Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle dere der ute. :) 

Håper noen kan hjelpe meg litt her. 

I uke 7 tok jeg en HCG prøve grunnet symtomene mine stoppet litt opp. Tok den med 2 dagers mellomrom og den viste

Tirsdag 70 000

Torsdag 70200

Legen mente at dette så greit ut. I uke 9 var jeg på tidlig ultralyd og fikk bekreftet en liten baby med bankende hjerte. Alt så normalt ut. 

På mandag som var gikk jeg inn i uke 10, den dagen hadde jeg en liten blødning, kun i trusen og på papiret. Legekontoret ville ta en ny hcg. Den første ble tatt tirsdag, altså 10+1 og viste 62 000, to dager senere uke 10+3 var den på 60 000. Legene er uenig og usikre på om dette er bra eller dårlig. Har fått henvisning til ultralyd neste uke og disse dagene er helt ødeleggende for meg. De sa hcg er usikre så sent i siste trimester men at det gjerne er tidlig at den skal synke. Så kommer lege nr 2 og sier d er vanlig at den synker mellom uke 8-10. Hva er riktig?? Er det noen som har peiling på dette med hcg? Det virker ikke som mitt legekontor har værtfall. Er det bare til å glemme alt håp? 

Anonymkode: 1e9ce...762

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle dere der ute. :) 

Håper noen kan hjelpe meg litt her. 

I uke 7 tok jeg en HCG prøve grunnet symtomene mine stoppet litt opp. Tok den med 2 dagers mellomrom og den viste

Tirsdag 70 000

Torsdag 70200

Legen mente at dette så greit ut. I uke 9 var jeg på tidlig ultralyd og fikk bekreftet en liten baby med bankende hjerte. Alt så normalt ut. 

På mandag som var gikk jeg inn i uke 10, den dagen hadde jeg en liten blødning, kun i trusen og på papiret. Legekontoret ville ta en ny hcg. Den første ble tatt tirsdag, altså 10+1 og viste 62 000, to dager senere uke 10+3 var den på 60 000. Legene er uenig og usikre på om dette er bra eller dårlig. Har fått henvisning til ultralyd neste uke og disse dagene er helt ødeleggende for meg. De sa hcg er usikre så sent i siste trimester men at det gjerne er tidlig at den skal synke. Så kommer lege nr 2 og sier d er vanlig at den synker mellom uke 8-10. Hva er riktig?? Er det noen som har peiling på dette med hcg? Det virker ikke som mitt legekontor har værtfall. Er det bare til å glemme alt håp? 

Dette må legen ha forklart deg? Det skal og stå i lab vurderingen fra der blodprøven er sendt hvordan de vurderer dette. Alt annet vi være uansvarlig fra både lab og lege. 

Anonymkode: 0f311...e88

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd, men jeg skjønner bekymringen din. Det er riktig at hcg skal synke, men jeg tviler på at den begynner akkurat i uke 8. En blødning trenger heller ikke å bety noe. Jeg blødde flere ganger og det gikk bra likevel. 

Anonymkode: 996de...3d3

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må legen ha forklart deg? Det skal og stå i lab vurderingen fra der blodprøven er sendt hvordan de vurderer dette. Alt annet vi være uansvarlig fra både lab og lege. 

Anonymkode: 0f311...e88

Nei jeg fikk ikke noe konkret svar. Når legen så de siste prøvene som ble tatt synes hun ikke synkingen var gale. Men når hun leste litt mer i journalen min synes hun ikke jeg hadde så veldig høye verdier tidligere. Hun lurte på om toppen min var i uke 7, men sa også at det var litt tidlig. Jeg spurte hva dette ville si, om det ikke gikk veien og fortalte at nå ble jeg jo mer forvirret enn klok.  Da sa hun bare at hun forstod beskymringen min men det var litt vanskelig å tolke svaret. Jeg stilte også spørsmål hvorfor de tok hcg så sent når det ikke gir et godt resultat. Da fikk jeg til svar at vanligvis gjør de ikke det.Derfor ultralyd i neste uke. Fikk så vidt lov å komme da siden jeg ikke blør eller har smerter. Nå skal det også sies at jeg har hatt en ma for 2 år siden. Nesten ingen blod og ingen smerter. Ble oppdaget i uke 12, fosteret hadde vært død siden uke 7.  Har hatt en fint svangerskap etterpå og har en sønn på 17 mnd idag. Men fryktelig redd for at en ma er på fare igjen :( Har prøvd å tolke grafer og tabeller på nett men eg forstår meg ikke på det. :/ 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd, men jeg skjønner bekymringen din. Det er riktig at hcg skal synke, men jeg tviler på at den begynner akkurat i uke 8. En blødning trenger heller ikke å bety noe. Jeg blødde flere ganger og det gikk bra likevel. 

Anonymkode: 996de...3d3

Nei det er ikke lett å ikke beskymre meg. Det er liksom et mellomstadie disse dagene der jeg ikke vet hvilken vei dette vil ta. :( Jeg målte jo kun i uke 7 og 10. Kan det være jeg har hatt en topp i uke 8-9? Men kanskje det ikke synker så raskt.. Uff nei jeg skulle ønske jeg ikke hadde tatt disse prøvene for det skaper mer uro enn lettelse. Spesielt når de ikke følger meg opp med engang men bare får beskjed om å vente. Dagene blir så lange :/ 

Skrevet

Ingen som kan hjelpe meg å tyde? :/

Skrevet

uff förstår att du oroar dig. Lite klönete av läkarna att göra detta prov i en period när de självs inte vet om hcg ska öka eller minska - vad ville de då få ut av det :(

Har du googlat på när hcg normalt sett sjunker? Googlade bara väldigt snabbt så inte läst på många platser så vill inte svära på att detta stämmer - men första saken jag hittade är en sak som säger att peaken på HCG infaller nån gång mellan vecka 8 och 11. Är en del variation där alltså så går inte att dra någon endelige konklusion - men det KAN iaf va helt normalt. 

Blödningen lät inte som deg var nån fara med än så länge, om det inte är mycket rött, färskt blod och du inte har ont. 

Tror att din bästa chans är att gå och ta ett privat vul och se om hjärtat pickar och om det gör det nu så är det dags att sluta testa HCG - blir det oro igen är det ul som gäller så pass långt är du ju kommen. 

Typically, the hCG levels will double every 72 hours. The level will reach its peak in the first 8-11 weeks of pregnancy and then will decline and level off for the remainder of the pregnancy.

http://americanpregnancy.org/while-pregnant/hcg-levels/

Anonymkode: b8ec4...bcc

• Liker 1
Skrevet

Ville hørt på de som sier at det er vanlig at hcg synker. Du kan jo ikke gjøre annet enn å vente - og da er det best å vente med gode tanker i hodet :)

• Liker 1
Skrevet

Oj sorry såg nu att du hade hänvisning till UL. Men då får du nästan bara vänta och se - du kan iaf vara trygg i att det är normalt att HCG minskar i denna perioden. 

Anonymkode: b8ec4...bcc

Skrevet

Vent på ultralyden. Vanligvis begynner hcg å synke fra rundt uke 10 så ikke tenk så svart på disse tallene. De trenger slett ikke bety at noe er galt.

Anonymkode: e7ab9...239

Skrevet

HCG ser normal ut, utifra det jeg kan se. Det er ingen hensikt å måle HCG så seint i svangerskapet. Normalt vil HCG stige frem til uke 8-10 av svangerskapet, for så å synke gradvis til det når et nivå på rundt 20 000.

http://krakle.com/ventenett/hcg.html

Jeg har hatt flere MA, alle gangene har det startet opp med litt brunt blod, som stadig har tatt seg opp, mere for hvert toalettbesøk. Så lenge du ikke har blødd noe mer, tror jeg det er stor sannsynlighet  for at dette vil gå bra. også med tanke på at du allerede har sett et bankende hjerte. Veldig mange har litt blødning i løpet av svangerskapet, også jeg har hatt det i svangerskap som har gått bra. Lykke til.:)

Skrevet

Hei!

Har ikke lest svarene du har fått her - men vil gjerne fortelle deg om min erfaring. Jeg tok HCG prøve av samme grunn som deg i uke 8 (manglende symptomer og engstelig), og ble oppringt av legen med beskjed om at den hadde sunket - og at fosteret derfor desverre var dødt. Fikk ultralyd samme dagen siden legen mente på at jeg hadde MA (hadde ingen blødninger).

Gynekologen på ultralyden skjønte ikke helt hvorfor jeg var der, for å ta HCG så "sent" er bare tull, i tillegg til at det er normalt at HCG synker alt fra uke 8-12 (altså veldig individuelt, for det har med når HCG når toppen sin fortalte hun meg.)

anyways, alt var i orden med fosteret på ultralyden. :) Jeg er 30 uker gravid nå med en sprell levende baby som min lege mente var død 👍🏻

Min erfaring er at allmennleger generelt er meget usikre på dette med svangerskap og HCG, og skaper ofte bare mer bekymring enn nødvendig på grunn av manglende kunnskap rundt temaet ..

Anonymkode: 70fd1...443

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Først vil jeg bare takke alle dere som har svart meg på innlegget mitt. Jeg merker at jeg har sunket skuldrene mine litt. Jeg vet jo at dette blir synsing fra andre som gjerne ikke er helsepersonell men når legene er så usikre på hvordan de skal tyde disse resultatene merker jeg at jeg faktisk hører litt mer på dere. Så tusen takk.:) Dagene er blitt litt lettere og som anonym skriver ovenfor her så kan jo jeg bare vente likesågodt med gode tanker i hodet(selv om det ikke er like lett alltid) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Har ikke lest svarene du har fått her - men vil gjerne fortelle deg om min erfaring. Jeg tok HCG prøve av samme grunn som deg i uke 8 (manglende symptomer og engstelig), og ble oppringt av legen med beskjed om at den hadde sunket - og at fosteret derfor desverre var dødt. Fikk ultralyd samme dagen siden legen mente på at jeg hadde MA (hadde ingen blødninger).

Gynekologen på ultralyden skjønte ikke helt hvorfor jeg var der, for å ta HCG så "sent" er bare tull, i tillegg til at det er normalt at HCG synker alt fra uke 8-12 (altså veldig individuelt, for det har med når HCG når toppen sin fortalte hun meg.)

anyways, alt var i orden med fosteret på ultralyden. :) Jeg er 30 uker gravid nå med en sprell levende baby som min lege mente var død 👍🏻

Min erfaring er at allmennleger generelt er meget usikre på dette med svangerskap og HCG, og skaper ofte bare mer bekymring enn nødvendig på grunn av manglende kunnskap rundt temaet ..

Anonymkode: 70fd1...443

Ts her. Å tusen takk for en solskinnshistorie på morgenkvisten. Jeg håper så inderlig at det går veien for meg også. <3 Det er jo ganske utrolig at de tar dette så sent når de ikke vet helt hva det betyr så sent.. Jeg spurte jo faktisk legen også som sa at de tar jo ikke det så sent. Og det verste er jo at det var hun i resepsjonen som avgjorde at dette skulle blitt tatt. Ikke en lege. Jeg fikk tlf fredagen der hun sa at dette virker som en spontanabort.. Men fikk ikke komme til noen til tross for at jeg ikke blødde eller noen ting. Når jeg spurte hvor mye det var sunket var det jo ikke sunket så masse men hunkunne ikke uttale seg. Hvorfor sier hun da at det virker som en spontanabort og jeg må evt snakke med lege. Som jeg fikk komme til likevell. Nei de har virkelig laget helgen vanskelig for meg. Men nå skal jeg prøve å tenke positivt frem til jeg får komme inn på undersøkelse. Lykke til videre , ikke mange ukene igjen for deg <3

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Først vil jeg bare takke alle dere som har svart meg på innlegget mitt. Jeg merker at jeg har sunket skuldrene mine litt. Jeg vet jo at dette blir synsing fra andre som gjerne ikke er helsepersonell men når legene er så usikre på hvordan de skal tyde disse resultatene merker jeg at jeg faktisk hører litt mer på dere. Så tusen takk.:) Dagene er blitt litt lettere og som anonym skriver ovenfor her så kan jo jeg bare vente likesågodt med gode tanker i hodet(selv om det ikke er like lett alltid) 

Hei :)

Legen kan ikke svaret på alt, og det er på en måte forståelig synes jeg, da de som fastleger skal kunne litt om alt og ikke har spesialisert seg. Som en gynekolog har.. Og noen ganger så kan man faktisk få ganske råd fra andre mennesker i samme situasjonen, da man gjerne ser at det er ikke alltid at vi mennesker stemmer med boka (som over her, legen mente at synkende hcg betydde dødt foster).

Jeg hadde også et eksempel, da jeg måtte ta sånn glukosebelastning (?) i mitt svangerskap og tydelig hadde min lege et gammelt oppslagsverk, og mente mine resultater var på grensen for glukoseintoleranse og jeg måtte være forsiktig meg sukker. Jeg la det inn på et forum (for frykt for å derfra utvikle svangerskapsdiabetes og ønsket p høre fra andre) og der var det flere som akkurat hadde tatt og mente mine verdier var veldig fine, da de hadde fått beskjed om at sine verdier var fine om mine var lavere. Dette førte til at jeg ringte jordmor på sykehuset og hun mente jeg derimot hadde lave verdier for å bære gravid, så hun mente jeg måtte være flink med trening/kosthold. 

Nå kan ikke svangerskapsdiabetes sammenlignes med at de tror fosteret er dødt, men bare for å illustrere at legene faktisk ikke kan fasiten på alt hele tiden, og ofte så er det bedre å forholde seg til hva jordmor/gynekolog sier som jobber med akkurat dette :)

Anonymkode: 5d6da...f33

Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)

Legen kan ikke svaret på alt, og det er på en måte forståelig synes jeg, da de som fastleger skal kunne litt om alt og ikke har spesialisert seg. Som en gynekolog har.. Og noen ganger så kan man faktisk få ganske råd fra andre mennesker i samme situasjonen, da man gjerne ser at det er ikke alltid at vi mennesker stemmer med boka (som over her, legen mente at synkende hcg betydde dødt foster).

Jeg hadde også et eksempel, da jeg måtte ta sånn glukosebelastning (?) i mitt svangerskap og tydelig hadde min lege et gammelt oppslagsverk, og mente mine resultater var på grensen for glukoseintoleranse og jeg måtte være forsiktig meg sukker. Jeg la det inn på et forum (for frykt for å derfra utvikle svangerskapsdiabetes og ønsket p høre fra andre) og der var det flere som akkurat hadde tatt og mente mine verdier var veldig fine, da de hadde fått beskjed om at sine verdier var fine om mine var lavere. Dette førte til at jeg ringte jordmor på sykehuset og hun mente jeg derimot hadde lave verdier for å bære gravid, så hun mente jeg måtte være flink med trening/kosthold. 

Nå kan ikke svangerskapsdiabetes sammenlignes med at de tror fosteret er dødt, men bare for å illustrere at legene faktisk ikke kan fasiten på alt hele tiden, og ofte så er det bedre å forholde seg til hva jordmor/gynekolog sier som jobber med akkurat dette :)

Anonymkode: 5d6da...f33

Fastleger er spesialister i allmennmedisin, en 5-årig spesialisering etter turnus som alle andre spesialiseringer. 

Anonymkode: 86f2b...4e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...