Gå til innhold

Kattunger (5 måneder) nekter å spise tørrfor.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg begynner å gå tom for ideer, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg og kjæresten min har to jentepuser som viser seg å være vanskelig begge to når det kommer til å spise tørrfor. Har blandet våtfor med tørrforet, tunfisk og leverpostei (fra dyrebutikken) sammen med det og vann. Har en skål med tørrfor framme som står nesten urørt, resten blander vi sammen i hver sin skål slik at vi prøver å få i de noe hvert fall. Hun ene har faktisk spist litt av det men hun andre nekter. Når vi blander det sammen så spiser hun det som er rundt tørrforet slik at hun bare spiser det som er fristende. Vi merker selv at vi har gjort de litt bortskjemt og at dette er litt selvfortjent kanskje.. Vi har ikke klart å være strenge nok til at de MÅ spise tørrfor siden vi har tenkt at de sulter, selv om de aldri har gått over flere timer uten mat en gang. De har sykt uskyldige blåblå øyne som gjør at man gir de alt de vil ha, sykt manipulerende haha

Er det mulig å få de til å bli litt mindre kresne? Og kan når kan jeg evt. være litt harde mot de? Tenker at nå så vokser de masse og trenger mat for å vokse. Har aldri hatt dette problemet noen sinne med katter før, så er litt rådvill.

Har forresten prøvd en del forskjellige merker med mat for kattunger. Som Royal Canin, Orijen og Eukanuba. Er Royal Canin sin vi har nå, som den ene spiser litt av hvert fall. 

Håper og takker på forhånd om noen kan hjelpe meg med å få de til å spise som normalt.

Anonymkode: bb38f...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der sleit jeg også med lenge! Det var et helvetes styr og store protester hver gang jeg prøvde å få ham til å spise tørrfor, det hørtes ut på katten som at han heller ville dø av sult enn å spise det. Men tilslutt gav jeg han ingen alternativer, og etter to- tre dager glemte han å protestere. Nå maler han mens han spiser og er veldig fornøyd.. kjøpte for av god kvalitet, da. 

Anonymkode: df3a3...241

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt er ikke dum og sulter ikke ihjel foran en full matskål. Men er det noe de virkelig kan, så er det å elge seg innpå menneskene sine og hyle seg til snopemat.

Her gjelder det å være mest sta. Ikke la kattene snike seg innunder huden på deg. Vær hard og ikke gi noe ekstra snaskens før de setter pris på tørrfóret sitt. IKKE GI ETTER for syting og søte øyne og vræling etter annen mat. De har mat. De dør ikke.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Minya

Du får kanskje en kortvarig sultestreik, men de spiser det til slutt. Måtte slanke katten min, og derfor bytte til et for som ikke smakte så godt. Etter et par dager med sultestreik og masing fra hans side så spiste han den nye maten.

Anonymkode: 6a4b2...96f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Minya skrev:

En katt er ikke dum og sulter ikke ihjel foran en full matskål. Men er det noe de virkelig kan, så er det å elge seg innpå menneskene sine og hyle seg til snopemat.

Her gjelder det å være mest sta. Ikke la kattene snike seg innunder huden på deg. Vær hard og ikke gi noe ekstra snaskens før de setter pris på tørrfóret sitt. IKKE GI ETTER for syting og søte øyne og vræling etter annen mat. De har mat. De dør ikke.

Tommel opp !

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig med @Minya

Du får kanskje en kortvarig sultestreik, men de spiser det til slutt. Måtte slanke katten min, og derfor bytte til et for som ikke smakte så godt. Etter et par dager med sultestreik og masing fra hans side så spiste han den nye maten.

Anonymkode: 6a4b2...96f

:Nikke:

Konklusjon: Beklager, men dette er kun din egen skyld. Våtmat er mye mer digg enn tørrfor. Så velg nå en type tørrfor som er bra for kattene dine, ikke hva de liker aller best eller hva de ikke vil ha. Om du blander to eller flere typer høykvalitetsfor spiller ingen rolle, men gi dem skikkelig tørrmat. 

Anonymkode: 2c92c...6e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor må de spise tørrfor? Det er mer naturlig og sunt for dem med våtfor, eventuelt råfor, så lenge man setter seg nøye inn i dette. Det at katter og hunder på død og liv må spise tørrfor er det jo forindustrien som ønsker. Katter er carnivore og bør bli foret som det.

Anonymkode: 639d3...39e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
På 18.9.2016 den 6.07, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må de spise tørrfor? Det er mer naturlig og sunt for dem med våtfor, eventuelt råfor, så lenge man setter seg nøye inn i dette. Det at katter og hunder på død og liv må spise tørrfor er det jo forindustrien som ønsker. Katter er carnivore og bør bli foret som det.

Tørrfor er det beste for det forhidrer også tannstein. Har selv en katt på 7 og 1/2 år som bare spiser tørrfor og hun har aldri hatt behov for å fjerne tannstein.

Anonymkode: 80e6c...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å varme maten ti sek i mikroen. Når fòret blir varmt blir det mer smak i det.

Anonymkode: 80e6c...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene katt hadde nok fått for mye "lørdagsgodis" i form av Sheeba og slikt av oppdretter. Det var ikke snakk om å spise tørrfór, og jeg prøvde absolutt alt som finnes. Jeg fikk støtte av veterinæren om å ikke presse for hardt, men gi meg og heller prøve å finne et våtfór som var næringsrikt nok. Vendepunktet kom da katten ble drektig, og trengte mere næringsrik mat enn hun tidligere hadde spist. Og nå som jeg er oppdretter selv, får ikke kattungene annet enn tørrfór - under noen omstendighet. Og de vil ikke ha annet når de vokser til.

Men råfóring er faktisk kanskje det som er best. Dette fóret er det som ligner det på den maten de ville spist om de levde i naturen. Og tannstensproblemet er overdrevet i forhold til fór.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kattunger spiser som regel tørrfor først(fra de er ca 3 uker), de spiser det samme som mødrene. Babycat eller kitten fra RC. Men, de får også diverse typer våtfor, vom og kattemat, malt lammekjøtt, oksekarbonade og annet snadder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takker for alle svar! 

Jeg har klart å glemme denne tråden helt, beklager! Tørrfor-problemet vårt har blitt bedre etter jeg skrev denne tråden. Eller, den ene katten har akseptert at det er tørrfor på menyen, mens den andre fortsatt lever i litt håp om noe annet. Hun prøver å mjaue og hinte til at hun vil ha noe godt, til hun gir litt opp og bare spiser tørrfor, hehe. Det hjalp å bare være litt streng, og ikke gi opp til de uskyldige blåblå øynene som bare titter opp med det søteste blikket for å få noe annet.

På 18. september 2016 den 6.07, AnonymBruker skrev:

Er ikke sånn at vi vil at de kun skal spise tørrfor, men det er vel lettere for oss og kattene om de blir vant til det. Da slipper de og vekke oss kl 06.30 om morgenen for å mase på oss fram til vi våkner for å gi de mat. De kan bare spise fra tørrforet. Eller at de må alltid vente på oss for å få mat om de er sulte, siden tørrforet står jo framme.

Ene jentepusen vår er en Savannah katt, og råfor er noe vi gir til begge to. Men vi har rett og slett ikke råd til at alle måltidene skal bestå av råfor. De får kvernet kjøtt 3 ganger i uken, og våtfor av og til. :) 

Anonymkode: 93c0a...779

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Faktisk er det svært belastende for nyrene for katter å spise tørrfor, og bare en fordel om de ikke spiser det. Mine katter får rått kjøtt, fisk, kjøttbein (kyllingvinger), lever og ellers diverse som de har lyst på, de får alltid av maten min hvis de vil. De er 5 og 6 år gamle og helt friske. Syns ikke dette er spesielt dyrt å fore med heller, jeg har tre katter.

Les dette, ts: 

Obviously, dry food is dry. This is a very big problem for cats, whose ancestors are desert-dwelling wild cats. They have passed on their super-efficient kidneys, which are designed to extract every last drop of moisture from prey animals. As a result, cats have a low thirst drive, and don’t drink water until they are about 3% dehydrated—a dehydration level so serious that most veterinarians would consider giving intravenous fluids. Dogs have a higher thirst drive and will drink more readily, so they are less prone to serious dehydration.
Dehydration causes or contributes to many serious health issues, including urinary crystals and stones, bladder infections, FLUTD, constipation, and kidney disease

http://www.littlebigcat.com/nutrition/why-dry-food-is-bad-for-cats-and-dogs/

Endret av Den Lille Heksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så glad for at jeg har en katt som er alt spisende, og da mener jeg alt spisende. Kan ikke gå i fra noe, for da er han å forsyner seg. 

Søsteren hans derimot var håpløs, og utrolig kresen. Men brødrene gafflet i seg, så satt hun å rynket på nesa. 

Min får tørrfor, vătfor, ren fisk og rent kjøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...