littleangel Skrevet 17. september 2016 #1 Skrevet 17. september 2016 Hei Har lest litt om rasen og syns det virker flott! Jeg ønsket meg egentlig en Samojed (ble forelsket i en hund jeg så som 14åring), men etter hva jeg har lest bør du vær Lars Monsen for å ha en slik rase.. Eurasier skal visst være en tilsvarende hund, bare med mindre "polar behov". Har noen erfaring med rasen? Hvordan er dem? (sosiale? kjærlige? sære? sure? rolige? osv..)
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #2 Skrevet 17. september 2016 Kjenner ett par, de er sosiale med de de kjenner, og gir ganske F i alle andre.. Noen kan slite litt med gemytt (nervøse/usikre), og enkelte hanner kan ha problemer med andre hannhunder.. Anbefaler deg å ringe raseklubben, møt noen oppdrettere og snakk med de Mitt inntrykk er at det er en helt ok rase, men vær forberedt på mye røyting Anonymkode: 4fe02...719
Tabris Skrevet 17. september 2016 #3 Skrevet 17. september 2016 Mitt inntrykk er også at det er en ok rase. Store, bedagelige bamser. Veldig søte og fine, men temmelig "daffe". Litt sånn oksen Ferdinand som heller vil "lukte på blomorna" enn å leke eller være med på å trene triks eller noen aktivitet. Noen kan også være usikre, noe som ofte gjemmes bak ordet "reservert".
AnonymBruker Skrevet 17. september 2016 #4 Skrevet 17. september 2016 Har hørt at veterinærer fraråder denne rasen. Ikke pga gemytt, men pga dårlige gener. Mye sykdom og plager. Anonymkode: 8372e...4a2
Rainbow Skrevet 17. september 2016 #5 Skrevet 17. september 2016 Jeg har en tre år gammel eurasier. Han røyter bare to ganger i året, men veldig lenge av gangen i de periodene. Han er veldig knytta til menneskene sine, bryr seg lite eller ingenting om andre, selv de han kjenner godt. Stor fordel når man går tur i langt bånd, litt kjipt om noen vil hilse og han ikke gidder. Men de skal jo være reserverte. Likevel er det mange som istedet er veldig usikre og lettskremt, og som ikke tåler mye endring. Vår er en mild og snill type som elsker alle hunder og aldri har vist agressivitet overhodet. Det er en rase som virkelig har godt utbytte av positiv trening, responderer veldig bra på det. Samtidig er de jo en spisshund, så mye av treningen består i å finne ut hva som motiverer hunden best, og ikke ta hauger av repetisjoner. De tenker "what's in it for me", men er godbitene bra nok og det dere gjør sammen gøy, vil de gjerne finne på noe. Mange behandler dem dessverre litt som en stor selskapshund, så det er mange som er understimulerte. Vi driver med flere hundesporter med vår, og det er veldig gøy! Ellers er han rolig inne, kan være med overalt, bjeffer aldri og er veldig omgjengelig. Løper løs og kommer når vi går, for det viktigste er å være med oss. Vi har trent ham mye, både i hverdagslydighet og hundesport, og virker som han trives med kombinasjonen av det og av turer. Vi skal nok skaffe oss en hund med litt mer bruksdriv etter hvert, men som allsidig og god familiehund med evner innen mange sporter er han perfekt!
Rainbow Skrevet 17. september 2016 #6 Skrevet 17. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hørt at veterinærer fraråder denne rasen. Ikke pga gemytt, men pga dårlige gener. Mye sykdom og plager. Anonymkode: 8372e...4a2 Man bør sjekke oppdrettere nøye, ja, det har blitt en del grums i det siste fordi det er en veldig hurtigvoksende rase med stor etterspørsel. Man bør se opp for gener med HD, epi og hypo. Men det kan være vanskelig å finne ut, så du bør kontakte folk med rasen og høre om ulike linjer. Har aldri hørt at noen frarådes å kjøpe rasen, da. Er fortsatt en ny og relativt frisk rase. Anbefaler å sjekke dogweb på foreldre og foreldres søsken ang HD, ad og patellalukasjon, i alle fall. Den mest slitsomme tingen for vår er nok at han er veldig veldig varm nesten hele året..
Gjest Skrevet 18. september 2016 #7 Skrevet 18. september 2016 Nå kjenner jeg bare Rainbow med slik hund, men ellers lurer jeg på hvor du har fått for deg at Samojed har polare behov, for den oppdretteren min har er like bedagelig om ikke mer enn Rainbow sin
Gjest O.G. Skrevet 18. september 2016 #8 Skrevet 18. september 2016 Chow Chow/Norsk Elghund Grå er også raser du kan kikke nærmere på hvis det er den typen hund du vil ha.
..... Skrevet 18. september 2016 #9 Skrevet 18. september 2016 Har eurasier og det er verdens snilleste hund. Vår bjeffer aldri, kun et lite boff om han merker noe som nærmer seg om han er alene ute i mørket. Han er veldig glad i å være med på tur, men er samtidig bedagelig og krever i ingen trim. Vår hund er lært opp til hvor eiendomsgrensen går, og er alltid løs ute. Røyter mye i perioder, men om en er flink til å børste han, så er det ingen problem.
Rainbow Skrevet 18. september 2016 #10 Skrevet 18. september 2016 Glemte å si at selv om vår kan virke veldig bedagelig fordi han er rolig inne og går fint overens med andre hunder, er det skikkelig fart over ham på agilitybana og på turer der han kan løpe løs!
benedictehov Skrevet 6. oktober 2016 #11 Skrevet 6. oktober 2016 Min venninne har en eurasier tispe på nå omkring 7 år. Av det jeg har hørt og sett, er hun en veldig reservert hund som bruker lang tid på å få tillit til nye mennesker/hunder. Hun er dessverre også av typen som er fryktelig skvetten over høye lyder (torden, fyrverkeri, kirkeklokker osv.). Hunden er også tryggest i rutiner, og liker ikke for eksempel ikke nye tur-ruter. Hun har en tendens til å være aggressiv ovenfor andre hunder, uansett kjønn og størrelse (dog litt mer ovenfor større hunder), men blir mer tålmodig når hun blir kjent med hunden. Til gjengjeld er hun også utrolig hengiven ovenfor sin eier, er veldig rolig og kosete i trygge omgivelser og er veldig lydig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå