Gå til innhold

Fått jobb uten å benytte deg av nettverk?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonGangerTo
Skrevet

Gjelder kun de som har fått jobb i det siste året

Hvor mange søkere måtte du konkurrere med? Hvorfor falt valget på deg? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I et yrke med svært mange konkurrenter generelt, men bare 15 søkere på min jobb, da den ligger geografisk meget ugunstig til. Visste jeg måtte være åpen for å flytte langt for å få en jobb i det hele tatt, så det gjorde jeg. Jeg har aldri spurt, men antar valget falt på at jeg har rett utdannelse, gode karakterer gjennom hele skolegangen, gode referanser fra en relativt velrenommert aktør i bransjen og så følte jeg selv jeg klarte svare reflektert på spørsmål jeg fikk på intervjuet. Men jeg vet ikke hvem jeg konkurrerte med, så det blir jo bare spekulasjoner. Dette er min første faste jobb, har bare vært vikar før det.

Anonymkode: 76412...e92

Skrevet

Kommer an på hva du mener med "nettverk", da. Fikk jobb gjennom vikarbyrå. Kjente ingen personlig, om det er det du mener. Men jeg hadde jobbet for vikarbyrået før, i en stilling irrelevant til uttdanningen min, så kontakten min i vikarbyrået visste at jeg pleide å komme edru på jobb.

Anonymkode: 543f5...5a0

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor gjelder det kun for siste året? Det har jo ikke akkurat vært enkelt å få jobb de siste årene, selv om det kanskje har tilspisset seg det siste året. Og nei, jeg har ikke fått jobb, noensinne, uten å benytte meg av nettverk. Det nettverket jeg har er via politikk eller andre arenaer og har lite med hva jeg jobber med å gjøre. Spesielt vanskelig var det da jeg i 2009 flyttet til ny by hvor jeg ikke kjente en sjel. Fikk heldigvis jobb raskt til tross for at det var generelt et vanskelig arbeidsmarked i denne byen (preget av mange om benet og få jobber). Også i 2013 da jeg flyttet tilbake til Oslo fikk jeg jobb, men heller ikke da gjennom å benytte meg av nettverk. 

Anonymkode: 5ba1f...094

Skrevet

Ser den ene setningen ble litt feil, det skulle stå:  "Og nei, jeg har ikke fått jobb, noensinne, ved å benytte meg av nettverk." ;) 

Anonymkode: 5ba1f...094

Skrevet

Utkonkurrerte nylig 124 søkere i en stilling jeg ikke hadde de beste forutsetningene til å få. Hadde utdannelsen de spurte om, som var grunnen til at jeg søkte, men manglet erfaring på 2 viktige punkt. Men fikk jobben likevel:) Stillingen ble lyst ut på kommunens hjemmesider, så jeg søkte. Det er sånn jeg alltid har fått jobb. Ble litt overrasket over å få jobben så jeg spurte hvorfor de valgte meg, og de sa at det stod mellom meg og 2 andre, men det var en av mine referanser som gjorde utslaget, og den referansen var tilogmed fra noe helt urelevant. Men jeg fikk ikke vite nøyaktig hva som ble sagt. Men tror den referansen blir stående på CV'n en god stund fremover ja :fnise:

Anonymkode: 34cf0...f9b

• Liker 5
Skrevet

Jeg har vært 15 år ut i arbeidslivet. Vært kun 8 mnd arb.ledig. Og aldri fått en jobb ved å bruke nettverk. Kun søknader..

Anonymkode: 5a25d...d96

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Har bare hatt to jobber. Fikke begge gjennom kontaktnett. Har sikkert søkt på 1000 sommer/deltidsjobber utenom, men aldri fått napp.

Skrevet

Før den jobben gjennom vikarbyrå har jeg forresten flere ganger fått jobb ved å bare gå rundt og levere søknader. En gang på cafe, en gang i bar, en gang ringte jeg bare hjemmetjenesten i bydelen og spurte om de trengte folk. I alle tilfellene begynte jeg med ekstravakter, og så ble det mer etter hvert. 

Anonymkode: 543f5...5a0

Skrevet

Aldri fått jobb gjennom nettverk, har ikke kontakter jeg kan bruke til slikt. Har søkt på jobber (og fått) de hvor kompetansen som var ønsket var litt smal, istedet for de jobbene hvor bred kompetanse er ønsket.

Anonymkode: d7ace...fd6

Skrevet

Første jobb fikk jeg via kontakt. Senere har jeg bare fått uten nettverk. Får lettest napp når jeg kontakter butikker selv (mest butikk jobber jeg har arbeidserfaring fra) og spør om de trenger folk. Hater konkurranse ved å søke på annonnser...Men må ut i det igjen siden jeg er nyutdannet..

Anonymkode: 1a57f...380

Skrevet

Aldri 'fått' jobb gjennom nettverk. Aldri spurt hvor mange andre søkere jeg har feid av banen. Hvilken interesse har det å vite hvor mange søkere det var når de bare trengte en som var den rette? Det er i.n.g.e.n som ansetter noen de egentlig ikke kan bruke eller egentlig ikke vil ha, bare fordi det var den eneste søkeren de fikk. Da venter de en stund, og så lyser de ut stillingen på nytt for å se om de da får bedre fangst.

Anonymkode: d0518...14d

Skrevet

Alle vikariatene jeg har hatt har jeg fått gjennom kontakter, men fikk nylig fast jobb uten å bruke nettverket. Konkurrerte ut 97 andre, og valget falt på meg da jeg har 6 års høyere utdanning og riktig type personlighet til stillingen.

Anonymkode: be9f2...274

Skrevet

Aldri fått jobb gjennom nettverk. Fikk sist jobb 1,5 år siden, 510 søkere, 5 stk på intervju

Anonymkode: 8f351...891

Skrevet

Aldri fått gjennom nettverk, men så krever jobbene jeg søker ganske spesifikk kompetanse. Men endel blir jo utlyst uten at den egentlig er ledig, det er gjerne en vikar som jobben er tiltenkt- og så må de lyse ut pga regelverk. 

Det har skjedd med meg(at vikaren fikk jobben selv om mange andre strengt tatt hadde skyhøye kvalifikasjoner). 

Anonymkode: 1e1ec...7fa

Skrevet

Man kan ikke skylde på nettverk bare fordi man ikke får jobb selv. Da må man finne ut hva det er som gjør at man ikke får jobbene man søker på og jobbe med det.

Jeg har aldri i hele mitt liv får jobbene via nettverk, og jeg hadde aldri ønsket å få det gjennom nettverk heller. Det er noe med det å ha jobbet for det man ønsker og vil ha.

Jeg har fått jobbene via praksisplass. Har du ikke kompetanse? Utdannelse? Disse stoppet aldri meg. Det har noe med hvordan en presenterer, representerer seg. Å ha de riktige innstillingene. Å klage, skylde på andre, er ikke riktige innstillinger. Å forvente å få jobben, plassen kun fordi man er den man er er ikke riktig innstilling. Har en en slik innstilling er en nødt til å jobbe med denne for å endre den før en kan forvente seg noe som helst her i livet. 

Anonymkode: f0138...0c9

• Liker 10
Gjest AnonGangerTo
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke skylde på nettverk bare fordi man ikke får jobb selv. Da må man finne ut hva det er som gjør at man ikke får jobbene man søker på og jobbe med det.

Jeg har aldri i hele mitt liv får jobbene via nettverk, og jeg hadde aldri ønsket å få det gjennom nettverk heller. Det er noe med det å ha jobbet for det man ønsker og vil ha.

Jeg har fått jobbene via praksisplass. Har du ikke kompetanse? Utdannelse? Disse stoppet aldri meg. Det har noe med hvordan en presenterer, representerer seg. Å ha de riktige innstillingene. Å klage, skylde på andre, er ikke riktige innstillinger. Å forvente å få jobben, plassen kun fordi man er den man er er ikke riktig innstilling. Har en en slik innstilling er en nødt til å jobbe med denne for å endre den før en kan forvente seg noe som helst her i livet. 

Anonymkode: f0138...0c9

Takk for rådene men du avsporer tråden. 

Gjest AnonGangerTo
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri fått jobb gjennom nettverk. Fikk sist jobb 1,5 år siden, 510 søkere, 5 stk på intervju

Anonymkode: 8f351...891

Så de leste alle de 510 søknadene og CVene? Wow! Finner det for godt til å være sant. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Så de leste alle de 510 søknadene og CVene? Wow! Finner det for godt til å være sant. 

Det er fort gjort å sile ut de som ikke er kvalifisert. Det er mange som søker på absolutt alt av jobber selv om de ikke har de kvalifikasjonene som kreves.

Skrevet
1 time siden, AnonGangerTo skrev:

Da kan du jo fortelle oss hvordan du mener prosessen foregår.

Anonymkode: d0518...14d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...