Gå til innhold

Hvor mye gir man i konfirmasjonsgave til venninne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår er invitert i konfirmasjon til to gode venninner. Hun kan bare gå i den ene, siden de holdes på samme tidspunkt. Begge ønsker seg penger, og det er også penger vi synes er mest praktisk å gi. Men hvor mye? Mannen min og jeg er litt uenige. Jeg tenker 400 til hver, han synes 300 er nok. Jeg mener de bør få samme beløp, han mener jenta hun skal i selskap til bør få mer.

Hva mener dere?

Anonymkode: d3c2c...825

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ga 300 for 12 år siden.. hadde gitt det samme I dag

Anonymkode: 862fd...fd9

• Liker 1
Skrevet

Hvis de arrangeres samtidig er det åpenbart at hun bare kan gå i en. Hvis de er omtrent like gode venner, og kjenner hverandre alle tre, vil det antakelig føles som et slags svik for den som ikke blir valgt, uansett om det er "uunngåelig". Hun som ikke blir valgt vil antakelig bli lei seg for det. Ikke gjør det verre ved at hun som blir valgt også får en større gave!

Her ville jeg tenkt mer på de 15 år gamle jentene og hvordan det oppleves for den som ikke blir "valgt", enn vanlig praksis for "hvor mye gir man som gjest og hvor mye gir når man ikke er gjest". 

Hvis venninne med samme konfirmasjonsdag ikke kjenner hverandre, spiller det mindre rolle mener jeg. Da vil de jo ikke få vite hva den andre fikk uansett.  

Anonymkode: dbe72...da0

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de arrangeres samtidig er det åpenbart at hun bare kan gå i en. Hvis de er omtrent like gode venner, og kjenner hverandre alle tre, vil det antakelig føles som et slags svik for den som ikke blir valgt, uansett om det er "uunngåelig". Hun som ikke blir valgt vil antakelig bli lei seg for det. Ikke gjør det verre ved at hun som blir valgt også får en større gave!

Her ville jeg tenkt mer på de 15 år gamle jentene og hvordan det oppleves for den som ikke blir "valgt", enn vanlig praksis for "hvor mye gir man som gjest og hvor mye gir når man ikke er gjest". 

Hvis venninne med samme konfirmasjonsdag ikke kjenner hverandre, spiller det mindre rolle mener jeg. Da vil de jo ikke få vite hva den andre fikk uansett.  

Dette har vi løst uten at noen ble lei seg. Hun takket ja til den hun fikk invitasjon fra først. Den kom et par uker før den andre, og hun visste ikke at hun kom til å bli invitert i noen av dem før invitasjon lå i postkassen. Ingen sure miner, heldigvis.

Jeg er veldig enig i at de skal ha samme beløp. De er gode venner, alle tre.

• Liker 1
Skrevet

Gi samme til begge. 300 er greit, 400 er raust, se det an på deres egen økonomi:) Også er det jo kjekt om hun får noe personlig også, f.eks. om de har vært venner siden de var små og hun har et bilde av dem sammen som barn, så er det kjekt å ha i en liten ramme:) Det fikk jeg til en kompis + blomster, og det har jeg 15 år etter:)

Anonymkode: 18c6f...356

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har vi løst uten at noen ble lei seg. Hun takket ja til den hun fikk invitasjon fra først. Den kom et par uker før den andre, og hun visste ikke at hun kom til å bli invitert i noen av dem før invitasjon lå i postkassen. Ingen sure miner, heldigvis.

Jeg er veldig enig i at de skal ha samme beløp. De er gode venner, alle tre.

Så bra ingen ble lei seg! Både 300 og 400 er helt greit synes jeg, men det viktigste er nå at de får det samme. Kanskje gi en blomst i tillegg til den man ikke kunne komme til og signalisere at man gjerne skulle vært der? :) 

• Liker 1
Skrevet

Hvis de er gode venninner ville jeg gitt 400 evt 500 til hver :) 

Samme til begge er en selvfølge da hun er bedt til begge :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Datteren vår er invitert i konfirmasjon til to gode venninner. Hun kan bare gå i den ene, siden de holdes på samme tidspunkt. Begge ønsker seg penger, og det er også penger vi synes er mest praktisk å gi. Men hvor mye? Mannen min og jeg er litt uenige. Jeg tenker 400 til hver, han synes 300 er nok. Jeg mener de bør få samme beløp, han mener jenta hun skal i selskap til bør få mer.

Hva mener dere?

Så hyggelig med konfirmasjon til gode venninner! :) 300kr er nok, men på den andre siden, så er dette "once in a lifetime gave", og noe mer enn bursdag, så personlig tenker jeg at jeg ville gitt ekstra pga det! ;) Så er derfor enig med den mht 400kr! :) Personlig hadde jeg nok lagt ved en liten ting i tillegg, noe som symboliserte vennskapet, noe personlig som et bilde av venninnene eller en annen ting, kanskje et armbånd/smykke (finnes mye fint i mange typer materialer til ulike priser). Har venninnene mange selfier og bilder av de sammen, er det jo en svært flott gave om datteren din lager en PowerPoint video av disse, flottere gave får man jo ikke, tenker jeg! Det er jo noe som varer evig, og betyr svært mye. Jeg tenker også at ang gavebeløp, at det kommer litt an på hva de venninnene vanligvis legger seg på mht pris til bursdager! Syns at en konfirmasjonsgave bør markeres som større, en vanlig bursdagsgave. Men både 300 og 400 er nok, og er det det som er eneste alternativer å velge mellom, hadde jeg landet på 400kr! :) Og vil føye til at siden de alle tre er gode venninner, ville jeg med største selvfølge gitt det samme til begge to! :) 

Endret av Lykkehjerte
Lagt til en setning
Skrevet

Jeg ville gitt 500 til hver. Ser mye bedre ut med 1 500 lapp, enn forskjellige lapper, i konfirmasjon. 

Men økonomisk sett ville jeg gitt 300.

Anonymkode: 9d055...919

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere?

Høres ut som dere har løst dette fint. Her ga ungene 100-200 til venner, da vi foreldre var enige om at dette var nok. Man bytter jo egentlig bare penger ;)

Anonymkode: 493ce...066

Skrevet

Jeg ser noen nevner enda høyere beløp enn det jeg egentlig hadde tenkt meg. Jeg burde kanskje også ha nevnt at vår datter ble konfirmert i mai (borgerlig), og hadde ikke anledning til å invitere venninner, fordi vi har veldig stor familie og ikke hadde mulighet til å presse inn ekstra gjester. Vår datter fikk ingen gave av den ene venninnen, og en gave til verdi av ca 100 kr. fra den andre. Vi hadde ikke forventet gaver fra dem i det hele tatt, i og med at de ikke var invitert, jeg bare nevner det fordi dette kanskje har ligget litt i bakhodet mitt når jeg har kommet fram til hvilken som jeg tenker kan være om å gi dem. Jeg føler kanskje 500 blir i overkant? 

Skrevet

Jeg ville gitt samme sum til begge venninnene og synes 300kr er mer enn nok. 

Skrevet

300 kr var det jeg fikk av venninna mi, og tenkte ikke over at det var "lite". Synes det er nok, jeg. 

Skrevet

Med tanke på hva hun fikk så synes jeg 300 til hver er mer enn nok. Ikke at jeg egentlig tenker sånn at man må gi noe som samsvarer med det man fikk, men det kan jo være en grei pekepinn tenker jeg, særlig i den alderen. 

• 2 uker senere...
Skrevet
Den ‎17‎.‎09‎.‎2016 at 0.12, AnonymBruker skrev:

Jeg ser noen nevner enda høyere beløp enn det jeg egentlig hadde tenkt meg. Jeg burde kanskje også ha nevnt at vår datter ble konfirmert i mai (borgerlig), og hadde ikke anledning til å invitere venninner, fordi vi har veldig stor familie og ikke hadde mulighet til å presse inn ekstra gjester. Vår datter fikk ingen gave av den ene venninnen, og en gave til verdi av ca 100 kr. fra den andre. Vi hadde ikke forventet gaver fra dem i det hele tatt, i og med at de ikke var invitert, jeg bare nevner det fordi dette kanskje har ligget litt i bakhodet mitt når jeg har kommet fram til hvilken som jeg tenker kan være om å gi dem. Jeg føler kanskje 500 blir i overkant? 

Når jeg leser tilleggsopplysningene dine her, endrer jeg min mening! (Jeg sa vel 400kr pluss en ting) Tenker at det er forskjell da man skal i selve selskapet, og fått invitasjoner til det. Da tror jeg at jeg er mer enig med din mann som mente at 300kr er nok? En tohundrelapp og en liten ting? I situasjonen ville jeg nok ikke oversteget 300kr i alle fall! ;) Selskapet har kanskje allerede vært nå? Hva landet dere evt på? :) 

Skrevet

Hadde gitt mer enn 300. Det er jo det man ofte får av feks naboer osv. 

Anonymkode: b3d45...c5c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde gitt mer enn 300. Det er jo det man ofte får av feks naboer osv. 

Er enig med deg her, på generell basis! :) Men TS skriver i tråden at hennes datter mottok en gave til rundt 100kr fra den ene venninnen, og ingenting fra den andre. Da tenker jeg at det stiller seg annerledes. Ikke for en barnslig grunn, det å ikke gi mer enn mottatt (TS vil jo uansett gi mer enn datteren mottok), men for å få en viss balanse, da blant annet forventningene til de to jentene og deres foreldre er på et annet nivå enn mer enn 300kr, faktisk tydeligvis en god del lavere.. Da tenker jeg at her i denne situasjonen, at å gi 300kr er flott, og nok i massevis! :) 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Er enig med deg her, på generell basis! :) Men TS skriver i tråden at hennes datter mottok en gave til rundt 100kr fra den ene venninnen, og ingenting fra den andre. Da tenker jeg at det stiller seg annerledes. Ikke for en barnslig grunn, det å ikke gi mer enn mottatt (TS vil jo uansett gi mer enn datteren mottok), men for å få en viss balanse, da blant annet forventningene til de to jentene og deres foreldre er på et annet nivå enn mer enn 300kr, faktisk tydeligvis en god del lavere.. Da tenker jeg at her i denne situasjonen, at å gi 300kr er flott, og nok i massevis! :) 

Beklager, det så ikke jeg 🙈

Skrevet

Selskapet har vært, og vi landet på 300 kr til hver av jentene. 

Det var veldig fint å få innspill her, så tusen takk for det! :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...