AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #1 Skrevet 17. september 2016 har sånne jævlige vonde mensen smerter! har veldig vondt i magen osv...har hørt at p-piller hindrer smerter er det sant? er 12 år og har hatt mensen i noen måneder så det er litt nytt for megjeg har prøvd ibux og paracet og det funker litt men, når det har gått 8 timer så får jeg de samme vonde smertene og jeg griner jo selvom pappa sier at det ikke er bra og trene er bra....men, jeg har prøvd å ta en joggetur men det gjør jo drit vondt! Anonymkode: c6599...c7c
Outlander Skrevet 17. september 2016 #2 Skrevet 17. september 2016 Mannfolk herregud. Tar 2 ibux hver 4-6 timer i et par døgn. Jeg er over 40 og ma ta 4 ibux først så 2 ibux hver 6 timer i 2 døgn . Du kan ta smertestiller flere en en gang! Ikke høre på pappaen din- eller sparke han i ballene hver 3 timer og spør om trening vil hjelpe smertene.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #3 Skrevet 17. september 2016 Du må prate med noen voksne. Du kan ha en sydkom som heter endometriose. Den gir ekstreme menssmerter og du kan få hjelp hos lege. Særlig når vanlig smertestillende ikke hjelper. Du er for ung til å få p piller, vil jeg tro? Anonymkode: 954cc...474
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #4 Skrevet 17. september 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: har sånne jævlige vonde mensen smerter! har veldig vondt i magen osv...har hørt at p-piller hindrer smerter er det sant? er 12 år og har hatt mensen i noen måneder så det er litt nytt for megjeg har prøvd ibux og paracet og det funker litt men, når det har gått 8 timer så får jeg de samme vonde smertene og jeg griner jo selvom pappa sier at det ikke er bra og trene er bra....men, jeg har prøvd å ta en joggetur men det gjør jo drit vondt! Anonymkode: c6599...c7c Ja P-piller hjelper, men for å få det må du gå til lege/helsesøster. det er vanlig og ha smerter under mensen spørsmålet er bare hvor mye smerter du har! Husker selv jeg lå i fosterstilling med smerter i mage/rygg/bein pga mensen så jeg begynte på P-piller det året jeg ble 13. Men jeg anbefaler deg heller å prøve smertestillende, P-piller har noen dumme bivirkninger som man helst ikke vil ha, derfor er det bedre med smertestillende. Kanskje du kan be faren din kjøpe naproxen? Det hjelper meg veldig. og så hjelper trening, bare ikke i de verste øyeblikka. Blir smertene forsterket i forbindelse med do besøk må du gå til legen da kan det hende du har endometriose som gjør akt enda værre. Anonymkode: 90737...3cd
Lykkehjerte Skrevet 17. september 2016 #5 Skrevet 17. september 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: har sånne jævlige vonde mensen smerter! har veldig vondt i magen osv...har hørt at p-piller hindrer smerter er det sant? er 12 år og har hatt mensen i noen måneder så det er litt nytt for megjeg har prøvd ibux og paracet og det funker litt men, når det har gått 8 timer så får jeg de samme vonde smertene og jeg griner jo selvom pappa sier at det ikke er bra og trene er bra....men, jeg har prøvd å ta en joggetur men det gjør jo drit vondt! Anonymkode: c6599...c7c Det var kjedelig å høre at du har så vondt! Jeg kan gi deg noen råd som jeg har fått høre fra andre i samme situasjon. På apoteket har de reseptfrie smertestillende som er ment for menssmerter, som er bedre enn de vanlige. Få med deg pappan din og spør der, eller send han til å ordne dette. Dette er medisin som du bør ta før smertene tar av, men all informasjon som du trenger, får du/pappan din på apoteket. Lege kan evt skrive ut det du nevner, men ikke sikkert at det er riktig at du skal starte på det. Få pappan din til å bestille legetime for deg! Det er uansett lurt og viktig å ha en samtale med lege om dine smerter, så kan legen vurdere din situasjon, og hjelpe. Du kan også få råd hos helsesøster. Kjenner noen som har så vondt at hun ligger og gråter. Da er det for store smerter til at trening hjelper. Det bare forverrer smertene. Det som har hjulpet for henne, er kombinert smertestillende, (som du får råd av lege/apotek på hvilke osv). og hun legger varmepose på magen der smertene er. Hvetepose for oppvarming i microbølgeovn (kan varmes opp i ovn også, men lettest i micro), noen minutter så den blir skikkelig varm. Hun pleier å legge den på magen utenpå klærne. Dette virker lindrende og bedøvende etter en stund. Litt samme effekt som ispose, bare at dette er varme som hjelper.Det blir veldig varmt, og for å avlede litt, pleier hun å surfe på tlf/nettbrett eller se på tv samtidig. Blir det for varmt, kan du ta pause på å ha den der. Slike poser kan du få tak i på helsekost, og clas Ohlsen, vil tro det er rimeligst på sistnevnte. Vet at dette redder dagene med mest smerte, hos henne som bruker slik! Hun fikk råd om en slik pose på sykehuset, og hun har det mye bedre nå, fordi hun vet at hun har noe som hjelper! Jeg får så vondt av deg, har hørt om flere som har det som deg. Vi er heldige vi som slipper å ha sånne smerter ved menstruasjon. Håper pappan din drar på apoteket snarest, og også samtidig skaffer en varmepose til deg! Han kan også ringe legevakten for råd. Tipper det er en god start å spørre på apoteket, de pleier å gi gode råd. Lykke til, kjære deg, håper du snarest får bukt på smertene.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #6 Skrevet 17. september 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja P-piller hjelper, men for å få det må du gå til lege/helsesøster. det er vanlig og ha smerter under mensen spørsmålet er bare hvor mye smerter du har! Husker selv jeg lå i fosterstilling med smerter i mage/rygg/bein pga mensen så jeg begynte på P-piller det året jeg ble 13. Men jeg anbefaler deg heller å prøve smertestillende, P-piller har noen dumme bivirkninger som man helst ikke vil ha, derfor er det bedre med smertestillende. Kanskje du kan be faren din kjøpe naproxen? Det hjelper meg veldig. og så hjelper trening, bare ikke i de verste øyeblikka. Blir smertene forsterket i forbindelse med do besøk må du gå til legen da kan det hende du har endometriose som gjør akt enda værre. Anonymkode: 90737...3cd Helsesøster/jordmor har ikke lov til å skrive ut p piller til noen under 16 år, det står i lovverket. Smerteforverring ved toalettbesøk har ingen generell sammenheng med endometriose hos en 12 år gammel jente. En så ung jente skal dere og være varsom med å anbefale medisiner til. Hun bør snakke med lege. Anonymkode: 954cc...474
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #7 Skrevet 17. september 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helsesøster/jordmor har ikke lov til å skrive ut p piller til noen under 16 år, det står i lovverket. Smerteforverring ved toalettbesøk har ingen generell sammenheng med endometriose hos en 12 år gammel jente. En så ung jente skal dere og være varsom med å anbefale medisiner til. Hun bør snakke med lege. Anonymkode: 954cc...474 Hvis du leser innlegget mitt en gang til så ser du at jeg anbefaler smertestillende fremfor P-piller. Naproxen er det samme som ibux bare bedre. Toalettbesøk og endometriose har en sammenheng jo, men det kommer selvfølgelig ann på hvor i systemet man er rammet av det. Anonymkode: 90737...3cd
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #8 Skrevet 17. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du leser innlegget mitt en gang til så ser du at jeg anbefaler smertestillende fremfor P-piller. Naproxen er det samme som ibux bare bedre. Toalettbesøk og endometriose har en sammenheng jo, men det kommer selvfølgelig ann på hvor i systemet man er rammet av det. Anonymkode: 90737...3cd Ved endometriose på tarm, kan dette ha en sammenheng ja, men igjen en 12 år gammel jente som har hatt mens bare noen måneder har verken tarmendometriose eller en endometriosegjengod fosa de douglas. Ergo er dine endometrioseuttalelser ikke aktuelle hos denne jenta. En 12 år gammel jente får heller ikke kjøpe smertestillende tabletter verken i håndkjøp på butikk eller på apotek. At vi driver og krangler om overnevnte hjelper forøvrig ts lite. Les gjerne hi en gang til, og forstå at det er forskjell på endometriose hos en ung kvinne med få menstruasjoner og hos en kvinne med flere menstruasjoner bak seg mht. Endometrioseoppvekst. Anonymkode: 954cc...474
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #9 Skrevet 17. september 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved endometriose på tarm, kan dette ha en sammenheng ja, men igjen en 12 år gammel jente som har hatt mens bare noen måneder har verken tarmendometriose eller en endometriosegjengod fosa de douglas. Ergo er dine endometrioseuttalelser ikke aktuelle hos denne jenta. En 12 år gammel jente får heller ikke kjøpe smertestillende tabletter verken i håndkjøp på butikk eller på apotek. At vi driver og krangler om overnevnte hjelper forøvrig ts lite. Les gjerne hi en gang til, og forstå at det er forskjell på endometriose hos en ung kvinne med få menstruasjoner og hos en kvinne med flere menstruasjoner bak seg mht. Endometrioseoppvekst. Anonymkode: 954cc...474 Det er vel bare i butikk det er 16 års grense. Apoteket har ikke grense så der kan hun kjøpe Anonymkode: 753cb...933
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #10 Skrevet 17. september 2016 Snakk med helsesøster/lege. Om du kan prøve naproxen (smertestillende for menstruasjonssmerter) så vil jeg anbefale det. Jeg har så sterke smerter at jeg besvimer på grunn av smertene og naproxen fungerer bedre enn Paracet/Ibux for meg. P piller må en lege vurdere, men tror det er veldig tidlig å starte med det når en er 12-åring altså Anonymkode: 47fcb...24a
Hedda-78 Skrevet 17. september 2016 #11 Skrevet 17. september 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snakk med helsesøster/lege. Om du kan prøve naproxen (smertestillende for menstruasjonssmerter) så vil jeg anbefale det. Jeg har så sterke smerter at jeg besvimer på grunn av smertene og naproxen fungerer bedre enn Paracet/Ibux for meg. P piller må en lege vurdere, men tror det er veldig tidlig å starte med det når en er 12-åring altså Anonymkode: 47fcb...24a Enig i dette. Naproxen kan du kjøpe på apoteket, uten å ha resept på det. Hvis apotek-personalet spør hvorfor du skal ha det, må du svare menstruasjonssmerter. De har ikke lov til å selge Naproxen til noen som skal bruke det til noe annet enn mens-smerter, så hvis du synes det er flaut å si at du har mensen og heller sier at du har vondt i kneet i stedet, så får du ikke kjøpt det. Jeg vet ikke hvordan det er med aldersgrenser, med det vet de jo på apoteket. Både Naproxen, Paracet og Ibux hjelper jo uansett bare en stund, så du må ta nye tabletter regelmessig for å holde smertene borte. Les i pakningsvedlegget hvor mye/ofte du kan ta, eller spør på apoteket når du er der. Jeg ser at naproxen kan man ta 3 ganger i døgnet, muligens mindre for deg som sikkert ikke har voksen kropp ennå. Mange synes at varme hjelper. Enten varmepute som nevnt over, eller kanskje et varmt bad/dusj. Jeg brukte å ligge på varmekablene på badegulvet, det var deilig. Ellers synes jeg at faren din er helt på bærtur! Han har da aldri hatt mensen og kan umulig vite noe som helst om hvor vondt det er eller hva som hjelper! Trening er sikkert bra for noen, spesielt hvis man bare har LITT vondt, men det er du som kjenner din kropp og kjenner om dette hjelper for deg. Uansett er det jo ikke fristende å trene når man har så vondt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå