AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #1 Skrevet 17. september 2016 Er under offentlig gjeldsordning men må skal barnet mitt muligens få seg en liten jobb ved siden av skolen. Det kommer til å dreie seg om mindre enn 50.000,- i året da dette er skattefritt. Nå min store bekymring: vil h*n få lov å beholde dette eller må h*n da nedbetale på min gjeld? Noen som vet? Anonymkode: c8a28...df1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #2 Skrevet 17. september 2016 Selvfølgelig. Kreditorene har ingen krav mot ditt barn. Kreditorene har heller ikke krav på penger fra dine naboer, kollegaer eller venner heller, bare i tilfellet du skulle lure. Anonymkode: 70287...4c5 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #3 Skrevet 17. september 2016 Bare lurte fordi barnet er under 18 og bor hos meg. Hadde jeg hatt samboer så ville jeg blitt trukket pga partnernes lønn. Anonymkode: c8a28...df1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #4 Skrevet 17. september 2016 Barn kan ikke sette seg i gjeld og det er ikke lov å kreve inn gjeld fra barn Anonymkode: 87a07...42d 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #5 Skrevet 17. september 2016 Hvis det går over 1G (hvis jeg husker rett) så kan vel noe av din nødvendige livsoppholdssats reduseres, men jeg tror ikke det er aktuelt før barnet runder 1G. Dvs, det kan hende du må beholde mindre til deg selv, fordi barnet regnes som delvis selvforsørget. Pengene barnet tjener er uansett barnet sine. Anonymkode: f8366...39d
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #6 Skrevet 17. september 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det går over 1G (hvis jeg husker rett) så kan vel noe av din nødvendige livsoppholdssats reduseres, men jeg tror ikke det er aktuelt før barnet runder 1G. Dvs, det kan hende du må beholde mindre til deg selv, fordi barnet regnes som delvis selvforsørget. Pengene barnet tjener er uansett barnet sine. Anonymkode: f8366...39d Nei det er ikke riktig. Barn under 18 år regnes aldri som selvforsørgende. Barn mellom 11-18 år gir et forsørgertillegg på 3960 kr i måned på livsoppholdssatsen. Barnets penger er irrelevant på alle måter. Det finnes kun ett området hvor barnets inntekt kan ha betydning, og det er ved sosialstønad. Anonymkode: 70287...4c5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #7 Skrevet 17. september 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er under offentlig gjeldsordning men må skal barnet mitt muligens få seg en liten jobb ved siden av skolen. Det kommer til å dreie seg om mindre enn 50.000,- i året da dette er skattefritt. Nå min store bekymring: vil h*n få lov å beholde dette eller må h*n da nedbetale på min gjeld? Noen som vet? Anonymkode: c8a28...df1 Dette vurderes individuelt i hver enkelt sak. Barnets alder m.m. blir vektlagt. Snakk med kontaktpersonen din. Anonymkode: 3c2ca...482 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå