AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #1 Skrevet 17. september 2016 Hei, jeg tar opp fag dette året som privatist for å få godt nok snitt til å komme inn på høyere utdanning neste høst. Jeg har ikke bestemt meg 100% hva jeg vil studere, men har lest mest om radiograf å dette virker så langt mest interessant for meg. Er det noen her inne som studerer radiograf eller er utdannet og jobber som radiograf som kan gi meg litt mer informasjon både om studiet og yrket generelt? Hvor tøft er studiet for en som er "midt på treet" når det kommer til skole? Hvor vanskelig er det å få jobb etter endt utdanning? Lettere å få jobb om man f.eks velger å ta master? Leser ofte at noen spesielle yrker ofte er "vanskelige" å få jobb i, radiograf blant annet, men tar det med en klype salt så langt. Tar imot all informasjon med åpne armer Anonymkode: 572c2...6be
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #2 Skrevet 17. september 2016 Du må gjerne til det med en neve salt, men det er er veldig vanskelig å få jobb som radiograf i Norge pr i dag. Det er for det meste små vikariater og et evig slit for å få seg ekstravakter, hvis du i det hele tatt klarer å komme deg inn ett sted. Kjenner flere radiografer som har tatt en annen utdanning etterpå pga jobbmangel. Anonymkode: 8ab83...177 7
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #5 Skrevet 18. september 2016 Jeg tenkte radiograf selv, men endte opp som audiograf. Fin jobb, lett studie, god lønn, mye ferier (så lenge du jobber privat) og stooort behov Anonymkode: 1613b...d7c 2
bska Skrevet 18. september 2016 #6 Skrevet 18. september 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte radiograf selv, men endte opp som audiograf. Fin jobb, lett studie, god lønn, mye ferier (så lenge du jobber privat) og stooort behov Anonymkode: 1613b...d7c Sett litt på audiograf også, men vet ikke så mye om det. Hva kan du si om studiet og yrket?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #7 Skrevet 18. september 2016 Veldig fin jobb, "klientellet" er jo ofte eldre som er hyggelige og søte. Du tar høreprøver, tilpasser høreapparat og tilbehør, tar avstøp av øregang for å lage propper. Papirarbeidet er enkelt. Dagene går utrolig fort i og med du har en pasientliste å forholde deg til. Ferdig med en så henter du inn neste. Jeg liker at dagene går fort det er en teknisk jobb innen helsefag. Vet ikke hvor i landet du bor - men ville kanskje ikke forventet å få jobb på hjemstedet med det samme du er ferdig utdannet. Lettest å få jobb i oslo, værst i trondheim siden det er kun der de har utdanningen. Men dukker opp med gjevne mellomrom ellers rundt i landet. Grunnen til at jeg valgte audiograf i stedet for radiograf var fordi jeg hørte det var så vanskelig å få jobb som radiograf. I tillegg slipper man å jobbe i julen og påsken osv. (Igjen - så lenge du jobber på privat klinikk og ikke sykehus) Anonymkode: 1613b...d7c 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #8 Skrevet 18. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig fin jobb, "klientellet" er jo ofte eldre som er hyggelige og søte. Du tar høreprøver, tilpasser høreapparat og tilbehør, tar avstøp av øregang for å lage propper. Papirarbeidet er enkelt. Dagene går utrolig fort i og med du har en pasientliste å forholde deg til. Ferdig med en så henter du inn neste. Jeg liker at dagene går fort det er en teknisk jobb innen helsefag. Vet ikke hvor i landet du bor - men ville kanskje ikke forventet å få jobb på hjemstedet med det samme du er ferdig utdannet. Lettest å få jobb i oslo, værst i trondheim siden det er kun der de har utdanningen. Men dukker opp med gjevne mellomrom ellers rundt i landet. Grunnen til at jeg valgte audiograf i stedet for radiograf var fordi jeg hørte det var så vanskelig å få jobb som radiograf. I tillegg slipper man å jobbe i julen og påsken osv. (Igjen - så lenge du jobber på privat klinikk og ikke sykehus) Anonymkode: 1613b...d7c Riktig. Kanskje ikke så dumt å vurdere Det som står høyest på "lista" er Radiograf, optiker og audiograf, vanskelig å bestemme seg^^ Jeg bor 10min utenfor Oslo Er behovet stort for audiografer? Typ hvor vanskelig å få jobb etter endt utdanning? Og kan jeg spørre hvordan lønnen er for en audiograf? Anonymkode: 572c2...6be
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #9 Skrevet 18. september 2016 Behovet er stort i oslo, stort sett alle har 3-4 måneders ventelister, dvs at det kan ta opptil 6-7 måneder fra du setter i gang prosessen med å få høreapparat til du faktisk får det. Og det blir ikke noe bedre, blit bare fler og fler hørselshemmede. Og vi er få audiografer. De fleste ligger nok på 450-500 i året i lønn. I tillegg har nok de fleste en god del mer ferie enn de 5 ukene man har krav på:) Anonymkode: 1613b...d7c 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #10 Skrevet 18. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Behovet er stort i oslo, stort sett alle har 3-4 måneders ventelister, dvs at det kan ta opptil 6-7 måneder fra du setter i gang prosessen med å få høreapparat til du faktisk får det. Og det blir ikke noe bedre, blit bare fler og fler hørselshemmede. Og vi er få audiografer. De fleste ligger nok på 450-500 i året i lønn. I tillegg har nok de fleste en god del mer ferie enn de 5 ukene man har krav på:) Anonymkode: 1613b...d7c Okay Hvordan er studiet forresten? For en som meg som er "midt på treet" når det kommer til skole ^^ Hvorfor så mye ferie om man jobber innen privat? Ikke det at jeg ikke liker ferier altså Anonymkode: 572c2...6be
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #11 Skrevet 18. september 2016 Mye eldre ØNH leger, som sikkert har tjent nok for dette livet og ønsker å ha mer ferie tenker jeg Studiet var veldig enkelt, jeg var og en midt på treet student Anonymkode: 1613b...d7c
melgu Skrevet 18. september 2016 #12 Skrevet 18. september 2016 Jeg er utdannet radiograf og elsker jobben min. Jeg får jobbe med et felt jeg synes er veldig spennende og interessant, har ingen dager som er lik og jeg får jobbe i turnus med stor sett behagelige vakter (i forhold til hvordan feks mange sykepleiere har det på sine vakter). Jeg har jobbet både privat og på sykehus, klarer ikke å bestemme meg for hva jeg trivdes best med da begge har sine fordeler og ulemper. I forhold til jobb kan det være en utfordring, men står man på i praksis og er villig til å flytte litt på seg i starten får man jobb! Jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag og kan virkelig anbefale yrket!
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #13 Skrevet 18. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mye eldre ØNH leger, som sikkert har tjent nok for dette livet og ønsker å ha mer ferie tenker jeg Studiet var veldig enkelt, jeg var og en midt på treet student Anonymkode: 1613b...d7c Hehe fair enough ^^ Ett siste siste spørsmål, hvordan var Tr.heim som studieby? =) Anonymkode: 572c2...6be
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #14 Skrevet 18. september 2016 2 minutter siden, melgu skrev: Jeg er utdannet radiograf og elsker jobben min. Jeg får jobbe med et felt jeg synes er veldig spennende og interessant, har ingen dager som er lik og jeg får jobbe i turnus med stor sett behagelige vakter (i forhold til hvordan feks mange sykepleiere har det på sine vakter). Jeg har jobbet både privat og på sykehus, klarer ikke å bestemme meg for hva jeg trivdes best med da begge har sine fordeler og ulemper. I forhold til jobb kan det være en utfordring, men står man på i praksis og er villig til å flytte litt på seg i starten får man jobb! Jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag og kan virkelig anbefale yrket! Takk for svar Hvordan er studiet? vanskelig? å hva slags lønnsnivå ligger radiografer på? hva ligger man på etter utdanning? Anonymkode: 572c2...6be
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #15 Skrevet 18. september 2016 Det sies jo at Trondheim er norges beste studieby Jeg var selv godt etablert med mann og barn da jeg studerte så jeg var nok ikke så involvert i typiske studentaktiviteter, men tilbudet var stort der husker jeg. Anonymkode: 1613b...d7c
melgu Skrevet 18. september 2016 #16 Skrevet 18. september 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Hvordan er studiet? vanskelig? å hva slags lønnsnivå ligger radiografer på? hva ligger man på etter utdanning? Anonymkode: 572c2...6be Nå har jeg jo ikke studert noe annet så vanskelig å gi noe sammenligning, men kan se for meg at det er som andre studier; jo mer innsats jo bedre resultat. Man må regne med fysikk og en del engelsk litteratur. Litt kjemi og ellers mye om kropp; anatomi og patologi. Det er mye praksis på studiet, til sammen ett år. Startlønnen ligger på 370000 uten tillegg, litt høyere privat. Etter ti år og gjerne litt videreutdanning ligger man vel rundt 500000. Anbefaler utdanningen i Trondheim, den er nok en av landets beste.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #17 Skrevet 18. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det sies jo at Trondheim er norges beste studieby Jeg var selv godt etablert med mann og barn da jeg studerte så jeg var nok ikke så involvert i typiske studentaktiviteter, men tilbudet var stort der husker jeg. Anonymkode: 1613b...d7c Blir man litt på "utsiden" om man f.eks ikke drikker? Begynner å bli litt eldre, så fyll å fanteri er jeg ferdig med Og vet at for mange studenter er mye fyll en del av det å være student, og sånn mange blir kjent med hverandre også forsåvidt Men det er ikke helt meg Anonymkode: 572c2...6be
AnonymBruker Skrevet 18. september 2016 #18 Skrevet 18. september 2016 2 minutter siden, melgu skrev: Nå har jeg jo ikke studert noe annet så vanskelig å gi noe sammenligning, men kan se for meg at det er som andre studier; jo mer innsats jo bedre resultat. Man må regne med fysikk og en del engelsk litteratur. Litt kjemi og ellers mye om kropp; anatomi og patologi. Det er mye praksis på studiet, til sammen ett år. Startlønnen ligger på 370000 uten tillegg, litt høyere privat. Etter ti år og gjerne litt videreutdanning ligger man vel rundt 500000. Anbefaler utdanningen i Trondheim, den er nok en av landets beste. Nei skjønner det Greit å vite fra noen som har vært igjennom det før man tar noe som helst valg valg Finner det veldig vanskelig å finne rett studiet å gå for dessverre >_> Anonymkode: 572c2...6be
Anne0098 Skrevet 29. september 2019 #20 Skrevet 29. september 2019 Hei! Jeg skal or begynne å studere snart! Vurderer optiker, audiograf og radiograf! Hva var det du endte på angående valget ditt, og er du fornøyd?❤️
Anbefalte innlegg