Gå til innhold

IVF hva er reglene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, det er avklart at for at jeg skal få barn naturlig må jeg ha IVF. Men er det noen som kjenner til reglene? Må jeg ha samme adresse som far f.eks? Må man levere selvangivelse for å vise at man har råd til barn?

Anonymkode: 1b176...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger ikke levere selvangivelse, nei. Man må være samboere/gift og ha vært det en stund, husker ikke hvor lenge akkurat nå.  Det blir foretatt en vurdering om man er egnet, pluss sjekk av helse og vekt. En del blodprøver.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må være gift eller være samboere (mulig dere kan få fritak for dette om det er spesille grunner til at dere ikke bor sammen).

De sjekker ikke selvangivelsen, men de spør hva dere jobber med for å vite at dere har god nok økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er legen usikker, så må du gjennomgå en undersøkelse ved hjelp av barnevernet. 

Anonymkode: 2be97...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var det vi fryktet. Vi er særboere og ønsker å fortsette med det...da får vi vurdere..

Ts

Anonymkode: 1b176...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble ikke spurt om økonomi, men man må ha en del på bok. Det er en egenandel og man må legge ut for medisinene før man får noe tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes egentlig ingen regler, men det finnes retningslinjer. Man skal kunne vise til ekteskap eller samboerskap med varighet over to år, noen undersøker psykisk helse og de aller fleste spør om jobb, økonomi og nettverk.  Egentlig skal man også være fylt 25 år for å få innvilget IVF med mindre det er særskilte grunner som tilsier at man bør få behandling før. Det private er også en mulighet hvis man har råd til det. 

For egen del er det greit å ha et stabilt forhold, stabil økonomi fordi prøverør koster, også i det offentlige og ha normal god helse fordi behandling,  graviditet og barn er krevende. 

Anonymkode: 3cd6e...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...