Gå til innhold

Fastlønn og feriepenger.

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har fastlønn og lurer da på hvordan dette blir mht ferie og feriepenger.

Er det slik at ferien er betalt og man får mindre feriepenger?

Eller er ferien betalt istedet for feriepenger??

Skjønner ikke helt hvordan det bvlir delt opp hvis jeg feks har ferie i èn uke og jobber tre en mnd, da skal jeg jo ha lønn.

Har liksom tatt det som en selfølge at ferien min er betalt jeg, samboer jobbet i staten før m fastlønn og han fikk betalt.

Forvirra jeg nå, ble plutselig redd for å få lite penger denne mnd.

Er ny i firmaet og har ikke tjent opp feriepenger fra 2001.

Anyone??? Hjelp meg please!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fastlønn - jobber i staten. Får da vanlig lønn i ferien, i tillegg får jeg et feriepengetillegg på det som overstiger vanlig lønn. Vi får vanlig lønn hele året, i juli betales ferielønntillegget i tillegg til den vanlige lønna (som den måneden er skattefri)

Dette gjelder kun hvis du har feriepenger til gode fra året før da, hvis ikke, blir det vel ikke feriepenger i år. (da får du heller ikke vanlig lønn i juli eller når du tar ferie).

Det første året jeg jobbet der, hadde jeg kun tjent opp 2 feriedager fra året før, og måtte ta ferie uten lønn.

Anne Lise

Gjest Anonymous
Skrevet

Så hvis jeg forstod riktig nå så må jeg, hvis jeg skal ha ferie, ta den ulønnet

siden jeg begynte der i år.

Men neste år får jeg enten betalt ferie + tillegg eller feriepenger..

Uff da har jeg surra litt, blir lite penger denne mnd da *riste på hodet*

Men feriepenger kan vel også tas ut til feks vinteren, men da må de skattes av, eller ???

Ikke så lønnsomt det da :hoho:

Skrevet

Jeg tror det blir sånn ja. Neste år får du så vanlig lønn og et tillegg utenom,dersom feriepengegrunnlaget ditt blir så høyt at feriepengene overstiger den vanlige lønna.

Vet ikke om man kan velge når man tar ut feriepengene. På min arbeidsplass, får alle de i juli uansett. Får du de utbetalt på vintern i ferieåret, altså året etter du har tjent dem opp, skal det ikke skattes samme hvem måned de utbetales i. Men vær klar over noe, som mange misforstår: De er likevel skattepliktige, tas med i lønna de året etter i skattegrunnlaget.

Dersom du sier opp/blir oppsagt, kan du få de med en gang (samme år som opptjening - da skal det trekkes 50 % skatt).

Så hvis jeg forstod riktig nå så må jeg, hvis jeg skal ha ferie, ta den ulønnet

siden jeg begynte der i år.

Men neste år får jeg enten betalt ferie + tillegg eller feriepenger..

Uff da har jeg surra litt, blir lite penger denne mnd da *riste på hodet*

Men feriepenger kan vel også tas ut til feks vinteren, men da må de skattes av, eller ???

Ikke så lønnsomt det da  :hoho:

Gjest Anonymous
Skrevet

Feriepenger får du utenom lønn. Dette er penger som er spart opp av din lønn for det foregårende året, og er en viss prosentandel av din lønn. Før var det 10,2%, nå er det litt mer siden vi har mer ferie. Feriepenger er i stedet for lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...