AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #1 Skrevet 17. september 2016 Hei! Her om dagen fikk jeg høre noe som gjorde meg litt irritert. Jeg er ei jente på 20år som vil ta faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag. Jeg er ikke godt trent, men heller ikke tjukk. Da noen spurte meg om hvilken utdanning jeg skulle ta, fikk jeg høre: "Skal DU bli gymlærer? Du må jo være i toppform for å være gymlærer, noe du ikke er". Jeg kjenner personen godt som kom med denne kommentaren, men allikevel var det ikke noe hyggelig å høre. Så jeg lurer på hva dere tenker rundt dette! Hvor viktig er det at gymlæreren er i god fysisk form? Da tenker jeg ikke på kunnskaper. Anonymkode: 9277a...754
Gjest Herr Heftig Skrevet 17. september 2016 #2 Skrevet 17. september 2016 (endret) Nei, gymlærere trenger ikke være i toppform, eller i nærheten. De trenger bare kunne stoffet, ha litt autoritet og tåle å bli beskyldt for å være pedofil (og selvsagt ikke være pedofil). Endret 19. september 2016 av Herr Heftig
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #3 Skrevet 17. september 2016 Altså jeg tenker jo at en gymlærer skal kunne klare å oppnå 5-6 i karakteroppnåelse dersom fysiske ferdigheter skulle vurderes. Dette vil tilsi å kunne løpe 3 km på godt under 15 minutter, klare et noe over gjennomsnittet (for en jente) antall pushups og pullups. Selvsagt er det teknikk og ferdigheter som er viktigst dersom man er gymlærer, men man må da være i stand til å vise hvordan for eksempel en pullups blir utført. Anonymkode: d383d...db6 8
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #4 Skrevet 17. september 2016 Jeg synes at gymlærere bør være i god fysisk form, ja. Du har jo år på deg å bli i bedre form da Anonymkode: dbb28...a98 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #5 Skrevet 17. september 2016 Synes det kommer litt an på hvilket trinn du ønsker å undervise i. Krav til formen til "vanlige" gymlære i barneskolen, ungdomsskolen og på videregående behøver ikke være like høye som til for eksempel idrettsstudier og slikt. Anonymkode: 10143...99a
Gjest Psychonaut Skrevet 17. september 2016 #6 Skrevet 17. september 2016 (endret) Jeg mener det er viktig, og at det handler både om kunnskaper og ikke minst respekten for sitt eget fag. En utrent gymlærer kan sikkert sitte på akkurat de samme teoretiske kunnskapene som alle andre, men vil aldri kunne være et faglig forbilde som innbyr til respekt blant elevene. "Gjør som jeg sier, men ikke som jeg gjør" er dårlig pedagogikk. Det er akkurat like viktig at en gymlærer har erfaring med trening og idrett som det er at en literatur-lærer har erfaring med å lese bøker, eller en musikklærer har erfaring med musisering. En gymlærer skal ha idrettserfaring, og det skal skinne igjennom at han/hun har det. Teoretiske kunnskaper er ikke nok i seg selv. For hvordan i alle dager skal man innby til interesse hos elevene når man åpenbart ikke er interessert selv? Endret 17. september 2016 av Psychonaut
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #7 Skrevet 17. september 2016 Skal du gå faglærerutdanningen i Oslo? Jeg går den linja det er endel praktiske timer som kan være fysisk krevende, men jeg vil ikke si at det er et must og forventet at du er i toppform. Når du skal undervise (spesielt på høyere trinn) er det imidlertid viktig at du har gode teoretiske ferdigheter. Da tenker jeg ikke bare på kunnskap om feks styrketrening, men du må også forvente å få spørsmål om ernæring, anatomi og bevegelseslære. Jeg vil si det er kunnskap og det teoretiske som er det viktigste. Du kan ikke lære deg alt det praktiske innen idrett uansett, men det er viktig at du kan faget Anonymkode: bb9a2...8c6
Gjest Hapi Skrevet 17. september 2016 #8 Skrevet 17. september 2016 Som elev syns jeg at de gymlærerne som var i toppform var altfor seriøse.
Lill3My Skrevet 17. september 2016 #9 Skrevet 17. september 2016 Toppform - ikke nødvendig. Å være i god fysisk form - Ja. Om en vil ha respekt og virke egnet til arbeidet bør en selv kunne utføre de oppgavene en ber sine elever utføre. Altså bør en ha en grei grunnform som tilsier at en kan løpe ei mil sammenhengende, at en kan grunnleggende styrkeøvelser og at en har en genuin interesse for kropp, helse og trening. Ellers blir det litt som å være en mattelærer med fasit uten evnen til å forklare hvordan en kommer frem til svarene i fasiten. 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #10 Skrevet 17. september 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Her om dagen fikk jeg høre noe som gjorde meg litt irritert. Jeg er ei jente på 20år som vil ta faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag. Jeg er ikke godt trent, men heller ikke tjukk. Da noen spurte meg om hvilken utdanning jeg skulle ta, fikk jeg høre: "Skal DU bli gymlærer? Du må jo være i toppform for å være gymlærer, noe du ikke er". Jeg kjenner personen godt som kom med denne kommentaren, men allikevel var det ikke noe hyggelig å høre. Så jeg lurer på hva dere tenker rundt dette! Hvor viktig er det at gymlæreren er i god fysisk form? Da tenker jeg ikke på kunnskaper. Anonymkode: 9277a...754 Jeg kan opplyse deg om en ting, det finnes minst enngymlærer som sitter i rullestol i Norge. Hun er en utmerket gymlærer. Anonymkode: 4313f...be0 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #11 Skrevet 20. september 2016 På min skole er gymlærerne i veldig god form. Dem er med elevene når de løper ute, som er mellom 4-9 km. Dette gjør de gjerne flere ganger om dagen da det er kun to gymlærere som har alle elevene. (vgs) Anonymkode: 8a391...a38
AnonymBruker Skrevet 20. september 2016 #12 Skrevet 20. september 2016 Må si at jeg forventer at en gymlærer skal være litt i form,men trenger ikke være topptrent da. Husker ene gymlæreren vi hadde. Han var ganske godt i hold,og kom i vanlige klær. Sa bare hva vi skulle gjøre og så gikk han mens vi liksom skulle styre oss selv. Må si at jeg synes det var ganske slapt. Så hadde man jo de som hadde drevet med idrett eller var veldig aktive med trening osv,og det kunne jo bli ganske slitsomt siden de var altfor seriøse og forventet at man skulle prestrere. Jeg mener at en gymtime skal være om fysisk aktivitet og ikke hvem som gjør det best. Disse gymlærerene favoriserte helt tydelige de elevene som var veldig godt trente og som var aktive med idrett. Tror de lærerene som er altfor opptatt av konkurranse og prestasjon ødelegger endel for elever som ikke er så interesserte i dette eller som er så veldig flinke. Det var i hvert fall det som gjorde gymtimene til et mareritt for meg. Jeg slet endel med det motoriske og da var kanskje ikke det å prestere og få best resultat det som var det mest viktige. Ja,det ble kanskje litt på siden av det du spør om,men jeg tror at en lærer som er med i gymtimen og som er opptatt av å inkludere alle er det som er best. De som er opptatt av konkurranse kan bli med på idrettsaktiviteter ellers der de får utløp for det behovet. Anonymkode: 94df8...3bb 1
Aisu Skrevet 23. september 2016 #13 Skrevet 23. september 2016 Den 17.9.2016 at 6.38, AnonymBruker skrev: Jeg kan opplyse deg om en ting, det finnes minst enngymlærer som sitter i rullestol i Norge. Hun er en utmerket gymlærer. Anonymkode: 4313f...be0 Det å sitte i rullestol er jo i seg selv ikke ensbetydende med å ikke være i god fysisk form. Om noe er det jo veldig motiverende for elevene å se at det er mulig å være godt trent til tross for diverse handicap man har i utgangspunktet. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2016 #14 Skrevet 23. september 2016 10 minutter siden, Aisu skrev: Det å sitte i rullestol er jo i seg selv ikke ensbetydende med å ikke være i god fysisk form. Om noe er det jo veldig motiverende for elevene å se at det er mulig å være godt trent til tross for diverse handicap man har i utgangspunktet. http://www.bt.no/btmeninger/Gymlarer-som-duger-16914b.html noe å tenke på? Anonymkode: 4313f...be0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå