hva som skjer nå, kan ingen gjøre noe som helst. Tenker det er ok å vente da det er så fullt på de fleste legevaktene i helgene. 

Ingen legevakt vil sette en doptone på magen til en som er gravid i uke 12 og blør. Sjansen for at man ikke finner den så tidlig er betydelig større enn for at man finner den (livmoren er knapt kommet over symfysen), og hvis man ikke finner den - hva da? Er TS mer eller mindre engstelig da resten av helgen?

• Liker 20
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke alle har ultralyd, men de kan henvise til nærmeste kvinneklinikk. 

Anonymkode: 52eaf...213

• Liker 1
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ring fødeavdeling. Etter uke 12 er det de du skal kontakte. Lykke til og håper på det beste <3

Anonymkode: 893c5...6e2

Det stemmer dessverre sjelden. De fleste fødeavdelinger tar ikke imot deg før du er minst 23 uker på vei 

Anonymkode: 6cad0...2dd

• Liker 10

Det stemmer her på vestlandet men kanskje det er forskjellig praksis. Ville værtfall ringt føden og hørt siden legevakten ikke er behjelpelig. En ting er at de ikke kan gjøre noe men å finne ut om det er reell fare eller om det er uskyldigblødning vil jo lette på. Mange lykkeønskninger

• Liker 2

Annonse

Det er absolutt ingenting legevakten kan gjøre fra eller til, så du må bare vente og se. En tredjedel blør i svangerskapet uten at det har noen betydning, kan godt være du er en av disse. 

Anonymkode: 38146...7a2

• Liker 5

Då eg var 15 veker på vei med eldstejenta mi, fekk eg plutselig ein kraftig blødning etter å ha hatt litt brunfarga utflod i nokre dagar. Eg fekk då koma rett inn på sykehuset, fekk UL, og fekk bli der i eit par netter. Trur eg var innlagt på observasjonsposten for gravide, på Kvinneklinikken. Så eg synst absolutt du kan ringa til sykehuset, og prata med dei.

• Liker 2
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring fødeavdeling. Etter uke 12 er det de du skal kontakte. Lykke til og håper på det beste <3

Nei, det er etter uke 23, da de faktisk uken forsøker å redde et foster før det. (Veldig sjeldent i hvertfall). Jeg fikk samme beskjed i uke 22 og ble sendt på gynekologisk avdeling for en sjekk etter premature rier.

Anonymkode: b023a...c1a

• Liker 5
Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så tidlig er det ikke sikkert de vil finne hjertelyden selv om alt er OK. Mange leger og jordmødre vil ikke lete engang på vanlige svangerskapskontroller.

Det er nok ikke så mye legevakta kan gjøre for deg ved en SA uten komplikasjoner. 

Anonymkode: 28f2e...645

• Liker 3
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke alle har ultralyd, men de kan henvise til nærmeste kvinneklinikk. 

Anonymkode: 52eaf...213

Det gjør de neppe ved en blødning i uke 12. Vil du ha henvisning er det mer sannsynlig å få det fra fastlegen på mandag. Legevakta er for akutt syke, og det er sjelden de tar inn blødninger tidlig i svangerskapet med mindre det er mistanke om ting som graviditet utenfor livmor etc. Om det føles aldri så brutalt for den gravide, er det dessverre slik det er... 

Anonymkode: 28f2e...645

• Liker 9

Det du kan gjøre er å ta kontakt med fastlegen på mandag for å høre om han/hun er villig til å henvise deg til tidlig UL.

Om de ikke kan eller du ønsker rask time kan du bestille selv privat, koster omlag 1000-1500 kr.

På dette tidspunktet er det ingen som kan hjelpe deg om det er en SA - utover om du har komplikasjoner som behøver legehjelp.

Om du får vondt i ryggen, det stråler nedover bena og smerter/blødninger tiltar så er det nok en SA. Jeg hadde flere blødningsperioder, og det var grunnet overfølsom slimhinner. SKjedde hver gang jeg hadde sex, og jeg fikk sexforbud frem til uke 14. 

Men hos meg økte ikke pengene kraftig på, og jeg fikk ikke kraftige smerter.

Om du får smerter spesielt på den ene siden av magen er det viktig å dra rett på legevakten pga mistanke om graviditet utenfor livmoren, og da trenger du øyeblikkelig hjelp.

Men mange har som sagt blødninger under graviditet uten at noe er galt, og føden kan ikke gjøre noe for deg nå.

Anonymkode: cd3a1...1f2

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...